2024-02-18, 08:15
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
10-15 st som jag vet skulle släppa allt om jag behövde dem, samt att de betraktar mig som en nära vän. Men jag vet att jag är lyckligt lottad på vän-avdelningen.

De har olika ursprung, för att besvara frågeställningen.

Är du kvinna? Inbillar mig att män har en mindre krets nära vänner?
Citera
2024-02-18, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Är du kvinna? Inbillar mig att män har en mindre krets nära vänner?
Ja och du har sannolikt rätt.
Citera
2024-02-18, 08:29
Bannlyst
Jag hade, när jag tänker på det, en äldre arbetskamrat som var från Sudan. Han var väldigt europeisk av sig, snusade och fiskade på fritiden. Hade jag nu haft fiske som fritidssysselsättning hade en vänskap med honom nog funkat tror jag. Han var rolig också, minns inte hur ämnet kom på tal, men han berättade att ett bra potensmedel något skulle innehålla honung.
Citera
2024-02-18, 08:32
Medlem
BorgeHs avatar
Nej, inga alls.

Och jag vill inte heller ha några. Trött på folk som skall ”låna” något eller vill ha hjälp med än det ena än det andra. Livet är mycket enklare med bara svenskar i nära vänkretsen.

Men jag kan tänka mig hjälpa till framöver när vill skall deportera dem och utvisa de som inte skall vara här (i princip alla!).
Citera
2024-02-18, 08:41
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag har en kompis som är född i Finnland och en kompis som är halvnorsk.
Citera
2024-02-18, 09:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vi bor i ett segregerat land som få kan missa. Men så det jag undar är har ni några nära vänner som har utländsk bakgrund?

Ja då har goda vänner som är Danskar, Tyskar, Britter, Amerikaner Sydafrikaner, Österrikare, Finländare och Australiensare, spanjorer och Italiensre.
Citera
2024-02-18, 10:59
Medlem
InnesIs avatar
Goda vänner har jag bara svenskar men de är generellt från barndomen/ungdomen och då fanns det mest svenskar där jag bodde så det är tämligen naturligt. Som vuxen har jag bara träffat en person som jag bildat riktig vänskap med.

Däremot är jag bekant och tycker om flera personer med utländskt påbrå. Genom musik, träning och andra aktiviteter. Har inga problem där. Och så har jag ju en icke-europeisk sambo som jag av naturliga skäl tycker mycket om. En del av hennes vänner är givetvis också icke-europeer (och icke-nordiska europeer) och de är trevliga de också.
Citera
2024-02-18, 11:29
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy3960
Jag själv är från thailand samt sverige. Min mor flyttade när jag var 3 har sedan dess bott med min svenska pappa. Anser mig själv vara 100% även fast jag kanske inte ser ut dom en helt och hållet. Har även en kompis från samma håla som mig som råkat ut från samma sak. Hans farsa som är från indien gökade på hans morsa sen åkte han hem. Han har således också bara bott med svensk familj och är helt "svensk" min nuvarande chef kom hit från afghanistan och har tagit till sig svensk kultur rätt bra. Han är en av de trevligaste människorna jag känner och fantastisk bra peron att ha o göra med. Han har tagit sig från botten till där han är idag som chef över min avdelning med hårt jobb sedan 2015. Han pratar även bättre svenska än min mor med sina ynka 9 år i sverige i jämförelse med min mors 30 år. Vart drar vi grånsen för definitionen på utländsk? Jag själv klarar inte av att vara vän med t.ex syrianer eller liknande för det mesta. Det blir för stor kulturkrock och för stor skillnad på hur vi fungerar som människor och skillnaden mellan våra liv. Har endast "svenska" vänner där någon kanske är halvfinsk eller liknande men resten är ursprungs svenskar såvitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Detta inlägg läste jag mer som identitetskris än något annat.
Det finns inget "vi" när det gäller definition av svensk. Alla har sin egna uppfattning.

Jag tycker Jimmy3960:s inlägg känns ärligt och det är en mycket bra beskrivning av hur en del växt upp.

Det väsentliga i inlägget är att man kan se lite olika ut, ha en mamma eller pappa från ett land långt bort med annan kultur eller vars adopterad.

Men är man uppfostrad som en svensk i en svensk uppväxt-miljö så har man som andra svenskar svårt med personer från en annorlunda kultur och uppväxt. Detta oavsett om man har brun hy eller är blond.

Därför är det mångkulturella experimentet dömt att misslyckas. Människor trivs bäst med andra människor med likartad uppväxt och syn på livet.

Invandrare till Sverige bör därför anpassa sig till svensk kultur och levnadssätt. Annars kommer de att vara en subkultur i vårt samhälle och vara utsatta för diskriminering.

Men vill flertalet invandrare bli svenskar? Är det inte så att de bara vill ha svenska fördelar som svensk välfärd? Men inte ge upp något själva?
Citera
2024-02-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Jag tycker Jimmy3960:s inlägg känns ärligt och det är en mycket bra beskrivning av hur en del växt upp.

Därför att alla rasblandade människor går igenom en identitetskris likt Jimmys, för att han vet att det finns folk som inte betraktar honom som svensk oavsett vad. Det grundar sig i en osäkerhet där de själva är medvetna att de inte ser svenska ut men känner sig svenska inombords.

Det finns mycket läsning och forskning om rasblandning och identitet: https://www.pewresearch.org/social-trends/2015/06/11/chapter-3-the-multiracial-identity-gap/

En rasblandad människas självidentifierade grupp matchar inte alltid den grupp som de själva tror andra ser dem som, därav konflikten.

Sanningen är att det inte finns någon lösning på den ekvationen. Rasblandade människor går alltid igenom den identitetskrisen och Jimmy kan betrakta sig själv som 100% svensk, men alla andra kommer inte göra det. Så är det bara.

Hade jag haft Jimmy som kompis hade jag betraktat honom som en vän med utländsk bakgrund, för det är precis det han har. Född i ett annat land, invandrad, och flerspråkig förälder är nog för mig att dra den klassificeringen.
Citera
2024-02-18, 15:24
Medlem
alla rasister slutar upp som bögar i slutet av dagen haha
Citera
2024-02-18, 15:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
En rasblandad människas självidentifierade grupp matchar inte alltid den grupp som de själva tror andra ser dem som, därav konflikten.

Sanningen är att det inte finns någon lösning på den ekvationen. Rasblandade människor går alltid igenom den identitetskrisen och Jimmy kan betrakta sig själv som 100% svensk, men alla andra kommer inte göra det. Så är det bara.

Hade jag haft Jimmy som kompis hade jag betraktat honom som en vän med utländsk bakgrund, för det är precis det han har. Född i ett annat land, invandrad, och flerspråkig förälder är nog för mig att dra den klassificeringen.

Jag tror inte alls att det är, eller behöver vara, så svartvitt som du lägger fram det.

Umgås med andra nationaliteter som integrerat sig väldigt väl till Sverige. Som tex. min frus systers man, som kom hit som fransman för 20 år sedan. De har fyra barn som alla är stolta nationalistiska svenskar, men som tycker det är roligt att ha en fransk släkt och familj att kunna resa till och hälsa på.

Själv har jag en utländsk mamma som flyttat till Sverige när hon var ung, och märkte ingen alls nackdel av det när jag växte upp. Har alltid känt mig som 100% svensk, och aldrig i konflikt med något.
Citera
2024-02-18, 15:47
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Har iranier och italienare i närmsta kretsen. Jag är akademiker, så jag jobbar nästan inte med några araber eller afrikaner. Känner dock båda sorterna som bekanta, och det är hyggliga människor.

Har extremt svårt för människor som pratar om "skitfolk", och snoppar av/fräser människor från ett ursprung de inte gillar. Jag ger alla människor en chans, och tar människor för vad de är. Du kan inte förvänta dig samma saker av en arab som en en fransman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in