2024-02-17, 23:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullbulle
Intressant tråd, tack. Dock borde det vara obligatoriskt att nämna land och inte bara svara "ja" eller nämna en hel jävla kontinent som exempel en vän är ifrån.

Mest exotiskt land vinner!

Själv har jag inga vänner.

Det skulle vara nära vänner enligt TS om jag förstod det rätt.

Kan man räkna in lite mer flyktiga vänner som man lärt känna (tex. på jobbet, på resor, utbildningar, mm), men sällan normalt umgås privat med, så blir det nog en massa länder kontinenter för de flesta man kan räkna in misstänker jag. För mig blir det nog Japan och Okinawa isf. som är längst bort.
Senast redigerad av peterpanp 2024-02-17 kl. 23:33.
Citera
2024-02-17, 23:57
Medlem
Jag själv är från thailand samt sverige. Min mor flyttade när jag var 3 har sedan dess bott med min svenska pappa. Anser mig själv vara 100% även fast jag kanske inte ser ut dom en helt och hållet. Har även en kompis från samma håla som mig som råkat ut från samma sak. Hans farsa som är från indien gökade på hans morsa sen åkte han hem. Han har således också bara bott med svensk familj och är helt "svensk" min nuvarande chef kom hit från afghanistan och har tagit till sig svensk kultur rätt bra. Han är en av de trevligaste människorna jag känner och fantastisk bra peron att ha o göra med. Han har tagit sig från botten till där han är idag som chef över min avdelning med hårt jobb sedan 2015. Han pratar även bättre svenska än min mor med sina ynka 9 år i sverige i jämförelse med min mors 30 år. Vart drar vi grånsen för definitionen på utländsk? Jag själv klarar inte av att vara vän med t.ex syrianer eller liknande för det mesta. Det blir för stor kulturkrock och för stor skillnad på hur vi fungerar som människor och skillnaden mellan våra liv. Har endast "svenska" vänner där någon kanske är halvfinsk eller liknande men resten är ursprungs svenskar såvitt jag vet.
Citera
2024-02-17, 23:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Att bara ha två vänner är lite lite, kan jag tycka.
Riktiga vänner. Hur många har du? Jag är glad över dem jag har.
Citera
2024-02-18, 01:26
Avslutad
Nej. Bekanta och arbetskamrater och övrigt löst folk finns ju. Räknar ju då inte nordiska invandrare som invandrare även om dom är det. Kulturerna är för lika för att det ska vara någon poäng.

Jag undviker folk generellt. Den typen av leka-flykting-invandrare som nu berikar våra gator diskvalificerar ju sig själva som vän. Klagar dom på segregetion får dom ta en titt på sitt beteende först.
Citera
2024-02-18, 01:28
Bannlyst
Invandrare vill inte hänga med svennar för vi ser er som töntar
Citera
2024-02-18, 01:34
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunryger
Invandrare vill inte hänga med svennar för vi ser er som töntar

Sade den kinesiska programmeraren. Vilka invandrare är det du åsyftar?
Citera
2024-02-18, 01:37
Medlem
zombie-nations avatar
Mina bästa kompisar är svenska. Men har en rätt bra kompis som är jugge också. Sedan bekanta som är från olika länder. Kurd, eritrean osv.
Citera
2024-02-18, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bullbulle
Sade den kinesiska programmeraren. Vilka invandrare är det du åsyftar?

Sånna som har micken i den ena och spliffen i den andra
Citera
2024-02-18, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy3960
Jag själv är från thailand samt sverige. Min mor flyttade när jag var 3 har sedan dess bott med min svenska pappa. Anser mig själv vara 100% även fast jag kanske inte ser ut dom en helt och hållet. Har även en kompis från samma håla som mig som råkat ut från samma sak. Hans farsa som är från indien gökade på hans morsa sen åkte han hem. Han har således också bara bott med svensk familj och är helt "svensk" min nuvarande chef kom hit från afghanistan och har tagit till sig svensk kultur rätt bra. Han är en av de trevligaste människorna jag känner och fantastisk bra peron att ha o göra med. Han har tagit sig från botten till där han är idag som chef över min avdelning med hårt jobb sedan 2015. Han pratar även bättre svenska än min mor med sina ynka 9 år i sverige i jämförelse med min mors 30 år. Vart drar vi grånsen för definitionen på utländsk? Jag själv klarar inte av att vara vän med t.ex syrianer eller liknande för det mesta. Det blir för stor kulturkrock och för stor skillnad på hur vi fungerar som människor och skillnaden mellan våra liv. Har endast "svenska" vänner där någon kanske är halvfinsk eller liknande men resten är ursprungs svenskar såvitt jag vet.

Detta inlägg läste jag mer som identitetskris än något annat.
Det finns inget "vi" när det gäller definition av svensk. Alla har sin egna uppfattning.
Citera
2024-02-18, 05:40
Medlem
f30malmos avatar
Ja, från flera Balkanländer, Somalia, Polen och Thailand. De flesta uppväxta i Sverige eller kommit hit som barn.
Citera
2024-02-18, 08:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Danskar är hemska i skidbackarna! Tyvärr finns de rätt mycket i norska och svenska fjällen. Lätt att bli nerrammad av en dansk som kommer farandes nerför backarna helt utan kontroll.

Som tur är så åker de sällan till Alperna.

Hahaha, där ser man. Förvåna mig inte alls. Danskarna är vildare än svenskarna.
Citera
2024-02-18, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Riktiga vänner. Hur många har du? Jag är glad över dem jag har.
10-15 st som jag vet skulle släppa allt om jag behövde dem, samt att de betraktar mig som en nära vän. Men jag vet att jag är lyckligt lottad på vän-avdelningen.

De har olika ursprung, för att besvara frågeställningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in