Citat:
Ursprungligen postat av
Jimmy3960
Jag själv är från thailand samt sverige. Min mor flyttade när jag var 3 har sedan dess bott med min svenska pappa. Anser mig själv vara 100% även fast jag kanske inte ser ut dom en helt och hållet. Har även en kompis från samma håla som mig som råkat ut från samma sak. Hans farsa som är från indien gökade på hans morsa sen åkte han hem. Han har således också bara bott med svensk familj och är helt "svensk" min nuvarande chef kom hit från afghanistan och har tagit till sig svensk kultur rätt bra. Han är en av de trevligaste människorna jag känner och fantastisk bra peron att ha o göra med. Han har tagit sig från botten till där han är idag som chef över min avdelning med hårt jobb sedan 2015. Han pratar även bättre svenska än min mor med sina ynka 9 år i sverige i jämförelse med min mors 30 år. Vart drar vi grånsen för definitionen på utländsk? Jag själv klarar inte av att vara vän med t.ex syrianer eller liknande för det mesta. Det blir för stor kulturkrock och för stor skillnad på hur vi fungerar som människor och skillnaden mellan våra liv. Har endast "svenska" vänner där någon kanske är halvfinsk eller liknande men resten är ursprungs svenskar såvitt jag vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
KlinkersAerBra
Detta inlägg läste jag mer som identitetskris än något annat.
Det finns inget "vi" när det gäller definition av svensk. Alla har sin egna uppfattning.
Jag tycker Jimmy3960:s inlägg känns ärligt och det är en mycket bra beskrivning av hur en del växt upp.
Det väsentliga i inlägget är att man kan se lite olika ut, ha en mamma eller pappa från ett land långt bort med annan kultur eller vars adopterad.
Men är man uppfostrad som en svensk i en svensk uppväxt-miljö så har man som andra svenskar svårt med personer från en annorlunda kultur och uppväxt. Detta oavsett om man har brun hy eller är blond.
Därför är det mångkulturella experimentet dömt att misslyckas. Människor trivs bäst med andra människor med likartad uppväxt och syn på livet.
Invandrare till Sverige bör därför anpassa sig till svensk kultur och levnadssätt. Annars kommer de att vara en subkultur i vårt samhälle och vara utsatta för diskriminering.
Men vill flertalet invandrare bli svenskar? Är det inte så att de bara vill ha svenska fördelar som svensk välfärd? Men inte ge upp något själva?