2024-02-16, 12:33
Medlem
Otroligt komiskt och läsa denna tråd. Alla arbetslösa, flashback knarkande SD väljare går bananas..

Dock håller jag med, tycker det är fel väg att gå, men jag röstar på vänster blocket.

Högerblocket kanske borde börja sänka riksdagens akassa, nej förlåt omställningsstöd kallar dom det, till samma nivåer.Vad magstarkt att gå ut med ett sådant här förslag när deras villkor är så mycket bättre. Otroligt korkat.

Men jag ser positivt på det. Ju mer idioti denna regering gör, större chans för vänsterblocket och vinna valet nästa gång.
Senast redigerad av Flashbangdeluxe 2024-02-16 kl. 12:39.
Citera
2024-02-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbangdeluxe
Otroligt komiskt och läsa denna tråd. Alla arbetslösa, flashback knarkande SD väljare går bananas..

Dock håller jag med, tycker det är fel väg att gå, men jag röstar på vänster blocket.

Högerblocket kanske borde börja sänka riksdagens akassa, nej förlåt omställningsstöd kallar dom det, till samma nivåer.Vad magstarkt att gå ut med ett sådant här förslag när deras villkor är så mycket bättre. Otroligt korkat.

Men jag ser positivt på det. Ju mer idioti denna regering gör, större chans för vänsterblocket och vinna valet nästa gång.

Problemet är ju att trots sin retorik är Socialdemokratin ofta ovillig att återställa det högern har förstört
Citera
2024-02-16, 12:57
Medlem
Ja dom är duktiga på att prata, men gillar att dom börjar prata om 4 dagars arbetsvecka. Istället för en arbetslinje kanske vi kan ha en "må bra" linje..

Men även om dom vinner valet kommer det säkert tyvärr inte hända något. Men rör sig i rätt riktning allifall!
Citera
2024-02-16, 12:59
Medlem
tomatlarss avatar
Det finns mycket kuruks med a-kassan en av de märkligaste reglerna är att man inte kan välja bort den ett tag utan man måste skriva in sig dag 1. Har själv precis hamnat i det helvetet. Har bra meriter och utbildningar inom min yrkes grupper problemet är att det tog tvärstopp inom branschen så flertalet av de företag jag pratat med skulle gärna anställa mig om förutsättningarna fanns att anställa men de går på sparlåga. Så en perfekt situation för mig hade varit att levt på sparade pengar något år eller så tills det vänder. Men tack vare systemet som är på plats så måste jag vara inskriven på a-kassan annars försvinner skyddet helt om det skulle bli långdraget.

Att vara arbetslös trots att man vill jobba är något av de mest psykiskt påfrestande jag har varit med om. Kan inte förstå mig på de som har gjort det i flera år.
Citera
2024-02-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Jo du har bara ett visst antal dagar totalt sen blir du utan ersättning.

Ja du blir utan ersättning just ifrån akassan, men du får ju samma ersättnings nivå fast ifrån försäkringskassan. Och den sjunker inte mer då.
Citera
2024-02-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Ja du blir utan ersättning just ifrån akassan, men du får ju samma ersättnings nivå fast ifrån försäkringskassan. Och den sjunker inte mer då.

Förslaget hade varit helt ok om man behållit detta. De personer som hamnar här är extremt långt ifrån arbetsmarknaden och kommer inte få arbete bara för de svälter. Istället hamnar de på socialkontoret alternativt psykakuten eller något ännu värre. Istället behöver de insatser för att komma i arbete och då pratar jag inte om några privata jobbcoacher vara ända syfte är att dränera systemet på pengar.
Citera
2024-02-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det finns mycket kuruks med a-kassan en av de märkligaste reglerna är att man inte kan välja bort den ett tag utan man måste skriva in sig dag 1. Har själv precis hamnat i det helvetet. Har bra meriter och utbildningar inom min yrkes grupper problemet är att det tog tvärstopp inom branschen så flertalet av de företag jag pratat med skulle gärna anställa mig om förutsättningarna fanns att anställa men de går på sparlåga. Så en perfekt situation för mig hade varit att levt på sparade pengar något år eller så tills det vänder. Men tack vare systemet som är på plats så måste jag vara inskriven på a-kassan annars försvinner skyddet helt om det skulle bli långdraget.

Att vara arbetslös trots att man vill jobba är något av de mest psykiskt påfrestande jag har varit med om. Kan inte förstå mig på de som har gjort det i flera år.

Om man inte har något annat val så anpassar man sig eller upplöses. Om inte de tidigare kollegorna och "vännerna" redan börjat lysa med sin frånvaro så är det nästa steg i påfrestningen. Man ska vara väldigt tålmodig om man ska klara arbetslösheten efter ett helt liv i "stormens öga". Det är en mycket kränkande tillvaro och nu blev det inte bättre...
Citera
2024-02-16, 13:30
Medlem
Citat:

Det sjuka var att vänsterblocket hamnade till höger om högerblocket när de regerade sist.
När de tog in C som har exakt samma syn på ekonomi och låginkomst tagares ställning som
Moderaterna. Vänstern måste bli så stora att de slipper ta med C i båten.
För annars blir det skit samma vilka som regerar,
Det spelar ingen roll att C har en invandrare som partiledare, de står på ägarnas sida i allt.
Företagare,hyresvärdar, skogsägare
Senast redigerad av mangne 2024-02-16 kl. 13:35.
Citera
2024-02-16, 13:34
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Klart det kommer att leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd. Antalet lediga jobb kommer ju inte att öka bara för att man ändrar reglerna i A-kassan.

Folk kommer i förlängningen att tvingas att söka enklare jobb som dom är överkvalificerade för på annan ort, jobb som våra nyligen invandrade både söker, behöver och upptar på den andra orten.

Folk kommer att berövas sina besparingar och betalda bostäder innan dom får försörjningsstöd (vilket våra politiker aldrig kommer att vara i närheten av), för att sedan så småningom leva som fattigpensionärer som samhället också får bidra till försörjningen för...

Sänk för fan kraven för att få en anställning till ett vanligt jobb, idag förväntas akademisk utbildning för praktiska jobb och många skulle med upplärningstid galant klara av massor av dom jobben med bara grundskola i botten, och kanske någon kurs/körkort eller liknande.

Företagen och våra politiker låtsas att det finns en brist på "kvalificerad" arbetskraft samtidigt som folk gå arbetslösa, det är en halmgubbe som skapats av skäl som jag inte förstår men utan tvekan bidrar det till att göra arbetsföra människor oanställbara.
Är nog (tyvärr) benägen att hålla med dig och undrar hur mycket dessa förb. rekryteringsföretag har bidragit till detta?
Vissa kravbilder i platsannonser är så absurda så man kan ibland undra om företagsledningen inte vet vilken personal de söker. Det verkar vara upp till rekryteringsföretaget att hitta på något trams.
Citera
2024-02-16, 13:36
Medlem
Citat:

Snabb omställning kan bli misstroendevotum
Frågan är om de klarar sig hela mandatperioden

Inflationen skenar
Övervinster på Banker och Livsmedelsbranschen
KD kan spricka i 2 delar en med kristna
L Kan åka ner
M Kan fummla väck NATO om Orban blir förbannad säger PPPpppppppprrrrrrrrr...ttttttttttttttt
Vilket är skrivet i stjärnorna möjligen
Åkesson har tappat den lilla kontakten med verkligheten han kanske hade .Nu kommer Bomberjackan med Hailandet och Dr MArtens Kängorna fram. Varpå en del vill ångra sig kan man tänka

Kritersson står med spretande fingar och ropar vi har ett myyyyccket allvarligt läge
Man har noll koll på Knarket sprängningar skjutningar tanten man utnämnde väntar på Riddaren på den vita springaren som skall rädda sessan i Tornet. FÖRSVUNNEN inget ledarskap igen ..
Citera
2024-02-16, 14:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Snabb omställning kan bli misstroendevotum
Frågan är om de klarar sig hela mandatperioden

Inflationen skenar
Övervinster på Banker och Livsmedelsbranschen
KD kan spricka i 2 delar en med kristna
L Kan åka ner
M Kan fummla väck NATO om Orban blir förbannad säger PPPpppppppprrrrrrrrr...ttttttttttttttt
Vilket är skrivet i stjärnorna möjligen
Åkesson har tappat den lilla kontakten med verkligheten han kanske hade .Nu kommer Bomberjackan med Hailandet och Dr MArtens Kängorna fram. Varpå en del vill ångra sig kan man tänka

Kritersson står med spretande fingar och ropar vi har ett myyyyccket allvarligt läge
Man har noll koll på Knarket sprängningar skjutningar tanten man utnämnde väntar på Riddaren på den vita springaren som skall rädda sessan i Tornet. FÖRSVUNNEN inget ledarskap igen ..

Du menar att de ska rösta mot sig själva då? Att du är besviken och vill ha en symbolpolitisk förändring innebär inte att verkligheten ser ut så.

När det gälle a-kassa så missar ju alla politiska partier att det bör kunna erbjudas något om man ställer krav. Anvisa ett jobb och dra in ersättningen om personen inte tar det. Ställ inte ut krav på att personen själv ska måste ordna jobb på egen hand. Om det är så kan ju Arbetsförmedlingen läggas ner igår.
Citera
2024-02-16, 14:48
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:

Jag tror att du får rätt här. Många arbetarväljare har lämnat S för SD och kommer nu att gå tillbaka till S. Otroligt korkat av SD att gå fram med detta förslag. Socialdemokraterna har dock mycket att bevisa om de ska kunna kalla sig för ett arbetarparti; senaste åren har de profilerat sig främst emot mot kvinnliga storstadsväljare, dvs. mångt och i mycket tjänstemän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in