Citat:
Ursprungligen postat av
Cultura
Du får fortsätta kriga emot de andra här men jag tänkte åtminstone svara på detta.
Jag är den sista att se på en kultur eller dess arv som någonting oföränderligt. Hela min världsuppfattningen utgår ifrån kulturevolutionen. Men hur vi väljer att kultivera vår kultur, förvalta vårt arv samt vad vi väljer att inkludera från andra kulturer, handlar om ett självbestämmande som vi ser allt mindre av i en värld där kulturer och dess arv slaktas i förmån för unioner, ideologi och stormakter.
Nu är vi inne på ett ämne som kanske är lite för perifert TS, men ok för denna gången.
Min syn på kultur är att det är något organsikt flytande och högst okontrollerbart självgående fenomen på gruppnivå vars huvudsakliga värde för oss är att vara ett sammanhållande kit mellan en grupp människor, eller för den delen annan art. Något som alltså underlättar för oss att umgås och samarbeta.
Alla samhällen, eliter, ideologier eller individer som försökt styra detta fenomen via att bestämma vad som ska vara ex. "svensk kultur" eller inte, för hela gruppen eller som pratar om "slakt av kultur" så fort något inte passar deras syn är dömt att misslyckas och för övrigt direkt anti-kulturellt.
Eftersom det motverkar allt vad kultur är.
Ditt val av kultur är lika mycket värt som mitt val eller någon annan medborgare i den grupp som vi alltså valt att kalla svenskt. "Självbestämmandet" är alltså inte ditt eller någon annans att bestämma över, utan allt samlat.
Vidare, jag förstår mig inte på denna nationalistiska skräck över förändrad kultur.
Jag är stolt svensk, jag gillar vår kultur i all dess mångfald, och jag tror på dess styrka.
dvs gruppens svenskars förmåga att "välja" bra saker och inte dåliga som formar vår gemensamma kultur. Nyckelharpor och knätofsar ska vara kvar i vår kultur för att de är valda och inte för att någon tvingat på människor detta.
Kvinnors ställning i vår kultur just, har alltid varit starkare än i de flesta andras, om än inte jämställt, och könens "kamp" mot varandra har ständigt pågått, så feminism är inte direkt något nytt heller.
Sverige är ett av världens äldsta sammanhållande nationer. Vi har klarat av detta nu i några tusen år.
vad fasen är du så rädd för?