2024-02-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Verkar som RB vill skjuta på ev sänkningar igen om man tolkar det rätt

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/tal-och-presentationer/2024/thedeen-ekonomiska-laget-och-aktuell-penningpolitik/
Hjälper dig med citat.
Citat:
”Inflationen har sjunkit och är på fastare mark. Vi bör därför ha nått räntetoppen och det finns en viss sannolikhet att räntan kan sänkas under första halvåret. Men det finns risker som kan göra att inflationen stiger igen. Eventuella räntesänkningar måste därför göras med försiktighet.”
Citera
2024-02-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Hjälper dig med citat.

Verkar som marknaden nu prisar större "risk" för att första sänkning blir i slutet juni istället för i början maj.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/46895

Det lär ju dock påverka priserna ytterst marginelt, tror inte folk ger upp i maj efter att ha väntat så länge.
Senast redigerad av trickget 2024-02-15 kl. 10:11.
Citera
2024-02-15, 10:38
Medlem
https://bostadsportal.se/hyra-l%C3%A4genhet/lund/111m2-4-rok-id-4010398

18500kr, plus driftkostnader på 6000kr per månad? År? samtidigt som tjommen som hyr ut bara väntar på att sälja när bostäderna blir dyrare.

Med de priserna är det 100x bättre att köpa själv.
Citera
2024-02-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Mnja. Beror ju på. Sitter du på 100 kvm i innerstan och flyttar till villa i Kramfors har du 8 msek du kan slänga in på börsen. Är rätt bra avkastning på det

Tja, man kan ju dikta upp oändligt antal fiktiva livsscenarion. Ser dock inte riktigt poängen med det i en tråd som denna.

Det är i sådana här sammanhang (bedömning av boprisutveckling) mer intressant att studera hur massorna beter sig, snarare än enskilda individer.
Citera
2024-02-15, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
https://bostadsportal.se/hyra-l%C3%A4genhet/lund/111m2-4-rok-id-4010398

18500kr, plus driftkostnader på 6000kr per månad? År? samtidigt som tjommen som hyr ut bara väntar på att sälja när bostäderna blir dyrare.

Med de priserna är det 100x bättre att köpa själv.
Han har inte råd ha det kvar och hoppas innerligt att någon ska hyra det för att täcka hans räntekostnader, annars behöver han nog sälja till förlust.
Skulle gissa det är fler och fler som hamnar i den där sitsen och det kan orsaka en nedgång när pengarna tar slut.
(Eller så sänker Riksbanken för tidigt och lånekarusellen fortsätter ned i avgrunden)
Citera
2024-02-15, 15:17
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Han har inte råd ha det kvar och hoppas innerligt att någon ska hyra det för att täcka hans räntekostnader, annars behöver han nog sälja till förlust.
Skulle gissa det är fler och fler som hamnar i den där sitsen och det kan orsaka en nedgång när pengarna tar slut.
(Eller så sänker Riksbanken för tidigt och lånekarusellen fortsätter ned i avgrunden)
Med all respekt så har det snacket körts här tråden i snart två år;
- Snart kommer kraschen, då ska jag fynda för jag sitter minsann med miljoner i kontanter.
- Inom bara ett par månader ska i princip alla BRF lägga om lånen och då kommer chockhöjningarna.
- Kronofogden kommer att sälja hur många bostäder som helst på exekutiv auktion. Då blir det till att fynda.
- Folk kommer att få gå från hus och hem.
etc, etc.

Kraschen har uteblivit och det har snarare pyst ur ballongen i snart två år. Ingen kan påstå att läget är bra eller jättelovande men kraschen har uteblivit och i princip alla anser att räntorna har toppat. Bara det att man kan ha viss förvissning om att räntorna inte stiger är en klart lugnande faktor.

Från att ha varit i en ganska tråkig storm med höga vågor är vi nu nere i kuling och med besvärande svall kvar. Vi är långt från fint väder men det går att navigera med lite mer tilltro nu än för bara ett par månader sedan.

Sen är det ju kul att Thedeen har lärt sig att hålla rätt ton när han pratar. Han gör rätt i att vara lite vag och ge möjlighet till olika tolkningar.
Citera
2024-02-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
- Snart kommer kraschen, då ska jag fynda för jag sitter minsann med miljoner i kontanter.
- Inom bara ett par månader ska i princip alla BRF lägga om lånen och då kommer chockhöjningarna.
- Kronofogden kommer att sälja hur många bostäder som helst på exekutiv auktion. Då blir det till att fynda.
etc, etc.

Kraschen har uteblivit och det har snarare pyst ur ballongen i snart två år. Ingen kan påstå att läget är bra eller jättelovande men kraschen har uteblivit och i princip alla anser att räntorna har toppat. Bara det att man kan ha viss förvissning om att räntorna inte stiger är en klart lugnande faktor.

Från att ha varit i en ganska tråkig storm med höga vågor är vi nu nere i kuling och med besvärande svall kvar. Vi är långt från fint väder men det går att navigera med lite mer tilltro nu än för bara ett par månader sedan.

Sen är det ju kul att Thedeen har lärt sig att hålla rätt ton när han pratar. Han gör rätt i att vara lite vag och ge möjlighet till olika tolkningar.

Glöm inte alla som haft låga bundna lån, som fått hög rörlig ränta, tretton gånger i kvartalet under två års tid.
”296% av Sveriges befolkning har bundna lån som löper ut kommande månader”.
”Då jävlar smäller det”.

Ha. Tillåt mig småle.

Väl sammanfattat för övrigt.
Jag har uttryckt precis samma termer ett par gånger här. Svaren uteblivit.
Citera
2024-02-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Glöm inte alla som haft låga bundna lån, som fått hög rörlig ränta, tretton gånger i kvartalet under två års tid.
”296% av Sveriges befolkning har bundna lån som löper ut kommande månader”.
”Då jävlar smäller det”.

Ha. Tillåt mig småle.

Väl sammanfattat för övrigt.
Jag har uttryckt precis samma termer ett par gånger här. Svaren uteblivit.

Fast rådande läge kanske är en bra grej? Jag tror väldigt få skulle vara betjänta av en total kollaps av bostadspriserna (när den hypotetiskt händer, har vi garanterat redan en rejäl kris med hög arbetslöshet).

Bättre då att priserna nominellt står stilla, vilket innebär en real värdeminskning över tid. Ekonomin tillåts mjuklanda och morgondagens unga vuxna kan komma in lite billigare relativt deras löner.

Jag förstår inte varför det är så viktigt för många i tråden att bopriserna tokrusar. Det fuckar ju bara upp det för era barn och deras generationskamrater. Bostadsvinsten har dom flesta bara ”på pappret”/i teorin ändå. Realiseras först av dödsboet.
Citera
2024-02-15, 18:29
Avslutad
Citat:
etc, etc.

Det verkar mest vara du som pratar om krascher, jag skrev nedgång.
Citera
2024-02-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Fast rådande läge kanske är en bra grej? Jag tror väldigt få skulle vara betjänta av en total kollaps av bostadspriserna (när den hypotetiskt händer, har vi garanterat redan en rejäl kris med hög arbetslöshet).

Bättre då att priserna nominellt står stilla, vilket innebär en real värdeminskning över tid. Ekonomin tillåts mjuklanda och morgondagens unga vuxna kan komma in lite billigare relativt deras löner.

Jag förstår inte varför det är så viktigt för många i tråden att bopriserna tokrusar. Det fuckar ju bara upp det för era barn och deras generationskamrater. Bostadsvinsten har dom flesta bara ”på pappret”/i teorin ändå. Realiseras först av dödsboet.

Rådande läge är absolut vettigt.
Vad i det jag skriver motsäger det?

Personligen skiter jag helt i om bopriserna rusar. Jag har ägt bostad i snart femton år. Bor nu i min tredje men första villa, med fru, tre barn, osv. Bott i sju år.
Tidshorisonten ligger på ”kommer aldrig flytta”, ungefär.
Så ja, jag skiter helt i vad som händer med bopriserna nu och inom överskådlig tid.
Har fått min beskärda del av tokrusning i mina första två bostäder.
Tänker jag på mina egna barn är det naturligtvis vettigt att de inte tokrusar. Men det är ett bra tag till de ska flytta så det hinner sannolikt gå både framåt och bakåt till dess.

Men andra kanske vill att de ska rusa? Jag vet inte?
Det var inte poängen med det jag skrev och uttrycktes inte.
Senast redigerad av M.J.A 2024-02-15 kl. 20:37.
Citera
2024-02-15, 22:31
Medlem
Citat:
etc, etc.

Kraschen har uteblivit och det har snarare pyst ur ballongen i snart två år. Ingen kan påstå att läget är bra eller jättelovande men kraschen har uteblivit och i princip alla anser att räntorna har toppat. .

Njae, kommersiella fastigheter är i botten SBB, Heimstaden osv och andra som värderat felaktigt för att skapa likviditet och Riksbanken som utökade obligationsköpen till fastigheter skapade en läskig marknad.. utvecklare som Oscar är i KK (snart).. Arbetslöshet får vi dock inte då vi har arbetsbrist, så tillskillnad från 90-talet behöver inte folk lämna hemmen den blir bara knapert.. fler varsel kommer från bygg om inget görs, räntekostnaden för brf och de stora bolagen kommer fortsätta öka i en 8 års period allt eftersom de lägger om lån, full ränte effekt blir det alltså inte först än alla lån förfallit.. så nog kommer vi få se ett par bolag gå omkull innan det är över. Men privatsidan pyser nog bara på..
Citera
2024-02-15, 22:35
Medlem
Mekklarnas mekklare No:1 Mr kottletfrilla ala Bromma 😂
Svårt haussa mera……

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-bromma-traneberg-stockholms-kommun-svartviksvagen-8,-3-3tr-21278209
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in