2024-02-15, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Sedan är inte behovet så stort så att jag vill betala några miljoner extra för möjligheten att ha en kvarterskrog utanför porten.

Detta är den springande punkten för mig. Eftersom jag äter middag på restaurang mindre än 12 ggr/år (i vardagen) vore det dumt för mig att betala massa extra för närhet till dessa.
På äldre dar uppskattar jag lugna kvarter med närhet till strövområden mer, så då blir det så.
Dock betalar jag redan lite förmycket eftersom jag bor i en storstadsregion. Jag skulle typ kunna haft ungefär samma livsstil och kvalitet på mindre ort.
Citera
2024-02-15, 07:53
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det kommer nog vara psykologiskt ”viktigt” för många att bo i innerstan, även om det iom teknikutvecklingen i mångt och mycket gör att dylik service även kan tillhandahållas på annat håll.
Folk intalar sig att de vill ha ”kultur och nöjen” inom armlängds räckhåll, fastän dom aldrig kommer att köpa en operabiljett i hela sitt liv. Men det ska bara finnas där, ungefär som ’Dopp i Grytan’ på Gustav Svenssons julbord. Annars blir den mentala friden störd.

Personligen bor jag hellre i lugnt område utanför innerstaden, och kan leva med att åka kollektivt den gången i månaden jag nyttjar stadskärnans service eller nöjesutbud. Men folk i gemen är nog mer brydda om status än jag själv, och innerstaden är en statusmarkör. Och det lär den förbli, kan inte riktigt se vad som skulle ändra på det egentligen.

Jag håller med om den psykologiska aspekten. Och vad som är status och inte ändras inte i en handvändning. Men jag noterar samtidigt att många stadskärnor i andra länder är eller har blivit plaster ingen vill bo i så nog kan saker och ting ändras även här på sikt.

Citat:
Just restauranger saknar jag som bor en mil utanför city. Och jag är sextio plus.

Visst kan jag ta en taxi, men det är inte samma sak. Sedan är inte behovet så stort så att jag vill betala några miljoner extra för möjligheten att ha en kvarterskrog utanför porten.

I dag får jag cykla sex minuter (haha) för att ta mig till närmaste restaurang med rättigheter. En helt okej krog vad gäller mat, men inte mer än så.

I vilket fall, det finns skäl till att bo centralt. Och för det mesta får man tillbaka det man betalat och lite till när man säljer, men visst, man ska ligga ute med pengarna och kunna betala räntor och eventuella amorteringar.

Det är samma här. Är numera en bits promenad till restauranger och affärer. Och särskilt bra är de inte heller. Så det är nåt jag verkligen saknar med innerstan.

Samtidigt noterar jag att jag börjar bli allt mer ensam om att ogilla att handla på nätet eller föredra att äta på restaurangen framför att få hämtmat hemkört.
Citera
2024-02-15, 07:54
Medlem
Citat:
Just restauranger saknar jag som bor en mil utanför city. Och jag är sextio plus.

Visst kan jag ta en taxi, men det är inte samma sak. Sedan är inte behovet så stort så att jag vill betala några miljoner extra för möjligheten att ha en kvarterskrog utanför porten.

I dag får jag cykla sex minuter (haha) för att ta mig till närmaste restaurang med rättigheter. En helt okej krog vad gäller mat, men inte mer än så.

I vilket fall, det finns skäl till att bo centralt. Och för det mesta får man tillbaka det man betalat och lite till när man säljer, men visst, man ska ligga ute med pengarna och kunna betala räntor och eventuella amorteringar.

Det är enorm skillnad på förort och förort. I de bästa närförorterna finns det massor av restauranger, cafeer, bagerier och man är inne i stan på typ 10-15 min med t-bana.

I ytterförorterna finns oftast inte ett smack, annat än ett sorgligt centrum där det är så sunkigt att du inte ens vill gå dit.
Citera
2024-02-15, 08:12
Medlem
Citat:
Detta är den springande punkten för mig. Eftersom jag äter middag på restaurang mindre än 12 ggr/år (i vardagen) vore det dumt för mig att betala massa extra för närhet till dessa.
På äldre dar uppskattar jag lugna kvarter med närhet till strövområden mer, så då blir det så.
Dock betalar jag redan lite förmycket eftersom jag bor i en storstadsregion. Jag skulle typ kunna haft ungefär samma livsstil och kvalitet på mindre ort.

Och det är ju här som trovärdigheten spricker. Du vill ju bevisligen också bo stadsnära om än möjligen någon mil utanför city.

Annars skulle du ju flytta till typ detta;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-skarpakern-kramfors-kommun-gumasvagen-53-21270830

Ganska fräsch och relativt bra renoveringsgrad. Bergvärme. 1,5 msek. 200 kvm.

Vad hindrar dig? Finns ju garanterat fina strövområden där. Det är sjönära och ligger i ett av Sveriges vackraste områden - Höga Kusten.

Säg att du idag sitter i en villa värd 6 msek så skulle du frigöra hela 4,5 msek om du flyttar. In med det på börsen och du har boendet betalt och du kan nästan sluta jobba. Så vad hindrar dig??
Senast redigerad av DaKittler 2024-02-15 kl. 08:31.
Citera
2024-02-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Och det är ju här som trovärdigheten spricker. Du vill ju bevisligen också bo stadsnära om än möjligen någon mil utanför city.

Annars skulle du ju flytta till typ detta;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-skarpakern-kramfors-kommun-gumasvagen-53-21270830

Ganska fräsch och relativt bra renoveringsgrad. Bergvärme. 1,5 msek. 200 kvm.

Vad hindrar dig? Finns ju garanterat fina strövområden där. Det är sjönära och ligger i ett av Sveriges vackraste områden - Höga Kusten.

Säg att du idag sitter i en villa värd 6 msek så skulle du frigöra hela 4,5 msek om du flyttar. In med det på börsen och du har boendet betalt och du kan nästan sluta jobba. Så vad hindrar dig??

Goddag yxskaft, det är ju exakt min poäng.
Bevisligen värderar jag att ha nära till staden, om än inte behov av att bo mitt i den. Men mitt livsmönster skulle fungera såväl i Sthlm som i Pajala.

Känns som att du verkar ha problem med att folk har olika preferenser. Oklart varför. Friendly word of advice: Acceptera istället att alla är olika och har olika preferenser, så ska du se att att livet blir bra mycket enklare för dig. Trångsynthet är ingen attraktiv egenskap.
Citera
2024-02-15, 08:56
Medlem
Citat:
Goddag yxskaft, det är ju exakt min poäng.
Bevisligen värderar jag att ha nära till staden, om än inte behov av att bo mitt i den. Men mitt livsmönster skulle fungera såväl i Sthlm som i Pajala.

Känns som att du verkar ha problem med att folk har olika preferenser. Oklart varför. Friendly word of advice: Acceptera istället att alla är olika och har olika preferenser, så ska du se att att livet blir bra mycket enklare för dig. Trångsynthet är ingen attraktiv egenskap.

Snarare så att jag är en av få i tråden som förstår olika preferenser. Jag förstår att vissa värderar innerstaden, att de värderar sekelskifte, takvåning etc vilket de flesta i tråden fattar noll av.

Det måste däremot vara något med att bo stadsnära som är VÄLDIGT viktigt för dig iom att du säger att ditt livsmönster fungerar överallt och du i princip kan sluta arbeta om du flyttar till en bra villa i naturskönt område långt från storstad.
Citera
2024-02-15, 09:03
Medlem
Citat:
Det är enorm skillnad på förort och förort. I de bästa närförorterna finns det massor av restauranger, cafeer, bagerier och man är inne i stan på typ 10-15 min med t-bana.

I ytterförorterna finns oftast inte ett smack, annat än ett sorgligt centrum där det är så sunkigt att du inte ens vill gå dit.
Problemet är kvalitet. Jämför man internationellt så är Stockholm en håla om man tittar till utbud när det gäller kultur, gastronomi och underhållning. Att då behöva bo i en närförort kommer att vara döden för alla som efterfrågar en viss lägstanivå.
Gillar man däremot natur, konformitet och årstider så är ju Sverige ganska fantastiskt.
Citera
2024-02-15, 09:12
Medlem
Citat:
Snarare så att jag är en av få i tråden som förstår olika preferenser. Jag förstår att vissa värderar innerstaden, att de värderar sekelskifte, takvåning etc vilket de flesta i tråden fattar noll av.

Det måste däremot vara något med att bo stadsnära som är VÄLDIGT viktigt för dig iom att du säger att ditt livsmönster fungerar överallt och du i princip kan sluta arbeta om du flyttar till en bra villa i naturskönt område långt från storstad.

Nä inte VÄLDIGT med versaler. Men det är en medveten, välavvägd lyx jag kostar på mig. Att ha nära till ”båda världarna” så att säga.
Citera
2024-02-15, 09:39
Medlem
Citat:
Nä inte VÄLDIGT med versaler. Men det är en medveten, välavvägd lyx jag kostar på mig. Att ha nära till ”båda världarna” så att säga.

Om du är beredd att i princip offra ekonomiskt oberoende (ej behöva jobba) för den ”lyxen” så är den i min värld viktig med versaler.

Inget fel med det. Jag skulle inte flytta ut i skogen ens om jag fick ett slott gratis att bo i. Speciellt inte i ett land som är kallt, blåsigt och kolsvart större delen av året. Men folk är olika.

För mig är ljusen och människorna i innerstan det som livar upp i det deppiga, mörka, vinterhalvåret. Att sitta ute i någon mörk villaförort med en lokal pizzeria i ett sunkigt centrum att besöka skulle jag se som tortyr.

Visst finns det fördelar när temperaturen går upp över typ 25 grader. Men det inträffar 0-4 veckor per år kanske. (9 dagar i Sthlm 2023)
Senast redigerad av DaKittler 2024-02-15 kl. 09:45.
Citera
2024-02-15, 09:46
Medlem
Citat:
Om du är beredd att i princip offra ekonomiskt oberoende (ej behöva jobba) för den ”lyxen” så är den i min värld viktig med versaler.

Inget fel med det. Jag skulle inte flytta ut i skogen ens om jag fick ett slott gratis att bo i. Speciellt inte i ett land som är kallt, blåsigt och kolsvart större delen av året. Men folk är olika.

För mig är ljusen och människorna i innerstan det som livar upp i det deppiga, mörka, vinterhalvåret. Att sitta ute i någon mörk villaförort med en lokal pizzeria i ett sunkigt centrum att besöka skulle jag se som tortyr.

Visst finns det fördelar när temperaturen går upp över typ 25 grader. Men det inträffar 0-4 veckor per år kanske.

Haha nädå, jobba hade jag fått göra ändå. Oaktat om jag bor i Sthlm eller Pajala. Gäller nog de flesta.
Btw, kvaliteterna du nämner, kan du få i Norrköping och Örebro också. Fast i något mindre skala.
Citera
2024-02-15, 09:54
Medlem
Verkar som RB vill skjuta på ev sänkningar igen om man tolkar det rätt

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/tal-och-presentationer/2024/thedeen-ekonomiska-laget-och-aktuell-penningpolitik/
Citera
2024-02-15, 09:59
Medlem
Citat:
Haha nädå, jobba hade jag fått göra ändå. Oaktat om jag bor i Sthlm eller Pajala. Gäller nog de flesta.
Btw, kvaliteterna du nämner, kan du få i Norrköping och Örebro också. Fast i något mindre skala.

Mnja. Beror ju på. Sitter du på 100 kvm i innerstan och flyttar till villa i Kramfors har du 8 msek du kan slänga in på börsen. Är rätt bra avkastning på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in