2024-02-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Har man råd att köpa en Tesla S som kostar över en miljon i ny pris så har man även råd att byta batteriet i den efter 10år för 300 tusen trots bilen är värd mindre. 300 tusen för dig är små potatis.
Men för 85% av sverigs befolkning har inte råd att köpa en Tesla S eller byta batteriet efter 10år för 300 tusen. Då väljar man att skrota bilen då den inte är värd pengarna.

Andra hands värdet på el bilar borde vara mycket lägre än för fossil bilar med samma år tal. En 5år gammal Tesla model 3 borde inte kosta mer än 100 tusen kr idag. Allt över är ett rån för den som väljer att köpa bilen begagnad.

Men vem vet. kanske kommer el batterierna bli bättre och bättre och dagens el bilar kommer kanske vara värd sina pengar år 2035 , annars ligger köparna illa ute. En bensin bil från 2013-14 är som ny fortfarande trots med 20 tusen mil körda vilket el bilar inte är.

Jag borde ha länkat från dagena PS men ni kan själv söka då artikeln är skriven idag

Håller 100% helt med dig om att prisbilden är fel. Men tillgång vs efterfrågan styr och Elon Musk har fortfarande monopol och vill bli än rikare
Citera
2024-02-15, 20:38
Medlem
Citat:
Nej! Det står på dagens ps att bilarna har rullat runt 20 tusen mil och batteriet är slut kört. Garantin bort efter 8år. Dags för byte vilket kostar 300lax. Men en 10år gammal el bil är inte värd 300 tusen därav måste ALLA skrota den. Så den som köper en el bil idag som fyller 10år kan behöva skrota bilen när som helst då batteriet kan lägga av. Sånt här händer inte en fossil bil.

Det är nu alla ärenden kommer när de första el bilarna fyller 10år och är körda mer än 20 tusen mil.

Men länka då, för nu är det bara dina fantasier du beskriver, och även om det står så i dagens ps betyder ju inte det att det är sant.

Ge en länk som visar att batterier magiskt lägger av efter 20000 mil. Polarens båda teslor har båda gått över 30000 mil utan batteribyte.

Det är inte heller ett standardpris på 300k för ett byte bara för att det kostade det på just den bilen i exemplet.

Stavningstips:

Slutkört
Elbil
Fossilbil
8 år
Citera
2024-02-15, 20:42
Medlem
Citat:
Läste en artikel på Dagens PS att livs längden på el bilar ligger runt 10år. När bil batteriets garanti går ut efter 8år så ligger ägaren risigt till. Oftast håller batteriet inte mer än 20 tusen mil sen är det för dyrt att byta ut det. Ligger runt 300 tusen för ett batteri utbyte på en liten bmw i3 som i år är runt 10år gammal. Så de flesta som äger en bmw i3 från 2013-14 kan skrota sin bil nu 2024 efter batteriet lagt av.

En bensin/diesel livslängd är minst det dubbla om inte det trippla i dag. Alltså 20-30år eller 30 tusen mil uppåt. Alla bensin/diesel bilar producerade efter 2000 finns fortfarande i trafiken.

Det är skrämmande utveckling vi går mot om vi förbjuder nya fossil bilar redan till 2035

Det finns en lösning på problemet, och det är kärnkraftsdrivna bilar med en liten reaktor ombord.

Citat:
The Ford Nucleon is a concept car developed by Ford in 1957, designed as a future nuclear-powered car—one of a handful of such designs during the 1950s and 1960s. The concept was only demonstrated as a scale model. The design did not include an internal-combustion engine; rather, the vehicle was to be powered by a small nuclear reactor in the rear of the vehicle, based on the assumption that this would one day be possible by reducing sizes. The car was to use a steam engine powered by uranium fission, similar to those found in nuclear submarines.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon
Citera
2024-02-15, 20:49
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Jag skrev inte att de inte KAN rulla så länge, utan att ganska få GÖR det...kvittar ju om motorn håller om resten av bilen faller isär.

Kör man elbilen tills den dör är värdeminskningen ointressant, utan då får man jämföra totalkostnaden, dvs högre inköpspris mot lägre driftkostnader. På 20000 mil är det några hundra tusen i sparade bränslekostnader, beroende på vilka bilar man jämför med.

Jag skrev inte heller att dom KAN göra det, jag hävdar att många faktiskt gör det. Till det kan vi lägga att senare års regeringar påfört avgifter som gjort det dyrt att använda en fossilbil tills den är förbrukad och därför har MÅNGA skrotats bort i förtid. Du skrev:
Citat:
"40-60000 mil, ganska få fossilbilar rullar så långt."

Sedan vet varken du eller jag vad elen för att tanka en elbil kommer att kosta dom kommande 15 åren, som det kommer att ta innan dom flesta elbilarna når 20 000 mil. Det är väl heller ingen vild gissning att elbilarna kommer att beskattas hårdare bara dom blivit lite fler, pengarna ska ju in till den stora skattkistan som alla öser ur...

Vi vet ännu inte heller hur länge batterierna kommer att fungera, eller hur mycket ett byte kommer att kosta i framtiden när efterfrågan ökar. Kanske måste ett batteribyte räknas in i dom 20 000 milen?

Du tycker/tror att en elbil är en bra investering idag, jag känner mig mera skeptisk. Det är väl där vi landar. Den som lever om 10-15-20 år får se.
Citera
2024-02-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag skrev inte heller att dom KAN göra det, jag hävdar att många faktiskt gör det. Till det kan vi lägga att senare års regeringar påfört avgifter som gjort det dyrt att använda en fossilbil tills den är förbrukad och därför har MÅNGA skrotats bort i förtid. Du skrev:

Sedan vet varken du eller jag vad elen för att tanka en elbil kommer att kosta dom kommande 15 åren, som det kommer att ta innan dom flesta elbilarna når 20 000 mil. Det är väl heller ingen vild gissning att elbilarna kommer att beskattas hårdare bara dom blivit lite fler, pengarna ska ju in till den stora skattkistan som alla öser ur...

Vi vet ännu inte heller hur länge batterierna kommer att fungera, eller hur mycket ett byte kommer att kosta i framtiden när efterfrågan ökar. Kanske måste ett batteribyte räknas in i dom 20 000 milen?

Du tycker/tror att en elbil är en bra investering idag, jag känner mig mera skeptisk. Det är väl där vi landar. Den som lever om 10-15-20 år får se.

Tror max 10% av fossilbilar passerar 40k mil, troligare under 5%, det är ganska få tycker jag.

Jo, skatten höjs säkert, men den kommer garanterat höjas motsvarande för fossilbilar, skillnaden i kr/mil blir alltså ungefär samma.

Men givetvis finns det osäkra kostnader, och om det är en bra eller dålig investering är omöjligt att veta då vi inte vet prisutvecklingen. Ett regeringsbyte med Mp i spetsen och soppan kostar 30 spänn, då blir det rätt bra kalkyl för elbilen (men det får vi verkligen inte hoppas på) Jag påstod inte heller att det var en bra investering, utan att man får titta på totalkostnaden i efterhand och se om det var ett bra val ekonomiskt eller inte.

Håller våran 20k mil (vilket kalkylen är baserad på, efter det är det bonus) så har den nästan sparat in hela inköpspriset i sparade bränslekostnader. Observera då att jag inte räknat med något inköpspris på en en motsvarande fossilbil. Räknar jag in det har den återbetalat sig innan batterigarantin gått ut.

Oavsett är inte en bruksbil en investering, utan en kostnad, oavsett typ
Citera
2024-02-15, 21:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Tror max 10% av fossilbilar passerar 40k mil, troligare under 5%, det är ganska få tycker jag.

Jo, skatten höjs säkert, men den kommer garanterat höjas motsvarande för fossilbilar, skillnaden i kr/mil blir alltså ungefär samma.

Men givetvis finns det osäkra kostnader, och om det är en bra eller dålig investering är omöjligt att veta då vi inte vet prisutvecklingen. Ett regeringsbyte med Mp i spetsen och soppan kostar 30 spänn, då blir det rätt bra kalkyl för elbilen (men det får vi verkligen inte hoppas på) Jag påstod inte heller att det var en bra investering, utan att man får titta på totalkostnaden i efterhand och se om det var ett bra val ekonomiskt eller inte.

Håller våran 20k mil (vilket kalkylen är baserad på, efter det är det bonus) så har den nästan sparat in hela inköpspriset i sparade bränslekostnader. Observera då att jag inte räknat med något inköpspris på en en motsvarande fossilbil. Räknar jag in det har den återbetalat sig innan batterigarantin gått ut.

Oavsett är inte en bruksbil en investering, utan en kostnad, oavsett typ

Min fosilbil har rullat 24k och är som ny , allt är som nytt....
Massa hästar också

Grannen har en 60k bil ,kör sin gamla taxi - som ny.

Alla kör en inte en skoda fabia med 1.2L motor o saknar motoröra o kör som en motorikbefriad autist
Citera
2024-02-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Lugnt det ligger i kalkylen, och återskapar bilens värde med det samma som priset för batteriet.

Men hur som så hittar du inte en Ferrari ens som knuffar upp dig i 100km/h på 2 sekunder
Varför har du så bråttom upp till 100 km/h.
Nej du återfår inte det värdet som batteriet kostar.
Värdet på bilen innan batteri bytet är noll.
Citera
2024-02-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Lugnt det ligger i kalkylen, och återskapar bilens värde med det samma som priset för batteriet.

Men hur som så hittar du inte en Ferrari ens som knuffar upp dig i 100km/h på 2 sekunder

Nä det återskapar inte bilens värde alls.
Vad fan tror du? Måste du lägga 200 tkr på ett nytt batteri (vilket inte räcker, det kan jag lova dig, priserna på stora verkstadsjobb har rusat och rusar!)
Räkna med att en 200 tkr kanske höjer värdet med Max 50 tkr, så jävla efterbliven är bilmarknaden
Citera
2024-02-15, 21:33
Medlem
Ne vet vi ju inte hur gammal en modern elbil blir då de flesta fortfarande rullar.
Om batteriet skulle gå sönder vid låt säga 38000 mil så köper jag ett begagnat batteri. Du köper ju inte en fabriksy dieselmotor för 100k + 25k montering till en 12 år gammal volvo med 38000 mil.
Citera
2024-02-15, 21:50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En modern premiumbil går utan problem mer än 40 000 mil utan större reparationer om man sköter den..
Å andra sidan så kommer man ju på 40 000 mil ha sparat in cirka en halv miljon kronor på drivmedel. Då kan man ju med gott samvete köpa en helt ny elbil.
Citera
2024-02-15, 21:53
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Läste en artikel på Dagens PS att livs längden på el bilar ligger runt 10år. När bil batteriets garanti går ut efter 8år så ligger ägaren risigt till. Oftast håller batteriet inte mer än 20 tusen mil sen är det för dyrt att byta ut det. Ligger runt 300 tusen för ett batteri utbyte på en liten bmw i3 som i år är runt 10år gammal. Så de flesta som äger en bmw i3 från 2013-14 kan skrota sin bil nu 2024 efter batteriet lagt av.

En bensin/diesel livslängd är minst det dubbla om inte det trippla i dag. Alltså 20-30år eller 30 tusen mil uppåt. Alla bensin/diesel bilar producerade efter 2000 finns fortfarande i trafiken.

Det är skrämmande utveckling vi går mot om vi förbjuder nya fossil bilar redan till 2035

Man blir dum i huvet av all särskrivning i detta inlägg.

Ja, elbilen är skit men överdriv inte. Elbilen är inte här för att stanna, det fattar de flesta smarta som hållit sig borta från skiten men de dumma har redan köpt skiten, ofta genom stora lån då elbilar lätt kan kosta runt miljonen och mer än så.

Det är priser som sportbilar kostar. Så jävla blåsta de som köpt elbil.
Citera
2024-02-15, 21:57
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Å andra sidan så kommer man ju på 40 000 mil ha sparat in cirka en halv miljon kronor på drivmedel. Då kan man ju med gott samvete köpa en helt ny elbil.

Ja, vi har alla olika förutsättningar. 40 000 mil tar många år att köra för dom flesta och jag har ändå aldrig köpt en ny bil, så jag antar att även min första elbil kommer att vara begagnad den dag det är dags för det.
Vad drivmedel (och fordonsskatt) kostar om 30 år när dagens elbilar rullat 40 000 mil står skrivet i stjärnorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in