Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Jag skrev inte heller att dom KAN göra det, jag hävdar att många faktiskt gör det. Till det kan vi lägga att senare års regeringar påfört avgifter som gjort det dyrt att använda en fossilbil tills den är förbrukad och därför har MÅNGA skrotats bort i förtid. Du skrev:
Sedan vet varken du eller jag vad elen för att tanka en elbil kommer att kosta dom kommande 15 åren, som det kommer att ta innan dom flesta elbilarna når 20 000 mil. Det är väl heller ingen vild gissning att elbilarna kommer att beskattas hårdare bara dom blivit lite fler, pengarna ska ju in till den stora skattkistan som alla öser ur...
Vi vet ännu inte heller hur länge batterierna kommer att fungera, eller hur mycket ett byte kommer att kosta i framtiden när efterfrågan ökar. Kanske måste ett batteribyte räknas in i dom 20 000 milen?
Du tycker/tror att en elbil är en bra investering idag, jag känner mig mera skeptisk. Det är väl där vi landar. Den som lever om 10-15-20 år får se.

Tror max 10% av fossilbilar passerar 40k mil, troligare under 5%, det är ganska få tycker jag.
Jo, skatten höjs säkert, men den kommer garanterat höjas motsvarande för fossilbilar, skillnaden i kr/mil blir alltså ungefär samma.
Men givetvis finns det osäkra kostnader, och om det är en bra eller dålig investering är omöjligt att veta då vi inte vet prisutvecklingen. Ett regeringsbyte med Mp i spetsen och soppan kostar 30 spänn, då blir det rätt bra kalkyl för elbilen (men det får vi verkligen inte hoppas på) Jag påstod inte heller att det var en bra investering, utan att man får titta på totalkostnaden i efterhand och se om det var ett bra val ekonomiskt eller inte.
Håller våran 20k mil (vilket kalkylen är baserad på, efter det är det bonus) så har den nästan sparat in hela inköpspriset i sparade bränslekostnader. Observera då att jag inte räknat med något inköpspris på en en motsvarande fossilbil. Räknar jag in det har den återbetalat sig innan batterigarantin gått ut.
Oavsett är inte en bruksbil en investering, utan en kostnad, oavsett typ