2024-02-15, 22:05
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveDopeMan
Va redo att paya 200 tusen för ett nytt batteri. 11 år är ingenting för en bil. Iallafall så var det med 90-tals bilar. Va redo för att det stort hål kommer bildas i din plånbok inom två år.
En ny Tesla kostar ju 700k+ så vad är 200k i sammanhanget. Nytt fräshy batteri, 20k till mil.

20k mil i bensinpengar är väl 300-400k beroende på förbrukning(0.7-1.0) och bensinpris på ~20kr..

Dessutom går Tesla längre utan behöva batteribyte vad jag förstått. 30k+ är vanligt med viss degradering av batteri(bara 10%)

Ha i åtanke att en förbränningsbil ofta behöver byta eller renovera motor eller växellåda vid 30k. 100k+ i kostnad ofta.

Ekonomiskt slår elbil förbränningsbil i min kalkyl. I Europa iaf, kanske inte i USA där drivmedelpriser är hälften eller mindre.
Senast redigerad av Kosmos. 2024-02-15 kl. 22:13.
Citera
2024-02-15, 22:07
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja, vi har alla olika förutsättningar. 40 000 mil tar många år att köra för dom flesta och jag har ändå aldrig köpt en ny bil, så jag antar att även min första elbil kommer att vara begagnad den dag det är dags för det.
Självklart är det som du säger, väldigt få köper en helt ny bil, kör den 40 000 mil, skrotar den och köper en annan helt ny bil. Men med en mer holistisk syn på bilmarknaden så kan vi ersätta bilens alla ägare under dess livstid med en enda ägare och komma fram till samma summa vad gäller kostnaden för ägandet.
Citera
2024-02-15, 22:16
Medlem
Efter att ha läst hur det huggs från båda hållen EV mot en tradionell bil så läste jag nyligen i ett US magasin om just elbilars kostnader för hur vi än betraktar det så är USA det land som har haft EV längst och det är nu man har kunnat redovisa kostnader.

I usa räknar man med en livslängd på EV 10-15 år utifrån det har man räknat fram att driftskostnaden är 17 dollar per miles (en miles är 1,6 km) med en värdeminskning på själva fordonet på den tiden är brutalt mycket.

Ett annat exempel på EV minskning i USA är att bilhandlarna har svårt att sälja sina bilar där man rear ut bilarna för dryga 8000$ alltså en rabatt på 26000$ m.a.o så är EV marknaden död enligt dem.
Citera
2024-02-15, 22:16
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Självklart är det som du säger, väldigt få köper en helt ny bil, kör den 40 000 mil, skrotar den och köper en annan helt ny bil. Men med en mer holistisk syn på bilmarknaden så kan vi ersätta bilens alla ägare under dess livstid med en enda ägare och komma fram till samma summa vad gäller kostnaden för ägandet.

Tänker att det idag är svårare än någonsin tidigare att förutse vad en framtida kostnad kommer att bli. Fram till för 15-20 år sedan levde jag lyckligt omedveten om förändringar som komma skulle, gällande skatter, avgifter och kostnaden att äga en bil.

Allt var ungefär som det alltid hade varit , nu för tiden har man ingen aning om vad nästa drag ska bli från miljömupparna. Som jag ser det har inte mycket gjorts här i landet som tjänar syftet att rädda den globala miljön, eller i alla fall har någon större effekt utöver att dra in skatt och göra bilägandet ekonomiskt osäkert.

Man flyttar mest runt både pengar och miljöbelastning.
Citera
2024-02-15, 22:28
Medlem
TiredEyess avatar
Fattar inte att folk håller på att kasta paj på varandra gällande vilka moderna bilar som håller idag. Svaret är enkelt = INGEN.

Moderna bilar är så in i helvete fullsmockade med elektronik och det är den med alla dessa jävla lömska elfel som ger upp FÖRST. Oavsett elbil eller inte. Visst, drivlinan på en modern bensin eller diesel kan hålla många mil. Men någon sensorjävel någonstans kommer att paja ändå pga. korrosion, oxidering eller nåt dammkorn eller lite fukt har råkat tränga in sig någonstans fel.

Bilköpare idag har alltmer fokus på skärmar och CarPlay och annat nonsens som har NOLL med bilens egenskaper på vägen att göra eller vad gäller bilens hållbarhet, servicekostnader osv.
"Skruva i bilen? Nä. Jag lämnar in den på service varje år och låter 19 åriga äggsperder göra jobbet!", säger Bosse.
Ulla-Britt påpekar att sätet känns så bekvämt och att bilen har en stor skärm i mitten på 40 tum och är SÅ NÖJD över hon kan titta på Mello och Netflix medan Bosse kör till och från närmaste ICA.
Bosse är också trevligt överraskad över att han får annonser på Fejjan från lokala byggföretag. Han och Ulla-Britt diskuterar ju renovering av badrummet och bilens mikrofon är ju alltid igång som en del av så kallad "intelligent säkerhetsfunktion".

Härligt. Bara att gratulera Bosse och Ulla-Britt till ett bra köp av en surfplatta för en halv miljon och service varje år eller högst 1500 mil - oavsett typ av drivlina på bilen. Plus däckhotell naturligtvis. Rostskyddsgaranti på 200 år ingår också. Fast den gäller ju inte, som vi alla vet. Men 200 år låter ju trevligt!
Citera
2024-02-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Läste en artikel på Dagens PS att livs längden på el bilar ligger runt 10år. När bil batteriets garanti går ut efter 8år så ligger ägaren risigt till. Oftast håller batteriet inte mer än 20 tusen mil sen är det för dyrt att byta ut det. Ligger runt 300 tusen för ett batteri utbyte på en liten bmw i3 som i år är runt 10år gammal. Så de flesta som äger en bmw i3 från 2013-14 kan skrota sin bil nu 2024 efter batteriet lagt av.

En bensin/diesel livslängd är minst det dubbla om inte det trippla i dag. Alltså 20-30år eller 30 tusen mil uppåt. Alla bensin/diesel bilar producerade efter 2000 finns fortfarande i trafiken.

Det är skrämmande utveckling vi går mot om vi förbjuder nya fossil bilar redan till 2035

95% av batterierna kan du fixa skapligt för 20 000kr. Det är ofast bara en cell som krånglar.

Men det är fortfarande en osäkerhetsfaktor som påverkar inköp av elbilar. En elbil kan vara utmärkt för dig men värdelös för någon annan beroende på hur man nyttjar bilen.
Citera
2024-02-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Min fosilbil har rullat 24k och är som ny , allt är som nytt....
Massa hästar också

Grannen har en 60k bil ,kör sin gamla taxi - som ny.

Alla kör en inte en skoda fabia med 1.2L motor o saknar motoröra o kör som en motorikbefriad autist

Hur många procent av bilparken har gått 60k mil tror du?

Snittåldern på bilar som skrotas är 18 år gamla, och snittet för hur mycket bilar körs per år är drygt 1000 mil,

Så bilar skrotas i snitt när de gått ca 20 000 mil, (intressant nog är precis samma miltal som ts anser vara katastrof när det gäller elbilar.)

Vilket var precis det jag sa ifrån början; väldigt få bilar rullar 40-60k mil, även om många naturligtvis kan göra det om de sköts och underhålls ordentligt.

Jag har också fossilbilar i bra skick som rullat en bra bit över 20k mil (och tänker ha dem länge till), men de flesta har inte kunskap att hålla liv i gamla bilar, och det blir dyrt om man ska lämna in för allt, och då skrotas de istället.

Du och din granne (eller jag)är inte direkt norm för bilägare i Sverige idag
Citera
2024-02-15, 23:17
Medlem
Citat:
En modern premiumbil går utan problem mer än 40 000 mil utan större reparationer om man sköter den, om inte rosten hinner ta den innan. Maskinellt brukar det inte alls vara några problem.
Billiga småbilar har väl ofta en lite kortare livslängd, om dom inte körs många mil per år.

Elbilar ger jag mig inte på att kommentera, mer än att jag tror det är en dålig investering med tanke på snabb värdeminskning.

https://www.blocket.se/annonser/hela...?cg=1020&ms=35

Ok det är därför vi har 500 annonser i hela sverige på bilar med 40k+ mil på annons.....
Relativt till https://www.blocket.se/annonser/hela...?cg=1020&me=34
123k under 40k mil......
Citera
2024-02-15, 23:20
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
El coche.

Yo tengo un coche electronico. Me gusta.

Tror ni på allt ni läser på nätet i diverse konstiga hittepå tidningar?

Är man rädd om grejerna, så håller de länge.
Ångdrift, explosionsmotor eller elmotor. Var rädd om det ni har köpt.

Elmotor är bra. Mycket bra. Man behöver inte ha en elbil med sportbilsaccelration.

Såklart är det bäst att ta hand om den bilen man har för att dämpa koldioxidavtrycket.
Elmotorns största fördel är antagligen verkningsgraden och den låga ljudnivån.

Men det kan inte hjälpas, ibland vill man ändå åka stora maskiner som bullrar
Citera
2024-02-15, 23:24
Medlem
OffensiveDopeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
En ny Tesla kostar ju 700k+ så vad är 200k i sammanhanget. Nytt fräshy batteri, 20k till mil.

20k mil i bensinpengar är väl 300-400k beroende på förbrukning(0.7-1.0) och bensinpris på ~20kr..

Dessutom går Tesla längre utan behöva batteribyte vad jag förstått. 30k+ är vanligt med viss degradering av batteri(bara 10%)

Ha i åtanke att en förbränningsbil ofta behöver byta eller renovera motor eller växellåda vid 30k. 100k+ i kostnad ofta.

Ekonomiskt slår elbil förbränningsbil i min kalkyl. I Europa iaf, kanske inte i USA där drivmedelpriser är hälften eller mindre.
200k är skit mycket. Inte kanske för ditt rich ass men de flesta människorna i världen kan inte köpa ett batteri för 200k. Att laga en tesla är som att äga en v10a.
Citera
2024-02-15, 23:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moochbag
https://www.blocket.se/annonser/hela...?cg=1020&ms=35

Ok det är därför vi har 500 annonser i hela sverige på bilar med 40k+ mil på annons.....
Relativt till https://www.blocket.se/annonser/hela...?cg=1020&me=34
123k under 40k mil......

Nu påstod ju den jag svarade att:
Citat:
40-60000 mil, ganska få fossilbilar rullar så långt.

Majoriteten av dom 123k du hänvisar till har knappast nått sin sista ägare ännu, än mindre rullat alla mil dom ska innan dom inte är värda att reparera längre.

Hur många bilar som nästan nått sin totala livslängd tror du hamnar på Blocket?
Citera
2024-02-15, 23:28
Medlem
Citat:
Tänker att det idag är svårare än någonsin tidigare att förutse vad en framtida kostnad kommer att bli. Fram till för 15-20 år sedan levde jag lyckligt omedveten om förändringar som komma skulle, gällande skatter, avgifter och kostnaden att äga en bil.

Allt var ungefär som det alltid hade varit , nu för tiden har man ingen aning om vad nästa drag ska bli från miljömupparna. Som jag ser det har inte mycket gjorts här i landet som tjänar syftet att rädda den globala miljön, eller i alla fall har någon större effekt utöver att dra in skatt och göra bilägandet ekonomiskt osäkert.

Man flyttar mest runt både pengar och miljöbelastning.

Här håller jag med till 100%

Vi har behov av flera bilar, och har då olika drivmedelsalternativ att välja på, så om något sticker iväg åt fel håll så han vi anpassa hur vi fördelar körmilen mellan fordonen och köra mest med den som är billigast.

Men har man bara en bil är det inte lätt att veta vad som är bäst på sikt. Jag hade inte valt en elbil om jag bara hade behov av en bil (inte bara för driftkostnaden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in