2024-02-15, 13:35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Upplever att de blir mer och mer accepterat faktiskt. Tänkte på det när jag lyssnade på svenska landslagsspelare i fotboll prata. Dom slängde sig inte med slang och så men det är ändå något annorlunda på sättet dom pratar, lite hårdare uttal mot blattesvenska hållet. Känns som både svennar och blattar pratar lite som varandra när dom är tillsammans. Kanske är en överanalys

Solklart så pratar yngre idag stötigare och med mindre melodi, sannolikt under inflytande av blattesvenskan. Det låter lite som att de har svenska som andraspråk.
Citera
2024-02-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag har hört det några enstaka gånger och jag har reagerat väldigt starkt varje gång, ungefär som "hörde jag fan rätt"?!! Jag uppfattar det som relativt ovanligt. Barnen här hemma talar om att i skolan kan man uttala vissa ord så för att håna vansinnet.

Guidetti och en handfull andra whiggers har sådan dialekt eller lägger sig bitvis till med sådan dialekt ungefär som när Obama i valet höll tal till negrer och körde med fraser som "Y´all".

Y'all är generell sydstatsdialekt, vitt som svart.

Han ville gå hem därnere bara, flirtade lite med rednecks.
Citera
2024-02-15, 13:38
Medlem
guranboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Framför allt svårt för att få jobb. Om dom inte nöjer sig med att bli städerskor
Ingen vill ju ha jobb dom ska alla bli tictok och youtube influenser
Citera
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ingen svensk med stolthet skulle medvetet vilja låta som en svartskalle . Det är höjden av skam.
Citera
Avslutad
Det finns undersökningar som visar att barn som pratar ren svenska blir mobbade i skolan. De tvingas därför börja prata rinkebysvenska. Klassisk omvänd rasism.

För Reinfeldt, Lööf med flera har detta varit målet hela tiden.

I framtiden kommer det vara ett tecken på klass och hög intelligens att prata rent. Endast en liten elit kommer göra detta. Jag och min släkt kommer tillhöra denna elit.
Citera
2024-02-15, 13:46
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det finns undersökningar som visar att barn som pratar ren svenska blir mobbade i skolan. De tvingas därför börja prata rinkebysvenska. Klassisk omvänd rasism.

För Reinfeldt, Lööf med flera har detta varit målet hela tiden.

I framtiden kommer det vara ett tecken på klass och hög intelligens att prata rent. Endast en liten elit kommer göra detta. Jag och min släkt kommer tillhöra denna elit.
Jag fattar inte varför ungdomar vill låta som värsta drägget som kommer direkt från slummen
De kommer ju inte att bli tagna på allvar och knappast få någon sjyst anställning
Citera
2024-02-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Solklart så pratar yngre idag stötigare och med mindre melodi, sannolikt under inflytande av blattesvenskan. Det låter lite som att de har svenska som andraspråk.

Jag hör fortfarande ungar som pratar samma svenska som mig själv men har märkt av det här också. Undrar bara vilket klientel som gör det, dom ser ändå oftast väldigt svenniga ut, till och med mer ordentliga ut än mig själv med mittbena och Lyle & Scott jacka
Citera
2024-02-15, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ingen svensk med stolthet skulle medvetet vilja låta som en svartskalle . Det är höjden av skam.

Tror det sker undermedvetet också. När jag pluggade i annan stad så blev min dialekt väldigt märklig efter bara ett par månader. Skämdes som fan
Citera
2024-02-15, 14:02
Medlem
Helsingborgs City är proppfullt med gymnasieskolor och därför möter jag extremt mycket ungdomar varje dag. Ca 20% är svenskar och dom flesta bryter, framförallt tjejerna.
Citera
2024-02-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Helsingborgs City är proppfullt med gymnasieskolor och därför möter jag extremt mycket ungdomar varje dag. Ca 20% är svenskar och dom flesta bryter, framförallt tjejerna.

Oj 20% svenskar?! I de sammanhangen och den åldern tror jag det är väldigt svårt att inte börja bryta om man inte verkligen gör det till sin avsikt att behålla sin dialekt och är jävligt självsäker.

Kanske är det på gymnasieskolorna detta sker? Känns som att det först är då invandrare och svenskar möter varandra i högre kapacitet då allt blir mer centralt?
Senast redigerad av bongx 2024-02-15 kl. 14:11.
Citera
2024-02-15, 14:08
Medlem
Citat:
Är det någon som kanske jobbar i skola med majoritet svenska barn som kan ge insyn i hur läget är egentligen med svenska kids språkbruk? Upplever att jag hör rätt många svenska ungar på stan som pratar som rena importer men sen finns många som pratar helt normalt. Har hört vissa prata helt normal svenska bara för att slänga sig med ett arabiskt uttryck helt plötsligt, det är nog det märkligaste? Egentligen är jag ganska obrydd i frågan då språkförändringar är naturliga och man hör fan läkare och jurister som pratar blattesvenska (dvs inte naturlig brytning från att ha lärt sig svenska senare i livet) så det är väl inte ett tecken social dekadens som många äldre antagligen könner men mitt intryck är att de kommit en rätt skarp generationsklyfta i svenskt språkbruk?

Haha kan säga att det är MÅNGA ungar som tror att det är något och snackar gärna blattesvenska för att verka coola. Eyyyy brooooooooor svär på guuuuuud.
Hatar svenneungar som tror att de är orten
Citera
2024-02-15, 14:10
Medlem
Citat:
Oj 20% svenskar?! I de sammanhangen och den åldern tror jag det är väldigt svårt att inte börja bryta om man inte verkligen gör det till sin avsikt att behålla sin dialekt och är jävligt självsäker.

Tror t.om att det kan vara mindre än 20% och det är antagligen så för att samtliga av de typ 30 skolorna som ligger där är friskolor!
Senast redigerad av brasnyggman 2024-02-15 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in