2024-02-15, 14:12
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Tror t.om att det kan vara mindre än 20% och det är antagligen så för att samtliga av de typ 30 skolorna som ligger där är friskolor!

Skulle vara väldigt intressant att se hur de ungarna pratar när dom kommer ut i jobb eller högre utbildning. Gissar att dom går tillbaka till sitt gamla språk fullt ut.
Citera
2024-02-15, 14:15
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Skulle vara väldigt intressant att se hur de ungarna pratar när dom kommer ut i jobb eller högre utbildning. Gissar att dom går tillbaka till sitt gamla språk fullt ut.

Jag funderar på om det är så lätt att bara gå tillbaka till sitt vanliga uttal och vokabulär. För mig är den generation körd, det är så mycket fel!
Citera
2024-02-15, 14:15
  #195
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Solklart så pratar yngre idag stötigare och med mindre melodi, sannolikt under inflytande av blattesvenskan. Det låter lite som att de har svenska som andraspråk.

Blir eleverna i svensk grund- och gymnasieskola godkända i ämnet svenska om de skriver och talar ”Blattesvenska”?

Använder eleverna en rotvälska,som lärarna i ämnet svenska inte förstår,är det orimligt om dessa elever får betyget godkänd.
Citera
2024-02-15, 14:17
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Blir eleverna i svensk grund- och gymnasieskola godkända i ämnet svenska om de skriver och talar ”Blattesvenska”?

Använder eleverna en rotvälska,som lärarna i ämnet svenska inte förstår,är det orimligt om dessa elever får betyget godkänd.

Den brytningen som åsyftas med mindre melodi, stötigare och hårdare är lika lätt att förstå som andra svenska dialekter och till och med enklare än vissa men annorlunda nontheless på det sättet att den inte har någon lokal anknytning direkt.
__________________
Senast redigerad av bongx 2024-02-15 kl. 14:20.
Citera
2024-02-15, 14:23
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Jag funderar på om det är så lätt att bara gå tillbaka till sitt vanliga uttal och vokabulär. För mig är den generation körd, det är så mycket fel!

Vad väljer de svenska ungarna som bryter för väg efter gymnasiet skulle du säga? Är de bara massa slackers? Har ju svårt att tro att duktiga svenskar är utraderade i hela Helsingborg? Upplever ju att det finns många blattar som pratar blattesvenska som är väldigt drivna efter min tid på universitetet nyligen. Svenskar som bröt hörde jag aldrig.
__________________
Senast redigerad av bongx 2024-02-15 kl. 14:25.
Citera
2024-02-15, 14:25
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Vad väljer de svenska ungarna som bryter för väg efter gymnasiet skulle du säga? Är de bara massa slackers? Har ju svårt att tro att duktiga svenskar är utraderade i hela Helsingborg?

Där har du nog en poäng! Dom duktiga svenskarna går nog inte på den sortens friskolor. Där är nog svaret.
Citera
2024-02-15, 14:28
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Är det någon som kanske jobbar i skola med majoritet svenska barn som kan ge insyn i hur läget är egentligen med svenska kids språkbruk? Upplever att jag hör rätt många svenska ungar på stan som pratar som rena importer men sen finns många som pratar helt normalt. Har hört vissa prata helt normal svenska bara för att slänga sig med ett arabiskt uttryck helt plötsligt, det är nog det märkligaste? Egentligen är jag ganska obrydd i frågan då språkförändringar är naturliga och man hör fan läkare och jurister som pratar blattesvenska (dvs inte naturlig brytning från att ha lärt sig svenska senare i livet) så det är väl inte ett tecken social dekadens som många äldre antagligen könner men mitt intryck är att de kommit en rätt skarp generationsklyfta i svenskt språkbruk?

Tror det är lite blandat. En del gör det för att dryga sig bara, medan vissa verkligen babblar babbelingo...
Citera
2024-02-15, 14:31
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Blir eleverna i svensk grund- och gymnasieskola godkända i ämnet svenska om de skriver och talar ”Blattesvenska”?

Använder eleverna en rotvälska,som lärarna i ämnet svenska inte förstår,är det orimligt om dessa elever får betyget godkänd.
Nuförtiden får man inte rätta någon elevs språk. Det ses som kränkande, kreativitetshämmande och givetvis när det gäller elever med ursprung i andra länder- rasistiskt. Det är ett problem, väldigt många högskolelever klarar inte skriva en begriplig mening. De förtydligar med pilar hit och dit i meningar eftersom de inte reder ut att skriva utan syftningfel. Prepositioner tycks väljas med hjälp av slumpgenerator.

Men det gör ingenting eftersom de flesta högskolestuderande ändå ska jobba i offentlig sektor där det inte är meningen att de ska åstadkomma någonting av värde.
Citera
2024-02-15, 14:55
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmaladestarfish
Nuförtiden får man inte rätta någon elevs språk. Det ses som kränkande, kreativitetshämmande och givetvis när det gäller elever med ursprung i andra länder- rasistiskt. Det är ett problem, väldigt många högskolelever klarar inte skriva en begriplig mening. De förtydligar med pilar hit och dit i meningar eftersom de inte reder ut att skriva utan syftningfel. Prepositioner tycks väljas med hjälp av slumpgenerator.

Men det gör ingenting eftersom de flesta högskolestuderande ändå ska jobba i offentlig sektor där det inte är meningen att de ska åstadkomma någonting av värde.

Blev också förvånad av den låg nivån hos väldigt många klasskamrater på universitetet. Jag gick inte klart och är ingen lyckad person så ska inte kasta sten I glashus men att det var så vanligt att folk hade så svårt att formulera enkla meningar förvånade mig ganska mycket. Förstår inte hur dessa personer klarar av att få godkänt på en c-uppsats
__________________
Senast redigerad av bongx 2024-02-15 kl. 14:57.
Citera
2024-02-15, 15:43
  #202
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Tror det sker undermedvetet också. När jag pluggade i annan stad så blev min dialekt väldigt märklig efter bara ett par månader. Skämdes som fan

Lite som en annan då när man var tonåring boendes i Stockholm och man sade "ba" vart 5 ord . Idag inser man att man måste låtit som en j-a OBS-klass
Citera
2024-02-15, 17:37
  #203
Medlem
Min 6 åring började med små ändringar men ändå åt det hållet för ett par år sen. Vänder på ordföljd etc och viss ortbetoning.
Har sagt att jag inte accepterar någ annat än småländska i hemmet eller i skolan.. går sådär. Redan. Han hänger som alla barn i den åldern med barn av olika ursprung.
Citera
2024-02-15, 17:48
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Min 6 åring började med små ändringar men ändå åt det hållet för ett par år sen. Vänder på ordföljd etc och viss ortbetoning.
Har sagt att jag inte accepterar någ annat än småländska i hemmet eller i skolan.. går sådär. Redan. Han hänger som alla barn i den åldern med barn av olika ursprung.

Haha vilken jävla syn en svensk sexåring som pratar blattesvenska.. aja han blir nog en bra människa ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in