2024-02-14, 23:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Och om datorn inte fungerar?
Då plockar man ut sin hårddisk/SSD och lägger den i en byrålåda.
Citera
2024-02-15, 00:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och om datorn inte fungerar?
Fungerar själva hårddisken så är det bara att plocka ut den och montera in den i en annan dator och radera den där. Är själva hårddisken trasig så får man förståss ta till andra åtgärder om den är okrypterad. Enklaste sättet att skydda sig är att ha känsliga data krypterade t ex på en Veracryptvolym.
Citera
2024-02-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Då plockar man ut sin hårddisk/SSD och lägger den i en byrålåda.
Det är lämpligt att göra oavsett. Den enda anledningen till att göra sig av med diskar är att de innehåller något olämpligt och då är det nog bra att destruera dem ordentligt.
Citera
2024-02-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Är det alltså bara att skruva upp diverse luckor på baksidan av datorn? Och detta gör jag utan att riskera att få en stöt eller dylikt?

(Vad har jag fått det ifrån om det inte stämmer)

Film & TV?
Citera
2024-02-15, 12:06
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Fick lite noja.

Slängde en gammal laptop i soprummet utan att på något sätt töma den.
Den är låst med ett användarnamn/lösenord.

Jag har vad jag vet inget direkt superhemligt på den, men har använt den i 5 år dagligen. Surfat mm.
Så säkert laddat ner nåt personligt dokument etc. Bilder finns, vanliga semesterbilder etc.

Vad är det värsta som kan hända om nån tar och fiskar upp den?
Kommer man öht in i den?

En annan fråga tills senare i livet: Hur ska man på bästa sätt göra när man slänger en dator? Inte så här, fattar man ju....

Jag hittade en laptop i soprummet igår, lustigt sammanträffande. Mörkgrå / svart. Låst men inga problem att komma åt innehållet. Ser ut att ha tillhört en svensk kille i 20-årsåldern av fotona i den att döma. Ska rota vidare och rapportera vad jag hittar
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2024-02-15 kl. 12:09.
Citera
2024-02-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fungerar själva hårddisken så är det bara att plocka ut den och montera in den i en annan dator och radera den där. Är själva hårddisken trasig så får man förståss ta till andra åtgärder om den är okrypterad. Enklaste sättet att skydda sig är att ha känsliga data krypterade t ex på en Veracryptvolym.

Jo visst kan jag införskaffa nödvändiga verktyg och ladda ner diverse program osv istället för att helt enkelt slå sönder den på 1 minut.

Sköter du allt annat i ditt liv lika minutiöst? Vad gör du med en tom mjölkförpackning?
Senast redigerad av Storgatan19 2024-02-17 kl. 01:04.
Citera
2024-02-17, 19:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jo visst kan jag införskaffa nödvändiga verktyg och ladda ner diverse program osv istället för att helt enkelt slå sönder den på 1 minut.

Sköter du allt annat i ditt liv lika minutiöst? Vad gör du med en tom mjölkförpackning?
Mjölkförpackningar slänger jag i vanliga pappersåtervinningen. Finns inga känsliga data i dem. Normal formatering (inte Snabbformatering) duger bra om du inte haft terroristgrejer som skulle intressera FBI och liknande organisationer. Ingen risk att folk som är intresserade av nakenbilder sitter och läser av hårddiskar med elektronmikroskop.
Vilken specialverktyg menar du skulle behövas för att montera in en hårddisk i en annan dator? Bara att koppla in den med vanliga SATA-kablar.
Citera
2024-02-17, 19:18
Medlem
Citat:

Är du efterbliven? Hur tror du att slå sönder en disk och sen lämna den öppet är säkrare än att köra en wipe som raderar allting på den?

Det optimala vore ju att köra en wipe, ta ur disken och sen återanvända den. Knappast så att något överlever en wipe ändå.
Citera
2024-02-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Är du efterbliven? Hur tror du att slå sönder en disk och sen lämna den öppet är säkrare än att köra en wipe som raderar allting på den?

Det optimala vore ju att köra en wipe, ta ur disken och sen återanvända den. Knappast så att något överlever en wipe ändå.

Har jag sagt det är "säkrare" ? Förstod du ens vad du citerade?
Citera
2024-02-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Mjölkförpackningar slänger jag i vanliga pappersåtervinningen. Finns inga känsliga data i dem. Normal formatering (inte Snabbformatering) duger bra om du inte haft terroristgrejer som skulle intressera FBI och liknande organisationer. Ingen risk att folk som är intresserade av nakenbilder sitter och läser av hårddiskar med elektronmikroskop.
Vilken specialverktyg menar du skulle behövas för att montera in en hårddisk i en annan dator? Bara att koppla in den med vanliga SATA-kablar.

snillet spekulerar
Citera
2024-02-17, 20:48
Medlem
Beta-Bums avatar
Jag själv brukar plocka ur hårddisken/SSD'n och snyggt ställa resten av datorn med tillbehör i ett hörn av soprummet där den inte riskerar att ta skada av annat som kastas.
Är det någon bland grannarna som vill ha datorn är de mer än välkomna att ta hand om den. Sätter dit en postit-lapp också som nämner: "Hårddisken saknas. Fungerar perfekt i övrigt."
I regel brukar de som vet hur man installerar en hårddisk ta hand om den.
Citera
2024-02-18, 00:02
Medlem
Citat:
Fick lite noja.

Vad är det värsta som kan hända om nån tar och fiskar upp den?
Kommer man öht in i den?

En annan fråga tills senare i livet: Hur ska man på bästa sätt göra när man slänger en dator? Inte så här, fattar man ju....

Det värsta som kan hända är att någon får se dina semesterbilder, tar över dina konton på sociala medier om den var inloggad på något sånt och hittar något hemligt du glömt att du hade på den.

En senare gång kan du plocka ur hd eller återställa datorn med tillvalet att radera alla filer. Är det en jobbdator eller om du tror att du kan ha minsta lilla hemlis på den får du ta ur disken eller köra program som raderar den på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in