2024-02-13, 08:40
Bannlyst
Varför inte bara förstöra innehållet på hårddisk?
Citera
2024-02-14, 10:52
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag brukar plocka ur hårddisken, men vet inte hur jag ska förstöra dem. Så jag har några stycken ligger i hyllan här hemma... Man kanske kan ta en slägga och slå sönder hårddiskarna? Räcker det? Elda upp dem går väl inte?
Gamla fungerande hårddiskar är perfekta för lagring av stora mängder data, eller fyll de med filmer, musik, bilder osv.
Vill du absolut förstöra dem så borra några hål rakt genom...
Citera
2024-02-14, 12:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Jag brukar förstöra dem rejält, slår sönder skärm, öppnar höljet, slår sönder SSD och allt jag kan se typ.... Självklart hade det varit bättre om de kunde återanvändas men vem vet vart datorn hamnar?
Eller också så kör man bara en vända med Windows inbyggda återställning som även har möjlighet att ta bort all data på hårddisken...
Citera
2024-02-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Eller också så kör man bara en vända med Windows inbyggda återställning som även har möjlighet att ta bort all data på hårddisken...
Förr så kunde man med avancerad teknik läsa gammal data på mekaniska diskar. Det kanske inte var något om man bara ville spana på grannens foton, men tekniken fanns.

Troligen annorlunda nu med ssd.

Jag har i alla fall fått lära mig att man skriver över fyra gånger, sedan kör man disken i ugnen och efter det drar några hugg med yxan för att slutligen sänka den i Marianergraven.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-14 kl. 12:47.
Citera
2024-02-14, 14:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Förr så kunde man med avancerad teknik läsa gammal data på mekaniska diskar. Det kanske inte var något om man bara ville spana på grannens foton, men tekniken fanns.

Troligen annorlunda nu med ssd.
Ja, lagringsdensiteten är idag så hög på hårddiskar att det är ett mirakel att man lyckas läsa data som den blev skriven. Tanken att hårddisken ska skrivas över och att man trots detta skulle kunna läsa ut återstående strömagnetism är bara löjlig. Och en SSD jobbar som sagt på ett helt annorlunda sätt.
Citera
2024-02-14, 14:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja, lagringsdensiteten är idag så hög på hårddiskar att det är ett mirakel att man lyckas läsa data som den blev skriven. Tanken att hårddisken ska skrivas över och att man trots detta skulle kunna läsa ut återstående strömagnetism är bara löjlig. Och en SSD jobbar som sagt på ett helt annorlunda sätt.
Krypteringsprogrammet Veracrypt har en funktion som skriver över all information 34 gånger om man är nojig. Är som sagt också en sak att med hjälp av elektronmikroskop läsa av en 40 megabyteshårddisk. Det är en helt annan sak på en disk som rymmer flera terabyte men är man extra nojig så installera om datorn och kryptera den sedan med funktionen 34 överskrivningar. Tar väl några dygn.
Citera
2024-02-14, 17:41
Medlem
3Godisars avatar
Är det alltså bara att skruva upp diverse luckor på baksidan av datorn? Och detta gör jag utan att riskera att få en stöt eller dylikt?

(Vad har jag fått det ifrån om det inte stämmer)
Citera
2024-02-14, 17:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Är det alltså bara att skruva upp diverse luckor på baksidan av datorn? Och detta gör jag utan att riskera att få en stöt eller dylikt?

(Vad har jag fått det ifrån om det inte stämmer)
Ser du bara till att koppla bort datorn från elnätet samt avlägsna ev. batteri så finns det ju ingen ström så då kan du skruva hur du vill utan risk för stöt.
Citera
2024-02-14, 17:46
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ser du bara till att koppla bort datorn från elnätet samt avlägsna ev. batteri så finns det ju ingen ström så då kan du skruva utan risk för stöt.
ja men då måste jag ju skruva upp den endå för att ta bort batteriet?

Kollar på en annan dator jag har hemma här, och det framgår inte ens vilken lucka som e batteriet..
Citera
2024-02-14, 18:21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Krypteringsprogrammet Veracrypt har en funktion som skriver över all information 34 gånger om man är nojig.
Helt meningslöst, en överskrivning är allt som krävs.
Citera
2024-02-14, 18:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
ja men då måste jag ju skruva upp den endå för att ta bort batteriet?

Kollar på en annan dator jag har hemma här, och det framgår inte ens vilken lucka som e batteriet..
Strömmen från batteriet är ju inte 230V så du dör nog inte om du får en kyss av batteriström. Vill man försäkra sig om att hårddisken är tom är det nog enklare att använda ett program som skriver över disken totalt. Då behöver man inte skruva alls. Skillnad förståss om datorn är död. Då kan man ju inte skriva över disken.
Citera
2024-02-14, 19:01
Medlem
Citat:

Och om datorn inte fungerar?
Senast redigerad av Storgatan19 2024-02-14 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in