2024-02-09, 21:40
Medlem
farmenSebastians avatar
... ja tom när elektroniskt skrot hamnar i afrika.
I gigantiska berg utanför slumområden

Så är det ju hårddiskar man går och plockar. Hårdvaluta för att utpressa och gräva om de fd. ägarna från väst.

Det här vet väl alla...! Klart som fan man riskerar problem på vägen..
Och inte kastar en dator hursomhelst
Citera
2024-02-09, 21:43
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Fick lite noja.

Slängde en gammal laptop i soprummet utan att på något sätt töma den.
Den är låst med ett användarnamn/lösenord.

Jag har vad jag vet inget direkt superhemligt på den, men har använt den i 5 år dagligen. Surfat mm.
Så säkert laddat ner nåt personligt dokument etc. Bilder finns, vanliga semesterbilder etc.

Vad är det värsta som kan hända om nån tar och fiskar upp den?
Kommer man öht in i den?

En annan fråga tills senare i livet: Hur ska man på bästa sätt göra när man slänger en dator? Inte så här, fattar man ju....
Beror på. Nyare windows (11) har TPM så disketten är krypterad. Jag har lootat mängder av datorer i sopis, kör givetvis data recovery på alla och plockar ut så mycket som möjligt bara går. En hel del home videos har man kommit över så att säga.
Citera
2024-02-09, 21:45
Medlem
Amazon-mannens avatar
Ett lämpligt borr i lämplig skruvdragare och börra igenom hårddisk och lite allmänt i elektronikgrejset. Glöm inte bildskärmen.
Citera
2024-02-09, 21:51
Medlem
Forsokskanins avatar
Citat:
Fick lite noja.

Jag har vad jag vet inget direkt superhemligt på den, men har använt den i 5 år dagligen. Surfat mm.
Så säkert laddat ner nåt personligt dokument etc. Bilder finns, vanliga semesterbilder etc.

Kommer man öht in i den?

En annan fråga tills senare i livet: Hur ska man på bästa sätt göra när man slänger en dator? Inte så här, fattar man ju....

Du har nog något mer att dölja om du är så här nojig
Citera
2024-02-09, 21:57
Medlem
Mysquos avatar
Jag ser övergivna datorer och upphittade hårddiskar som utmaningar. Det brukar oftast gå att läsa ut filer från dem.
Nu i veckan läste jag en artikel om att man lyckats knäcka bitlocker krypterade diskar.
Citera
2024-02-09, 22:36
Bannlyst
soprum är ofta låsta och endast behöriga i föreningen kommer åt soprummet, folk som dyker ner i sopcontainern hör inte till vanligheterna och sannolikheten att en illasinnad datorhacker skulle komma åt datorn och din personliga information är väldigt, väldigt liten

Större återvinningsstationer där saker slängs öppet och kan kommas åt av kreti och pleti höjer väl risken till en promille
Citera
2024-02-09, 22:55
Medlem
Citat:
Fick lite noja.

Kommer man öht in i den?

Hämta tillbaka den och återställ till fabriksdata om du är nervös...
Citera
2024-02-09, 23:09
Medlem
mr.demons avatar
Ts, kan du verkligen inte slå sönder en dator? Du slängde den skrev du, så den behöver ju knappast vara hel. Bara slå sönder datorn och dra ut hårddisken och massakera den.
Citera
2024-02-09, 23:33
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Fick lite noja.

Kommer man öht in i den?

Ja, till att börja med ska du ju slänga den i elektronikavfall... gissar att du inte har en ebehållare för elektronikavfall i soprummet?
Citera
2024-02-09, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Jag ser övergivna datorer och upphittade hårddiskar som utmaningar. Det brukar oftast gå att läsa ut filer från dem.
Nu i veckan läste jag en artikel om att man lyckats knäcka bitlocker krypterade diskar.

Mmmm, det har varit möjligt i några år att göra det som dom visar med TPM dock har det aldrig varit så simpelt, krävdes massa olika verktyg förr.

Brukar också se det som utmaningar. Brukar ha koll på när kommunen har upphandlingar och sedan känner man någon på kommunen så är det bara höra efter när det är dags att dra till tippen när dom skall skrota allt och sedan är det bara dra till tippen en natt vartannat år så har man så det räcker ett tag framöver att träna på med utmaningar.

Folk slänger allt möjligt man kan hitta lite allt möjligt på diskarna.
Senast redigerad av Lamron 2024-02-09 kl. 23:47.
Citera
2024-02-09, 23:52
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Inget nytt direkt. Redan 2013 "knäckte" man BitLocker. Detta fungerar inte på så gott som alla datorer som är gjorda inom de senaste fem åren, då de har TPM integrerat i CPU:n. Har man på dessa äldre datorer använt TPM med PIN så går man säker.
Citera
2024-02-10, 00:05
Medlem
Det här kan låta oseriöst men du kunde ju bara tagit en hammare och slagit sönder hela datorn innan du bara dumpade den i soprummet? Gör den obrukbar nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in