Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-14, 15:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det enda som finns att komma med vad gäller vetenskap är vetenskap. Tror du att MR - kameror kom till genom att folk diskuterade i lokaltidningen?

Tror du att någon vetenskap någonsin stipulerats den vägen?

Anna Wohlin är väl forskare. Har hon något att säga får hon se till att publicera innan det får något vetenskapligt värde öht. Att du tycker sådant är trams visar ju bara att du är ointresserad av vetenskap i vetenskapliga frågor.
Varför tramsar du såhär? AW hänvisar ju till en vetenskaplig artikel:
Anna berättar också att det i årets marsnummer av tidskriften Journal of Physical Oceanography publicerades en vetenskaplig artikel av bland andra Isabela Le Bras från Scripps Institution of Oceanography vid University of California, som beskriver just det här. Den publicerades alltså samma månad som artikeln som varnar för att Golfströmmen nu är svagare än den varit på minst 1 600 år.

– Den är intressant då den visar att en stor del av det färskvatten som släpps ut inte över huvud taget deltar i djupcirkulationen, det som kommer från Grönland till exempel försvinner i väg med kustströmmen utan att påverka.
https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/anna-wahlin-tror-inte-att-golfstrommen-kommer-stanna/
Citera
2024-02-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Jag orkar inte dra upp varenda exempel och leta artiklar, men miljörörelsen har ofta kryddat och överdrivet, eller egentligen hela forskarvärlden vilket stött och kantrat mig förtroende.
De som förnekat alla miljöhot har knappast varit bättre. Bly, kvicksilver osv. Inte alls farligt, bara dumma alarmister som klagar.

Citat:
Ett axplock av allt som skulle mörda oss!
AIDS, ca 40 miljoner döda och folk fortsätter dö, speciellt i länder som inte har råd med bromsmediciner.
Ozonlagret: Vi förbjöd de värsta freonerna så det är inte konstigt att det inte gick så illa som man räknade fram skulle skett om vi inte gjorde det.
Galna kosjukan: Vi hade tur den gången, men när det handlar om sådana här pandemier är bäst att ta det säkra före det osäkra. Hade ju varit lite tråkigt om vi inget gjort och sen hade vi insett att alla var smittade och skulle dö om 10 år.
Y2K: satsades en massa resurser på att skriva om gammal sårbar kod, så inte så konstigt att det inte hände så mycket.
Citera
2024-02-14, 17:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Du blev väldigt ledsen över en hypotetisk sammanställning över alla profetior som inte uppfylls. Hur kommer det sig?

Här har du vad Anna Wohlin, som är professor i oceanografi, anser om situationen. Jag antar att du säkerligen lägger offantligt mycket tid på att utforska alla olika delar av forksningsvärlden. Så du har säkert redan läst den i detalj.

Men för alla NPC's därute så kan den kanske vara användbar

https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/anna-wahlin-tror-inte-att-golfstrommen-kommer-stanna/

Jag har inte ens sett någon lista, så hur skulle jag kunna bli det?

Tråden visar tydligt att de äkta NPCerna och fåren blir galna över en artikel på CNN.
Senast redigerad av goseigen 2024-02-14 kl. 17:43.
Citera
2024-02-14, 17:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Du fortsätter att tramsa. Har du ens läst artikeln?
Skummat. Det är ju inte så intressant med en intervju i lokaltidningen.

Men hon refererade iaf till Isabela Le Bras. Och hennes arbete går såklart att titta närmare på.
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsta.2022.0189#RSTA20220189C73

Kapitel 4 är i synnerhet intressant.

Men hit kommer nog aldrig du. They had you at "hänt i veckan".

Faktiskt spelar det ingen roll för dig. Det som tilltalar dina bias är per automatik trovärdigt enligt NPCeerna. Hade lika gärna kunnat vara swebbTV eller en ding ding värld. Eller varför inte något riktigt övertygande som viskar precis det du vill höra i ditt öra på bitchute. Så förutsägbart.

Vad sägs om att ta del av studierna istället?
Och då menar jag inte bara din favoritstudie av din gulleforskare som enligt dig är bäst i världen. Prova gå efter antal citeringar. Du kommer att upptäcka att det finns både forskare och studier som haft större genomslag än dina gullegrisar.

Anna Wohlin i Västra tidningen. Vetenskap.. Jo tjena.
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-14 kl. 17:54.
Citera
2024-02-14, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De som förnekat alla miljöhot har knappast varit bättre. Bly, kvicksilver osv. Inte alls farligt, bara dumma alarmister som klagar.

AIDS, ca 40 miljoner döda och folk fortsätter dö, speciellt i länder som inte har råd med bromsmediciner.
Ozonlagret: Vi förbjöd de värsta freonerna så det är inte konstigt att det inte gick så illa som man räknade fram skulle skett om vi inte gjorde det.
Galna kosjukan: Vi hade tur den gången, men när det handlar om sådana här pandemier är bäst att ta det säkra före det osäkra. Hade ju varit lite tråkigt om vi inget gjort och sen hade vi insett att alla var smittade och skulle dö om 10 år.
Y2K: satsades en massa resurser på att skriva om gammal sårbar kod, så inte så konstigt att det inte hände så mycket.

Jag förnekar ingenting, men AIDS döptes ganska snabbt om till bögfluensan, det var bögar som oskyddat knullade varandra i röven och drog poppers eller fattiga i Afrika, knappast den domedagsprofetia som målades upp.

Det händer och kommer alarm hela tiden, jag bryr mig inte, för ett halvår sedan var en död golfström ingen fara, nu ska vill alla dö, hela tiden går mediarapporteringen i dessa cykler.

Jag orkar inte och jag bryr mig inte, jag tycker att ränteläget och priset på bensin är ett större problem, du är fri att kasta din iPhone och leva som en skogsmulle, kör bara, jag skiter i och lever mitt liv då allt sker ovanför min ”pay grade” och jag kan inte påverka Kina och Indien hur mycket jag än vill
Citera
2024-02-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Jag orkar inte och jag bryr mig inte, jag tycker att ränteläget och priset på bensin är ett större problem, du är fri att kasta din iPhone och leva som en skogsmulle, kör bara, jag skiter i och lever mitt liv då allt sker ovanför min ”pay grade” och jag kan inte påverka Kina och Indien hur mycket jag än vill
Jo, det är väl bara konstatera att människan är ett misslyckat evolutionärt experiment: tillräckligt smart för att skapa problem men inte tillräckligt smart för att lösa dem.
Citera
2024-02-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Eftersom vi inte med våra ansträngningar kan hålla igång golfströmmen så får vi hoppas att klimatförändringen börjar gå lite snabbare så det kompenserar, om scenariot slår in. Om hotet alltså är golfströmmens kollaps så är det inte ett argument för att vi skall hejda klimatförändringen.

Jag tror inte du ser sambandet riktigt korrekt.

Högre temperatur på jorden leder till att glaciärerna smälter ut i havet, som gör att golfströmmen avstannar.

När den avstannat är inte Europa i ett bra läge, speciellt inte norra Europa.
Citera
2024-02-14, 18:55
Medlem
Så låt oss sammanfatta den här tråden med hjälp av SVT.

Rapport 11 feb - Klimatet: Golfströmmen hotad (2 min 11 sek)
https://www.svtplay.se/video/KZxBVE9/rapport/son-11-feb-19-30?position=879&id=KZxBVE9

Rapport får tips en studie som pekar på att Golfströmmen är på väg att kollapsa. Ett ödesmättat inslag sätts samman: Sverige skulle få 20 grader kallare vintertemperaturer. Forskarna kan inte säga när kollapsen sker, men det sker inom 100 år.

Nu är detta dock inte alls vad studien kommer fram till, utan Rapport har gjort en noggrann redigering som tar bort viktiga förutsättningar och behåller konsekvenserna av en kollaps samt formuleringen "inom 100 år".

Man berättar inte att forskarna i sin teoretiska modell behövt tillsätta färskvatten motsvarande fem helt smälta Grönland under ettusensjuhundrafemtioåtta (1.758) år för att kollapsen ska inträffa. Och att det är under påföljande 100 år ("inom 100 år", dvs under år 1.758 till 1.858) som avkylningen av norra Europa inträffa enligt forskarnas modell. Studien handlar alltså om en teoretisk kollaps år 3784 e.Kr.

Men av någon anledning får Rapport kalla fötter angående inslaget om Golfströmmen. Kanske inser man att inslaget är alltför kreativt, kanske blir ett inslag om nedkylning förbryllande om fokus brukar vara på koldioxid och den globala uppvärmningen. Rapport ser sig tvingade göra ett kompletterande, ifrågasättande, tillrättaläggande inslag.

Rapport 13 feb - Golfströmmen: Ny studie ifrågasätts (3 min)
https://www.svtplay.se/video/eXvbEMx/rapport/ikvall-19-30?position=940&id=eXvbEMx

Plötsligt vimlar det av forskare som är kritiska till en peer reviewad studie med avancerade datormodeller som publicerats i en stor vetenskaplig tidskrift.

En forskare på verkliga, uppmätta data släpps fram och förklarar att man mätt Golfströmmen sedan 2004, och den försvagades mycket riktigt något i tio år men så vände det och nu förstärks den istället. (En förstärkning innebär att en kollaps inte är går att finna med modellen.)

Den forskare som för tillbaka fokus på CO2, uppvärmning och torka får dock inleda och avsluta kritiken i Rapports inslag. Och Rapports reporter kan flika in globala uppvärmningens konsekvenser med hetta på södra halvklotet som hotar både Amazonas och några av världens folkrikaste områden.

Rapport nämner inget om att dom återgav den ursprungliga studien otydligt, och att tittarna kanske fick en helt annan bild av risken för en kollaps av Golfströmmen än vad studien kommit fram till.

Summa summarum:

Golfströmmen är inte på väg att kollapsa.

Cirkus 600 inlägg i denna tråd har skrivits helt i onödan. Dels beroende på kreativa media, dels beroende på att ingen läste forskarnas studie på några sidor.
Citera
2024-02-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Har du sett An Inconvenient Truth med Al Gore? Där kom det mycket känslor som presenterades som fakta om hur världen skulle se ut 2021 osv pga climate change som visade sig att det inte stämde. När anser du att man slutade med den typen av propaganda och vilka bevis har du för det iom att du verkar ha problem med att folk efter 100 år av skrik om att vargen ska komma inte längre tror på att vargen kommer iom att den uteblev alla dom andra gångerna?

Vad menar du tillexempel med "Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!" Jag förstår ju att du är ironisk såklart men vilken fakta och vetenskap finns inom området? Riktig vetenskap menar jag då som andra forskare och samhället får ifrågasätta utan negativa konsekvenser som te.x karaktärsmord. Hur gör du när du navigerar dig bland fakta och vetenskap som blivit kapade av big politics / big corp för att veta att vetenskapen som framställs är rätt och riktig?
Citera
2024-02-14, 19:18
Medlem
För den som inte vill se inslagen från Rapport kommer här en översikt med citat:

Rapport 11 feb - Klimatet: Golfströmmen hotad (2 min 11 sek)
https://www.svtplay.se/video/KZxBVE9/rapport/son-11-feb-19-30?position=879&id=KZxBVE9

Lisbeth Åkerman, bekymrat nyhetsankare på Rapport:
"Delar av Golfströmmen ser ut att gå vara på väg mot en oåterkallelig så kallad tipping point, som kan få förödande konsekvenser för stora delar av Europa. I Sverige riskerar vi att få en sänkning av vintertemperaturen med i genomsnitt 20 grader. Det här visar en ny forskningsstudie."

René van Westen, forskare i studien, i Rapports översättning:
"Förändringarna kommer att ske gradvis inom 100 år ("within a centurys time"). Några är mycket allvarliga."

Knut Kainz Rognerud, kreativ reporter på Rapport:
"(översättning) Uppfattade jag dig korrekt? Minus tjugo?"

Knut Kainz Rognerud, kreativ reporter på Rapport:
"Forskarna kan inte säga när en kollaps av Golfströmmen kommer att inträffa, men sannolikheten är stor att det kommer att ske inom hundra år. Och effekterna är dramatiska, med stora temperaturförändningar."

René van Westen:
"(översättning) Vi måste undvika det, för effekterna kommer att bli förödande."

Rapport 13 feb - Golfströmmen: Ny studie ifrågasätts (3 min)
https://www.svtplay.se/video/eXvbEMx/rapport/ikvall-19-30?position=940&id=eXvbEMx

Katarina Sandström, seriöst nyhetsankare på Rapport:
"En ny studie om hur Golfströmmen kan kollapsa har lett till klimatlarm om att vi står inför en snabb och extrem avkylning i norra Europa, men några av Sveriges ledande forskare på området ifrågasätter nu dom här slutsatserna."

Susan Ritzén, damage control-reporter på Rapport (efter repetition av The Best of Collapse från 11 feb):
"Men dom här slutsatserna förvånar flera av Sveriges ledande forskare på just Golfströmmen."
(Men hos Rapport och dess klimatreportrar ringde inga varningsklockor två dagar tidigare.)

Frederik Schenk, forskare Bolincentret:
"(översättning) Sen insåg jag att man i simuleringen inte räknat med den ökade koldioxidhalten. Så en del av avkylningen vägs upp av att klimatet blivit och fortsätter att bli varmare."

Léon Chafik, forskare Stockholms universitet:
"Det stora programmet som mäter Golfströmmen som började 2004 visade faktiskt en försvagning första årtiondet [---] Men 2014 så vände det. Då började man se en förstärkning istället av Golfströmmens styrka."

Susan Ritzén, damage control-reporter på Rapport (för tillbaka fokus på den pålitligare koldioxiden)
"Andra systemkollapsstudier visar att den globala uppvärmningen sannolikt helt skulle övertrumfa en nedkylning i norra Europa på sikt [---] "och jordens södra hemisfär väntas inte alls kylas ner, utan tvärtom bli betydligt hetare, och därmed hota både Amazonas och flera av världens folkrikaste områden."

Frederik Schenk, forskare Bolincentret:
"Vi fokuserar ofta på avkylningen [---] men det rapporteras inte lika ofta att det också skulle bli väldigt torrt. [---] Minns du värmeböljan och torkan 2018 i Sverige? Det var ju extremt. Jag skulle vänta mig mer sådant i framtiden, om systemet kollapsar. Det har nämligen hänt flera gånger tidigare."
(Enligt den kritiserade studien har Golfströmmen aldrig kollapsat tidigare. Trots några stora störningar.)

Slutfunderingar:

Rapport beklagar inte sitt mindre lyckade reportage den 11 februari. Inte heller nu förtydligar dom studiens förutsättningar för kollapsen: extrema mängder extra tillsatt färskvatten i Nordatlanten i 2000 år från nu. Dåligt.

Den uppmärksammade studien har inte gjort något fel. Dom har via sin modell funnit förutsättningar för en tipping point, undersökt konsekvenserna och även hittat en "varningssignal" för annalkande kollaps. Dom kunde ha varit tydligare och konkretare i artikeln med förutsättningarna för kollapsen, men det är andras återgivning av studien som varit fel.
Citera
2024-02-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Skummat. Det är ju inte så intressant med en intervju i lokaltidningen.

Men hon refererade iaf till Isabela Le Bras. Och hennes arbete går såklart att titta närmare på.
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsta.2022.0189#RSTA20220189C73

Kapitel 4 är i synnerhet intressant.

Men hit kommer nog aldrig du. They had you at "hänt i veckan".

Faktiskt spelar det ingen roll för dig. Det som tilltalar dina bias är per automatik trovärdigt enligt NPCeerna. Hade lika gärna kunnat vara swebbTV eller en ding ding värld. Eller varför inte något riktigt övertygande som viskar precis det du vill höra i ditt öra på bitchute. Så förutsägbart.

Vad sägs om att ta del av studierna istället?
Och då menar jag inte bara din favoritstudie av din gulleforskare som enligt dig är bäst i världen. Prova gå efter antal citeringar. Du kommer att upptäcka att det finns både forskare och studier som haft större genomslag än dina gullegrisar.

Anna Wohlin i Västra tidningen. Vetenskap.. Jo tjena.

Det var länge sedan jag läste så mycket dynga på så få rader. Det var ett lågvattenmärke även för att vara detta forum. Till seriösa läsare rekommenderar jag att läsa artikeln.
Citera
2024-02-15, 04:01
Medlem
AdamSmiths avatar
Om de här vattenströmmarna skulle ändras i närtid skulle det katastrofalt för Europa. Frankrike är på samma breddgrad som Kanada. Frankrike har Palmer. Det har inte Kanada. Vi som bor en bra bit norr om Frankrike. Tja, det är bara titta på hur Nordamerika ser ut på samma breddgrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in