Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-15, 09:20
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.0-9
För den som inte vill se inslagen från Rapport kommer här en översikt med citat:

Rapport 11 feb - Klimatet: Golfströmmen hotad (2 min 11 sek)
https://www.svtplay.se/video/KZxBVE9/rapport/son-11-feb-19-30?position=879&id=KZxBVE9

Lisbeth Åkerman, bekymrat nyhetsankare på Rapport:
"Delar av Golfströmmen ser ut att gå vara på väg mot en oåterkallelig så kallad tipping point, som kan få förödande konsekvenser för stora delar av Europa. I Sverige riskerar vi att få en sänkning av vintertemperaturen med i genomsnitt 20 grader. Det här visar en ny forskningsstudie."

René van Westen, forskare i studien, i Rapports översättning:
"Förändringarna kommer att ske gradvis inom 100 år ("within a centurys time"). Några är mycket allvarliga."

Knut Kainz Rognerud, kreativ reporter på Rapport:
"(översättning) Uppfattade jag dig korrekt? Minus tjugo?"

Knut Kainz Rognerud, kreativ reporter på Rapport:
"Forskarna kan inte säga när en kollaps av Golfströmmen kommer att inträffa, men sannolikheten är stor att det kommer att ske inom hundra år. Och effekterna är dramatiska, med stora temperaturförändningar."

René van Westen:
"(översättning) Vi måste undvika det, för effekterna kommer att bli förödande."

Rapport 13 feb - Golfströmmen: Ny studie ifrågasätts (3 min)
https://www.svtplay.se/video/eXvbEMx/rapport/ikvall-19-30?position=940&id=eXvbEMx

Katarina Sandström, seriöst nyhetsankare på Rapport:
"En ny studie om hur Golfströmmen kan kollapsa har lett till klimatlarm om att vi står inför en snabb och extrem avkylning i norra Europa, men några av Sveriges ledande forskare på området ifrågasätter nu dom här slutsatserna."

Susan Ritzén, damage control-reporter på Rapport (efter repetition av The Best of Collapse från 11 feb):
"Men dom här slutsatserna förvånar flera av Sveriges ledande forskare på just Golfströmmen."
(Men hos Rapport och dess klimatreportrar ringde inga varningsklockor två dagar tidigare.)

Frederik Schenk, forskare Bolincentret:
"(översättning) Sen insåg jag att man i simuleringen inte räknat med den ökade koldioxidhalten. Så en del av avkylningen vägs upp av att klimatet blivit och fortsätter att bli varmare."

Léon Chafik, forskare Stockholms universitet:
"Det stora programmet som mäter Golfströmmen som började 2004 visade faktiskt en försvagning första årtiondet [---] Men 2014 så vände det. Då började man se en förstärkning istället av Golfströmmens styrka."

Susan Ritzén, damage control-reporter på Rapport (för tillbaka fokus på den pålitligare koldioxiden)
"Andra systemkollapsstudier visar att den globala uppvärmningen sannolikt helt skulle övertrumfa en nedkylning i norra Europa på sikt [---] "och jordens södra hemisfär väntas inte alls kylas ner, utan tvärtom bli betydligt hetare, och därmed hota både Amazonas och flera av världens folkrikaste områden."

Frederik Schenk, forskare Bolincentret:
"Vi fokuserar ofta på avkylningen [---] men det rapporteras inte lika ofta att det också skulle bli väldigt torrt. [---] Minns du värmeböljan och torkan 2018 i Sverige? Det var ju extremt. Jag skulle vänta mig mer sådant i framtiden, om systemet kollapsar. Det har nämligen hänt flera gånger tidigare."
(Enligt den kritiserade studien har Golfströmmen aldrig kollapsat tidigare. Trots några stora störningar.)

Slutfunderingar:

Rapport beklagar inte sitt mindre lyckade reportage den 11 februari. Inte heller nu förtydligar dom studiens förutsättningar för kollapsen: extrema mängder extra tillsatt färskvatten i Nordatlanten i 2000 år från nu. Dåligt.

Den uppmärksammade studien har inte gjort något fel. Dom har via sin modell funnit förutsättningar för en tipping point, undersökt konsekvenserna och även hittat en "varningssignal" för annalkande kollaps. Dom kunde ha varit tydligare och konkretare i artikeln med förutsättningarna för kollapsen, men det är andras återgivning av studien som varit fel.

Borde dessutom inte mängden smältvatten minska med avkylning? Dvs man uppnår väl nån balans?
Citera
2024-02-15, 09:34
Medlem
donald12s avatar
Den här tråden hör hemma i "konspirationsteorier". AMOC visar inga tecken på att kollapsa nästa år....

https://climate.metoffice.cloud/amoc.html#:~:text=How%20are%20the%20AMOC%20and,m3% 20s%2D1).
Citera
2024-02-15, 09:41
Medlem
AdamSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag tror det bor folk i Labrador som inte klagar på vädret! Liksom i Kamtjatka.

Ifall permafrosten i Sibirien tinar kommer den att släppas ut enorma mängder metan i atmosfären. Metan är en betydligt mer potent växthusgas än koldioxid....

Man kan med all rätt vara kritisk mot klimatalarmister. Det är jag själv också. Däremot kan man inte vara blind för de enorma problem en kollaps av golfströmmen skulle innebära.
Citera
2024-02-15, 10:54
Medlem
Overminds avatar
Känns som det är ganska kört om det redan kan hända nästa år. Detta med golfströmmen har man läst om förut men att det är så nära känns som att hoppet är borta.
Citera
2024-02-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Borde dessutom inte mängden smältvatten minska med avkylning? Dvs man uppnår väl nån balans?
Så är det förstås i normala fall. Men i studien finner man ingen påverkan alls i atmosfären under dom första 1.400 åren. Därefter lite grann, men det är först när kollapsen sker efter 1.750 år som en kraftig avkylning sker gradvis under ungefär 100 år. Typ -3 grader per decennium. Så avkylningen hinner inte påverka processen för att nå tipping point.

För övrigt finns inga möjligheter att tillföra den mängd färskvatten som behövs för att nå tippningspunkten. Om hela Grönland smälter behövs ytterligare fyra gånger så mycket vatten.

DN har nu publicerat en intervju med en svensk forskare på AMOC angående studien. Klimatforskare: ”En kollaps av Golfströmmen ligger väldigt långt fram i tiden”
Inte bakom betalvägg.
https://www.dn.se/varlden/klimatforskare-en-kollaps-av-golfstrommen-ligger-valdigt-langt-fram-i-tiden/
Citera
2024-02-15, 11:25
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.0-9
Så är det förstås i normala fall. Men i studien finner man ingen påverkan alls i atmosfären under dom första 1.400 åren. Därefter lite grann, men det är först när kollapsen sker efter 1.750 år som en kraftig avkylning sker gradvis under ungefär 100 år. Typ -3 grader per decennium. Så avkylningen hinner inte påverka processen för att nå tipping point.

För övrigt finns inga möjligheter att tillföra den mängd färskvatten som behövs för att nå tippningspunkten. Om hela Grönland smälter behövs ytterligare fyra gånger så mycket vatten.

DN har nu publicerat en intervju med en svensk forskare på AMOC angående studien. Klimatforskare: ”En kollaps av Golfströmmen ligger väldigt långt fram i tiden”
Inte bakom betalvägg.
https://www.dn.se/varlden/klimatforskare-en-kollaps-av-golfstrommen-ligger-valdigt-langt-fram-i-tiden/

Som vanligt en artikel vars syfte är att ge forskarna uppmärksamhet och mer anslag att bränna på sånt här alltså...
Citera
2024-02-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Känns som det är ganska kört om det redan kan hända nästa år. Detta med golfströmmen har man läst om förut men att det är så nära känns som att hoppet är borta.

Du kan tryggt köpa ett par nya badbyxor till nästa år. Studien visade att det i princip är omöjligt att det blir en tipping point i Golfströmmen.

Här är en pinfärsk artikel i DN med lite vetenskaplig fakta som tydligt förklarar läget. Ingen betalvägg ännu.
Citera
2024-02-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Som vanligt en artikel vars syfte är att ge forskarna uppmärksamhet och mer anslag att bränna på sånt här alltså...
Det tror jag inte. Det var nog för att elda på klimatlarmen bara. Men studien visade ju egentligen att det är orimligt att det blir en tipping point i Golfströmmen, så man sköt sig i foten.

Bra i så fall att dessa forskare får mer medel.
Citera
2024-02-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Ifall permafrosten i Sibirien tinar kommer den att släppas ut enorma mängder metan i atmosfären. Metan är en betydligt mer potent växthusgas än koldioxid....

Man kan med all rätt vara kritisk mot klimatalarmister. Det är jag själv också. Däremot kan man inte vara blind för de enorma problem en kollaps av golfströmmen skulle innebära.

Nåja, "what goes up must come down", som ordspråket säger, eller hur? Kanske Sahara blir bördig jord igen, som på dinosauriernas tid?

Första tjing på den!
Citera
2024-02-15, 12:03
Medlem
Soleimanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Frankrike har Palmer. Det har inte Kanada.

Vancover ligger i Canada...

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=vancover+palms&iax=images&ia=images
Citera
2024-02-15, 12:21
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det var länge sedan jag läste så mycket dynga på så få rader. Det var ett lågvattenmärke även för att vara detta forum. Till seriösa läsare rekommenderar jag att läsa artikeln.
Säger ju en del att du värderar en gullegris i Västra tidningen högre än vetenskapliga publikationer. Det som tilltalar det du vill höra är det du anser övertygande. Resten är dynga.

Ja Ja. Det var i alla fall till denna forskare som gullegrisen din refererade till. Dessutom i vetenskaplig press. Vilket alltså inte västra tidningen är.
#Confirmation bias
Citera
2024-02-15, 20:13
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Jag tror inte du ser sambandet riktigt korrekt.

Högre temperatur på jorden leder till att glaciärerna smälter ut i havet, som gör att golfströmmen avstannar.

När den avstannat är inte Europa i ett bra läge, speciellt inte norra Europa.

Då säger jag det igen. Tror du vi uppe i norden kan få temperaturstegringen att avstanna och därigenom hålla igång golfströmmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in