2024-02-14, 13:08
  #469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Du vet ju hur allt det här fungerar, du känner ju en jurist…?

Det här har alltså presenterats flera gånger i tråden men förnekas bara tjurskalligt, desperat och ohederligt av er ideologiskt övertygade användare(och moderatorer) vars enda argument är att vi som inte tycker att det är bra att man dömer potentiellt oskyldiga män till fängelse måste vara incels och våldtäktsmän.

Du får helt enkelt scrolla bakåt lite.

Får jag inte vara inne på flashback, menar du…?

Du är ju inte det, och så länge du dummar dig och tror att du har någon som helst kunskap i ämnet för att du säger att du känner någon som har det och för att du kan googla fram regeringens hemsida och startsidan till en lagbok utan att specificera lagrum så kommer du bli bemött som det barn du är.

Jag ber dig specificera för att jag vet att det du säger inte stämmer. Det finns inget att scrolla till för det du säger är otydligt, inte trovärdigt och du hänvisar inte till några källor heller, vilket är det ända du kan göra för att bevisa att du har rätt. Annars skulle du lika gärna kunna säga att himlen är tomatröd.
Var snäll och redovisa dina källor så vi kan lita på dig och det du säger. Och länka inte nån hemsida nu för det säger du själv är fel.

Jag måste ändå fråga efter allt detta fram och tillbaka; han är dömd. Och om jag förstår det rätt har han inte överklagat(rätta mig om jag har fel) och har själv inga invändningar på domen. Vad är det du försöker säga?

Måste säga att du beter dig väldigt likt en ’souvereign citizen’, vet inte om det har ett svensk översättning.

För övrigt råder jag dig att sluta avsluta alla dina motfrågor med …? för det får dig att låta väldigt osäker, men det är upp till dig i slutändan. Att du är inne på flashback på arbetstid som svenskalärare är osmart och oprofessionellt, men det är bara min åsikt så det är inte så viktigt i sammanhanget.
__________________
Senast redigerad av Global.nedkylning 2024-02-14 kl. 13:14.
Citera
2024-02-14, 13:24
  #470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hur liten är hans trovärdighet och varför? Och hur stor trovärdighet anser du att kvinnan har? Är det inte så att män har ofta oddsen emot sig redan från första början i mål där exempelvis ord står mot ord?

Brukar inte hovrätten ofta ställa högre krav på bevisningen? Det behöver alltså inte handla om "ny bevisning"

Det är enligt rätten som trovärdigheten är liten, inte enligt mig. De dömde honom för att de tyckte bevisen var tillräckliga.

Hör av dig till tingsrätten som har hand om ärendet och fråga, jag förstår det som att hovrätten använder sig av precis samma metoder som tingsrätten och att ny bevisning är nästintill nödvändigt.
Citera
2024-02-14, 13:34
  #471
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Intressant att en av nämndemännen som var en KVINNA tyckte att mannen skulle frikännas, man tycker att en kvinna borde ha mer empati mot en annan kvinna men tydligen inte.
En kvinnas värsta fiender är oftast andra kvinnor.


Så det är bättre att fälla en eventuellt oskyldig?!
Nej bevisbördan måste vara utom tvivel men så är det sällan ens i svensk domstol.
Citera
2024-02-14, 13:36
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Jag ber dig specificera för att jag vet att det du säger inte stämmer.


Vad är det som inte stämmer och hur vet du det?


Citat:
Det finns inget att scrolla till för det du säger är otydligt, inte trovärdigt och du hänvisar inte till några källor heller, vilket är det ända du kan göra för att bevisa att du har rätt.

Vad är det som är otydligt, inte trovärdigt och vad är det för källor du behöver?

Citat:
Annars skulle du lika gärna kunna säga att himlen är tomatröd.

Varför skulle jag säga det? Det låter som någonting du skulle hävda.

Citat:
Var snäll och redovisa dina källor så vi kan lita på dig och det du säger. Och länka inte nån hemsida nu för det säger du själv är fel.

Jodå, det här är vad du kallar för att lämna källa så varsågod:

https://lagen.nu/

https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/demokrati/sveriges-grundlagar-och-riksdagsordningen/

https://www.brottsoffermyndigheten.se/kunskap/

https://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott/fran-polisanmalan-till-dom/rattegang/


Citat:
Jag måste ändå fråga efter allt detta fram och tillbaka; han är dömd.

I tingsrätten. Domen har inte vunnit laga kraft.

Citat:
Och om jag förstår det rätt har han inte överklagat(rätta mig om jag har fel) och har själv inga invändningar på domen.

Det är klart han har invändningar på domen. Tiden för överklagan har inte gått ut.


Citat:
Vad är det du försöker säga?

Att du är okunnig.

Citat:
Måste säga att du beter dig väldigt likt en ’souvereign citizen’, vet inte om det har ett svensk översättning.

Tvärt om. Det är ju du som tror att du kan googla lösryckta lagrum och felaktigt hävda att de är applicerbara och att du förstår dem. Det är alltså du som projicerar ditt beteende utåt.

Citat:
För övrigt råder jag dig att sluta avsluta alla dina motfrågor med …? för det får dig att låta väldigt osäker, men det är upp till dig i slutändan. Att du är inne på flashback på arbetstid som svenskalärare är osmart och oprofessionellt, men det är bara min åsikt så det är inte så viktigt i sammanhanget.

Vad pratar du ens om…?
Hur mår du..?
Citera
2024-02-14, 13:58
  #473
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Pratar du om chefen i Göteborg nu? Han är väl dömd i TR för att ha våldtagit EN tjej?
Det var en onödig eftersläng - jag ber om ursäkt för det.
Skitsnack kvarstår dock.
Att träffa kollegor och chef utanför arbetsplatsen innebär inte att arbetsrelationen suddas ut - därför har också en del yrken och bolag restriktioner mot förhållanden mellan kollegor och mellan chef och underordnad.
En chef är alltid en chef i förhållande till sina anställda - och i det här fallet är det mycket tydligt att han utnyttjat sin position.
Citera
2024-02-14, 14:12
  #474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Vad är det som inte stämmer och hur vet du det?
Det mesta du skriver, jag vet inte att du har fel men är villig att påstå det för du har inte hänvisat till några källor förutom källorna jag själv använde, men du sa att det inte var applicerbara. Vilket jag inte håller med om.

Citat:
Vad är det som är otydligt, inte trovärdigt och vad är det för källor du behöver?
Dina svar, du och fakta som är granskat av en sakkunning och klassat som trovärdigt som är tillgängligt att användas för alla.


Citat:
Jodå, det här är vad du kallar för att lämna källa så varsågod:

https://lagen.nu/

https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/demokrati/sveriges-grundlagar-och-riksdagsordningen/

https://www.brottsoffermyndigheten.se/kunskap/

https://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott/fran-polisanmalan-till-dom/rattegang/
Men jag har ju fel, säger du.

"tror att du kan googla lösryckta lagrum och felaktigt hävda att de är applicerbara"


Citat:
I tingsrätten. Domen har inte vunnit laga kraft.
Källa tack.


Citat:
Det är klart han har invändningar på domen. Tiden för överklagan har inte gått ut.
Källa tack.


Citat:
Tvärt om. Det är ju du som tror att du kan googla lösryckta lagrum och felaktigt hävda att de är applicerbara och att du förstår dem. Det är alltså du som projicerar ditt beteende utåt.
Om det är så fel att jag visade mina källor, varför gör du samma sak när du svarar?


Citat:
Vad pratar du ens om…?
Hur mår du..?
Jag tillägger en kommentar som baseras på min åsikt. Jag mår väl helt ok, är tyvärr sjuk. Men tack för att du frågar! Hur är det med dig?
__________________
Senast redigerad av Global.nedkylning 2024-02-14 kl. 14:29.
Citera
2024-02-14, 14:29
  #475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Det mesta du skriver, jag vet inte att du har fel men är villig att påstå det för du har inte hänvisat till några källor förutom källorna jag själv använde, men du sa att det inte var applicerbara. Vilket jag inte håller med om.

Alldeles nyss visste du att jag hade fel, hur ska du ha det?

Precis, jag använder samma källor som du gör, förutom brottsofferjouren då, det behövs inte.
Skillnaden är att jag vet vad som står i dessa källor och du gör det inte.

Citat:
Dina svar, du och fakta som är granskat av en sakkunning och klassat som trovärdigt som är tillgängligt att användas för alla.

Du har inte ställt några specifika frågor, du ylar bara ”källa!”.


[/quote]Jodå, det här är vad du kallar för att lämna källa så varsågod:

https://lagen.nu/

https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/demokrati/sveriges-grundlagar-och-riksdagsordningen/

https://www.brottsoffermyndigheten.se/kunskap/

https://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott/fran-polisanmalan-till-dom/rattegang/
[quote]
Men jag har ju fel, säger du.

"tror att du kan googla lösryckta lagrum och felaktigt hävda att de är applicerbara"



Citat:
Källa tack.

Domen. Har du inte läst den…?



Citat:
Källa tack.

Domen. Har du inte läst den…?



Citat:
Om det är så fel att jag visade mina källor, varför gör du samma sak när du svarar?

Räcker de för dig så räcker de ju för mig. Har du dubbla måttstockar?


Citat:
Jag tillägger en kommentar som baseras på min åsikt. Jag mår väl helt ok, är tyvärr sjuk. Men tack för att du frågar! Hur är det med dig?

Jag märker det.

Jodå, ledig. Så du kan lägga ner ditt löjliga försök att svartmåla mig för att jag på något vis skulle vara klandervärd för att jag är på jobbet. Barn beter sig på det viset.
Citera
2024-02-14, 14:30
  #476
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Man är tonåring tillochmed 19 år. Så länge man hör "ton" på slutet när man säger åldern, är man tonåring. Det stadiet går över av sig självt den dag man fyller 20 år.

Jag vet om det, säg det till idioten som jag citerade istället som säger att man inte kan vara både myndig och tonåring.
Citera
2024-02-14, 14:51
  #477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Alldeles nyss visste du att jag hade fel, hur ska du ha det?
Jag sa att jag är villig att påstå att jag vet.

Citat:
Precis, jag använder samma källor som du gör, förutom brottsofferjouren då, det behövs inte.
Skillnaden är att jag vet vad som står i dessa källor och du gör det inte.
Varför behövs inte brottsofferjouren?
Jaha, och vad är det som står i källorna som du vet men inte jag?
Kan du vara vänlig och hänvisa till den sida + det specifika stycket i källorna som du vet men inte jag? Specifiera din hänvisning med t ex fettextning.
Att säga att jag ska scrolla tillbaks är inte en ordentlig hänvisning för då lägger du ansvaret att hänvisa på mig, men jag ber dig att göra det för du vet enligt dig själv mer än jag.

Citat:
Du har inte ställt några specifika frågor, du ylar bara ”källa!”.
Låt mig omformulera; Kan du vara vänlig och hänvisa till dina källor och förtydliga med t ex fettextning vilket del av källan du hänvisar till?
Det var det här jag menade när jag sa 'källa, tack' och jag trodde att du kunde läsa mellan raderna och skulle förstå vad jag menade.

Citat:
Domen. Har du inte läst den…?
Kan du vara vänlig och hänvisa till den sida + det specifika stycket du använder som källa? Specifiera din hänvisning med t ex fettextning.

Citat:
Domen. Har du inte läst den…?
Kan du vara vänlig och hänvisa till den sida + det specifika stycket du använder som källa? Specifiera din hänvisning med t ex fettextning.

Citat:
Räcker de för dig så räcker de ju för mig. Har du dubbla måttstockar?
Det var du som sa att mina källor inte var applicerbara. Jag sa att jag inte höll med.
Har du ändrat dig?

Citat:
Jag märker det.
Omoget.
Och du som sa att barn beter sig på det viset .. Det här är vad jag fick höra från min klasskompis i åttan när jag sa att jag har dåligt bollsinne.

Citat:
Jodå, ledig. Så du kan lägga ner ditt löjliga försök att svartmåla mig för att jag på något vis skulle vara klandervärd för att jag är på jobbet. Barn beter sig på det viset.
Jag ber om ursäkt ifall det verkar som jag försöker svartmåla dig, jag kommenterade på det du sa baserat på min åsikt. Du kan säga att det märks att jag är sjuk men jag får inte uttrycka min åsikt utan att du anklagar mig för att svartmåla dig?
Och om jag nu svartmålar dig, varför ska jag lägga ner med det om du inte lägger ner med dina elaka comebacks som 'jag märket det' när jag säger att jag är sjuk? Eller att du lägger till ...? efter varje fråga som du ställer som får dig att låta osäker på det du säger?
Citera
2024-02-14, 15:11
  #478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Jag sa att jag är villig att påstå att jag vet.

Så här sa du:
Citat:
Jag ber dig specificera för att jag vet att det du säger inte stämmer.

Du vet att det jag säger inte stämmer. Vad är det jag säger som inte stämmer?

Citat:
Varför behövs inte brottsofferjouren?

För att det är ingen lagtext. Det är vad amatörer som googlar fram sin ”kunskap” använder sig av.

Citat:
Jaha, och vad är det som står i källorna som du vet men inte jag?
Kan du vara vänlig och hänvisa till den sida + det specifika stycket i källorna som du vet men inte jag? Specifiera din hänvisning med t ex fettextning.
Att säga att jag ska scrolla tillbaks är inte en ordentlig hänvisning för då lägger du ansvaret att hänvisa på mig, men jag ber dig att göra det för du vet enligt dig själv mer än jag.

Precis allt.

Citat:
Låt mig omformulera; Kan du vara vänlig och hänvisa till dina källor och förtydliga med t ex fettextning vilket del av källan du hänvisar till?
Det var det här jag menade när jag sa 'källa, tack' och jag trodde att du kunde läsa mellan raderna och skulle förstå vad jag menade.

Näpp. När du säger ”källa” så menar du en startsida till lagen.nu och regeringen.se.
Det om något är att lägga på någon annan att söka källa.
Är det godtagbart för dig att göra så, så är det godtagbart för mig att göra likadant.

Citat:
Kan du vara vänlig och hänvisa till den sida + det specifika stycket du använder som källa? Specifiera din hänvisning med t ex fettextning.


Kan du vara vänlig och hänvisa till den sida + det specifika stycket du använder som källa? Specifiera din hänvisning med t ex fettextning.

Vet du inte var i en dom det står om överklagan?
Du sa ju att du kunde allt om det här…för att du känner någon som jobbar på tingsrätten…

21/2 är sista dagen för överklagan. Källa: Domen.

Citat:
Det var du som sa att mina källor inte var applicerbara. Jag sa att jag inte höll med.
Har du ändrat dig?

Är du en hycklare också?

Citat:
Omoget.
Och du som sa att barn beter sig på det viset .. Det här är vad jag fick höra från min klasskompis i åttan när jag sa att jag har dåligt bollsinne.

Börja inte med sådan skit då. Du blir bemött som du förtjänar.


Citat:
Jag ber om ursäkt ifall det verkar som jag försöker svartmåla dig, jag kommenterade på det du sa baserat på min åsikt. Du kan säga att det märks att jag är sjuk men jag får inte uttrycka min åsikt utan att du anklagar mig för att svartmåla dig?
Och om jag nu svartmålar dig, varför ska jag lägga ner med det om du inte lägger ner med dina elaka comebacks som 'jag märket det' när jag säger att jag är sjuk? Eller att du lägger till ...? efter varje fråga som du ställer som får dig att låta osäker på det du säger?

Se ovan.


Har du någonting du vill diskutera i sakfrågan så kan du ringa upp din kompis så hen kan ge dig några tips först.
Nu är det bara osakligt jollrande du spyr ur dig.
Citera
2024-02-14, 16:00
  #479
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var en onödig eftersläng - jag ber om ursäkt för det.
Skitsnack kvarstår dock.
Att träffa kollegor och chef utanför arbetsplatsen innebär inte att arbetsrelationen suddas ut - därför har också en del yrken och bolag restriktioner mot förhållanden mellan kollegor och mellan chef och underordnad.
En chef är alltid en chef i förhållande till sina anställda - och i det här fallet är det mycket tydligt att han utnyttjat sin position.

Kan inte den unga kvinnan istället ha försökt utnyttja HANS position?

Det kan väl inte ha undgått någon att detta fenomen är rätt utbrett i Sverige och övriga världen? Kvinnor använder sig ofta av sitt utseende för att vinna fördelar?

Hon har trots allt gått med på att träffa chefen utanför arbetstid. Någonting har lockat henne?
Citera
2024-02-14, 16:04
  #480
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Det är enligt rätten som trovärdigheten är liten, inte enligt mig. De dömde honom för att de tyckte bevisen var tillräckliga..

Fast nu ansåg en kvinnlig nämndeman att han borde frias. Det bådar väl gott inför en eventuell ny prövning i hovrätten?

Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Hör av dig till tingsrätten som har hand om ärendet och fråga, jag förstår det som att hovrätten använder sig av precis samma metoder som tingsrätten och att ny bevisning är nästintill nödvändigt.

Rätt ofta krävs väl ingen ny bevisning utan hovrätten ställer istället högre krav på den befintliga bevisningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in