2024-02-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rdesign
Två helt olika uppgifter här om vem samme man skulle vara. Vem har koll?

Ja du, den får framtiden utvisa, tänker inte övertyga mer då mina uppgifter bara kommer via den sidan. Dock en kommentar till som skrevs på hans vägg nu är att "har han inte gått i pension" svaret att han jobbar igen kommer då.. Så KANSKE som någon skrev att han jobbar för Liseberg eller White... som inlånad. Jag vet ej, låt se...
Citera
2024-02-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Det är inte alls osannolikt kanske för dig som saknar kompetens inom området. Det kan vara installation av kassaparater, högtalare eller annan utrustning som Lisebergs själva skall installera. Förutom detta så är kunden alltid med på besiktningen. Det görs externa besök av div chefer och anställda hos beställaren. Även skolor och andra företag är intresserade och vill se hur bygget framskrider och ser ut innan öppning.

Jag saknar inte erfarenhet. Därför min enkla och självklara frågeställning.
Du verkar dock sakna läsförståelse.
Jag citerar ursprungsinlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men nu är det ju inte entreprenören NCC som har utfört det arbete som ledde till branden, det var några småskuttare som Liseberg hade hyrt in vid sidan om.

Besiktning, externa besök, etc. är helt ovidkommande i ovanstående. Självklart förekommer det och det har inte ifrågasatts.
Hur fick du ens in det i mitt resonemang?

Installation av kassaapparater, etc. förekommer också, naturligtvis.
Sådana specifika detaljer installeras dock i allmänhet när bygget är överlämnat, sedan länge.
Det som ifrågasätts är att Liseberg skulle ha tagit in ”några småskuttare”, som ”orsakat branden”. Det kan inte tolkas på annat sätt än att det är direkt relaterat byggnationen och inte någon installation av diverse extern kringutrustning.
Det ryktas om svets, heta arbeten som gått fel, etc. och det är det som ifrågasätts i mitt svar. Att det skulle varit Liseberg som tagit in personal för det, där NCC ej står i ansvar, är inte rimligt på något sätt, givet den fas bygger befann sig i.
Senast redigerad av M.J.A 2024-02-14 kl. 10:57.
Citera
2024-02-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Försäkringsbedrägeri?

Eller så var det nån som glömde en fimp.

-.-
JA men visst, ett kommunalt bolag sattsar 1,3 miljader för att göra försärkingsbedregeri mot sig själv ( är försäkrat av ett bolag som är ägt av samma kommun.......Göteborg kommer bara behöva betala sig självt....
Det är miljader av framtida inntäckter man går miste om här...
Citera
2024-02-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag saknar inte erfarenhet. Därför min enkla och självklara frågeställning.
Du verkar dock sakna läsförståelse.
Jag citerar ursprungsinlägget.

Besiktning, externa besök, etc. är helt ovidkommande i ovanstående. Självklart förekommer det och det har inte ifrågasatts.
Hur fick du ens in det i mitt resonemang?

Installation av kassaapparater, etc. förekommer också, naturligtvis.
Sådana specifika detaljer installeras dock i allmänhet när bygget är överlämnat, sedan länge.
Det som ifrågasätts är att Liseberg skulle ha tagit in ”några småskuttare”, som ”orsakat branden”. Det kan inte tolkas på annat sätt än att det är direkt relaterat byggnationen och inte någon installation av diverse extern kringutrustning.

Haha nej på den arbetsplats jag sitter just i detta nu är beställaren inne med sin personal och installerar div saker, och vi har inte haft slutbesiktning ännu.

"småskuttare" som vi har inne just nu både löder och använder hetluft båda är reglerade av HetaArbeten.
Citera
2024-02-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Nej, men det mesta verkar peka på att det startade i en rutschkana.

Min fråga är, kan det av någon anledning (typ egentillverkning av klor) ha bildats höga halter av lättantändliga gaser i rutschkanan? När det sedan svetsas så börjar det brinna pga gasen? Gasen kanske inte ens antänds av svetsandet utan när ytorna som ska svetsas värms upp inför svetsandet? Behöver ytor som ska svetsas värmas upp innan om det är typ nollgradigt?

Vad vet vi än så länge? Att bassängerna fylls på, att klor ska blandas in i vattnet, att rutschkanorna verkar ha läckt, att en kran står parkerad under den del av rutschkanan där branden verkar ha startat, att eld flammar upp ur ett rör under rutschkanan.. är detta rör ett avrinningsrör?

Om en rutschkana läcker, vad gör man då? Ni som vet. Man försöker täta lister osv, kan det finnas något brandfarligt material man använt till det?
Men jag fattar fortfarande inte var explosionen från Tornet kommer ifrån om branden startat utomhus i en rutschkana ??
Citera
2024-02-14, 11:01
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Haha nej på den arbetsplats jag sitter just i detta nu är beställaren inne med sin personal och installerar div saker, och vi har inte haft slutbesiktning ännu.

"småskuttare" som vi har inne just nu både löder och använder hetluft båda är reglerade av HetaArbeten.

T.o.m o använda en lödkolv är hetjobb
Citera
2024-02-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnacie
Med stål hade det sett ut som ventilationstrummor, jättevackert…

För att inte tala om det fantastiska i materialbeteende mellan inomhustemp på 25 grader medan utomhus är -10.
I en konstruktion som löper både utom-/ och inomhus. Med vatten.
För att inte tala om det fantastiska i att glida runt med röven på stål utomhus i -10 grader.
För att inte tala om… osv.

Det finns en, eller flera, goda anledningar till att inte heller de Tyska och Schweiziska ingenjörerna valt stål för kombinerade kanor utom-/inomhus.
Citera
2024-02-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
T.o.m o använda en lödkolv är hetjobb

T.o.m tigersåg är reglerat
Citera
2024-02-14, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men jag fattar fortfarande inte var explosionen från Tornet kommer ifrån om branden startat utomhus i en rutschkana ??

Ruschkanorna fungerar som en skorsten, tornet fungerar som ett lock på skorstenen, tillsättningen av syre får rökgasen att explodera. Vid driftsatt anläggning finns rökevakueringsluckor i toppen på tornet.
Citera
2024-02-14, 11:08
Medlem
Som uppvuxen på landet har jag startat många stora bränder i mitt liv. För det var så det var på en bondgård förr. Framåt vårkanten samlade man ihop allt skräp som blivit över vintern, la det i en stor hög ute på en åker hällde på 25 liter diesel och tände på. De här högarna innehöll ofta såväl plastdunkar som större plast tunnor och brann med rejäla lågor. Ändå kunde man till slut hitta plastresterna kvar i högen väldigt ihopsmälta visserligen men ändå ganska hela. Att sätta fjutt på plast var nästan omöjligt då det endast smälte och droppade men startade inte upp resten av branden i den stora högen. Här på Liseberg däremot brann det som fnöske inom några minuter trots att själva antändningen inte kunde bestått av mer än gnistor från en svets. Visserligen har endast gnistor startat stora bränder tidigare men här där nästan inget brännbart material fanns förutom plasten är det för mig väldigt förvånade att det tog sådan fart även om själva konstruktionen som en stor skorsten naturligtvis hjälpte till. Nej det här var väldigt besynnerligt och jag tror att ingen är mer förvånad än Liseberg själva att deras design skapade ett stort brinnande inferno inom 15 minuter.
Citera
2024-02-14, 11:09
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Röken tränger sig in i rutsckkanorna och stiger upp mot trapphuset där rutschkanorna börjar. Sen bildas det en rökgasexplosion. Typ så.
Blir ju en så kallad "backdraft" när den elden uppe i trapphuset väl får syre..
Inte helt ovanligt
Citera
2024-02-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Röken tränger sig in i rutsckkanorna och stiger upp mot trapphuset där rutschkanorna börjar. Sen bildas det en rökgasexplosion. Typ så.
Blir ju en så kallad "backdraft" när den elden uppe i trapphuset väl får syre..
Inte helt ovanligt
Ok, ja då är det logiskt att det blir så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in