2024-02-12, 21:03
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Göteborg är ju känd för sin korruption.

Sant. Därför det granskas mer än någon annan stad skulle jag säga. Alla är rädda för att göra fel
Citera
2024-02-12, 21:04
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M251
Ja jag läste också detta..
Han skriver även att arbetet utfördes av "liten firma, har säkert inte genomgått heta arbeten-utbildning"

Har allt skötts enligt rutinerna skulle han aldrig få
komma in på ett NCC-bygge med en svets utan genomförd utbildning.
Citera
2024-02-12, 21:05
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Kommunala bolag skall generera vinst. Liseberg bygger inte Oceana för att göra invånarna glada, de skall tjäna pengar. Men ett sånt här projekt räknas av på många år. Dessutom genererat turismen betydande belopp till övriga verksamheter i staden.

Jag kan, med insyn i den kommunala världen, säga att inget byggs om man inte kan räkna hem vinsten.

Jag kan, efter att ha läst boken Draksådd : fiaskon och haverier när "kommunen ska sättas på kartan" säga att kommunalpolitiker, världens mest inkompetenta varelser, i 99 fall av 100 inte har en jävla aning om huruvida deras projekt kan räknas hem.
Citera
2024-02-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Budget?
Det blir byggherrens försäkringsbolag att ta hand om kostnaderna.
Förvisso tappar Liseberg för budgeterad intäkt från mitten 24, men det kanske finns försäkring även för det.
Hur som - Liseberg står inte för mycket i denna katastrof.
Nej, eftersom entreprenaden inte är överlämnad så är det ENTREPRENÖRENS försäkring som går in. Byggherren (Liseberg i det här fallet) är dock givetvis försäkrade för byggherreriskerna.

Folk misstar allt för ofta begreppet Byggherre och tror att det är entreprenören, vilket är fel.
Citera
2024-02-12, 21:06
Medlem
frithiofssons avatar
Citat:
Men herregud. Liseberg genererar stora summor till staden. Finns inga tveksamheter om finansieringen. Den hade Liseberg räknat hem lätt inom 10-20 år. Inget bygge i hela världen är lönsamt när det invigs. Det skall genera avkastning under hela livstiden. Nu lär kalkylen bli något förskjuten.

Tror inte heller det är några problem att nå lönsamhet i ett sådant projekt. Men visst , indirekt står skattebetalarna för det genom att kommunen säkerligen garantetar lån osv till som det egna kommunala bolaget tar.
Citera
2024-02-12, 21:06
Citat:
Kan dessutom berätta, för er som tjafsar om ekonomin i bygget, att Liseberg invigde Grand Curiosa Hotel, granne med Oceana, för knappt ett år sedan. Samma entreprenör, NCC.

Det bygget UNDERSTEG budget med 40 miljoner.
Var det det hotellet som utrymdes idag ?
Citera
2024-02-12, 21:07
Medlem
Citat:
Men herregud. Liseberg genererar stora summor till staden. Finns inga tveksamheter om finansieringen. Den hade Liseberg räknat hem lätt inom 10-20 år. Inget bygge i hela världen är lönsamt när det invigs. Det skall genera avkastning under hela livstiden. Nu lär kalkylen bli något förskjuten.

Stora summor till staden? Snarare till hotellen! Och ägarna av dessa. Inte invånarna. De får väl gå runt själva och stå för investeringarna själva?!? De är ju för fan ett bolag.

Detta bygge genererade ju för övrigt inte avkastning en enda dag. Lär inte göra heller. Jag tror inte de bygger upp samma bygge igen.
Citera
2024-02-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det var ju ganska mycket skriverier om det ett tag. Tror att kommunen står för en hel del? Rätta mig om jag har fel. Det var så viktigt för Göteborg osv. Liseberg är väl dessutom ett kommunalt bolag.

Försöker hitta info om detta nu men verkar svårt… ändå vill jag minnas att jag läst massa kritik mot bygget och speciellt finansieringen.

Liseberg själva har tagit lån för att finansiera bygget, de har inte fått pengar från centrala kommunkassan. Sen är det ju staden som helhet som står med risken ifall hotellmarknaden blir övermättad i Göteborg.

https://www.gp.se/ledare/har-gotebor...5-041ed23bcbd0
Citera
2024-02-12, 21:08
Bannlyst
Behöver inte läsa tråden.
FÖRSÄKRINGS BEDRÄGERI, bara stinker.

Alt 2:
Man döljer andra farliga utsläpp (värden har ökat från nån destruktion)
troligen en kombo.
Citera
2024-02-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lomskfagel
Nej, branden startade utomhus.

Är det redan fastställt?

Citat:
Var det en bastu i rutschkanan menar du? Orsaken är ju i stort sett fastställd. Ett svetsarbete som antände plasten i rutschkanan.

Kan också berätta att min bil stod parkerad ett par km från branden. Den var full av sot och bränt kolfiber.

Vad tror du-fåne.
Citera
2024-02-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Kan vara väldigt svårt att släcka då det troligen brinner inne i rutschbanan. Hur ska man komma åt att släcka där? Samma sekund som svetsloppan tog sej igenom plasten var katastrofen ett faktum.

Det måste vara helt sjuka odds på att branden orsakats av en enda svetsloppa som råkar smälta igenom plasten på en vattenrutschbana men det beror ju helt på omständigheter som vi inte vet säkert?
Citera
2024-02-12, 21:16
Medlem
Jag tror det var 19-nyheterna på tv 4 som uppgav att en person saknas. Någon som vet/hört mer om de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in