2024-02-14, 05:29
Medlem
Si-Senoritas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag konstaterar fakta.

Som sagt var, hon svarade på direkta frågor - han däremot blommar ut i detaljer utan att någon ställt specifika frågor.

Jag tycker att hans historia är betydligt mer sammankopplad och trovärdig än MÄ. GM ger väldigt specifika detaljer på vad som skett under kvällens gång. T.ex. att de under händelseförloppet skrattade för att sängen lät för högt och bytte därmed position över till köksbordet.

Glöm inte vad TR själva säger,
Det förhållandet att en utsaga är klar, lång och detaljrik ofta kan vara tecken på att den är sann.

Att han blommar ut i detaljer kan väl också vara en trovärdig orsak till att han är oskyldig och vill rättfärdiga situationen så gott det går?
Citera
2024-02-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Exakt så. Risken att fällas för en anmäld våldtäkt är relativt liten men inte obefintlig. Och då har vi inte ens berört mängden brott som aldrig anmäls.

Att anmäla någon för våldtäkt och gå igenom en mycket integritetskränkande utredning är ett högt pris att betala för den enskilde. Skulle påstå att incitamentet att skuldbelägga sig själv och försöka gå vidare i livet är mycket högre.

Den nya sexualbrottslagstiftningen är normbrytande. Media och nätet pumpar ut budskap om att det är okej och ballt att ta för sig sexuellt. Och så kommer lagstiftaren och säger något annat.
Så länge det råder diskrepans mellan lagen och normen kommer folk att dömas för handlingar som de tycker är moraliskt okej.

Okej siffror på våldtäkter som inte anmäldes finns det inga statistika siffror på men av olika undersökningar ligger det i storleksordningen 18.000 till 22.000 per år.
Majoriteten av våldtäkterna sker i en relation av någon som offret känner och p.g.a. förhållandet blir det svårt för offret att anmäla gärningsmannen.
Citera
2024-02-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad vill du diskutera?
En lagändring?
Helt klart behövs en lagändring!! Det är bara i Sverige och till viss del Finland det är möjligt att dömas på det sätt som nu sker i Sverige. Egentligen går det inte att dömas enligt lagen, men man har ett prejudikat i HD som säger att man "kan" döma någon om målsägaren har en trovärdig historia utan överdrifter och att man har berättat det för någon i nära anslutning till det påstådda. Det är inte rimligt! När man läser domen i detta fallet så anser jag att bådas historia kan stämma! Vem är gud nog att tala om vem som ljuger eller talar sanning? Som jag ser det ingen! Då ska man inte kunna dömmas, det är då inte bortom alt rimligt tvivel. Enligt uppgifter ifrån advokater så döms ca 7 av 10 idag för våldtäkt enbart på målsägarens uppgifter med hjälp av stödbevisning i form av en vän. Detta är inte rättssäkert, jag har själv en god vän vars liv förstördes pga av som det stod i domen en trovärdig historia och stödbevisning. Hans åtal väcktes 3 år efter det påstådda och i samband med att han avslutade en 4 år gammal särbo relation. Det finns givetvis ett mörkertal gällande våldtäkter, och det finns en massa "SVIN" därute som våldtar kvinnor, men vi kan inte döma eventuellt oskyldiga för den sakens skull.
Citera
2024-02-14, 10:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej, du har fel gällande skador.
Du har fel gällande frivillighet - har hon hört sådant och utgår från det så samarbetar hon av rädsla och för att slippa skadas - det är inte ett beslut att delta frivilligt.
Men du har varit tydlig med att så länge kvinnor inte fysiskt slåss, kämpar och får fysiska skador så räknar du det inte som våldtäkt - det är väl inte så mycket mer att tillägga om det.

Eftersom det i så fall är på grund av hjärnspöken så deltar hon frivilligt, då det inte finns någon objektiv grund för rädslan. Samtycke är samtycke. Om någon samtycker pga vanföreställningar och irrationell rädsla är det omöjligt för någon annan att förstå och det kan alltså inte ens röra sig om konstruktionen oaktsamhet.

Du klarar återigen inte av att respektera andra människors integritet och gränser så det är lätt att förstå hur din gränslöshet får dig att projicera att andra är förövare och visar samma predatoriska beteende som du gör. Återigen beljuger du mig grovt och tillskriver mig falskt onda egenskaper som om det är din rättighet att bete dig på det vidriga sättet. Jag får väl förlåta dig då du inte är frisk, men det är motbjudande att vara tvungen att stå ut med att bli framställd som ett svin med hemska åsikter.

Det är inte min uppfattning på något sätt att kvinnor måste kämpa emot för att det skall vara våldtäkt. Så är det med den saken.
Citera
2024-02-14, 10:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Exakt så. Risken att fällas för en anmäld våldtäkt är relativt liten men inte obefintlig. Och då har vi inte ens berört mängden brott som aldrig anmäls.

Att anmäla någon för våldtäkt och gå igenom en mycket integritetskränkande utredning är ett högt pris att betala för den enskilde. Skulle påstå att incitamentet att skuldbelägga sig själv och försöka gå vidare i livet är mycket högre.

Den nya sexualbrottslagstiftningen är normbrytande. Media och nätet pumpar ut budskap om att det är okej och ballt att ta för sig sexuellt. Och så kommer lagstiftaren och säger något annat.
Så länge det råder diskrepans mellan lagen och normen kommer folk att dömas för handlingar som de tycker är moraliskt okej.

Mycket märklig föreställning som låter som något islamistiskt predikande om det moraliska förfallet. Mycket få anser att det är ok att ha sex med andra utan att de är med på det och de har och har aldrig haft någon röst i media eller på nätet. Jag antar att du syftar på porrfantasier och sådant.

Felet på lagstiftningen är inte att det måste finnas samtycke och frivillighet utan att sex inte fungerar så att det lämnas samtycke och att det hela bara fungerar till att sänka beviskraven. Det om något innebär rättvisans och moralens förfall.

Den statistik du hänvisar till är mycket tveksam och missvisande. Speciellt i relation till det här fallet. Inget talar för att det finns en massa sådana här fall i något mörkertal och det är de facto inte alls svårt att få en fällande dom i sådana här fall. Det bevisar domen i sig mycket tydligt.

Den tilltalade i det här fallet får lida för din fria behandling och tolkning av statistik.
Citera
2024-02-14, 13:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Eftersom det i så fall är på grund av hjärnspöken så deltar hon frivilligt, då det inte finns någon objektiv grund för rädslan. Samtycke är samtycke. Om någon samtycker pga vanföreställningar och irrationell rädsla är det omöjligt för någon annan att förstå och det kan alltså inte ens röra sig om konstruktionen oaktsamhet.

Du klarar återigen inte av att respektera andra människors integritet och gränser så det är lätt att förstå hur din gränslöshet får dig att projicera att andra är förövare och visar samma predatoriska beteende som du gör. Återigen beljuger du mig grovt och tillskriver mig falskt onda egenskaper som om det är din rättighet att bete dig på det vidriga sättet. Jag får väl förlåta dig då du inte är frisk, men det är motbjudande att vara tvungen att stå ut med att bli framställd som ett svin med hemska åsikter.

Det är inte min uppfattning på något sätt att kvinnor måste kämpa emot för att det skall vara våldtäkt. Så är det med den saken.
Läs igen, jag summerar de åsikter du ger uttryck för - jag tillskriver dig inte egenskaper.
Du är däremot ganska duktig på att hoppa över biten med åsikter och går direkt till personangrepp.

Inte frisk?
Jodå jag är fullt frisk. Jag var förkyld för någon vecka sedan men det har läkt ut.

Istället för att krypa in under offerkoftan och leka smörblomma så kan du väl redogöra för vad du anser egentligen krävs för att det skall betraktas som våldtäkt.
Vilka är dina krav på brottsoffren, hur lång måste de gå i undvikande, motstånd osv för att det förövaren gör faktiskt skall klassas som våldtäkt?
Förklara det istället för komma med rent trams och personangrepp som ovan.
Skulle brottskategorin ens finnas kvar om du fick bestämma?
Citera
2024-02-14, 13:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Okej siffror på våldtäkter som inte anmäldes finns det inga statistika siffror på men av olika undersökningar ligger det i storleksordningen 18.000 till 22.000 per år..

Vet du hur många av dessa anmälningar som är falska eller felaktiga? I vårt östra grannland så uppskattas det att var femte våldtäktsanmälan till polisen är påhittad. Varför skulle det då se annorlunda ut i Sverige?

https://svenska.yle.fi/a/7-387022

Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Majoriteten av våldtäkterna sker i en relation av någon som offret känner och p.g.a. förhållandet blir det svårt för offret att anmäla gärningsmannen.

Har du någon sorts statistik att redovisa som backar upp dina påståenden?

Den unge mannen i det aktuella fallet blev väl dessutom inbjuden mitt i natten för att "övernatta" trots att han påstods vara en fuckboy och gav konstiga vibbar? Hur motsägelsefullt låter inte detta?

Samtidigt går det att konstatera att han är tidigare ostraffad och bestrider brott med hänvisning till att kvinnan har i ord, kroppsspråk och handlade visat att hon ville delta i de sexuella handlingarna. Dvs den unge mannen har upplevt att det fanns samtycke. Hon har tom ridit honom vid flera tillfällen under själva akten.

Kan inte du då förklara varför du istället tagit kvinnans version för given?
Citera
2024-02-14, 13:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Läs igen, jag summerar de åsikter du ger uttryck för - jag tillskriver dig inte egenskaper.
Du är däremot ganska duktig på att hoppa över biten med åsikter och går direkt till personangrepp.

Inte frisk?
Jodå jag är fullt frisk. Jag var förkyld för någon vecka sedan men det har läkt ut.

Istället för att krypa in under offerkoftan och leka smörblomma så kan du väl redogöra för vad du anser egentligen krävs för att det skall betraktas som våldtäkt.
Vilka är dina krav på brottsoffren, hur lång måste de gå i undvikande, motstånd osv för att det förövaren gör faktiskt skall klassas som våldtäkt?
Förklara det istället för komma med rent trams och personangrepp som ovan.
Skulle brottskategorin ens finnas kvar om du fick bestämma?

Du tramsar.

I det aktuella fallet, om kvinnan inte skickat utmanande bild, om hon inte bjudit hem mannen som hon omnämner som fuckboy, att hon rizzar, inte bjudit honom till sin säng och inte lagt sig bredvid honom klädd i linne och trosor och inte låtit honom ha sex med henne i flera timmar, så skulle saken högst troligt bedömts annorlunda.

Försök åtminstone att se helhetsbilden.

Om du läser i förarbetet(prop.) så nämns helhetsbilden i bedömningsfrågan.
Citera
2024-02-14, 14:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du tramsar.

I det aktuella fallet, om kvinnan inte skickat utmanande bild, om hon inte bjudit hem mannen som hon omnämner som fuckboy, att hon rizzar, inte bjudit honom till sin säng och inte lagt sig bredvid honom klädd i linne och trosor och inte låtit honom ha sex med henne i flera timmar, så skulle saken högst troligt bedömts annorlunda.

Försök åtminstone att se helhetsbilden.

Om du läser i förarbetet(prop.) så nämns helhetsbilden i bedömningsfrågan.
Inlägget var inte riktat till dig och frågan i inlägget besvarar du inte heller.
Du är välkommen att svara på den om du vill.

Edit
I det aktuella fallet bedömdes det vara våldtäkt. Han fälldes.
Citera
2024-02-14, 14:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Inlägget var inte riktat till dig och frågan i inlägget besvarar du inte heller.
Du är välkommen att svara på den om du vill.

Jo, det är ett svar på din fråga.

Det går inte att ställa sådana krav som du efterfrågar. Domstolen måste se till helhetsbilden, precis det jag skrev.
Citera
2024-02-14, 14:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, det är ett svar på din fråga.

Det går inte att ställa sådana krav som du efterfrågar. Domstolen måste se till helhetsbilden, precis det jag skrev.
Nej, du besvarar inte frågan - du räknar upp saker som hon gjort eller inte gjort och hävdar att om hon gjort annorlunda så skulle det bedömts annorlunda.

Han fälldes. - så du får gärna förtydliga vad du menar med det om du inte vill besvara frågan.
Citera
2024-02-14, 14:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, du besvarar inte frågan - du räknar upp saker som hon gjort eller inte gjort och hävdar att om hon gjort annorlunda så skulle det bedömts annorlunda.

Han fälldes. - så du får gärna förtydliga vad du menar med det om du inte vill besvara frågan.

Det jag räknade upp är omständigheter som ingår i helhetsbilden och som domstolen i det aktuella fallet inte tycks ha beaktat.

Man kan inte ställa några formkrav på hur två individer ska visa och inhämta samtycke, det blir omänskligt.

Jag föreslår att du läser propositionen innan du fortsätter ifrågasätta vad folk skriver, det skulle antagligen underlätta för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in