Citat:
Ursprungligen postat av
Global.nedkylning
Du är antingen
1 sjukligt övertygad om din sak och bör söka hjälp
2 vet att du har fel och kämpar med allt du kan för att få överhanden
3 riktigt, riktigt korkad
Inte ett enda rätt. Vill du försöka igen?
Citat:
Jag har aldrig sagt att en dom är bevis i sig, sluta försöka manipulera vad jag säger.
Jo, det har du. Du hävdade att om man var dömd så var man skyldig. Det spelade ingen roll hur utredningen och domen ser ut. Det infantila resonemanget fortsätter du med i den här kommentaren.
Citat:
Jag har förklarat att i ett rättsfall så görs det en förundersökning/utredning där man kartlägger hela fallet för att ta reda på vad som har hänt.
Nej, man
utreder.
En kartläggning av någonting kan vara en del av utredningen.
Du ska nog undvika att försöka ”förklara” någonting när du uppenbarligen inte vet särskilt mycket…
Citat:
Om inget hittas läggs åtalet antagligen ned.
Om ingenting hittas i utredningen så blir det inget åtal att lägga ner…
Jösses, sluta nu.
Citat:
Om det finns bevis på att brottet begåtts av den anklagade så blir denne dömd, men då måste det finnas tillräckligt med bevis för att man utom allt rimligt tvivel kan säga att den skyldige är skyldig.
Och det kan man ju inte i det här fallet och många liknande eftersom det finns gott om rimlig tvivel.
Citat:
En dom är, i brist på bättre ord, en sammanfattning av ett rättsfall.
Nej, det är ingen sammanfattning av ett rättsfall.
Ett bättre ord hade varit en tolkning. Men inte av ett rättsfall utan av det som framförs av parterna i huvudförhandlingen.
Citat:
Jag har aldrig sagt att ingen har någonsin blivit oskyldigt dömd,
Jo, det har du. Är man dömd så har man gjort det, påstod du.
Citat:
men ju längre tiden går och Sveriges rättssystem blir modernare och effektivare blir det alltmer svårt att bli oskyldigt dömd, för att tekniken förbättras konstant och för att misstag som en gång skett korrigeras med ny teknik, nya lagar, etc.
Fast det gäller ju inte i de här fallen. Här har det ju istället blivit lättare att bli oskyldigt dömd, och teknisk bevisning finns ju sällan.
Citat:
Jag sa aldrig att jag var jurist, min närstående är det. Jag vet hur det funkar för att jag frågar och får det väldigt noggrant förklarat.
Så du tycker att du vet hur juridik och rättsväsende funkar för att du frågar en du känner…?
[quote]Försöker du vara rolig eller nåt?
Är rätt säker på att det är du som skämtar.
Citat:
Du argumenterar som en liten snorunge, vadå jag är jurist vid sidan av? Vad i helvete pratar du om? Går inte att förstå dig.
Nä, jag vet att du inte förstår…
Du. Du vet inte hur det här funkar, så du får antingen ställa andra frågor till din kompis eller be hen sluta lura dig.
Alternativt så kan du faktiskt utbilda dig själv och inse att du inte har någon jävla koll alls för att du känner någon…
Citat:
Vad får dig att tro att vissa saker är dravel och andra inte? Vad är dina källor?
Du säger att du är säker på att du har rätt i det du är säker på stämmer.
Jag känner igen dravel när jag ser det. Enkelt.
Citat:
Det är det som är ditt problem - du är så säker på att du har rätt att när folk försöker få dig att förstå att du inte har rätt så ignorerar du det bara, eftersom du anser att det är dravel.
Åh nej, det är inte något problem.
Tvärt om faktiskt.
Citat:
Du är alldeles för selektiv med det du tar in,
Det ska man vara. Du borde testa det…
Citat:
om du inte gillar läget väljer du att ignorera det helt och övertalar dig själv att du har rätt och att faktan är fel.
Nädå, jag ignorerar det inte helt. Jag konstaterar att det är dravel och väljer om jag vill lägga energi på det.
Nu hade jag lite över och svarade på ditt t ex.
Citat:
Jag är ledsen att behöva förstöra för dig men du har inte rätt.
Men var inte ledsen, för det har jag.
Citat:
Min källa är den svenska lagen och domstolen.
Vilken lag? Vilken domstol?
Din källa var ju någon kompis som du frågade….
Citat:
Jag vet inte hur mycket tydligare jag kan vara än såhär; du har inte rätt i sak.
Berätta vad jag har fel om i sak.
Citat:
Dina argument bygger på dina åsikter och världen kommer inte anpassa sig efter det, du måste inse att saker är på ett visst sätt och att du inte kan påverka det
Nej, de bygger på mina kunskaper, min erfarenhet och på fakta.
Och givetvis kan man påverka jättemycket, och tycker man att någonting är fel så ska man aldrig sluta att försöka påverka det till det bättre.
Fråga nu din kompis om vad rimlig tvivel är för det vet du inte.
Vafan, fråga om precis allt du hävde ur dig precis för nästan ingenting stämde så du får fråga varför hen lurat dig. Det var taskigt…