2024-02-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZzoozZ
När ventilationen inte är driftsatt finns ju ingen motor som drar in friskt syre in i byggnaden.
Att den inte är igång är ju detsamma som händer vid brand, ventilationen stannar.
Finns också något som kallas fläkt i drift som bygger på en annan princip
Ventilation var säkert igång. Om jag inte har fel så är det överlämning i april och då är säkert investeringar samordnade provningar besktningar i full gång nu.
Citera
2024-02-13, 23:19
Medlem
Varför har man öppnat upp yttersta lagret på den gröna rutschkanan där arbetarna står? Fryser msn filmen ser man det, det yttersta är borta på undre delen av den cylinderformade rutschkanan. Tittar man sedan på bilderna där det just börjat brinna och fryser där så ser man att den delen saknas (ser ut att ha brunnit upp), rutschkanan är ”tom” på nedre delen bort till där man ser att det brinner igen några meter bort. Kan typ isolering varit blottad för någon reparation och att det sedan tagit eld i den. Första synliga branden. Sedan följer elden med in i det hela röret när den brunnit bort men då fattar de inte riktigt att det fortsätter där inne. Titta på de filmer som lagts upp och frys på rätt ställen så ser ni.
Citera
2024-02-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Hade sprinklers och brandvarnare ens hjälpt när hela förloppet gick så oerhört snabbt? Att bygget så småningom skulle ha bassänger fyllda med vatten gör ju ingen nytta såvida det inte går att pumpa ur massiva mängder vatten ur dem. Luften förblir väl ändå 800 grader och antänds.
Sprinkler löser vid 68⁰c. Sprinkler hade säkert kylt brandgaserna.
Citera
2024-02-13, 23:23
Medlem
StorTjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Branden har tydligen tagit fart igen!!!

Men vafan!?
Citera
2024-02-13, 23:24
Medlem
Citat:
Jag är inte så säker på att människor kommer vilja besöka ett likadant bygge på exakt samma plats där förra bygget våldsamt brann ner. Det känns som ett väldigt dåligt omen. Det är knappt att man behöver vara vidskeplig alls och ändå tycka det är extremt illavarslande.

Behöver inte vara på samma plats. Man kan också hedra ursprungliga skapelsen med ett Oceania II. Det som kommer hända är att säkerhets-tänket kring materialval blir noggrannare.

Också viktigt att komma ihåg, att olyckan skedde under pågående arbete - alltså INNAN alla kontroller gjorts och säkerhetsmoduler i bruk (inkl delar av brandskydd). Denna fas är förstås alltid mer sårbar, när konstruktion ännu pågår.
Citera
2024-02-13, 23:25
Medlem
Rykten i byggbranschen gör gällande att polacker och ester har blivit för dyra. Nu är det albaner som gäller. De kan absolut inte svenska och i bästa fall lite engelska. Lycka till med att utbilda dem i säkerhet vid heta arbeten. NCC har blod på sina händer.
Citera
2024-02-13, 23:29
Medlem
Citat:
Jag är inte så säker på att människor kommer vilja besöka ett likadant bygge på exakt samma plats där förra bygget våldsamt brann ner. Det känns som ett väldigt dåligt omen. Det är knappt att man behöver vara vidskeplig alls och ändå tycka det är extremt illavarslande.

På samma plats känns väldigt långt borta OM det nu även visar sig att någon miste livet i denna tragedi. Det tror jag inte ens Liseberg vill med tanke på dennes familj...
Frågan är om även detta blir nådastöten för VDn, orkar han jobba vidare...han såg väldigt nedstämt ut tidigare ikväll på nyheterna..
Detta var nog ett extremt drömprojekt för många och pricken över i:et i Lisebergs mäktiga nöjesvärld..nej jag tror tyvärr att det kommer sluta med många uppsägningar på Liseberg närmsta halvåret.
Citera
2024-02-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammatillC
Helt spekulation från min sida men man har ju inte sett chefen för Oceana på någon presskonferens eller intervju sen igår. Enligt Lisebergs hemsida heter han Joh*n Björkm*n (a) och är General Manager
Visserligen är väl händelsen så viktig att det är rimligt att Lisebergs VD är delaktig och tillgänglig för media, men det är onekligen lite märkligt att Joh*n inte synts till alls. Men det kan såklart finnas andra förklaringar till det (att han är bortrest t.ex, det är sportlovsvecka i Göteborg den här veckan).
Citera
2024-02-13, 23:38
Medlem
Pullmuffs avatar
https://vm.tiktok.com/ZGeSRW2SP/

I denna videon står arbetare och pratar om gasledning och skrattar medans han filmar branden.

Vidrigt.
Citera
2024-02-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Liseberg i konken alltså. Undrar vilken kriminell blatte som tar över ruljansen?

Liseberg kommer inte drabbas ekonomiskt, förutom intäkter som de går miste om från de besökare som de räknat med skulle komma för att besöka Oceana.
NCC har inte lämnat över byggnationen då den ej är färdig än, så kostnaden faller på dem. Med andra ord: Den som kommer få ta smällen är NCC:s försäkringsbolag.
Citera
2024-02-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
På samma plats känns väldigt långt borta OM det nu även visar sig att någon miste livet i denna tragedi. Det tror jag inte ens Liseberg vill med tanke på dennes familj...
Frågan är om även detta blir nådastöten för VDn, orkar han jobba vidare...han såg väldigt nedstämt ut tidigare ikväll på nyheterna..
Detta var nog ett extremt drömprojekt för många och pricken över i:et i Lisebergs mäktiga nöjesvärld..nej jag tror tyvärr att det kommer sluta med många uppsägningar på Liseberg närmsta halvåret.

Att någon dött där tror jag inte påverkar om man bygger upp det igen eller ej.
Citera
2024-02-13, 23:40
Medlem
jackflashs avatar
Det har varit märkligt tyst från en högt uppsatt person inom Liseberg. Någon som jobbade mycket nära Oceana.

Vet vi om T.S. Är ok? 😔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in