2024-02-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbynbjornfot
sluta ljuga, detta kom ut runt 2009

Branden var väl igår? Vad hände 2009?
Citera
2024-02-13, 18:31
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
De hade lätt gått o släcka ka me en brandbil på platts efter 10 minuter.
Men nej. Brandkåren parkerar ute på gatan o fifflar med annat. 20 minuter senare är kranen fortfarande nedfällning. Tar ca 1h tror jag innan de ens fått upp kranen.
Asså va händer..

Det var ju samma stad där brandkåren tappade ner ett barn i ett hisschakt. En granne var först på väg att krossa fönsterglaset till hissen och bara lyfta ut pojken. Men han ändrade sig för ”man ska ju ringa 112”.

Brandkåren verkar väldigt handfallna i Göteborg.
Citera
2024-02-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det var ju samma stad där brandkåren tappade ner ett barn i ett hisschakt. En granne var först på väg att krossa fönsterglaset till hissen och bara lyfta ut pojken. Men han ändrade sig för ”man ska ju ringa 112”.

Brandkåren verkar väldigt handfallna i Göteborg.

Räddningstjänsten i Göteborg består av ett par olika avdelningar. Rent allmänt kan man säga att det råder ett rejält kaos där inne. Bara att kika på ständigt återkommande platsannonser.

Dock fungerar blåljusverksamheten någorlunda. Även om det finns ett par riktiga original där med.
Citera
2024-02-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Plasten brann snabbt upp och varma rökgaser samlades i byggnaden, sen räcker det med att något fönster eller liknande går sönder och en massa ny syre kommer in som gör att rökgaserna antänds och då blir det som rökgasexplosion.

Finns massor av liknande klipp på youtube om du söker på rökgas eller backdraft fire

https://youtube.com/shorts/ftma_ASmByA?si=njDYyTUXPh5q2zQx
Tack brunnsang, ja det kanske bara är så enkelt då. Man såg ju filmen backdraft för länge sen när man var ung och kommer ihåg men ändå inte tagit det till sig.
Kanske är så att de där rutschkanorna som egentligen är stora rör kan orsaka ett syreflöde genom tvärdrag så det blir som en blåsbälg.
Men jag teoretiserar bara ifrån okunskap
Citera
2024-02-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
En tragisk händelse, speciellt för den familj som saknar en familjemedlem idag. Är det någon som vet om det fanns ett fungerande brandlarm på Oceana? Jag kan inte höra något larm när jag ser olika videos av branden och explosionerna.

Brandlarmet inifrån badhuset hörde jag när jag kom ut ifrån sovrummet precis efter explosionen. Sedan bröts strömmen efter en stund och då tystnade det.
Citera
2024-02-13, 18:48
Medlem
Unbynbjornfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larswad
Tack brunnsang, ja det kanske bara är så enkelt då. Man såg ju filmen backdraft för länge sen när man var ung och kommer ihåg men ändå inte tagit det till sig.
Kanske är så att de där rutschkanorna som egentligen är stora rör kan orsaka ett syreflöde genom tvärdrag så det blir som en blåsbälg.
Men jag teoretiserar bara ifrån okunskap

blåste ju även igår
Citera
2024-02-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Vad vet vi om den saknade mannen? Och har någon kunnig och insatt yrkesman en hypotes om vad som kan ha startat branden?
Den saknade mannen borde vara en besktningsman eller kontrollant då han var på beställarsidan.
Citera
2024-02-13, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Kolla 1.29 minuter in i videon sitter något rör under gröna banan, som det kommer eldlåga ifrån. Troligt att branden startade där...

https://youtu.be/UFiBh1iM2yk?si=plI-Aor4JdZBf--z

Det ser ut som att det är från ett avlopp/avrinning från kanan och nu är jag inte rörläggare men skulle tippa på att det brinner från någon form av luftning i avloppet.
Citera
2024-02-13, 19:18
Medlem
Enligt bekanta som är kollegor med den försvunne så sågs han senast springa in i bygget för att hjälpa till att få ut folk. Dvs.en hjältemodig gärning som tyvärr verkar ha straffat sig 😢
Citera
2024-02-13, 19:18
Medlem
brianmolkos avatar
Beror säkert på någon, som tvingats gå till jobbet, väldigt trött, dvs de blir samma sak som gå kraftigt berusad typ...
Farligt att köra bil trött, lika som vara berusad osv...
Citera
2024-02-13, 19:23
Medlem
Helt spekulation från min sida men man har ju inte sett chefen för Oceana på någon presskonferens eller intervju sen igår. Enligt Lisebergs hemsida heter han Joh*n Björkm*n (a) och är General Manager
Citera
2024-02-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
En tragisk händelse, speciellt för den familj som saknar en familjemedlem idag. Är det någon som vet om det fanns ett fungerande brandlarm på Oceana? Jag kan inte höra något larm när jag ser olika videos av branden och explosionerna.
Det fanns iaf installerat, och för bara några dagar sedan så gjordes tester av systemet åtminstone.
Dock osäker på om man efter testandet valde att låta larmet vara driftsatt eller om man tog det ur drift (antingen för att göra underhåll/reparation ) och startar upp det vid slutbesiktningen.
Brandlarmen kan ju blir lite problematiska att ha igång då det pågår både arbeten med elsystemen, det dammas, sågas osv. som riskerar att lösa larmen i onödan. Men vet inte alls hur Ncc haft sina rutiner på bygget.. Så här stora projekt kan ju ibland med fördel förses med div. larm redan under byggnationen som är helt separata från det slutgiltiga brandlarmet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in