2024-02-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Har du något belägg för detta, eller är det något du drar ur röven?
För jag har extremt svårt att tro att räddningstjänsten och framförallt försäkringsbolaget skulle godkänna en lokal där det ska vistas hundratals människor som inte har något aktivt brandskydd.
Detta var ett svar på en som sade att Liseberg snålade in på sprinkler! Därför så skrev jag detta! Jag har ingen anining om det är installerat sprinkler! Jag bara förklarade för honom att det är brandskyddsdokumentationen som bestämmer detta.
Citera
2024-02-13, 23:04
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Du är medveten om att:
1. Byggnaden ska vara full av vatten då
2. Där kommer finnas brandlarm och brandbekämpningssystem? När man bygger kommer alltid sprinklers, rökvarnare etc efter man byggt klart.
Hade sprinklers och brandvarnare ens hjälpt när hela förloppet gick så oerhört snabbt? Att bygget så småningom skulle ha bassänger fyllda med vatten gör ju ingen nytta såvida det inte går att pumpa ur massiva mängder vatten ur dem. Luften förblir väl ändå 800 grader och antänds.
Citera
2024-02-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Jag har hört av ganska säkra källor (en högt uppsatt chef) att underentreprenören som utförde svetsarbeten på rutschkanorna hade inte NCC något att göra med utan Liseberg hade tagit in dessa själva. Anledningen var att rutschkanorna läckte så mycket så hela källaren blev full av vatten då de testades.

Det skulle även vara brandbesiktning idag!

Ha.
Troligt.
Varför skulle Liseberg ta in folk på ett bygge man inte äger eller har tagit över? Av vilken anledning?
Det är naturligtvis fullständigt osannolikt.
Citera
2024-02-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Troligen en dieselkanon som har börjat brinna. Det lär ha varit ett antal igång för att få upp värmen i skitväder

Jag visste inte vad det var men sökte nu och röret som sticker upp ovanpå flera av dem ser exakt ut som det i filmerna som det brinner ur?!? Alltså där ser det ut att gå upp från det svarta röret som hänger under kanorna men kan ju vara från en dieselkanon med skorsten som står bakom?!?

Tillägg: tittade igen på filmen. Ser ut som en sådan skorsten men är inget bakom röret så var helt fel.
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-02-13 kl. 23:24.
Citera
2024-02-13, 23:07
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag frågade bara, nyfiken. Hen verkar insatt på något sätt. Jag har läst alla inläggen och sammantaget får jag den bilden.
Generella regler, inget unikt.
Citera
2024-02-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Det kommer aldrig bli lönsamt att bygga upp eftersom väldigt få människor kommer våga besöka en sådan byggnad igen. Noll chans att överleva en så hastig brandutveckling och det var en ruskig tur att denna brand kom nu istället för efter invigning när byggnaden skulle varit fullsmockad med folk.

Såklart kommer det att byggas nya vattenpalats och simhallar - i Göteborg och andra städer. Människans behov att interagera med vatten är inherent en del av hennes natur.

Slutade man bygga skyskrapor eller att flyga efter 9/11?

Slutade man bygga arenor efter Hillsborough-katastrofen i Liverpool '89?
Citera
2024-02-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZzoozZ
Sen spelar det ju ingen roll om det var installerat sprinklers eller inte….
Det är ju så att sprinklern skyddar byggnaden under byggtiden, utan efteråt…..
Det vet jag! Arbetar nämligen med sprinkler. Ser nu att mina inlägg inte följer den tråd jag svarat i därför lite konstiga inlägg från mig.
Citera
2024-02-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Jag hoppas man får länka TikTok.

https://vm.tiktok.com/ZGeSdq2h2/

I den här videon ser man ”början” på branden.
Jag har inte utbildning eller erfarenhet så ursäkta om det låter dumt. Men här är branden inte stor, men ingen gör något?
Jag har sett flera video från början där man liksom bara går runt lugnt. Att det brinner på vänster sida från ett rör är också märkligt?

Har man alltså inte brandsäkerhet på en arbetsplats och rutiner om en brand uppstår?
Kunde detta inte släckas med hjälp av medarbetare och alla runt om?

Det är väl precis fullständigt omöjligt att bedöma något om brandsäkerhet och rutiner utifrån en video på 3 sekunder?
Hur resonerar du då?
Att branden borde ha släckts precis under dessa tre sekunder?
Citera
2024-02-13, 23:09
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Brandkåren behöver ny teknik ikväll eftersom de inte kan ta sig in o släcks pga rasrisk. Borde gå o ordna något släckfordon som klarar lite balkar o eld. Typ en elektrisk bmp2.
Citera
2024-02-13, 23:10
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag visste inte vad det var men sökte nu och röret som sticker upp ovanpå flera av dem ser exakt ut som det i filmerna som det brinner ur?!? Alltså där ser det ut att gå upp från det svarta röret som hänger under kanorna men kan ju vara från en dieselkanon som står bakom?!? Kallas visst dieselkanon med skorsten i nätbutiker.

Hur vågar man använda sådana på byggen? Är de inte brandfarliga?

Men effektiva vissa ger typ 10-20kw
Citera
2024-02-13, 23:14
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Såklart kommer det att byggas nya vattenpalats och simhallar - i Göteborg och andra städer. Människans behov att interagera med vatten är inherent en del av hennes natur.

Slutade man bygga skyskrapor eller att flyga efter 9/11?

Slutade man bygga arenor efter Hillsborough-katastrofen i Liverpool '89?
Jag är inte så säker på att människor kommer vilja besöka ett likadant bygge på exakt samma plats där förra bygget våldsamt brann ner. Det känns som ett väldigt dåligt omen. Det är knappt att man behöver vara vidskeplig alls och ändå tycka det är extremt illavarslande.
Citera
2024-02-13, 23:17
Medlem
Branden har tydligen tagit fart igen!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här