2024-02-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andromedae
Om Wingårdhs har "fptt igenom" detta bygget, som så enkelt totalförstörs av en liten brand, så har förmodligen fler byggnader liknande fel.

Finns ingen anledning att hålla allt tätt, och därmed farligt, medan bygget pågår. Så ja, det kan vara några som har tummat på säkerheten för att spara el, eller något, under pågående bygge - men jag har svårt att se att nödvändiga brandsäkerhetsåtgärder ska ha varit inplanerade till det absoluta slutskedet på bygget? Det är högre risk för brand medan det är ett pågående bygge än vad det är när allt är klart, så brandsäkerheten är extra viktigt medan anläggningen byggs. Om norra europas största äventyrsbad exploderar och brinner ner så snabbt av lite brand i plast - ja, då är det väl ändå fel nånstans i hela anläggningen? Man kan inte lägga hela skulden för detta på den enskilda byggarbetaren som fått eld på något utanför.

Exakt vad jag tänkte när jag såg det. En brand ska ju inte kunna leda till att det ser ut som 10 bomber exploderar och hela bygget förvandlas till ett skelett på kort tid. På sekunden var ju allt övertänt. Något är ju jävligt fel. Jag blir rädd för det finns ju säkert åtskilligt fler moderna byggnader där man slarvat med brandsäkerheten i så fall.
Citera
2024-02-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nej det tror jag inte. Kanske någon kompromiss. Försäkringar täcker väl inte till 100%? Tror något var fel med tanke på vad som skett också. Inte fasiken tänker de bygga på exakt samma sätt igen. Hoppas jag inte.

Är nog Ncc huvudvärk
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/ncc-branden-kan-ha-uppstatt-vid-arbete/
Citera
2024-02-12, 20:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Om en mindre brand på så kort tid leder till detta i det bygget får man väl nästan vara glad att det skedde nu innan öppnandet så det slapp ske i framtiden om det skulle börja brinna när det var fullt av folk där? Samma skeende skulle ju hända då eller hur? Hur fasiken kan detta vara godkänt ur brandskyddssynpunkt?!? Nya byggnader får väl inte brinna på det sättet? Något är ju allvarligt fel? Konstruktionsfel?

Hoppas verkligen inte att de bygger upp det igen på samma sätt. En sådan här explosionsartad snabb brand måste man ju se till inte kan ske genom hur man bygger.

Jag har ingen aning hur färdig all interiör är, om branddörrar var på plats/i bruk tex.
Sen är det enligt flera skribenter inget sprinklersystem i bruk.
Ofärdigt, och många brandskyddande system existerar nog ej inom byggnationen ännu.
Det är nog förklaringen till varför det gick så snabbt här.

Därav vikten att betrakta varje hetarbete separat och ha många pulversläckare tillfälligt utplacerat.
Samt beakta efterbevakning efter avslutat hetarbete.
Citera
2024-02-12, 20:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Finns en hel del klipp så har inte sett alla, men finns där någon som sett brandsläckare eller vattenslang i något klipp? (Eller ens ett försök att släcka?) Borde funnits med i liften, eller på marken eftersom det var ett hetarbete som utfördes, om det nu stämmer att det var en svetsare som startade branden.

Något företag lär få en fet smäll för detta, inte helt orimligt att tro att svetsaren är på väg att lämna landet, om han inte redan gjort det.

Haha skulle han huxflux flytta, lämna fru och barn och saker ...
Citera
2024-02-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintyeight
Eftersom de fortfarande bygger så tror jag inte att man startat ventilationen än. Det gör man oftast efter slutstäd för att inte smutsa ner filtren. Ventilation ska styra luftflödena i byggnaden samt strypa luft vid brand. Det brukar hjälpa till så branden inte blir så intensiv.

När ventilationen inte är driftsatt finns ju ingen motor som drar in friskt syre in i byggnaden.
Att den inte är igång är ju detsamma som händer vid brand, ventilationen stannar.
Finns också något som kallas fläkt i drift som bygger på en annan princip
Citera
2024-02-12, 20:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Allt verkar inte varit driftsatt i bygganden därav sprinkler missen som skulle kylt brangaserna.

Rökluckor som skjuter av och sprinker på det

Precis, brandskydd i sin helhet. Det utgör ju ett enhetligt system sen när bygget tas i drift, och inget eller väldigt lite är nog aktivt under byggnation.
Det är nog inget fel på bygget eller konceptet med tänkt brandskydd här, utan det är helt enkelt inte taget i drift ännu.
Citera
2024-02-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atg2000
En svetssare som "bara skulle svetsa lite" och ingen brandvakt eller brandsläckare i närheten enligt min insider startade branden. Lite läckande gas och att plasten lätt tar eld.

100% på att din insider har fel. Brandsläckaren hade inget gjort skillnad då branden startade på fler meters höjd ochinte åtkomlig från ovan.

Visa oss mer hur liten ärtan är.
Citera
2024-02-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelburken
Det är NCC:s byggplats men det är likförbannat inte deras rutschkana. WhiteWater verkar då själva ta stor stolthet i att de är inblandade i hela byggprocessen av deras attraktioner, så det är väl inte så jävla orimligt att nämna att de är en berörd part i detta?

https://www.whitewaterwest.com/en/how-we-work/build/

Den som liknar rutschkanorna på Lisebergs Oceana mest är "Python - Aquapark Lebyazhy, Belarus".

Ser inte ut att vara samma material, men frågan är vad som händer om ett rör börjar brinna lite ..
Citera
2024-02-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Vad tror du om en tub acetylen i samband med svetsarbete uppe vid den gröna rutschkanan som
samtidigt sög in kall luft och gav näring till branden.
Skulle inte vilja vara den som godkänt att de brandfarliga arbetet kunde utföras.

Acetylen används bara vid gas-svetsning och gas-skärning.
Gassvetsning brukas inom fjärrvärme och VVS, lödning och bonnasvets.

Är väl inte omöjligt att en acetylen-tub funnits i byggnaden men dessa är knappast lättantändliga.
Mer vanlig konstruktionssvets är ju av belagd elektrod (MMA) eller svetsning med inert gas (TIG, MIG)

Nån som skär balk med Acetylen/Oxygen? Kanske men jag tvivlar på det.
Citera
2024-02-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andromedae
Ja, explosionen sker när elden och framförallt röken och gasen får nytt syre.

Men vad explosionen beror på skulle jag snarare säga är att det är fel att leda in rök till under ett isolerat tak. Bygger man rätt så ska eventuell rök inte ledas in i byggnader och samlas på samma ställe i en enda gigantisk brandcell. Det var ingen Hindenburg de hade byggt, men man skulle kunna tro det.

Ja men exakt, påminde om Hindenburg. Samma explosiva förlopp och allt brann som fnöske.
Citera
2024-02-12, 20:36
Medlem
Ganska snabb Bang

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/se-eldklotet-har-exploderar-rutschkanan-intill-kontoret
Citera
2024-02-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nån som skär balk med Acetylen/Oxygen? Kanske men jag tvivlar på det.

Tvivlar också på det, i byggets slutskede med två månader kvar till öppning känns det som att balkskärandet borde vara avklarat för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in