2024-02-13, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Uppskattar ditt resonemang och sunda tänk!

Nog finns de många som har bristande empati, bristande respekt och skev kvinnosyn. Jag tror absolut inte heller att alla män har de utan de flesta är sunda och kan avläsa om man har samtycke eller inte med den man ligger med.

Dock ger flashback en skev bild om både män och kvinnor

Kanske också att vi behöver prata mer om samtycke. Hur man läser av de, hur man tydligt ger samtycke. Att man faktiskt kan fråga verbalt; samtycke kan vara ett rätt hett dirtytalk till förspel;

Man: Har jag samtycke att knulla dig?
Kvinna: Ja
Man: Säg de
Kvinna: Jag vill att du knullar mig

Ja jag tror alla normala personer vet när man har samtycke eller inte. Behöver inte ens uttryckas i ord, det är ju uppenbart i någons handling också. Om det råder någon tveksamhet märker man ju det direkt, och då kollar man ju läget innan.

Ja jag tycker man ska köra lite dirty talk ändå, det gör ju inte saker sämre heller.
Citera
2024-02-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är jag som har argumenterat om en våldtäktsfälla. Och du påstod att det var samma sak som att föreslå spa eller hotellrum.

Nej, det gjorde jag inte.
Du påstod att man borde ana oråd om någon försökte få upp en på ett hotellrum och jag påpekade att han faktiskt hade föreslagit det.

Är du säker på att du är läskunnig?

Citat:
Om du påstår att du vill sänka priset på falukorv, så påstår du ju samtidigt att du alltså vill ha dyrare falukorv.

Nu vet jag att du vare sig är läskunnig eller skrivkunnig…
Det där var någonting av det dummaste jag läst.

Om jag vill sänka priset på falukorv så vill jag givetvis ha lägre pris på falukorv.

Citat:
Det är alltså inte en halmgubbe att påpeka att det är precis vad du säger.

Jo, eftersom det inte stämmer.

Citat:
Det är i så fall inte du som läser ordentligt.

Det är rätt så jävla tydligt att det är du som vare sig kan skriva eller läsa…

Citat:
Vilket är en helt annan sak. Och när hon då föreslår något annat än hotellrum så kan man ta för givet att han förstår att hon inte vill ha sex.

Nej. Hon vill fortfarande gå på träffen och väljer bara ett av förslagen, nekar inte uttryckligen till något av dem.

Citat:
När detta nu är ur världen torde det väl vara lugnt att träffas för att prata jobb.

Ingenting är ur världen. Deras lilla ”date” är fortfarande on.

Citat:
Ja, hon vet nu om att han möjligen är sugen på sex.

Japp.

Citat:
Ja, han vet nu om att hon inte är det.

Nepp.

Citat:
Kanske blir det lite awkward, vad vet jag. Men det är inte rimligt att förvänta sig sexuella inviter, nej. Särskilt inte från någon som är ens chef.

Det är det givetvis. SKA det vara så? Naturligtvis inte. Men det är en helt annan sak.

Citat:
Hade det däremot varit en tinderdejt hade hon ju självklart inte tackat ja till något jävla möte med en snubbe som hon vet är sugen.

Eh, va…?
Du vet vad tinder är va…?

Citat:
Ja, jag hittar på att det torde kännas som en fälla om man blir medsläpad till lobbyn medan karln försöker boka ett hotellrum.

Ja.

Citat:
Du hittar på att det är samma sak som att få förslag av chefen att träffas på ett hotellrum.

Nej. Lögn.

Citat:
Att du menade något annat, kan väl hända. Men det var vad du skrev.

Att du inte är läskunnig har vi redan fastställt.

Citat:
Nej en kåt man är självklart inte en misstänkt våldtäktsman. Om du inte möjligtvis sitter i partiledningen för Fi.

Om en chef vill umgås på tu man hand med en 19-årig anställd och föreslår ett hotellrum så jo, definitivt bör det runga varningsklockor. Detta har du också påtalat olämpligheten i själv. Varför då?

Citat:
Exakt, och förstår man inte gränserna är det ju lätt att man gör sig skyldig till brott. Om jag föreslår att du och jag boxas så torde jag förstå vinken om du tackar nej, genom att istället föreslå en golfrunda. Om jag dyker upp och slår dig på käften på golfbanan så är det väl ändå ganska märkligt? Eller är det annorlunda med just sex menar du?

Det där var något av det mest ohederliga jag läst. Tar du lektioner av micro eller…?

Citat:
Det är ju enligt rätten i så fall hans eget misstag. Som anställd kan du förvänta dig att din chef inte super ned sig till apstadiet och inte förstår att du inte vill. Om man kysser någon som inte kysser tillbaka begriper man ju att hon inte vill. Om man inte är snorpackad möjligtvis. Men visst, låt honom supa ned sig med en tinderdejt då. Hon har inget att förlora på att ge honom en örfil och hälla ölen över honom.

Det där röriga dravlet får du renskriva om det ska bli begripligt.

Citat:
Han begriper ju inte att han kliver över alla gränser genom att ens befinna sig i den situationen med en anställd. Och försätter en anställd i den situationen. Det var ju t om det han fick sparken för. Och egentligen inte våldtäkten.

Jaha?

Citat:
Nejdå, det bara du som tydligen inte minns vad du skriver. Du skrev att rätten reagerat på att hon sagt att hon ville skaffa sig fördelar på jobbet. Vilket varenda jävel vill. Ju fler fördelar desto bättre.

Jodå, det är du som är dålig på att läsa. Det bevisar du nu igen.

Citat:
Det är hans version, som rätten inte lägger någon större vikt vid. Han tycks själv inte riktigt minnas vilka frågor som ställdes förutom att det var intimt.

Precis som det andra är hennes verision.

Citat:
Han upplever att hon satte sig där frivilligt. Det är inte riktigt hennes version.

Ingen säger att han trycker ner henne där, eller?

Citat:
Att han super ned sig så att han tappar omdömet i backen gör ju att han riskerar att begå brott bevisligen. Om min kvinnliga chef tror att jag vill ligga fast jag satt nej så är det ju henne det är fel på.

Varför svarar du alltid på någonting annat än frågorna du får?

Citat:
Hon förklarar ju varför hon sa så.

Okej? Hur är det relevant?
Om man har en bortförklaring i efterhand så har det inte hänt?

Citat:
Jo jag tycker nog man ska dömas för våldtäkt om man har sex med någon mot dennes vilja. Att man saknar moral och/eller omdöme i kombination med fylla bör inte vara en förmildrande omständighet.

Fast det du skrev var ju inte mot sex någons vilja.
Varför kan du inte argumentera hederligt?

Så här skrev du, som beskyller andra för att inte komma ihåg vad de skrivit:

Citat:
”Det är ju knappast otänkbart eller ens orimligt att chefen är moraliskt handikappad och tänkte sig att han skulle supa ned lilla fröken och få sig ett hederligt knull. Det stämmer också väl överens med bägges utsagor. Bortsett från att chefen inte är medveten om sitt handikapp och inte förstår att hans beteende är oacceptabelt.”

Ett hederligt knull skall väl ingen dömas till fängelse för?

Citat:
Hade det däremot stannat vid att han vid bordet bara snopet insåg att hon vill nog inte ligga, och gått hem så håller jag med om att han borde ha blivit dömd för våldtäkt.

Så han ska fortfarande bli dömd för våldtäkt om han gått hem istället. Märkligt.

Citat:
Men nu stannade det inte där.

Nä, hur fortsatte det då?

Får man vara så här makalöst ohederlig som moderator?
Ska inte ni iallafall låta bli att trolla?
Citera
2024-02-13, 21:55
Medlem
flashmaners avatar
Jag ser att mannen dömdes till tre års fängelse för våldtäkt.

Någon som lagt upp FUP för nedladdning? Vore intressant att läsa mannens och kvinnans berättelser.
Citera
2024-02-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Eftersom att vid varje brottsmål gör rätten en utredning just för att undvika att en oskyldig blir dömd - Du är inte den enda som tycker det är vansinnigt vidrigt att oskyldigt anklaga en man för att ha begått en våldtäkt, det är allmänbildning. Om en person blir dömd är det alltid för att utredningen har kommit fram till via bevisning att brottet utom rimligt tvivel har begåtts.

Han blev dömd för våldtäkt, därav är den bevisad.

Du vet ingenting överhuvudtaget om hur det här fungerar, va?

Menar du att alla som blivit dömda i tingsrätten är skyldiga?
Ingen har någonsin blivit oskyldigt dömd och ingen dom i tingsrätten har rivits upp i hovrätten eller högsta domstolen?
Citera
2024-02-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag ser att mannen dömdes till tre års fängelse för våldtäkt.

Någon som lagt upp FUP för nedladdning? Vore intressant att läsa mannens och kvinnans berättelser.

Det står ganska mycket i domen. Den är ungefär lika illa som i chalmeristernas fall…

Göteborgs tingsrätt B 156-23.
Citera
2024-02-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2

Ingen har någonsin blivit oskyldigt dömd och ingen dom i tingsrätten har rivits upp i hovrätten eller högsta domstolen?

Nä Global.nedkylning kanske inte vet om hur det fungerar; att du i varje våldtäktstråd utgår ifrån att kvinnan ljuger och med den utgångspunkten vrider på varenda detalj och skapar massa teorier om "vad som skulle kunna ha hänt". Om hur hon förmodligen var villig, ångrade sig efteråt och valde att sätta dit honom.

Blir det inte tröttsamt?

Kan du inte bara acceptera att de allra flesta män som döms för våldtäkt faktiskt ÄR skyldiga. Och istället för att vara i varje tråd för de specifika fallen och victimblama från alla håll skulle du kunna diskutera i andra forum att du tycker att kraven på bevisningen borde vara högre. För i slutändan är det de du vill. Bevisningen VAR nog för en dömande dom i detta fall, även fast du inte tycker att den borde varit de i allmänhet. Men de har ingen betydelse för fallet
Senast redigerad av Hemvarare 2024-02-13 kl. 22:46.
Citera
2024-02-13, 22:39
Medlem
PreciousStoness avatar
Nospheratu besvarar inlägg av Thyrsos2 citat nedan:

När någon har bestämt sig för att totalt misstolka vad man skriver, och dessutom spelar oförstående och använder samma usla retorik som vissa politiker, så landar det hela ofta i en "Never Ending Story!"

Förstår vad du skriver och håller med dig betr. uttalandet om "Halmgubbe".
Mitt personliga val är att släppa kommunikationen med ohyra som enbart använder debatten till att förvränga dialogen när argumenten tryter!

Ha det gott Nospheratu!
/ 💎

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är jag som har argumenterat om en våldtäktsfälla. Och du påstod att det var samma sak som att föreslå spa eller hotellrum.

Om du påstår att du vill sänka priset på falukorv, så påstår du ju samtidigt att du alltså vill ha dyrare falukorv. Det är alltså inte en halmgubbe att påpeka att det är precis vad du säger.

Det är i så fall inte du som läser ordentligt.

Vilket är en helt annan sak. Och när hon då föreslår något annat än hotellrum så kan man ta för givet att han förstår att hon inte vill ha sex. När detta nu är ur världen torde det väl vara lugnt att träffas för att prata jobb.

Ja, hon vet nu om att han möjligen är sugen på sex. Ja, han vet nu om att hon inte är det. Kanske blir det lite awkward, vad vet jag. Men det är inte rimligt att förvänta sig sexuella inviter, nej. Särskilt inte från någon som är ens chef. Hade det däremot varit en tinderdejt hade hon ju självklart inte tackat ja till något jävla möte med en snubbe som hon vet är sugen.

Ja, jag hittar på att det torde kännas som en fälla om man blir medsläpad till lobbyn medan karln försöker boka ett hotellrum. Du hittar på att det är samma sak som att få förslag av chefen att träffas på ett hotellrum. Att du menade något annat, kan väl hända. Men det var vad du skrev.

Nej en kåt man är självklart inte en misstänkt våldtäktsman. Om du inte möjligtvis sitter i partiledningen för Fi.

Exakt, och förstår man inte gränserna händer det ju lätt att man gör sig skyldig till brott. Om jag föreslår att du och jag boxas så torde jag förstå vinken om du tackar nej, genom att istället föreslå en golfrunda. Om jag dyker upp och slår dig på käften på golfbanan så är det väl ändå ganska märkligt? Eller är det annorlunda med just sex menar du?

Det är ju enligt rätten i så fall hans eget misstag. Som anställd kan du förvänta dig att din chef inte super ned sig till apstadiet och inte förstår att du inte vill. Om man kysser någon som inte kysser tillbaka begriper man ju att hon inte vill. Om man inte är snorpackad möjligtvis. Men visst, låt honom supa ned sig med en tinderdejt då. Hon har inget att förlora på att ge honom en örfil och hälla ölen över honom.

Han begriper ju inte att han kliver över alla gränser genom att ens befinna sig i den situationen med en anställd. Och försätter en anställd i den situationen. Det var ju t om det han fick sparken för. Och egentligen inte våldtäkten.

Nejdå, det bara du som tydligen inte minns vad du skriver. Du skrev att rätten reagerat på att hon sagt att hon ville skaffa sig fördelar på jobbet. Vilket varenda jävel vill. Ju fler fördelar desto bättre.

Det är hans version, som rätten inte lägger någon större vikt vid. Han tycks själv inte riktigt minnas vilka frågor som ställdes förutom att det var intimt.

Han upplever att hon satte sig där frivilligt. Det är inte riktigt hennes version. Att han super ned sig så att han tappar omdömet i backen gör ju att han riskerar att begå brott bevisligen. Om min kvinnliga chef tror att jag vill ligga fast jag satt nej så är det ju henne det är fel på.

Hon förklarar ju varför hon sa så.

Jo jag tycker nog man ska dömas för våldtäkt om man har sex med någon mot dennes vilja. Att man saknar moral och/eller omdöme i kombination med fylla bör inte vara en förmildrande omständighet.

Hade det däremot stannat vid att han vid bordet bara snopet insåg att hon vill nog inte ligga, och gått hem så håller jag med om att han borde ha blivit dömd för våldtäkt. Men nu stannade det inte där.
Citera
2024-02-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Nä Global.nedkylning kanske inte vet om hur det fungerar;

Nä, det är tydligt.

Citat:
att du i varje våldtäktstråd vrider och vänder på varenda liten detalj, utgår ifrån att kvinnan ljuger och med den utgångspunkten skapar massa teorier om "vad som skulle kunna ha hänt". Om hur hon förmodligen var villig, ångrade sig efteråt och valde att sätta dit honom.

Fast nu ljuger du ju.
Jag utgår inte från att hon ljuger. Jag utgår ifrån att det ska vara bevisat att hon talar sanning, och det är det sällan, tyvärr.

Du vet, rättsväsendet är skyldigt att göra allt som du precis anklagade mig för. Det kallas för utredning.

Vi skall alltså fortfarande, hur mycket du än ogillar det, inte döma någon när det finns rimlig tvivel.

Citat:
Blir det inte tröttsamt?

Det som är tröttsamt är ni som tycker att det är helt okej att döma tidigare ostraffade män till fängelse utan att det är bevisat i den mån det krävs i andra brottsfall att de faktiskt är skyldiga.
Ni är faktiskt så jävla okej med det att ni t o m vill att de ska dömas trots att det finns saker som talar emot att de faktiskt är skyldiga.

Det är faktiskt värre än tröttsamt, det är äckligt.

Citat:
Kan du inte bara acceptera att de allra flesta män som döms för våldtäkt faktiskt ÄR skyldiga.

Hur i hela jävla helvete hör det hit?
Det är ju inte det minsta relevant.

Citat:
Och istället för att vara i varje tråd för de specifika fallen och victimblama från alla håll skulle du kunna diskutera i andra forum att du tycker att kraven på bevisningen borde vara högre.

Jag skriver väl, precis som du, i vilken jävla tråd jag vill, eller hur?

Citat:
För i slutändan är det de du vill. Bevisningen VAR nog för en dömande dom i detta fall, även fast du inte tycker att den borde varit de i allmänhet.

Nej, det ÄR den inte.
Och inte i ”allmänhet”, i synnerhet.
Det här lär överklagas. Tingsrättens dom är ju inte nödvändigtvis slutgiltig.

Citat:
Men de har ingen betydelse för fallet

Jo, det har det naturligtvis.
Citera
2024-02-13, 23:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det står ganska mycket i domen. Den är ungefär lika illa som i chalmeristernas fall…

Göteborgs tingsrätt B 156-23.

Oj då! Tack, vet du om den finns tillgänglig för nedladdning någonstans, man är ju otålig
Citera
2024-02-13, 23:37
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Nej, det gjorde jag inte.
Du påstod att man borde ana oråd om någon försökte få upp en på ett hotellrum och jag påpekade att han faktiskt hade föreslagit det.
Nej, han hade inte föreslagit att han skulle släpa upp henne mot sin vilja på ett hotellrum.
Citat:
Är du säker på att du är läskunnig?
Ja. Men det är oklart om du är det. Är du det?
Citat:
Om jag vill sänka priset på falukorv så vill jag givetvis ha lägre pris på falukorv.
Exakt. Och det är därför du inte kan ropa "halmgubbe!" om någon belyser vad du har sagt.
Citat:
Jo, eftersom det inte stämmer.
Jo det stämmer. Att du inte tänkte på det innan du skrev det är en helt annan sak. Det är inte en halmgubbe.
Citat:
Nej. Hon vill fortfarande gå på träffen och väljer bara ett av förslagen, nekar inte uttryckligen till något av dem.
Jag vet inte vad du far efter här. Att chefen är begåvningshandikappad? Om jag frågar om du vill ha en öl, men du svarar att du hellre tar vin, har du då inte nekat erbjudandet av en öl? Bör jag av någon mystisk anledning anta att du visst vill ha en öl egentligen?
Citat:
Ingenting är ur världen. Deras lilla ”date” är fortfarande on.
Ja absolut. Med bägges vetskap om att det kommer inte bli något sex. Vilket vilken normal människa som helst förstår efter tidigare ordväxling. Förutom chefen då. Och möjligtvis du.
Citat:
Japp.
Så där är vi överens.
Citat:
Nepp.
Där är vi också överens. Han fattar inte bättre tydligen. Men det är knappast hennes fel. Det är knappast ditt fel heller om jag ställer fram en öl åt dig när du sagt nej till detta.
Citat:
Det är det givetvis. SKA det vara så? Naturligtvis inte. Men det är en helt annan sak.
Nu förstår jag att du har lärt dig ett nytt ord, men för att undvika att du reflexmässigt ropar "halmgubbe!" här så måste jag fråga om du är medveten om vad du säger här. Så SKA det inte vara säger du. Du säger nu att man absolut visst ska förvänta sig sexuella inviter trots att man tackat nej.
Citat:
Eh, va…?
Du vet vad tinder är va…?
Ja, det är en dejtingapp som inte medför några större problem i karriären med att ställa in en dejt om man tycker snubben verkar vara ett pervo.
Citat:
Nej. Lögn.
Att du inte förstår vad du läser innebär inte att folk ljuger för dig. Det är bara att scrolla upp för att se vad du svarade på. Det är inte svårare än så.
Citat:
Om en chef vill umgås på tu man hand med en 19-årig anställd och föreslår ett hotellrum så jo, definitivt bör det runga varningsklockor.
Ja, det kan tolkas som en sexuel invit. Alltså gör man bäst i att föreslå något annat för att förmedla att man inte är intresserad av att ligga.
Citat:
Detta har du också påtalat olämpligheten i själv. Varför då?
Jag påtalar det olämpliga i att försätta sina anställda i dylika situationer. Hans chef gav honom t om sparken för tilltaget. Så gör man självklart inte mot sina anställda. Om du undrar varför detta är olämpligt vet jag ärligt talat inte vad jag ska säga om det.
Citat:
Det där var något av det mest ohederliga jag läst. Tar du lektioner av micro eller…?
Jo vi fattar att du är sur och tycker jag är skitdum.
Citat:
Precis som det andra är hennes verision.
Ja och till skillnad från honom minns hon frågorna. Då får vi ju ha det som underlag.
Citat:
Ingen säger att han trycker ner henne där, eller?
Nej? Han ber henne att göra det. Detta ifrågasätts också i domen, men i domen kan du också läsa deras resonemang om varför hennes reaktion är rimlig. Rimlig enligt domstolen åtminstone.
Citat:
Varför svarar du alltid på någonting annat än frågorna du får?
Jag tror ofta du menar något helt annat än det du faktiskt skriver. Du blir ju ofta sur när man påpekar konstigheter i vad du skriver.
Citat:
Okej? Hur är det relevant?
Om man har en bortförklaring i efterhand så har det inte hänt?
Det är relevant eftersom det är ett sk vittnesmål. Du förstår, vittnen i rättegångar förklarar nästan alltid saker som hänt i efterhand. Om du menar att hennes förklaring till sin reaktion vid sin bror är en lögn så får du ju försöka förklara varför i så fall.
Citat:
Så här skrev du, som beskyller andra för att inte komma ihåg vad de skrivit:
Exakt så skrev jag. Nämligen att båda säkerligen är överens om att han är kåt och ute efter ett hederligt knull. Dvs de är förmodligen bägge överens om att han är kåt och helst ville knulla om han hade fått. Ingen annat. Men det är ju inte riktigt hennes problem att snubbar är kåta på henne.
Citat:
Ett hederligt knull skall väl ingen dömas till fängelse för?
Nej, ingen har heller blivit dömd för ett hederligt knull. Någon har däremot blivit dömd för en ohederlig våldtäkt. Det är väl inte särskilt upprörande?
Citat:
Nä, hur fortsatte det då?
Jo det slutade med att han våldtog henne på toaletten. Vilket polis, åklagare och rätten håller med om. Du håller inte med om det. Delvis eftersom hon enligt dig borde ha förstått att det förelåg en risk att bli våldtagen när hon gick med på att träffa sin chef. Då han föreslagit ett hotell tidigare. Det är ju vad du skriver. Eller ska du kanske försöka författa en mer trovärdig version till varför detta inte borde räknas som våldtäkt?
Citera
2024-02-13, 23:57
Medlem
Citat:

Kan du inte läsa mellan raderna? Tror du seriöst att jag menar att alla som är dömda är skyldiga?

Om det är någon som inte förstår hur det funkar är det du. En av mina absolut närmsta, någon jag pratar med precis varenda dag är utbildad jurist och jobbar i tingsrätt, så att jag inte vet hur de fungerar kan du fetglömma. Du kan inte ändra på lagen genom att tycka annorlunda, det funkar inte så.
Du har inte helt fel om allt men det verkar som att du medvetet försöker ignorera vad folk försöker säga till dig för du är helt inställd på att du har rätt, och vägrar inse att det du tror kanske inte stämmer.
Senast redigerad av Global.nedkylning 2024-02-14 kl. 00:06.
Citera
2024-02-13, 23:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Intressant att en av nämndemännen som var en KVINNA tyckte att mannen skulle frikännas, man tycker att en kvinna borde ha mer empati mot en annan kvinna men tydligen inte.
En kvinnas värsta fiender är oftast andra kvinnor.

Den kvinnliga nämndemannen utgick kanske från hur opålitliga kvinnor kan vara? Det handlar alltså inte om empati utan rent krasst hur otillförlitliga kvinnor är i vissa fall?

Du behöver alltså inte dra för stora slutsatser av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in