2024-02-13, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Du måste förstå hur en rättsprocess funkar för att förstå att man inte kan anklaga för folk hur som helst. Läs på lite så kan du vara lugn! Om du fortfarande är nervös så kan jag rekommendera dig att lägga mer vikt på att göra din partner lugn och förtydliga för henne att du vill henne väl och se till att hon känner sig trygg, och prioritera att ni är eniga när det kommer till samlag.

Samtycke är sexigt

Ja självklart, men samtycke spelar ju ingen roll om du har blivit falskt anklagad eller hur? Du kan ha all samtycke i världen, men om något är falskt är det ju falskt.

Återigen, jag påstår inte att detta är något vanligt förekommande, jag har haft väldigt mycket sex i mitt liv, och jag har aldrig råkat ut för någon som helst anklagelse och tror inte jag kommer det heller. Men det betyder inte att jag inte ser problematiken i en del våldtäktsdomar som jag läst.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2024-02-13 kl. 21:14.
Citera
2024-02-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
Ja självklart, men samtycke spelar ju ingen roll om du har blivit falskt anklagad eller hur?

Utredningen som görs vid en anklagelse är din räddning. Förundersökningar är så ingående som det kan bli, det är rent ut sagt svårt att bli fälld på falska anklagelser. Det betyder inte att det är omöjligt för det har trots allt hänt tidigare, men Sveriges rättssystem jobbar hela tiden på att bli bättre och modernare, med tiden blir det svårare och svårare att inte se skillnad på falska anklagelser och faktiska brott.

Problemet verkar ligga hos dig; Varför är du så rädd för att bli anklagad för att ha våldtagit någon? Engagerar du dig i aktiviteter som kan ses som en våldtäkt? Har du inget tillit till kvinnor?
Du har också ett ansvar att sköta dig! Det är så man är en respektabel medborgare sörru
Citera
2024-02-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ja självklart, men samtycke spelar ju ingen roll om du har blivit falskt anklagad eller hur? Du kan ha all samtycke i världen, men om något är falskt är det ju falskt.

Återigen, jag påstår inte att detta är något vanligt förekommande, jag har haft väldigt mycket sex i mitt liv, och jag har aldrig råkat ut för någon som helst anklagelse och tror inte jag kommer det heller. Men det betyder inte att jag ändå ser problematiken i en del våldtäktsdomar som jag läst.

Bara för att problematiken finns innebär det kanske inte att man måste utgå ifrån att alla kvinnor som anmäler våldtäkter ljuger?

Och misstänkliggöra offret, så kallad victimblaming. Som är ett sätt att begå ytterligare övergrepp på offret genom att fortsätta misstänkliggöra och diskutera vad hon kunde ha gjort, vad hon hade på sig, varför hon inte gjorde si eller så. Vilket inte leder till någonting produktivt utan snarare bara förstärker den negativa spiralen vi just pratat om
Citera
2024-02-13, 21:20
Avslutad
Citat:
Problemet verkar ligga hos dig; Varför är du så rädd för att bli anklagad för att ha våldtagit någon? Engagerar du dig i aktiviteter som kan ses som en våldtäkt? Har du inget tillit till kvinnor?
Du har också ett ansvar att sköta dig! Det är så man är en respektabel medborgare sörru

Vem har sagt att jag inte sköter mig? Jag sköter mig säkerligen bättre än dig. Det kallas kritiskt tänkande, en psykopat kvinna kan använda allt detta emot dig. Det är så jag tänker.
Citera
2024-02-13, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Bara för att problematiken finns innebär det kanske inte att man måste utgå ifrån att alla kvinnor som anmäler våldtäkter ljuger?

Och misstänkliggöra offret, så kallad victimblaming. Som är ett sätt att begå ytterligare övergrepp på offret genom att fortsätta misstänkliggöra och diskutera vad hon kunde ha gjort, vad hon hade på sig, varför hon inte gjorde si eller så. Vilket inte leder till någonting produktivt utan snarare bara förstärker den negativa spiralen vi just pratat om

Har aldrig sagt att det är vad man ska utgå ifrån. Man ska inte utgå från någonting annat än bevisen, i alla dess former.
Citera
2024-02-13, 21:24
Medlem
Citat:
Vem har sagt att jag inte sköter mig? Jag sköter mig säkerligen bättre än dig. Det kallas kritiskt tänkande, en psykopat kvinna kan använda allt detta emot dig. Det är så jag tänker.

Vi har fattat de. Du är rädd för psykopatkvinnor som gör falska våldtäktanmälngar. Förmodligen förstärks din rädsla eftersom många här på flashback systematiskt misstänkliggör kvinnor och säger att kvinnor KAN ljuga, man vet ALDRIG om man är säker. Inte ens vid en dom eller fup tror man på kvinnan. Hon kan alltid ha hittat på allt, eller ångrat sig i efterhand.

Och du hjälper inte nu utan förstärker bara problemet

Men om du nu sköter dig så har du nog inget att oroa dig för! Eftersom kvinnor inte alls är lika galna och lömska som vi framställs här på flashback utan de flesta av oss är glada, ärliga och kåta jävlar
Senast redigerad av Hemvarare 2024-02-13 kl. 21:30.
Citera
2024-02-13, 21:25
Avslutad
Citat:
Vi har fattat de. Du är rädd för psykopatkvinnor som gör falska våldtäktanmälngar. Förmodligen förstärks din rädsla eftersom många här på flashback systematiskt misstänkliggör kvinnor och säger att kvinnor KAN ljuga, man vet ALDRIG om man är säker. Inte ens vid en dom eller fup tror man på kvinnan. Hon kan alltid ha hittat på allt, eller ångrat sig i efterhand.

Och du hjälper inte nu utan förstärker bara problemet

Jag påpekar det bara. Tack för diskussionen.
Citera
2024-02-13, 21:29
Medlem
Citat:

Börja inte med personliga påhopp. Det är bara pinsamt.
Som sagt, en utredning är vad som styrker din oskyldighet. Och alla har ett eget ansvar att respektera motpartens samtycke. Det är inte svårare än så, du har inget att oroa dig för! Du sa själv att du antagligen aldrig kommer bli anklagad för en våldtäkt, så det är ingen fara
Citera
2024-02-13, 21:29
Avslutad
Citat:
Men om du nu sköter dig så har du nog inget att oroa dig för! Eftersom kvinnor inte alls är lika galna och lömska som vi framställs här på flashback utan de flesta av oss är glada, ärliga och kåta jävlar

Ja det är inte direkt svårt att sköta sig om man är en vanlig person med lite vett i skallen.
Jag tror att de som begår våldtäkter är empatistörda, så det är inget vanliga män bara kommer att göra sådär heller. Och ja, det är en ytterst sällsynt kvinna som skulle hitta på en sån grej. Det förstår jag.
Citera
2024-02-13, 21:30
Avslutad
Citat:
Börja inte med personliga påhopp. Det är bara pinsamt.
Som sagt, en utredning är vad som styrker din oskyldighet. Och alla har ett eget ansvar att respektera motpartens samtycke. Det är inte svårare än så, du har inget att oroa dig för! Du sa själv att du antagligen aldrig kommer bli anklagad för en våldtäkt, så det är ingen fara

Okej men det var ju du som började?

Vi släpper det, inget illa menat.
Citera
2024-02-13, 21:32
Medlem
Citat:
Okej men det var ju du som började?

Vi släpper det, inget illa menat.

Ber om ursäkt ifall det lät som påhopp! Önskar dig en god fortsättning
Citera
2024-02-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ja det är inte direkt svårt att sköta sig om man är en vanliga person med lite vett i skallen.
Jag tror att de som begår våldtäkter är empatistörda, så det är inget vanliga män bara kommer att göra sådär heller. Och ja, det är en ytterst sällsynt kvinna som skulle hitta på en sån grej. Det förstår jag.

Uppskattar ditt resonemang och sunda tänk!

Nog finns de många som har bristande empati, bristande respekt och skev kvinnosyn. Jag tror absolut inte heller att alla män har de utan de flesta är sunda och kan avläsa om man har samtycke eller inte med den man ligger med.

Dock ger flashback en skev bild om både män och kvinnor

Kanske också att vi behöver prata mer om samtycke. Hur man läser av de, hur man tydligt ger samtycke. Att man faktiskt kan fråga verbalt; samtycke kan vara ett rätt hett dirtytalk till förspel;

Man: Har jag samtycke att knulla dig?
Kvinna: Ja
Man: Säg de
Kvinna: Jag vill att du knullar mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här