2024-02-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Mitt namn nämndes här ser jag...

Och för att säkerställa att mitt namn används på rätt sätt kan jag avslöja att jag håller med er båda.

1. Karln var (oberoende skuldfrågan) med all sannolikhet knäpp.

2. Jag håller honom som en möjlig kandidat (misstänkt) som GM och anser att PU både gjort detsamma 1986.

Jag haller inte alls med om att SE skulle ha varit "knäpp".
Karln fungerar väl under ett helt yrkesliv.
Han har stabilt förhallande och helt ordnade övriga omständigheter som boende mm.
Det finns mig veterligen inga belagda kontakter med psykiatri eller motsvarande.
Ingen av de som kände SE närmare betecknar honom som knäpp.Tvärtom förefaller han ägt viss social färdighet och han är direkt omtyckt exemeplvis av Glazers dotter.

Att ett hyggligt framträdande personlighetsdrag hos denne individ är en vilja att framhäva sig själv i litet bättre dager än vad som finns täckning för realt är en egenskap han i sadant fall delar med hundratusentals andra svenskar.

SE skaffar sig med aren ett accelererande missbruk gällande alkohol.Detta är ocksa nagot han delar med hundratusentals andra svenskar..och manga miljoner andra människor världen över.

SE sköter sitt jobb,sitt förhallande och betalar sina amorteringar pa villan.

Jag pastar utan att tveka att han är den minst "knäppa" av alla ens teoretiskt möjliga ensamma gärningsmän.

Alf Lundin var en knäppgök(dock inte teoretisk möjlig GM)VG var även han far out.Christer Pettersson likasa..liksom exempelvis Christer A.

Det är minst lika knäppt beteende att skriva regelmässiga inlägg i en debatt om ett 38 arigt mord där det helt saknas förutsättningar för juridisk lagföring,som nagonting som Stig Engström nagonsin gjorde.(jag far naturligtvis räkna in mig själv här..:-)
Citera
2024-02-13, 21:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lisbeth-uppgifterna om den stillastående mannen 75m in i gränden och LJ's egna uppgifter om hur han där inifrån står och stirrar tillbaka mot mordplatsen, samt därtill SE's uppgift om en stillastående person där i något som rekonstruktionsmässigt ser ut att vara samma tidpunkt(oavsett om SE är vittne eller GM), försvinner inte bara för att du trollat bort dom för dig själv, Draifos.

Din hypotes om att "SE aldrig sett LJ" blir alltså inte starkare genom att låtsas som att uppgifter inte finns.
Ej heller som du med att försöka stärka med teckningar på en ung man i Rapport kl.04:00 på morgonen och allehanda gissningar som SE tvingas göra för att det ska gå ihop.
Ej heller som du genom att diskutera en iakttagelse på en annan plats och vid en annan tidpunkt genom att diskutera HJ och Lisbeths iakttagelse av en man en bit in i gränden som vänder sig.

Uppgifterna från Lisbeth, LJ och SE finns där om en stillastående man där inne i gränden.
För att din hypotes ska gå ihop så ska Lisbeth ha fel och SE ska ha turen att han placerar en person på i princip hennes "felaktiga position" samtidigt som även vittnet LJ placerar sig själv där.
Jag tror att det kan vara bra att hålla isär olika saker så blir det mindre rörigt. Till att börja med finns det naturligtvis två helt olika män här som befinner sig inne i gränden, och som agerar på olika sätt vid lite olika tidpunkter. Jag är alltså helt införstådd med att vittnet Lars J går ut i korsningen Tunnelgatan/Sveavägen efter att mördaren har sprungit förbi där, och att Lars då står där och tittar mot mordplatsen en stund. Sedan kan man naturligtvis fundera över vilka ev. iakttagelser andra kan ha gjort av Lars J när han står där. Det där har väl diskuterats till leda i snart 40 år nu, och säkert kommer det att fortsätta så i 40 år till.

Men hur ser du på det här med mördarens vändning en bit in i gränden, det är jag mer nyfiken på. Och om vi bara för en stund nu struntar i exakt vem eller vilka som skall ha sett den här vändningen, och bara försöker reda ut det faktiska händelseförloppet. Har du själv lyckats göra dig en bild av hur den här vändningen gick till, och hur skulle du i så fall beskriva den?
Senast redigerad av Draifos 2024-02-13 kl. 21:19.
Citera
2024-02-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis

Alternativet är att han är gärningsman, men då lär han ha varit en fullblods psykopat/sociopat som pallade att återvända till platsen, ljugit för väktare, fru, kollegor, polisen, journalister och TV. Var SE verkligen så galen?

Din frågeställning blir lite väl polariserande.

Vad gör att SE måste besitta de egenskaperna för att kunna vara GM?

Kanske är det bättre att ställa dig frågor som:

Hur störd måste man vara för att genomföra ett mord?

Är alla män psykopater som deltar i krig?

Hur störd måste man vara för att ljuga?

Känns inte som du bygger upp nått tungt argument mot SE som GM.

Ställer du samma krav på andra misstänkta GM?
Citera
2024-02-13, 21:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Din frågeställning blir lite väl polariserande.

Vad gör att SE måste besitta de egenskaperna för att kunna vara GM?

Kanske är det bättre att ställa dig frågor som:

Hur störd måste man vara för att genomföra ett mord?

Är alla män psykopater som deltar i krig?

Hur störd måste man vara för att ljuga?

Känns inte som du bygger upp nått tungt argument mot SE som GM.

Ställer du samma krav på andra misstänkta GM?

Vad som gör att SE måste besitta dessa egenskaper? Kan du nämna en annan mördare i historien som agerade som SE gjorde i media, vid polisförhör och vid två rättegångar 1986-1992? Jag kommer inte på en enda brottsling oavsett karaktär, som agerat på det viset. Givetvis berättar det en hel del om personen - det måstet även du tillstå?

Man behöver givetvis inte vara störd (som i personlighetsstörd) för att utföra ett mord/dråp. Jag refererar till SEs efterspel 1986-1992. Jag anser att, ingen kärnfrisk person (oavsett hur uppmärksamhets törstande man är) upphör sig/handlar som SE gjorde 1986-1992.

Störd för att ljuga? Hoppas du driver med mig kring den frågeställningen.

Om alla män är psykopater som går ut i krig? Hoppas du driver med mig kring den frågeställningen.

Om jag ställer samma krav på andra misstänkta GM? Du missar åter (oklart om det är medvetet eller ej) poängen. Det finns inga andra misstänkta runt MOP som har uppfört sig som SE, möjligen Alf Lundin, men han tog å andra sidan tillbaka allt och erkände att han bara hittat på. Och han misstänktes aldrig fullt ut av PU, även om de (så klart) blev misstänksamma.

SE "stämplade ut" på Sveavägen omkring 23:19 till 23:21, så givetvis bör han höras? Och givetvis bör han misstänkas med tanke på sina utspel och utsagor, konstigt vore annars.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-02-13 kl. 21:51.
Citera
2024-02-13, 22:04
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Peter Molander beskriver hur hans revolver försvinner från Oxen. (En Magnum .44)
Uppslag: KA-10385
"Han beskriver vapnet på föjande sätt: 11 tums pipa, svart (blonderad)samt ljuse träplattor på kolven . . Vem han umgicks med vid detta tillfälle när han innehade vapnet vill han inte säga .
Vapnet tog han med s1g till klubben på Oxtorget där det stals vid ett inbrott, inget annat försvann vid detta inbrott . Efter detta har han inte sett vapnet."

Annie F. beskriver ett vapen hemma hos Sigge och frågan för oss att ställa sig här, är väl om det skulle vara samma vapen?(Sigge tagit eller lånat vapnet?)
Uppslag: KB 10479
"Hon beskriver vapnet som cirka 20 cm långt, guldfärgad pipa och trumma , vidare vit pärlemorfärg på kolven ."

Även Annie F.s syster Eva inkommer 1997 med tips om detta vapen.
"Den skulle ha haft en kolv av något pärlemorliknande material."

Sigge hävdar i vilket fall att det är två olika revolvrar men liknande.
Se KB 10393-I-Y

Sigge kan inte säga hur "hans" revolver med "elfenbenskolv"(pärlemorinfattning) försvann.

Således är det Peter Molanders vapen som avses när man talar om ett som försvann från Oxen.

Förhöret med Molander görs september 1989.
Engströms medverkan i Skydd & Säkerhet sker 1992.
Var förhöret och/eller detaljer från förhöret offentliga 1992?
Citera
2024-02-13, 22:12
Medlem
Jag är helt säker på att Engström dödade Palme har vart det sen jag läste den här första artikeln jag lovar att det är Engström
Stig Engström är även mannen vid Grand som Mårten Palme också verkar tro
Som var på platsen
Citera
2024-02-13, 22:22
Medlem
Citat:
Jag håller inte SE som omöjlig kandidat, dock är det mest sannolika att han bara var en kuf (likt Alf Lundin) som ville ha rampljus och bekräftelse. Och eftersom ingen har sett honom på brottsplatsen under de ca 20 minuter, så var han sannolikt inte i centrum, utan stod i periferin och tittade på. På det viset löser man även "hans kunskaper" om vad som skedde på platsen.

Alternativet är att han är gärningsman, men då lär han ha varit en fullblods psykopat/sociopat som pallade att återvända till platsen, ljugit för väktare, fru, kollegor, polisen, journalister och TV. Var SE verkligen så galen? Knäpp och kufig är en annan femma. Borde inte någon i hans närhet bekräfta (kollegor eller grannar) detta?

Ja, är SE gärningsman är han psykopat, nånstans på psykopatskalan. Om inte är han en kuf.
Kuf eller psykopat är det som finns att välja på här.

Psykopater lämnar alltid ut små ledtrådar. Det är deras MO. Lögn och ledtrådar, skryt. Känslokalla, men framstår ofta som charmiga. Orädda.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-02-13 kl. 22:29.
Citera
2024-02-14, 02:11
Medlem
Citat:
Vad som gör att SE måste besitta dessa egenskaper? Kan du nämna en annan mördare i historien som agerade som SE gjorde i media, vid polisförhör och vid två rättegångar 1986-1992? Jag kommer inte på en enda brottsling oavsett karaktär, som agerat på det viset. Givetvis berättar det en hel del om personen - det måstet även du tillstå?

Man behöver givetvis inte vara störd (som i personlighetsstörd) för att utföra ett mord/dråp. Jag refererar till SEs efterspel 1986-1992. Jag anser att, ingen kärnfrisk person (oavsett hur uppmärksamhets törstande man är) upphör sig/handlar som SE gjorde 1986-1992.

Störd för att ljuga? Hoppas du driver med mig kring den frågeställningen.

Om alla män är psykopater som går ut i krig? Hoppas du driver med mig kring den frågeställningen.

Om jag ställer samma krav på andra misstänkta GM? Du missar åter (oklart om det är medvetet eller ej) poängen. Det finns inga andra misstänkta runt MOP som har uppfört sig som SE, möjligen Alf Lundin, men han tog å andra sidan tillbaka allt och erkände att han bara hittat på. Och han misstänktes aldrig fullt ut av PU, även om de (så klart) blev misstänksamma.

SE "stämplade ut" på Sveavägen omkring 23:19 till 23:21, så givetvis bör han höras? Och givetvis bör han misstänkas med tanke på sina utspel och utsagor, konstigt vore annars.
Det är att du nämner ordet psykopat/sociopat. Måste ha varit så störd?

Vi har tex Mats Alm i Falun dom var med i Efterlyst och sökte efter din flickvän.

Senare greps han när han höll på att elda upp liket efter henne.

Men jag har inte gått igenom alla fall i hela världen om mördare som söker media och spelar oskyldiga.

Rätten mot CP kunde inte GM-SE välja bort.

Mycket gissningar.

Nej tillbaka till mordplatsen. Där gillar jag mest att hänga
Citera
2024-02-14, 07:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag haller inte alls med om att SE skulle ha varit "knäpp".
Karln fungerar väl under ett helt yrkesliv.
Han har stabilt förhallande och helt ordnade övriga omständigheter som boende mm.
Det finns mig veterligen inga belagda kontakter med psykiatri eller motsvarande.
Ingen av de som kände SE närmare betecknar honom som knäpp.Tvärtom förefaller han ägt viss social färdighet och han är direkt omtyckt exemeplvis av Glazers dotter.

Att ett hyggligt framträdande personlighetsdrag hos denne individ är en vilja att framhäva sig själv i litet bättre dager än vad som finns täckning för realt är en egenskap han i sadant fall delar med hundratusentals andra svenskar.

SE skaffar sig med aren ett accelererande missbruk gällande alkohol.Detta är ocksa nagot han delar med hundratusentals andra svenskar..och manga miljoner andra människor världen över.

SE sköter sitt jobb,sitt förhallande och betalar sina amorteringar pa villan.

Jag pastar utan att tveka att han är den minst "knäppa" av alla ens teoretiskt möjliga ensamma gärningsmän.

Alf Lundin var en knäppgök(dock inte teoretisk möjlig GM)VG var även han far out.Christer Pettersson likasa..liksom exempelvis Christer A.

Det är minst lika knäppt beteende att skriva regelmässiga inlägg i en debatt om ett 38 arigt mord där det helt saknas förutsättningar för juridisk lagföring,som nagonting som Stig Engström nagonsin gjorde.(jag far naturligtvis räkna in mig själv här..:-)

Hallå där!

Jag misstänker att du har misstolkat vad jag menar med “knäpp”.
Du hänvisar till “ordnade förhållanden” och att det på något sätt ska visa på att han inte var knäpp.

Min bild är där att det faktiskt inte var speciellt ordnat.

Äktenskapet var närmast ren formalia sedan 80tal.
Man ville göra sig av med honom på Skandia sedan tidigt 80tal.
Det var flera områden i livet som inte fungerade speciellt bra. Tex ekonomin.

Dock har ovanstående väldigt lite med saken att göra och det var inte det jag pratade om. “Knäppheten” jag hänvisar till rör hans beteende kring MOP. Som vittne är min bild att närmast allt är påhittat. Han var inte framme på plats sekunder efter mordet, han har inte haft ett samtal med LP, han har inte rusat in i gränden efter några poliser, det fanns inte ett “supervittne” som blandar ihop honom med GM, faktum är att ingen har förväxlat honom på något sätt. Det är ingen som ens minns honom.

Jag tror alltså att det rör sig om en så pass uppmärksamhetstörstande individ att han är beredd på att ljuga i förhör och rätten. För mig är det en knäpp individ

Vittnet Engström finns troligtvis att hitta någonstans i HOs uppfattning.
Vi pratar om en chockad individ som höll sig på avstånd som ingen kommer ihåg.
Citera
2024-02-14, 12:22
Medlem
" Enligt X så håller mannen upp högerhanden för att dölja ansiktet,
detta kan även ha varit en mindre väska , X är osäker.

"Man cirka 180 cm lång.
Normal kroppsbyggnad
Blå jacka troligtvis täckjacka som sträckte sig ned till låret

Svag minnesbild av mörk keps"

https://drive.google.com/file/d/1DpufW1ONqth4x_ASBlfb2NpOYe-a16qi/view
19880615 Förhör Smala gränd
Citera
2024-02-14, 13:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" Enligt X så håller mannen upp högerhanden för att dölja ansiktet,
detta kan även ha varit en mindre väska , X är osäker.

"Man cirka 180 cm lång.
Normal kroppsbyggnad
Blå jacka troligtvis täckjacka som sträckte sig ned till låret

Svag minnesbild av mörk keps"

https://drive.google.com/file/d/1DpufW1ONqth4x_ASBlfb2NpOYe-a16qi/view
19880615 Förhör Smala gränd

Ja, det är intressant. Men när man läser tidigare förhör med samma person så säger hon att denna observation skedde mellan 23:06-23:16, så det är för tidigt för att kunna vara GM.

När kan GM tidigast vara där, 23:25?

Däremot skulle det kunna vara mannen som ACR/GS stöter på.

Men även i detta fall verkar det vara något för tidigt.
Citera
2024-02-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det är intressant. Men när man läser tidigare förhör med samma person så säger hon att denna observation skedde mellan 23:06-23:16, så det är för tidigt för att kunna vara GM.

När kan GM tidigast vara där, 23:25?

Däremot skulle det kunna vara mannen som ACR/GS stöter på.

Men även i detta fall verkar det vara något för tidigt.

I så fall fanns det ytterligare en man 180 cm lång med kanske keps och kanske liten väska i farten .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in