Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för ditt svar.

Några punkter där vi är överens.

* Mordet var planerat, en konspiration..

* Någon form av "militär" aktivitet pågick i närheten av mordplatsen, eventuellt WT-observationer.

* En av "Grandmännen" var delaktig i konspirationen.

Jag är inte överens om ditt mötesscenario, att Olof Palme skulle möta någon "säkerhetsperson" vid Dekorima.

Jag har ännu inte klart för mig varför makarna Palme gick "ensamma" söderut och korsade Sveavägen men det störde planen så att skytten blev körd till mordplatsen, oklart i det offentliggjorda materialet tidsmässigt exakt när han anlände.

De enda som i materialet svängde över från Grandhållet vid Tunnelgatan var i tur och ordning Hans Johanssons taxi och Leif Ljungqvists Chevrolet Suburban.

Sven-Åke Svensson har inte sett någon bil under den tid han stod vid rött ljus svänga över framför honom innan de två nämnda bilarna kom, än mindre någon promenera över Sveavägens vägbana.

Det är något som inte stämmer i det offentliga materialet.

En del hävdar att Sven-Åke Svensson inte ens var i Stockholm p g a att då kan man inte förklara Åke Larssons bil där Anna Hage satt.

Och definitivt så finns där motsägelser.

Okej, du ska ha tack för dina förklaringar av hur du tänker dig de här förloppen. Två u-svängar vid mordplatsen stämmer nog utmärkt, och dem har vi ju tröskat till förbannelse här i tråden för inte så länge sedan.

Vidare förstår jag att du brottas med Jan-Åke Svensson (även känd som Janne Svensson) i förhållande till Åke Larssons bil. För egen del tycker jag kanske inte att det är så problematiskt, vilket jag skrivit något inlägg om ganska nyligen när Janne Svensson fördes på tal.

Visst finns det motsägelser i materialet, det vore konstigt annars. Men då får man vaska fram kärnvittnenas centrala uppgifter och sedan försöka sig på en syntes där "alla får vara med". Även detta har jag gjort för ganska länge sedan nu och dessutom upprepat ganska nyligen.

Något alternativ till den syntesen har inte plockats fram, och då vill jag påstå att det enkla skälet till det är att syntesmodellen är den enda som fungerar. Allt annat är dömt att misslyckas, utan om man vill knåda fram någon annan förloppsmodell vid mordplatsen får man göra våld på någon eller några av de centrala vittnenas kärnuppgifter. Uttryckt i matematisk-logiska termer är lösningen på systemet unik.

Det du nu uttrycker – och jag har sett dig knota på det förut i tråden – det är att du inte får systemet att gå ihop därför att det finns sådana inre motsägelser att någon lösning överhuvudtaget inte går att få fram. Det beror antagligen på att du inte lyckats definiera problemet på ett riktigt sätt, utan att du hamnat i ett överdeterminerat läge där det finns fler restriktioner än vad "budgeten" i frihetsgrader tillåter. Eftersom du inte redovisat hela systemet på ett för andra begripligt sätt så är det emellertid omöjligt att försöka gissa sig fram till var skon egentligen klämmer.

Vad allt detta som du nu framför har med Sverker Åström att göra, det övergår i alla fall mitt förstånd. Men vare sig vi har Sverker på Sveavägen eller ej så kvarstår ändå frågan vem det är som Delsborn ser stå och samtala med makarna Palme strax innan skotten. Den frågan har du liksom sopat under mattan i din kommentar, och just därför är jag ofin nog att ställa den här igen.
Citera
2024-02-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Okej, du ska ha tack för dina förklaringar av hur du tänker dig de här förloppen. Två u-svängar vid mordplatsen stämmer nog utmärkt, och dem har vi ju tröskat till förbannelse här i tråden för inte så länge sedan.

Vidare förstår jag att du brottas med Jan-Åke Svensson (även känd som Janne Svensson) i förhållande till Åke Larssons bil. För egen del tycker jag kanske inte att det är så problematiskt, vilket jag skrivit något inlägg om ganska nyligen när Janne Svensson fördes på tal.

Visst finns det motsägelser i materialet, det vore konstigt annars. Men då får man vaska fram kärnvittnenas centrala uppgifter och sedan försöka sig på en syntes där "alla får vara med". Även detta har jag gjort för ganska länge sedan nu och dessutom upprepat ganska nyligen.

Något alternativ till den syntesen har inte plockats fram, och då vill jag påstå att det enkla skälet till det är att syntesmodellen är den enda som fungerar. Allt annat är dömt att misslyckas, utan om man vill knåda fram någon annan förloppsmodell vid mordplatsen får man göra våld på någon eller några av de centrala vittnenas kärnuppgifter. Uttryckt i matematisk-logiska termer är lösningen på systemet unik.

Det du nu uttrycker – och jag har sett dig knota på det förut i tråden – det är att du inte får systemet att gå ihop därför att det finns sådana inre motsägelser att någon lösning överhuvudtaget inte går att få fram. Det beror antagligen på att du inte lyckats definiera problemet på ett riktigt sätt, utan att du hamnat i ett överdeterminerat läge där det finns fler restriktioner än vad "budgeten" i frihetsgrader tillåter. Eftersom du inte redovisat hela systemet på ett för andra begripligt sätt så är det emellertid omöjligt att försöka gissa sig fram till var skon egentligen klämmer.

Vad allt detta som du nu framför har med Sverker Åström att göra, det övergår i alla fall mitt förstånd. Men vare sig vi har Sverker på Sveavägen eller ej så kvarstår ändå frågan vem det är som Delsborn ser stå och samtala med makarna Palme strax innan skotten. Den frågan har du liksom sopat under mattan i din kommentar, och just därför är jag ofin nog att ställa den här igen.

Att ställa samman två inkompatibla utsagor och kalla det för syntes för att systemtänkande skall fungera är otillfredsställande rättssäkerhetsmässigt sett. Oklarheter kvarstår m a o.

Jag är väl medveten om andra uppslag där samtal mellan tre personer förekommer, Delsborn, men är därför inte villig att överge en kritisk granskning av "bilproblemet".

Det kanske stör ditt matematiska sinnelag för exakta lösningar och när sådana inte står att finna en för dig statistisk nöjaktig sannolik lösning oavsett felkällor.
Citera
2024-02-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Att ställa samman två inkompatibla utsagor och kalla det för syntes för att systemtänkande skall fungera är otillfredsställande rättssäkerhetsmässigt sett. Oklarheter kvarstår m a o.

Jag är väl medveten om andra uppslag där samtal mellan tre personer förekommer, Delsborn, men är därför inte villig att överge en kritisk granskning av "bilproblemet".

Det kanske stör ditt matematiska sinnelag för exakta lösningar och när sådana inte står att finna en för dig statistisk nöjaktig sannolik lösning oavsett felkällor.

Goddag yxskaft med andra ord. Saken är helt enkelt att du inte klarar av att få ihop någon fungerande modell och då känner du att du måste komma med en massa ovederhäftigt blaj för att försöka få det att framstå som om problemet ligger på min sida.

Jag har helt öppet redovisat en komplett modell för förloppen vid mordplatsen inklusive dess antaganden i form av de centrala vittnenas kärnuppgifter. Något alternativ till den modellen har varken du eller någon annan presterat här. När du har ett färdigt alternativ som du kan redogöra för i alla dess aspekter så är du välkommen att framlägga det här i tråden så ska jag gärna ta en titt på det. Men som läget är har du ju ingenting att komma med annat än en massa lösa floskler. Det är ju inte mitt problem att sitta och sy ihop dina idéer till någonting hållbart, utan det får du göra själv – ifall det överhuvudtaget ens låter sig göras, vilket jag uppriktigt betvivlar.

Det inlägg du kommenterade handlade om motivbilden bakom Palmemordet och hur Bo Theutenberg och jag skiljer oss åt i synen på Sverker Åström. Det måste ju finnas något allvarligt kopplingsfel när du helt plötsligt förvandlar det till en anklagelseakt mot mig för att jag inte intresserar mig för dina idiotier rörande någon bil som ska ha fraktat mördaren från Grand till mordplatsen medan paret Palme gick dit.
Citera
2024-02-14, 09:38
Medlem
Citat:
(Klicka bakåtpilen för referensinlägg.)

Även om vi med största sannolikhet kommer att få anledning till återbesök i frågorna om "affärernas" (på 1960-talet och framåt) betydelse för motivbilden bakom Palmemordet så ville jag ändå runda av den här omgången med en slags sammanfattande jämförelse av Theutenbergs sätt att se på saken och mitt eget.

Utgångspunkten är det tips som KGB-avhopparen Vladimir Petrov kom med redan 1956 – i en alldeles egen "affär" för den delen, nämligen Petrov-affären – och som gick ut på att det fanns två högt uppsatta sovjetiska mullvadar i Sverige. Mullvadarna, som kom att benämnas Örnen respektive Getingen, skulle handla om en militär respektive en diplomat.

När Stig Wennerström efter många om och men kunde gripas 1963 så utgick man från att det var Örnen man fått fast. Den utgångspunkten har sedan fortlevt till dags dato. Gripandet av Wennerström ledde till den omorganisation av underrättelsetjänsten som satte sossarnas Birger Elmér i förarsätet för hela klabbet. Tidigare hade Elmér haft sin egen B-grupp som främst arbetade inrikes medan Thede Palm skötte utrikessidan från dåvarande T-kontoret. 1965 slogs de samman till IB som låg under Elmér, detta efter rekommendationer från en utredning av misslyckandet med Wennerström.

Den andre mullvaden som Petrov hade tipsat om blev aldrig avslöjad. Enligt den officiella synen, som alltså delas av Bo Theutenberg, så var det alltså Getingen som det svenska kontraspionaget gick bet på. Detta sakernas förhållande består ända till idag, för någon Geting har aldrig gripits och lagförts. Däremot har spekulationerna florerat om vem Getingen skulle kunna tänkas vara.

Bo Theutenbergs egen spekulation heter då att veterandiplomaten och förre kabinettsekreteraren på UD, Sverker Åström, skulle vara Getingen. Detta hävdar Theutenberg som om det vore en sanning, men utan att förete någon bevisning. Den är ju hemlig gubevars och därför hamnar vi i det sedvanliga "confidence game" som underrättelsetjänster alltid spelar, nämligen att de säger "lita på oss!" – fastän alla numera vet att underrättelsetjänster hör till de värsta lögnare som tänkas kan.

Mot den här storyn om Örnen och Getingen har jag då ställt en alternativ hypotes. Den går ut på att man gjort ett fundamentalt analytiskt misstag i att identifiera Stig Wennerström som Örnen. Vid tiden för Petrov-affären hade Wennerström varit diplomat i hela åtta år och kunde därför lätt uppfattas som diplomat i första hand fast med militär bakgrund. Sedan återgick han till en rent mlitär tjänst, men det var efter att Petrov avgivit sina tips. Därför menar jag att det finns anledning att ifrågasätta om Wennerström verkligen var Örnen. Som jag ser saken kan han lika gärna ha varit Getingen.

Problemet här blir lika uppenbart som pinsamt. För om Wennerström var Getingen och inte Örnen, då betyder det ju att den andre mullvaden, som det svenska kontraspionaget sökt med ljus och lykta, inte står att finna i diplomatkåren utan i militären. Man har alltså letat på helt fel ställen under flera decenniers tid. När man då inte hittat någon verkligt skyldig så börjar man leta efter syndabockar, vilket ju är ett välbekant beteende från Palmeutredningen. Sverker Åström som var en i vissa avseenden avvikande och smått eccentrisk personlighet blir då det perfekta mobbningsoffret för den svenska polismobben. Precis som i Palmemordet med andra ord.

Det finns inga bevis för att Sverker Åström skulle ha varit en sovjetisk mullvad. Det säger sig alldeles självt. För om sådana bevis hade funnits så skulle Åström ha gripits och lagförts för spioneri, precis som Wennerström och sedermera även Stig Bergling. För att skyla över detta uppenbara faktum spelar man upp en propagandavals som går ut på att Åström skulle ha åtnjutit beskydd från högsta ort, nämligen Olof Palme, vilket då betyder att Palme själv skulle vara delaktig i spioneriet. På så vis menar man att Åström blev äpplet som satt för högt uppe på trädet för det svenska kontraspionaget. Stegen nådde inte ända upp. "Surt!" sa räven Olof Frånstedt om den saken.

Den slutsats jag dragit av den här enkla analysen är att Sverker Åström knappast kan ha varit den andre mullvaden som Petrov tipsat om. Däremot kan nog den sovjetiska tjänsten ha varit väldigt belåtna med det svenska kontraspionagets besatthet med Åström. För om de lägger ner en massa möda och resurser på en dödfödd jakt på Åström så betyder det ju att den verklige mullvaden kan fortsätta att agera ostört för den sovjetiska tjänstens räkning.

I tidigare inlägg i den här serien använde jag istället Anders Jallais beteckning "Mr X" för den icke identifierade mullvaden Wennerström-affären. Sedan noterade jag att även i spionaffären Stig Bergling fanns en andra oidentifierad mullvad, som dessutom satt betydligt högre upp i hierarkin än Bergling själv. Både Bergling själv och dennes nemesis Bo Lindebert var eniga om att en sådan "högre mullvad" funnits med bakom kulisserna. Med andra ord påminner ordningen i Bergling-affären starkt om den i Wennerström-affären. Med Jallais beteckningssystem kallade jag därför den berglingska högre mullvaden för "Mr Y".

Den hypotes jag då framkastade var att X = Y, dvs att den oidentifierade mullvaden i Wennerström-affären var identisk med den högre mullvaden i Bergling-affären. Vidare menade jag, att om X = Y stämmer så heter denne högre mullvad Birger Elmér. Vidare har jag påpekat, att avslöjandet av Wennerström mycket väl kan ha varit "bondeoffer" från den sovjetiska sidan, för vid pass 1963 hade Wennerström definitivt tömts som informationskälla och var alltså inte bara värdelös utan en belastning för den sovjetiska sidan. Då kastar man honom åt vargarna i ett schackdrag som satte Elmér i förarstolen för hela den svenska tjänsten. Där kan man tala om gambit!

En högre mullvad än så kan man inte tänka sig, och inte heller kan man tänka sig en mer omvälvande spionskandal än att chefen för hela underrättelsetjänsten är sovjetisk mullvad. Att denne dessutom var socialdemokrat var så explosivt, att "när sanningen om det här kommer fram så kommer det svenska samhället att förändras i grunden". Sprängkraften var sådan att socialdemokratin för evigt skulle vara diskrediterad och förbrukat som politisk kraft i Sverige. Då talar vi verkligen om ett regimskifte i ordets rätta mening, och något som till varje pris måste förhindras. Därav den absoluta mörkläggningen av Palmemordet, som utgör det för oss tillgängliga kaninhålet som leder ner till det här veritabla grävlingsgrytet.

Som ni ser förutsätter den här modellen att Wennerström var Getingen och inte Örnen. Den andre mullvaden som förblev oavslöjad – Mr X, även känd som Örnen – satt alltså i chefsposition för den militära underrättelsetjänsten. Som sådan kunde han även flytta runt Bergling till snart sagt vilka positioner som helst både på den militära sidan och inne på Säpo. Vilket är just de egenskaper som Mr Y – den "högre mullvaden" i Bergling-affären – måste ha haft. Det är just därför som jag menar att X = Y betyder Birger Elmér.

Då har vi sammanlagt tre mullvadar. Två stycken lägre mullvadar – Wennerström och Bergling – med vilka man gör bondeoffer. Därtill har vi den för båda affärerna gemensamme högre mullvaden, vars värde är så högt att man är beredd att gå väldigt långt för att beskydda denne. Det är just i detta konstaterande som jag ser en möjlig motivbild till Palmemordet, men den är ännu inte riktigt glasklar inne i mitt huvud.

Det finns olika varianter på den, varav en är att Palme var den som höll sin skyddande hand över denne högre mullvad. En annan är att Palme inte varit medveten om situationen, men till slut lagt ihop två och två och då omsider sökt hjälpa det svenska kontraspionaget med att röja denne ur vägen. Kanske finns fler varianter, men vi får lämna dem därhän här och nu med löfte om att återkomma till dem en annan gång.

Jämför vi nu den bild som Bo Theutenberg målar upp, och där Sverker Åström alltså är den svårfångade Getingen medan Stig Wennerström är Örnen, så ser vi att X = Y inte stämmer där. För med Åström i rollen som Mr X så måste Mr Y vara någon helt annan som sitter nära toppen på den militära sidan eller möjligtvis i Säpo:s kontraspionage. Även här drog den sedvanliga jakten på syndabockar igång, men jag ska inte gå in här på vilka som fick klä skott för den. Vi nöjer oss med att konstatera, att antagandet om att Åström är Getingen leder till att det måste finnas en till storspion i systemet, nämligen den "högre mullvaden" Mr Y i Bergling-affären. På Theutenbergs modell får vi sammanlagt fyra mullvadar medan min modell nöjer sig med tre – just därför att X = Y.

Det vi talat om här är hypotetiska modeller. Några definitiva bevis har vi naturligtvis inte, annat än den bevisning som företetts rörande de i domstol dömda spionerna Stig Wennerström och Stig Bergling. Men bortom Stig & Stig har vi ingenting handfast, detta även om Theutenberg försöker påskina det.

Vad vi däremot har, menar jag, det är en modell som "klickar" väldigt bra med förloppen nere på Sveavägen och som förser dem med bränsle i form av motivbilder som drivkraft bakom de komplexa skeendena på Sveavägen.

För om det är en sak som jag är absolut övertygad om så är det att Palmemordet inte var något slumpmässigt dåd som utfördes av en ensam galning, utan det pågår alldeles för mycket på och kring mordplatsen för att en sådan ansats överhuvudtaget ska kunna ha någon bärkraft. Dessutom finns som jag många gånger påpekat vissa saker i förloppen som direkt motbevisar hypotesen om en ensam galning.

Det är i det perspektivet man får se jakten på motivbilder, och då tycker i alla fall jag att den har theutenbergska ansatsen – med mina egna modifikationer tillförda – hör till de absolut mest intressanta och lovande.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-02-14 kl. 09:51.
Citera
2024-02-14, 10:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tack för det, jag ögnade igenom pappret lite snabbt. Det fanns inte mycket i det rörande misstankarna om Sverker Åström som Getingen, även om det nog framgick mellan raderna via det omnämnda årtalet 1963.

Vet inte vad det är som du håller med eller inte håller med om, utan det får du gärna utveckla. Det är svårt att svara på "jag håller inte med" när det inte ens framgår vad det är som du inte håller med om.

En sak som föresvävat mig är att den man som Grandvittnet Hubert Falk iakttar före bion påminner en del om just Sverker Åström. Särskilt "indiannäsan" är ju karakteristisk så det räcker – och ovanlig. Även den smått eccentriska klädstilen med den omdiskuterade huvudbonaden tycker jag stämmer in på Åström, och det spiller ju över från Falk till ett antal andra vittnen – Knubb, Stark med flera.

Vad som väger i andra vågskålen är att Åström var en så pass offentlig person – han var ganska ofta med i tv – att man tycker att han borde ha blivit igenkänd av någon. Särskilt Mårten Palme borde ha känt igen honom. Så jag tycker inte den idén håller streck, men ville ändå nämna den här.

Som du säkert redan vet menar jag att Grandmannen är någon som "känner men inte känner" Olof Palme, och då blir ju urvalet av sådana figurer ganska snävt. Enligt Delsborn stannar de ju och pratar med en tredje man i liknande eccentrisk huvudbonad vid Dekorima alldeles innan skotten.

Såvida man inte är beredd att sopa Delsborns iakttagelse under mattan så betyder det att det handlar om någon som de känner, men som de ändå inte velat eller kunnat gå i sällskap med hela vägen från Grand till Dekorima.

Då menar jag att Sverker Åström visserligen skulle kunna tänkas höra till den exklusiva skara som Olof Palme stannar och pratar med utan att Lisbeth sedan kan nämna det vare sig till polis eller domstolar. Så han finns med i den lilla gruppen, men som sagt menar jag att han är så pass lättigenkännlig att någon borde ha känt igen honom – och då särskilt Mårten Palme. Mannen vi söker är alltså någon som känner Olof Palme (och säkerligen även Lisbeth) men som Mårten inte känner igen.

Allt det andra som jag talat om i inlägget ligger så att säga på motivbildsnivån, vilken är betydligt mer abstrakt än Sveavägsnivån. Det som intresserar mig är modeller där det finns en direkt och konkret koppling mellan de två nivåerna dvs där motivbilden hakar direkt i förloppen nere på Sveavägen. Just nu är det här vi står med saken. Om du eller andra har något att bidra med så är jag idel öra.

Hubert Falk anger mannen han ser vid Grand som 40-45år . Sverker Åström är fyllda 70.

Om SÅ skulle som HF beskriver stryka omkring runt Grand under en kvart så är det närmast omöjligt att tänka sig att han inte skulle bli igenkänd .

HFs fantombild påminner inte heller om SÅ.
https://wpu.nu/index.php?title=Fil:Pol-1986-mm-dd_L859-00-D_Hubert_Falk_Fantombild_nr_18.pdf&page=2
Citera
2024-02-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hubert Falk anger mannen han ser vid Grand som 40-45år . Sverker Åström är fyllda 70.

Om SÅ skulle som HF beskriver stryka omkring runt Grand under en kvart så är det närmast omöjligt att tänka sig att han inte skulle bli igenkänd .

HFs fantombild påminner inte heller om SÅ.
https://wpu.nu/index.php?title=Fil:Pol-1986-mm-dd_L859-00-D_Hubert_Falk_Fantombild_nr_18.pdf&page=2

Även om man nog kan diskutera hur pass rimliga och säkra sådana åldersbedömningar är så kvarstår faktum att du slår in öppna dörrar. Dels har jag redan sagt att idén om Sverker Åström vid Grand inte håller streck, och dessutom har jag ju också redan framhållit det du nu säger, nämligen att det är svårt att tänka sig att Sverker Åström inte skulle bli igenkänd. Man kommer ju mycket väl ihåg honom från tv, där han ofta brukade anlitas som kommentator på alla möjliga utrikesfrågor.

Det känns lite konstigt att du kommer med det här utan att ens hänvisa till att jag redan sagt samma sak så sent som igår.

Apropå åldern så ville jag passa på att peka på den nytillkomna (på Palmemordsarkivet) konfrontationen med Grandvittnet Stark (L-844). Stark hade sett Grandmannen precis utanför entrédörrarna, och blir ställd inför en grupp som innehåller Victor Gunnarsson och andra män i hans ungefärliga ålder. Då säger hon så här om gruppen som helhet:

S: De här är för unga.
K: Är de för unga?
S: Ja.
K: Det är inte meningsfullt att titta längre på dem?
S: Nej inte.

https://drive.google.com/file/d/1LiSJYoKWAu15mLCrjGK16ThsIMO835eJ/view

I en grupp där Gunnarsson ingår borde det rimligtvis ingå män som ser ut att vara 35-40 år gamla. Att Stark direkt och kategoriskt avfärdar dem alla som "för unga" betyder helt klart att Grandmannen hon sett legat betydligt högre i ålder än så. Om det handlade om någon i 40-årsåldern skulle hon inte ha avfärdat dem på ett bräde utan att ens titta närmare. Vad det säger mig är att de aktuella åldersklasserna för Starks Grandman börjar vid 45-50 år men kan mycket väl ligga högre än så.

Det som intresserar mig med Hubert Falks signalement är förstås att det är förhållandevis detaljerat och att det ger en bild av ansiktet. Annars är det ju ont om sådant. Vad fantombilderna beträffar så betraktar jag dem mest som skräp och störningsmoment i analysen. Många av dem stämmer inte på en fläck med det av vittnena avgivna signalementet. Det gäller inte minst Susanne Törnemans Fantombild med stort F, men hennes är långt ifrån den enda där vi kan påvisa rena falsarier.
Citera
2024-02-14, 10:28
2132 Spaning efter UFO i Vallentuna Järfälla Hemvärnsområde 1974 2024-02-10 https://drive.google.com/file/d/17nD6sGUbYxMZIUgJP6xzsLhsluuq64Ya/view?usp=drive_link
2133 Walkie-talkie Kungsgatan under mordkvällen 2024-02-10 EAB-4592 https://drive.google.com/file/d/1Hu84Gs9w9ZBg1V0Y9G5hajzDhlc04FEa/view?usp=drive_link
2134 Walkie-talkie Vingresor Sveavägen 29 dagen innan mordet 2024-02-10 EA-1559 https://drive.google.com/file/d/1RYJY_O13Tedll_YjNjWJJqXgTfOeS3zd/view?usp=drive_link
2135 Konfrontation Victor Gunnarsson Grandvittnet Stark 2024-02-10 L-844-G https://drive.google.com/file/d/1LiSJYoKWAu15mLCrjGK16ThsIMO835eJ/view?usp=drive_link
2136 Manligt sällskap till Grandvittnet Stark 2024-02-10 L-844-03 https://drive.google.com/file/d/1xZbjjdpC9BhUujPsFLekP5LryiGXXnUY/view?usp=drive_link
Citera
2024-02-14, 10:29
2137 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd 2024-02-11 EAE-46-00, Se 947, 948 https://drive.google.com/file/d/1fHBhINsBKAUyBXazlaP4gU4PYKNjs-Ch/view?usp=drive_link
2137.1 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, förhör 2024-02-11 EAE-46-00-F https://drive.google.com/file/d/1DpufW1ONqth4x_ASBlfb2NpOYe-a16qi/view?usp=drive_link
2137.2 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, rättelse av tidpunkt 2024-02-11 EAE-46-07-A https://drive.google.com/file/d/1x9MyzXMbG7WQJau7iK1NKp3zxdNLYC-L/view?usp=drive_link
2137.3 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, sammanfattning av förhör med Dahlström, tidpunktsbestämning 2024-02-11 EAE-46-07-A https://drive.google.com/file/d/1syCGzCoRTUypr97QIa9R2o3_dlaH_edb/view?usp=drive_link
2137.4 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, om parkeringsböter 2024-02-11 EAE-46-02 https://drive.google.com/file/d/1rQU5iKwjauHa9dTZjuwtd0P6GfKEu0dR/view?usp=drive_link
2137.5 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, kontroll av parkeringsböter 2024-02-11 EAE-46-00-U https://drive.google.com/file/d/1nEQlHBnivnQXtGPDTGthtpJTjkt5jynP/view?usp=drive_link
2137.6 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd 2024-02-11 EAE-46-01-B https://drive.google.com/file/d/1eroRM_dPXpgAiJs_Uxykm3bCYyYvB7zy/view?usp=drive_link
2137.7 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, Birgit Dahlström 2024-02-11 EAE-46-00-A https://drive.google.com/file/d/1_e5GAQoYUX6DxTOb0vtNBlIN2IC6X6p3/view?usp=drive_link
2137.8 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd 2024-02-11 EAE-46-00-E https://drive.google.com/file/d/1Mv8vDvsccWkM0O758FjZeqqFueWuSp6B/view?usp=drive_link
Citera
2024-02-14, 10:32
2137.9 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd 2024-02-11 EAE-46-00-C https://drive.google.com/file/d/17x5XAZo5P9tXG5B2SB1uBoXHUHJpPLP7/view?usp=drive_link
2137.10 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, Trafikvakternas chef på gatukontoret 2024-02-11 EAE-46-06 https://drive.google.com/file/d/15Re7_YrcczHN26edL3Q9TQwJNZbrcCun/view?usp=drive_link
2137.11 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, Parkeringsböter, lista med uppslag 2024-02-11 EAE-46-03 https://drive.google.com/file/d/10VQejp_zWZeG01wjT8f_VDZnrVpyvPby/view?usp=drive_link
2137.12 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, Gatukontorets rastlokal på Malmskillnadsgatan 58 2024-02-11 EAE-46-08 https://drive.google.com/file/d/1wNVICCiup1iuFgaXUYhxiW4anAJREQQ-/view?usp=drive_link
2137.13 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, Dahlströms kollega 2024-02-11 EAE-46-01 https://drive.google.com/file/d/1jj1skWVIhWuWD5Pm-_kdjhxm8scLJb9L/view?usp=drive_link
2137.14 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, Förör med trafikvakt 2024-02-11 EAE-46-01-C https://drive.google.com/file/d/1fxndUwnFA5uOgfyVc-rwK9yW1xGmpe7E/view?usp=drive_link
2137.15 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, Dahlströms kollega 2024-02-11 EAE-46-01-A https://drive.google.com/file/d/1P_pN5L1GLcm2y_TdfNXnTzw4T7Q_aTGz/view?usp=drive_link
2137.16 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, B Dahlström 2024-02-11 EAE-46-00-B https://drive.google.com/file/d/19iAvOOe_xL5skzyPhvoECNHt4m66yr8x/view?usp=drive_link
2137.17 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, trafikvakter i rastlokal på Malmskillnadsgatan 58 2024-02-11 EAE-46-08-A https://drive.google.com/file/d/13zQycBVpmfacxLzh19mSKJh3h4GyEMEU/view?usp=drive_link
2137.18 Parkeringsvakter Snickarbacken Smala Gränd, Förhör Dahlström 2024-02-11 EAE-46-00-D https://drive.google.com/file/d/12bSnLWzjAKW7Q5_hSS0ja7l38AAdbP3j/view?usp=drive_link
Citera
2024-02-14, 13:28
Medlem
Citat:
En uppföljning på frågan om Palmemordets djupa rötter i den långa serien av "affärer" under föregående decennium – eller rentav decennier.

För att rekapitulera lite snabbt så hade jag tidigare sökt koppla samman Palmemordet med IB-affären i synnerhet, men även till den mellanliggande spionaffären Stig Bergling. En annan ganska uppenbar möjlighet till koppling mellan Palmemordet och svenskt underrättelseväsen handlar om avpolletteringen av Säpochefen P-G Vinge 1970, som ersattes av sosseriets egna fixare Hans Holmér.

De här är de "gamla surdegar" som främst intresserat mig, även om det finns ett par till – Geijer-affären (bordellhärvan) och sjukhusspionaffären – på 1970-talet som potentiellt skulle kunna tänkas vara av intresse.

I ett par tidigare inlägg gjorde jag en trevare med att försöka sträcka ut tidslinjen ännu längre bakåt, alltså förbi P-G Vinges avpollettering och alltså in på 1960-talet. Under det decenniet var den stora affären naturligtvis spionaffären Stig Wennerström som briserade 1963, och som föranledde den omorganisation av den militära underrättelsetjänsten som ledde till Thede Palms avpollettering och till att Birger Elmér hamnade i förarsätet och att sosseriet tog kontrollen över hela klabbet inklusive både inrikes- och utrikessidan.

Ur motivsynpunkt är det här naturligtvis en intressant historia även om den ligger långt tillbaka i tiden. För man in Wennerström-affären i bilden så sträcker man dessutom med automatik ut tidslinjen ända till 1950-talet och det tips som den sovjetiske KGB-avhopparen Vladimir Petrov kom med redan 1956, och som gick ut på att det skulle finnas två sovjetiska mullvadar i Sverige, varav den ene var militär och den andre diplomat. Militären kom att gå under kodnamnet "Örnen" och diplomaten kallades för "Getingen". När Wennerström omsider greps så fick det svenska kontraspionaget för sig att det var Örnen man hade fångat medan Getingen ännu inte hade kunnat inringas.

Nu i helgen tog jag mig för att lyssna på lite ljudinspelningar som blivit liggande i en folder, därav en med högläsning av valda avsnitt ur Bo Theutenbergs tretusensidiga "Dagbok från UD". Mitt i slölyssnandet hajade jag till, för här säger Theutenberg rent ut att både Säpo:s kontraspionage och han själv menar att Getingen ändå identifierats – som veterandiplomaten och förre kabinettsekreteraren på UD, Sverker Åström.

Så konkreta hade jag inte tidigare uppfattat anklagelserna mot Åström, även om jag naturligtvis sett sådana insinuationer på Anders Jallais blogg. Det som saknas är bevis, och några sådana kommer inte heller Theutenberg med – för de är naturligtvis hemligstämplade. Med andra ord sitter vi där man alltid hamnar med sådana här saker, nämligen med påståenden som parats med ett underförstått "lita på oss!" – från folk som man nog alls inte bör lita på.

https://www.youtube.com/watch?v=adF3QhMzlkM&t=805s

Mot Theutenbergs hypotes om att Sverker Åström var Getingen i Wennerström-affären – och Wennerström själv därmed implicit Örnen – ställer vi då min "busenkla" hypotes (som jag kallade den) om att man förväxlat Örnen med Getingen så att Wennerström i själva verket skulle vara Getingen och inte Örnen.

Vid tiden för Petrovs tips hade Wennerström varit i diplomatisk tjänst i cirka åtta års tid och därför finns minst lika goda skäl till att karakterisera honom som "diplomat" (dvs Getingen) som att kalla honom "militär". Han var naturligtvis bådadera men karriären i det skedet låg främst inom diplomatin.

Om den här iakttagelsen är riktig så betyder det att man på kontraspionaget trott sig ha fångat Örnen när man i själva fångat Getingen. Det innebär ju en enorm skillnad för det fortsatta sökandet efter den andra mullvaden, för om denne är militär och inte diplomat så letar man på helt fel ställen.

Det är det här enkla misstaget, menar jag, som lett till att man hängt upp sig på Sverker Åström under hypotesen att denne skulle vara Getingen. Sedan har man lagt ner en massa resurser på att jaga en mullvad som inte finns medan den verklige Getingen (Wennerström) sitter bakom lås och bom och den verklige Örnen lämnas ifred att verka på den militära sidan.

Inget kunde vara bättre från Sovjets synvinkel, och just därför kan man lägga till hypotesen om att Sverker Åström fungerade som "lockbete" eller "dangle" för att vilseleda det svenska kontraspionaget. Därav den fruktlösa jakten på att binda Sverker Åström till sovjetiskt spionage.

Om inget sådant finns så går heller inget att bevisa, vilket då driver det svenska kontraspionaget med kallakrigshökar typ Theutenberg till vansinne i det att "de minsann vet" att Åström är en sån och en sån – men de kan ändå inte bevisa något och dessutom har den här förmente "KGB-agenten" beskydd från självaste Olof Palme. Kommentarer från Olof Frånstedts sida, som också citeras av såväl Theutenberg som Jallai, tycks bekräfta den här bilden av total frustration kombinerad med den otroliga envetenhet som jänkarna kallar för "pigheadedness".

Min alternativa idé om de här förhållandena heter alltså, att Stig Wennerström vid tiden för Petrov-affären i första hand var diplomat och att han därför var Getingen och inte Örnen. När man omsider – sju år efter Petrovs tips – grep Wennerström så var den sovjetiska tjänsten synnerligen nöjda med att det svenska kontraspionaget då trodde att det var Örnen man gripit och inte Getingen.

Vid pass 1963 hade Wennerström sedan länge uttömts som informationskälla och då ligger det ju nära till hands att själva gripandet av denne kommit till stånd tack vare läckor från den sovjetiska sidan, dvs att Wennerström utgjorde "bondeoffer". För om man tänker sig att Örnens verkliga identitet var Birger Elmér så betydde ju Wennerström-affären att man kunde placera sin egen mullvad i förarsätet för hela den svenska underrättelsetjänsten.

Mot den bakgrunden ter sig spelet med Sverker Åström som tragikomiskt, för här har den sovjetiska sidan använt Åström som "rött skynke" för den allmer rasande svenska tjuren dvs kontraspionaget. Men precis som i varje tjurfäktning så slutar den här historien med tjurens nederlag, och under tiden som det här sorglustiga spelet pågår sitter alltså den sovjetiska mullvaden i orubbat bo som chef för hela den svenska militära underrättelsetjänsten.

Så ser min teori ut om saken, och som ni ser är kontrasten gentemot Theutenbergs porträtt högst betydande. För Theutenbergs del går kopplingen mellan Wennerström-affären och Palmemordet via just Sverker Åström, som vid den tiden var pensionär men ryckte in för att hjälpa Hans Holmér och Ebbe Carlsson med trixandet och fixandet på den utrikespolitiska sidan.

Theutenberg och jag är eniga om att trixandet och fixandet främst handlat om att skydda sosseriet från exponering, men våra meningar går isär rörande Sverker Åströms identitet som Getingen. Till skillnad från Theutenberg menar jag att Åström varit ett lockbete (decoy, dangle) som använts för att hålla det svenska kontraspionaget upptaget med en ändlös mullvadsjakt som inte kunde leda någon vart.

Under tiden som detta pågick – och då talar vi om decennier – satt den verklige mullvaden i förarsätet för hela den svenska militära underrättelsetjänsten. Just det förhållandet ligger då bakom allt trixande och fixande med såväl PKK-spåret som med andra fikonlöv för att skydda sosseriet från att exponeras och därmed permanent förbrukas som politisk kraft i Sverige. Den ligger även bakom Hans Holmérs lika kryptiska som bevingade ord: "När sanningen om det här kommer fram så kommer det svenska samhället att förändras i grunden".

Jag vidhåller att lösningen på Palmemordet är liktydig med ett permanent regimskifte i Sverige, och då tycker jag att den ovan skissade teorin om hur det hela hänger samman med alla "affärer" hela vägen tillbaka till spionaffären Wennerström har många företräden. Att palmeriet inte vill lyssna på det örat är alldeles självklart, för minst 95% är rabiata vänsterextremister som ser som sin främsta uppgift att använda Palmemordet som ett politiskt slagträ för att befrämja världskommunismen. Vad som egentligen låg bakom Palmemordet eller vem som egentligen mördade honom är dem fullständigt egalt.
Finns Bo Theutenbergs bokserie "Dagbok från UD" som ljudböcker?
Citera
2024-02-14, 13:58
Medlem
OPK123s avatar
Tycker det är synd att tråden inte lagt ner mer tid på exempelvis förhören från Per Hall, Göran Stigson och Carl-Gustaf Östling. Då skulle diskussionerna bli mer intressanta än vad de är idag. Det finns väldigt mycket som inte går ihop i deras respektive utsagor.
Citera
2024-02-14, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Harri Mikkalinna sa också att Christer Pettersson aldrig kunde planera något , överhuvudtaget . HM var en notorisk gangster och lögnare. Han sa det som passade honom för stunden och det han fick betalt för.

Möjligt
Han var även i Kramfors vid tidpunkten för Eva mordet, Judeby.
Tydligen var han engagerad i samma ridklubb som Eva Söderström.

Jag tror mer på Harri M som Palmes mördare än Stig E eller CP.
Krävs någon som kan genomföra detta och sedan ljuga bra.
Jag tror det var Harri som flydde till kyrkogården efter mordet.

Möjligt att Eva kom på honom om hon var en klok tjej.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-02-14 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in