Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Eh, var har jag sagt att bitcoin följer priset för guld och konst?
Jag läste ditt inlägg som att Bitcoin följer guldpriset, men ok jag förstår nu vad du menade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Skillnaden i verkligheten blir att ett köp som görs genom att överföra en liten del av mitt bitcoinsparande till någon bekants bitcoinsparande inte kommer att påverka bitcoins dollarpris mer än om jag helt enkelt satt kvar på hela mitt bitcoininnehav oförändrat.
Absolut, om någon av er är villig att göra en dålig affär. Er lilla enskilda byteshandel sinsemellan påverkar förstås inte dagspriset på Bitcoin, men om ni är rationella så avgör dagspriset hur många Bitcoin ni vill överföra mellan varandra.
Enkelt räkneexempel, där vi bortser från rena transaktionskostnader: Jag har min vara X som betingar 1000 SEK idag, dollarn står i 10 kr och Bitcoin i $50k. En Bitcoin kostar alltså 500 kSEK. Då vill jag ha 1000/500000=0,002 Bitcoin av dig för att sälja varan.
Nästa vecka har Bitcoinpriset gått ner 10% och kronan försvagats 2% mot dollarn. En Bitcoin är alltså värd $45k*9,8=44100 kr. Nu vill jag ha 0,00227 Bitcoin för att genomföra en likadan transaktion. Annars har jag sålt till underpris och du har kunnat göra en arbitragevinst på 27%, eftersom du kan sälja varan vidare för 1000 kr. Då säljer jag den hellre själv för 1000 kr än för Bitcoin motsvarande ~880 kr.
Så man ska inte tro att transaktioner medelst Bitcoin står på helt egna ben, frikopplat från dagspriset mätt i fiatvalutor och dagsaktuella växelkurser mellan fiatvalutor. Om du, och alla dina transaktionsmotparter, levt 100% i en Bitcoinvärld så hade man kunnat prisa allt enbart i Bitcoin och bortsett från andra valutor och marknader. Men det inkluderar arbetsgivaren som betalar lönen, dennes kunder och leverantörer, statsapparaten som tar in skatt och tillhandahåller välfärdstjänster osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Tyvärr verkar nationalekonomin vid universiteten hoppa över eller endast ytligt beröra vad pengar är. Pengar verkar tas som något givet, oproblematiskt. Du är inte den första nationalekonom som missförstår eller för lättvindigt avfärdar bitcoinfenomenet.
Tvärt om, det ägnas väldigt mycket tid att gå igenom hela bakgrunden från ursprunglig byteshandel, värdebärande metaller, övergång till skuldsedlar, som blir till sedlar och mynt, framväxt av fiatpengar, digitala konton, tilltro, valutamekanismer, penningpolitik osv. Det ägnas också mycket tid åt begreppen ”värde” och ”nytta”, och finansiella bubblor. Det vore sunt om kryptofansen också skaffade lite akademisk kunskap, istället för att förneka den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Man har mer hjälp av österrikiska skolans analys av fenomenet pengar om man vill förstå bitcoin.
En som har analyserat fenomenet pengar och bitcoin på djupet är Robert Breedlove, hör till exempel:
Just dem för att de passar narrativet bäst?