2024-02-12, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Var det tunnaste fältet jag sett på 20 km för damer. Ca 30 åkare och sedan utfyllnad från nordamerikanska åkare. Bla 3 finskor. Tre länder hade 5 åkare med ( Sverige, Norge och Tyskland) som utgjorde hälften av fältet ( exklusive utfyllnadsåkarna).

Vart är längdåkningen på väg? När ryker de från OS?

Det som fortsatt förstör sporten är vallan. Det måste ske något där för att åkare från mindre nationer inte ska vara slagna på förhand, samt att förbjud all jäkla astmamedicin. Att elitidrottare kan bli bäst i världen med kronisk astma är bara löjligt, såklart att det inte finns någon riktig astma bland världseliten.

Sen blir jag i alla fall lika besviken på svenskar som kommer efter pga dålig valla, som att de vinner pga överlägsen valla. Man vill ju att alla ska tävla på likvärdiga villkor.

Det är ju liksom ingen som tröttnat på långdistans i friidrotten, för där vinner den bästa för dagen.
Citera
2024-02-12, 22:04
Medlem
Kan någon med insikt förklara det här med valla för mig? (Ja jag vet vad valla är). Men valla som valla? Det är väl inte så att svenska landslaget köper in bättre valla än exempelvis Kazakstan? Eller är det oxå så att Sverige har bättre utrustning? Att smälta valla på ett par skidor och sedan rugga upp en yta för fäste kan väl inte skilja så mycket i utrustning?

Bra valla borde väl kunna göras i en vallabod precis som i en lyxig vallabuss?

Obs nu kan jag absolut inget om att valla själv, så förklara gärna mig ni som kan och förstår det där med vallning.
Citera
2024-02-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det som fortsatt förstör sporten är vallan. Det måste ske något där för att åkare från mindre nationer inte ska vara slagna på förhand, samt att förbjud all jäkla astmamedicin. Att elitidrottare kan bli bäst i världen med kronisk astma är bara löjligt, såklart att det inte finns någon riktig astma bland världseliten.

Sen blir jag i alla fall lika besviken på svenskar som kommer efter pga dålig valla, som att de vinner pga överlägsen valla. Man vill ju att alla ska tävla på likvärdiga villkor.

Det är ju liksom ingen som tröttnat på långdistans i friidrotten, för där vinner den bästa för dagen.

Jag har tjatat om detta länge. Jag skiter fullständigt vem som träffar bäst med vallan, det är ju idrottarna man vill se. Det har alldeles för stor betydelse i dagens skidåkning. Särskilt för de små nationerna men såklart tråkigt när det händer Sverige eller Norge också för den delen också. Jag fattar att det är svårt med kommersiella intressen och så men det är dit vi behöver gå. Gemensam vallning där man får skicka x antal par skidor som man får märka ut fästzoner och glidzoner på och så får man testa vilka man gillar. Eller nåt liknande, det måste gå att hitta ett sätt. Vallaproducenterna kan gärna få sköta detta mot att de får ett stort fint tält som det står swix på.
Citera
2024-02-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Magooo
Kan någon med insikt förklara det här med valla för mig? (Ja jag vet vad valla är). Men valla som valla? Det är väl inte så att svenska landslaget köper in bättre valla än exempelvis Kazakstan? Eller är det oxå så att Sverige har bättre utrustning? Att smälta valla på ett par skidor och sedan rugga upp en yta för fäste kan väl inte skilja så mycket i utrustning?

Obs nu kan jag absolut inget om att valla själv, så förklara gärna mig ni som kan och förstår det där med vallning.
Ett par skidor? Är du seriös? Varje svensk A-lags åkare äger typ ett 50-tal par skidor och i svåra förhållanden utnyttjar säkert de dussintals vallare som Sverige har de flesta av dessa skidor och testar sig fram till ett par med perfekt struktur. Och med vallare menar vi egentligen biokemister och med vallabod menar vi egentligen ett industriellt laboratorium.

Hur många par skidor tror du en random Kazakisk åkare har? Troligen är det han/hon själv som preparerar skidorna också innan varje lopp.

Om valla inte var en sån stor grej så hade inte länder som Sverige, Norge och Tyskland spenderat 1/3 av sin mångmiljonsbudget på just valla.
Citera
2024-02-13, 06:58
Medlem
FNLSs avatar
Ribban är klar!
Citera
2024-02-13, 07:34
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Magooo

Jag är inte heller nån expert, men ger ett delsvar.

I vissa fören, eller när snön är väldigt smutsig, så försämras glidet efterhand. I dessa lägen avgör strukturen på glidytan hur pass mycket glidet försämras. Den skidan som glider bäst direkt efter preparering kan alltså vara sämst efter 10 km åkning. Sverige har rätt ofta misslyckats med prepareringen av skidorna i just såna förhållanden.inverkan av strukturen på glidytan har blivit mycket mer påtagligt med fluorförbudet, eftersom skidorna behöll glidet mycket bättre när man fick använda fluorvalla. Detta är en förklaring till varför skillnaderna i år är mycket större än tidigare.

Sen har inte alla länder tillgång till samma valla. När det utvecklas en ny produkt så kan vissa landslag få tillgång till den innan den dyker upp på marknaden.

En annan väsentlig aspekt är att olika länder har väldigt olika antal vallare och skidtestare tillgängliga. Det finns ett max antal tillåtna skidtestare per land, men då kan länder gå samman och man får därmed ha fler skidtestare. Jag har för mig att Sverige därför samarbetar med enmanslandslaget Irland och Norge samarbetar med storbritannien. Sverige och Norge lägger samtidigt resurser på vetenskaplig forskning kring vallning.
Slutöigen finns ett tydligt inslag av att snöförhållandena är rätt olika i olika länder och att det därför naturligt är så att en svensk vallare är bättre på att valla för ”svenska förhållanden”, vilket den har begränsad nytta av när den ska valla vid nästa VM i Trondheim som har rätt speciella snöförhållanden (ett skäl till att VM inte borde ha lagts där som jag ser det)
Citera
2024-02-13, 08:24
Medlem
Exakt samma bana idag som i fristilsprinten om jag förstår det rätt?
Citera
2024-02-13, 08:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Norske Nyenget avbryter Nordamerikatouren och åker hem till Norge pga ryggsmärtor.
Citera
2024-02-13, 12:40
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintersportarn
Exakt samma bana idag som i fristilsprinten om jag förstår det rätt?
Ja, slik har jeg også forstått det.

Banen er 1300 meter lang.
Laveste punkt 1428 meter.
Høyeste punkt 1455 meter.

Finns her:

https://www.albertaworldcup.com/course-maps-2024/
Citera
2024-02-13, 16:09
Medlem
Skistad borde ha svårare att vinna ett klassiskt lopp än ett fristilslopp på denna bana. Man söndagsåker fram till sista nerförsbacken , där har den löpare som är störst och tyngst en klar fördel men i och med att klassiskt går långsammare än fristil borde hennes taktik bli svårare. I och för sig vann Kläbo från spets men det var tack vare att han åkte halva backen väldigt sakta och ingen bakifrån satsade för fullt vilket ledde till att ingen fick upp toppfart bakifrån.
Citera
2024-02-13, 16:16
Medlem
I Theodore Wirth Park har det varit plusgrader länge, så allt är stängt för allmänheten där

https://www.loppet.org/tt/trails/
Citera
2024-02-13, 16:29
Medlem
welcometorealitys avatar
Skönt att det är bara prologen, Sundling och Klaebo som krockar med skidskyttet idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in