Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Magooo
Kan någon med insikt förklara det här med valla för mig? (Ja jag vet vad valla är). Men valla som valla? Det är väl inte så att svenska landslaget köper in bättre valla än exempelvis Kazakstan? Eller är det oxå så att Sverige har bättre utrustning? Att smälta valla på ett par skidor och sedan rugga upp en yta för fäste kan väl inte skilja så mycket i utrustning?
Bra valla borde väl kunna göras i en vallabod precis som i en lyxig vallabuss?
Obs nu kan jag absolut inget om att valla själv, så förklara gärna mig ni som kan och förstår det där med vallning.
Jag är inte heller nån expert, men ger ett delsvar.
I vissa fören, eller när snön är väldigt smutsig, så försämras glidet efterhand. I dessa lägen avgör strukturen på glidytan hur pass mycket glidet försämras. Den skidan som glider bäst direkt efter preparering kan alltså vara sämst efter 10 km åkning. Sverige har rätt ofta misslyckats med prepareringen av skidorna i just såna förhållanden.inverkan av strukturen på glidytan har blivit mycket mer påtagligt med fluorförbudet, eftersom skidorna behöll glidet mycket bättre när man fick använda fluorvalla. Detta är en förklaring till varför skillnaderna i år är mycket större än tidigare.
Sen har inte alla länder tillgång till samma valla. När det utvecklas en ny produkt så kan vissa landslag få tillgång till den innan den dyker upp på marknaden.
En annan väsentlig aspekt är att olika länder har väldigt olika antal vallare och skidtestare tillgängliga. Det finns ett max antal tillåtna skidtestare per land, men då kan länder gå samman och man får därmed ha fler skidtestare. Jag har för mig att Sverige därför samarbetar med enmanslandslaget Irland och Norge samarbetar med storbritannien. Sverige och Norge lägger samtidigt resurser på vetenskaplig forskning kring vallning.
Slutöigen finns ett tydligt inslag av att snöförhållandena är rätt olika i olika länder och att det därför naturligt är så att en svensk vallare är bättre på att valla för ”svenska förhållanden”, vilket den har begränsad nytta av när den ska valla vid nästa VM i Trondheim som har rätt speciella snöförhållanden (ett skäl till att VM inte borde ha lagts där som jag ser det)