2024-02-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Han stod sannolikt i skymundan, utan att vara deltagande, kände obehag och äckel inför det inträffande, men när han fick reda på vem offret var; då blev han både upphetsad och chockad, återvände snabbt till firman, och började på natten fantisera hur han kunde utnyttja situationen för att få "strålkastarljus".

Okej, att han bangade gå fram dit altså. Jo. Det är faktiskt rimligt.
Citera
2024-02-13, 15:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Okej, att han bangade gå fram dit altså. Jo. Det är faktiskt rimligt.

Min gissning är att han stod omkring annonspelaren, det var ganska mörkt omkring den, därför la ingen märke till honom. Någonstans är det rätt åt hans eftermäle, att han hängs ut som misstänkt, med tanke på hur han försvårade utredningen, tom fick den nedlagd. Framtiden lär berätta om den verklige gärningsmannen, fram till dess får han vara misstänkt.
Citera
2024-02-13, 15:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är precis det jag har gjort och du pratar om rimliga scenarion. Då bör du förtydliga hur rimligt ett sådant resonemang är i förhållande till att det var mördaren som YN mötte?

Jag har inte sagt att det inte var mördaren hon såg, jag har sagt att det kan ha varit någon annan än mördaren hon såg. Därmed är det riskfyllt utgå från att hon såg GM och utse henne till topp 3-vittne.

Självklart finns det alternativ till att det är GM som är rimliga.
Citera
2024-02-13, 15:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Och du har en åsikt att det inte är GM, men den väger lätt eftersom mannen uppvisar samma beteende som mannen i gränden, och då mannen befinner sig där GM kan beräknas vara när han möter YN/AZ.

Har inget minne av den diskussionen. Var det ni som inte trodde att RB hanterade tidsuppgifterna?

Eftersom YN såg GM vända sig om två-tre gånger, så måste hon ha sett mannen under längre tid än 3-4 sekunder. Det kallas för sunt förnuft.

Det blir 4 Ölvebro av 5 möjliga för bitterhetsnivån.

Jag har inte åsikten att det är en annan man än mördaren. Jag har åsikten att det kan vara någon annan än mördaren. Och att man därför inte kan säga att YN är en av de tre bästa vittnena.

Fakta är att PH säger att han aldrig pratat med RB om dennes samtal med SE 1 mars. De har alltså haft så lite med varandra att göra att de inte ens pratat om det centrala runt RB.

Man kan utan problem vrida på huvudet 2 gånger på 4 sekunder.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-02-13 kl. 15:59.
Citera
2024-02-13, 16:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Väskan på receptionsdisken... Det kan förstås vara så att han är den typen av person som får en kick av att vara nära elden så att säga, så det är ju fullt möjligt att revolvern då låg i väskan.

Det finns ju några andra saker som pekar i den riktningen. Artikeln i Skydd & Säkerhet, där han nämner hur ett vapen kan ha sett ut. Likaså all uppmärksamhet i media. Han leker hela tiden med elden (förmodligen) och verkar trivas med det.

Nej han nämner inte hur hans mordvapen kunde sett ut, han beskriver det vapen som försvann på Oxen och hur det såg ut.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-02-13 kl. 16:07.
Citera
2024-02-13, 16:10
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej han nämner inte hur hans mordvapen kunde sett ut, han beskriver det vapen som försvann på Oxen och hur det såg ut.

Jag skrev inte att det skulle vara eget vapen. Läs igen.

Vet man hur vapnet från oxen såg ut?
Citera
2024-02-13, 16:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag skrev inte att det skulle vara eget vapen. Läs igen.

Vet man hur vapnet från oxen såg ut?

Fast du menade väl att han i smyg skulle beskrivit hur hans eget mordvapen såg ut? Hur skulle det annars vara att leka med elden? Det är väl inte att leka med elden att som Palmes mördare säga "det kanske var Mockfjärdsrevolvern" (för att ta ett liknande exempel).
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-02-13 kl. 16:25.
Citera
2024-02-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SE (precis som vittnena) kunde berätta om mördarens vändning skulle väl styrka hans berättelse, den första versionen alltså där han gör sin iakttagelse bara några sekunder efter skotten. Det är en bra bild det där. Den stämmer överens med rekonstruktionsfotot som bygger på Hans J:s uppgifter, och den stämmer också bra med hur gränden/flyktvägen såg ut från mordplatsen i det filmade materialet i Extra Rapport från mordnatten (inzoomningen). Bilden förklarar också hur SE menade att han såg mördaren som en silhuett mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset, så här får man den samlade bilden av de uppgifter som SE lämnade till tidningarna och polisen dagen efter mordet.
Det är två person som tittar ner mot mordplatsen med det upplysta delen(aka kulturhuset) av Skandiakomplexet som fond.

Vem såg vittnet -SE och vem ljög GM att han såg från brottsplatsen?

Vet att du har alt hypoteser om detta.

Går det att tänka sig att GM beskriver en påhittad GM initialt som han beskriver enligt bilden och sen ad hoc ändrar sig till LJ?

Vad är syftet då med denna ändring?

P.s det är HJ vy jag rekonstruerat i sin enkelhet från den bilden, men haft ritningarna som bas.
Citera
2024-02-13, 16:51
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast du menade väl att han i smyg skulle beskrivit hur hans eget mordvapen såg ut?

Ja precis. Och vad får han ut av det då? Ja att vissa förstår och andra inte.

Återigen: vet man hur vapnet från Oxen såg ut? Eller är detaljerna han nämner något han hittar på?
Citera
2024-02-13, 17:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Bara en tanke. Om SE nu inte sköt Palme. Vad fan gjorde han isåfall i tiden innan han klev in på företaget igen?

Edit

Altså, om den där idioten hadde sprungit runt på mordplatsen ja då skulle det inte varit ett enda vittne på plats som inte kom ihåg honom. Det ÄR något som inte stämmer.

Det var just det som kommissarie Irvell funderade på i april 1986. Det är därför som poliserna frågar ett antal tidiga vittnen huruvida SE eller en man med hans utseende, var där. Ingen kommer ihåg honom.

Nu var det visserligen en man som var aktiv på platsen, "sprang runt" och pratade med folk, JÅS. Holmér förväxlade denne med SE, vilket till att Irvell, och hans chef Linder, släppte misstanken mot SE?
Citera
2024-02-13, 17:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Min gissning är att han stod omkring annonspelaren, det var ganska mörkt omkring den, därför la ingen märke till honom. Någonstans är det rätt åt hans eftermäle, att han hängs ut som misstänkt, med tanke på hur han försvårade utredningen, tom fick den nedlagd. Framtiden lär berätta om den verklige gärningsmannen, fram till dess får han vara misstänkt.

Hur fick han syn på LJ från annonspelaren?

KP-twisten är ju att SE måste ha befunnit sig utefter den gula linjen 40-60 sekunder efter skotten. Men PV, som torde ha kommit dit ungefär då, såg ingen SE ...
Citera
2024-02-13, 17:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Wow! Han ser ut som en korsning mellan Sven Wollter och Castillo i "Miami Vice".

Frågan är när bilden är tagen ... Skulle tippa på "över 40". Men det kan bero på det manliga skägget.

Ska se om jag har det. Det är från en tidningsartikel vid tiden runt mordet och troligen även tagen då.

Det är svårt att bedöma ålder.
Jag tycker personligen att Skandiamannen ser betydligt äldre ut än 52 när man ser honom i full mundering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in