• 1
  • 2
2024-02-13, 09:34
Bannlyst
Så vad kan man göra kul med en flipper zero?

Flipper Zero är en multifunktionell handhållen enhet som har designats för IT-säkerhetsexperter, elektronikentusiaster och makers. Den är utvecklad med en öppen källkodsmjukvara och hårdvara, vilket gör det möjligt för användare att anpassa och utveckla egna funktioner. Enheten är utrustad med flera radiomoduler som stöder olika trådlösa teknologier och kommunikationsprotokoll, såsom RFID, NFC, Bluetooth, och infrarött, vilket gör det möjligt att interagera med ett brett spektrum av enheter och system.

https://shop.flipperzero.one/

Populära hackarverktyget Flipper Zero förbjuds i Kanada

Försäljningen av Flipper Zero har tidigare förbjudits i Brasilien, men här i Sverige är det i skrivande stund lagligt att beställa ett exemplar av verktyget.

https://computersweden.idg.se/2.2683...3/flipper-zero
Citera
2024-02-13, 10:50
Medlem
T2Franks avatar
Men snälla nån, du kan göra en del kul men inte alls så mycket som du tror.
Du kan lyssna på bilar som ska larmas på tillverkade före 91, eller bråka med wlan och byta kanaler på tvn.

Du behöver tillbehör för att göra det mesta. Har du precis läst om denna? Med tanke på din länk till en artikel från idag.

Flipper one är på gång i framtiden, se fram emot det istället.

Vad vill du att tråden ska handla om? Det som alla kan läsa sig till själva? Du har deras github och discord kanal där mer roliga greker diskuteras

https://github.com/djsime1/awesome-flipperzero
Största samlingen gällande Zero
Senast redigerad av T2Frank 2024-02-13 kl. 10:54.
Citera
2024-02-13, 15:21
Medlem
Relaterad tråd: (FB) Nycklar och protokoll för NFC och RFID till Flipper Zero?
Citera
2024-02-13, 15:46
Medlem
Köper du denna rekommenderar jag att du fixar Wifi-modden till ett tips
Citera
2024-11-12, 19:42
Medlem
Min son, 13år, har fått upp intresset för Flipper Zero tack vare TikTok. Jag tycker det är hutlösa pengar för en grej som man inte verkar veta exakt vad den kan göra.

Är det en rolig grej man kan göra lite skojiga prank med eller finns det stor risk att han kan syssla med mindre lämpliga aktiviteter med den? Har man ”användning” för den? Han är inte särskilt teknisk kunnig, han kan hantera sin iPhone och sitt playstation bättre än mig men i övrigt är han inte särskilt teknisk av sig.

Jag hittar ingen bra svensk info om denna pryl och jag är skitkass på engelska när det kommer till tekniska förklaringar.
Citera
2024-11-13, 02:18
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillsis69
Min son, 13år, har fått upp intresset för Flipper Zero tack vare TikTok. Jag tycker det är hutlösa pengar för en grej som man inte verkar veta exakt vad den kan göra.

Är det en rolig grej man kan göra lite skojiga prank med eller finns det stor risk att han kan syssla med mindre lämpliga aktiviteter med den? Har man ”användning” för den? Han är inte särskilt teknisk kunnig, han kan hantera sin iPhone och sitt playstation bättre än mig men i övrigt är han inte särskilt teknisk av sig.

Jag hittar ingen bra svensk info om denna pryl och jag är skitkass på engelska när det kommer till tekniska förklaringar.
Den är ett utmärkt utbildningsverktyg, utformad som en tamagotchi. Men det är hyfsat komplicerade grejer enligt mig. Eller ja, man kan göra många avancerade saker med den. Köp den. Om din son tycker att det är kul så har du ett framtida geni framför dina ögon.

Det är värt att låta honom utforska detta, och är det på eget bevåg är den delen väldigt värdefull bara det.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-11-13 kl. 02:37.
Citera
2024-12-19, 22:13
Medlem
Citat:

Haha jag köpte en ett halvår sedan använde den för att kopiera min mormors bil nyckel men sen dess inte rört den skulle inte rekommendera att lägga 3 tusen på en då den e inte jätte tålig för en 13 åring att springa runt med samt köpa moderkort och skal. Mm finns ju en skans att han vill latcha med lärarna på skolan o stänga av projektorn de kul men riskerad att den tas av dem. Skriver riktigt dålig sry.
Citera
2024-12-19, 22:21
Medlem
roleones avatar
Citat:

Den är inte (o)farligare än en Raspberry Pi. Den stora skillnaden är att den kommer med fler sensorer och antenner out of the box. Inte superanvändbar om man inte redan vet vad man ska ha den till, men en kul leksak för redan invigda.

Om han tror att han kommer att kunna hacka saker enkelt med zeron så kommer han bli hemskt besviken. För någon som vill lära sig programmera, kanske med fysiska gränssnitt inblandade, är en raspberry pi 5 en betydligt billigare och mer användbar investering.
Citera
2024-12-20, 12:29
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantiin12345
Haha jag köpte en ett halvår sedan använde den för att kopiera min mormors bil nyckel men sen dess inte rört den skulle inte rekommendera att lägga 3 tusen på en då den e inte jätte tålig för en 13 åring att springa runt med samt köpa moderkort och skal. Mm finns ju en skans att han vill latcha med lärarna på skolan o stänga av projektorn de kul men riskerad att den tas av dem. Skriver riktigt dålig sry.

Kostar 1300~ från deras egna sida.
Citera
2024-12-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Kostar 1300~ från deras egna sida.
Yes från USA. Jag köpte från svensk sida 3000 gick väldigt snabbt fick med skydd och fodral. Rekommenderar att du köper men förmodligen tar han ut den till sina vänner och den är trasig på två minuter så köp till fodral, skärmskydd och skal detfinns för 150 Kr på amazon 👍
Citera
2025-01-06, 16:44
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantiin12345
Yes från USA. Jag köpte från svensk sida 3000 gick väldigt snabbt fick med skydd och fodral. Rekommenderar att du köper men förmodligen tar han ut den till sina vänner och den är trasig på två minuter så köp till fodral, skärmskydd och skal detfinns för 150 Kr på amazon 👍

Den kostar 1300 från deras eu sida
Citera
2025-01-10, 16:21
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Den är ett utmärkt utbildningsverktyg, utformad som en tamagotchi. Men det är hyfsat komplicerade grejer enligt mig. Eller ja, man kan göra många avancerade saker med den. Köp den. Om din son tycker att det är kul så har du ett framtida geni framför dina ögon.

Det är värt att låta honom utforska detta, och är det på eget bevåg är den delen väldigt värdefull bara det.

Jag kan inte på något sätt rekommendera att ge en 13-åring en Flipper Zero. Om 13-åringen testar grejer som ligger utanför lagens råmärken (som en random script-kiddie) kan föräldrarna räkna med ett genomjobbigt frågebatteri från ordningsmakten om 13-åringen åker dit efter att ha gjort något 13-åringen inte ens förstår.

Hårdvaran är open source så börja med att låta 13-åringen skapa en FZ-klon. Det är lärorikt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in