Citat:
Så vad kan man göra kul med en flipper zero?
Flipper Zero är en multifunktionell handhållen enhet som har designats för IT-säkerhetsexperter, elektronikentusiaster och makers. Den är utvecklad med en öppen källkodsmjukvara och hårdvara, vilket gör det möjligt för användare att anpassa och utveckla egna funktioner. Enheten är utrustad med flera radiomoduler som stöder olika trådlösa teknologier och kommunikationsprotokoll, såsom RFID, NFC, Bluetooth, och infrarött, vilket gör det möjligt att interagera med ett brett spektrum av enheter och system.
https://shop.flipperzero.one/
Populära hackarverktyget Flipper Zero förbjuds i Kanada
Försäljningen av Flipper Zero har tidigare förbjudits i Brasilien, men här i Sverige är det i skrivande stund lagligt att beställa ett exemplar av verktyget.
https://computersweden.idg.se/2.2683...3/flipper-zero
Flipper Zero är en multifunktionell handhållen enhet som har designats för IT-säkerhetsexperter, elektronikentusiaster och makers. Den är utvecklad med en öppen källkodsmjukvara och hårdvara, vilket gör det möjligt för användare att anpassa och utveckla egna funktioner. Enheten är utrustad med flera radiomoduler som stöder olika trådlösa teknologier och kommunikationsprotokoll, såsom RFID, NFC, Bluetooth, och infrarött, vilket gör det möjligt att interagera med ett brett spektrum av enheter och system.
https://shop.flipperzero.one/
Populära hackarverktyget Flipper Zero förbjuds i Kanada
Försäljningen av Flipper Zero har tidigare förbjudits i Brasilien, men här i Sverige är det i skrivande stund lagligt att beställa ett exemplar av verktyget.
https://computersweden.idg.se/2.2683...3/flipper-zero
Om man vet vad man gör så finns det jäkligt mycket man kan göra med en FZ.
Använder man medföljande Firmware så är man något begränsad, detsamma gäller om man kör helt utan andra tillbehör till den. Men det går ju alltid att installera andra Firmwares och köpa tex wifiboard till den.
Det finns en hel drös olika scripts, program och annat från GitHub här. Skulle dock rekommendera att granska VARJE script man planerar att lägga in på flippern. Alla scripten är programmerade av någon, och någon har förmodligen programmerat att information ska skickas till sig själv av diverse attacker, tex till sin discord server, vet att IAmJakoby har gjort det på många av sina kodade scripts och attacker.
Citat:
Min son, 13år, har fått upp intresset för Flipper Zero tack vare TikTok. Jag tycker det är hutlösa pengar för en grej som man inte verkar veta exakt vad den kan göra.
Är det en rolig grej man kan göra lite skojiga prank med eller finns det stor risk att han kan syssla med mindre lämpliga aktiviteter med den? Har man ”användning” för den? Han är inte särskilt teknisk kunnig, han kan hantera sin iPhone och sitt playstation bättre än mig men i övrigt är han inte särskilt teknisk av sig.
Jag hittar ingen bra svensk info om denna pryl och jag är skitkass på engelska när det kommer till tekniska förklaringar.
Är det en rolig grej man kan göra lite skojiga prank med eller finns det stor risk att han kan syssla med mindre lämpliga aktiviteter med den? Har man ”användning” för den? Han är inte särskilt teknisk kunnig, han kan hantera sin iPhone och sitt playstation bättre än mig men i övrigt är han inte särskilt teknisk av sig.
Jag hittar ingen bra svensk info om denna pryl och jag är skitkass på engelska när det kommer till tekniska förklaringar.
Om han är intresserad av teknik och säkerhet, av goda skäl, så tycker jag absolut att det kan vara något. Men om det är för att han planerar att göra pranks osv för att han sett det på TikTok så tycker jag att det är en dålig ide att han skaffar en.
Citat:
Den är inte (o)farligare än en Raspberry Pi. Den stora skillnaden är att den kommer med fler sensorer och antenner out of the box. Inte superanvändbar om man inte redan vet vad man ska ha den till, men en kul leksak för redan invigda.
Om han tror att han kommer att kunna hacka saker enkelt med zeron så kommer han bli hemskt besviken. För någon som vill lära sig programmera, kanske med fysiska gränssnitt inblandade, är en raspberry pi 5 en betydligt billigare och mer användbar investering.
Om han tror att han kommer att kunna hacka saker enkelt med zeron så kommer han bli hemskt besviken. För någon som vill lära sig programmera, kanske med fysiska gränssnitt inblandade, är en raspberry pi 5 en betydligt billigare och mer användbar investering.
Håller med.
raspberry pi skulle vara mer användbart och lärorikt, och ett billigare alternativ.