2024-02-12, 22:47
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Någon enstaka kollega hade hört talas om något liknande. ALG är väl källan till "druckit middag"?

Han kunde senare beläggas med svåra alkoholproblem, så det är inte otänkbart.
Jag sa ju att jag inte visste så fråga inte mig Att jag aldrig sett en källa på det där med att Stig drack alkohol 28/2 1986. ALG säger det inte till polisen vad jag sett. Istället för att sprida vidare TPs spekulationer hade jag hoppats på en källhänvisning som inte slutar med ett frågetecken i slutet av meningen.

Men visst, inget är otänkbart. Inte heller att han var nykter då antar jag.
Citera
2024-02-12, 22:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Jag sa ju att jag inte visste så fråga inte mig Att jag aldrig sett en källa på det där med att Stig drack alkohol 28/2 1986. ALG säger det inte till polisen vad jag sett. Istället för att sprida vidare TPs spekulationer hade jag hoppats på en källhänvisning som inte slutar med ett frågetecken i slutet av meningen.

Men visst, inget är otänkbart. Inte heller att han var nykter då antar jag.

Vil minnas att ALG:s uttalande finns i TP:s bok, och att det gjordes under en intervju.

Men har inte läst boken, så jag kan inte ge en hänvisning.

Däremot finns det källor på att SE drack på kontoret: Hans exfru och en och annan kollega.

En hel del av de avsnitten är dock maskerade.
Citera
2024-02-12, 22:52
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vänta 1 min? Va?

Varför springa när GM redan är förbi? Mannen hör två skott, en person utan vapen kommer uppför trappan och fortsätter bort. Nya steg i trappan, mannen är förmodligen jagad av skytten. Spring!

Var det en konspiration menar du, att en person sprang DBG när medhjälparen/utföraren kom upp för trappan?

Eller var det ett vittne på väg mot trappen och som såg mördaren och trodde att det var en jagad person? Han måste ju sett mördaren ganska bra i så fall innan han själv drog DBG ner?
Senast redigerad av csvens 2024-02-12 kl. 22:56.
Citera
2024-02-12, 23:48
Medlem
Citat:
Jag vet att Thomas P pratat om ”druckit middag” och ”sänkt impulskontroll”. För att förklara den ovanligt korta tiden mellan möte och skott. De flesta ensamvargar planerar lite åtminstone lite mer i förväg. Sen ska ju Stig även ha revolver med sig just då. Om han inte bröt mot lagen konstant och alltid bar revolver.

Är det verkligen är belagt med källor att Stig hade druckit den här kvällen? Det sägs ofta som en sanning och det kanske är sant, vad vet jag, men jag har aldrig sett en källa på det faktiskt.
Nej det finns ingen säker källa på det exakt. Han brukade göra det enligt ALG.

Men det är mycket möjligt.
Citera
2024-02-13, 07:07
Medlem
fragolas avatar
Ok, så ALG har inte sagt till polisen att Stig var full eller ens luktade alkohol just den här kvällen.

Makes sense eftersom han denna kväll faktiskt hade en del jobb att bli klar med. Han skulle vara borta från Skandia en hel vecka. Så det var ingen vanlig dag då man kunde glida lite utan det var deadline på riktigt.

Han kan ha varit full eller spiknykter, bra källor saknas?
Citera
2024-02-13, 08:18
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ok, så ALG har inte sagt till polisen att Stig var full eller ens luktade alkohol just den här kvällen.

Makes sense eftersom han denna kväll faktiskt hade en del jobb att bli klar med. Han skulle vara borta från Skandia en hel vecka. Så det var ingen vanlig dag då man kunde glida lite utan det var deadline på riktigt.

Han kan ha varit full eller spiknykter, bra källor saknas?

Källan du söker är ALG, som för TP berättade att SE varit ute och "druckit middag" (vilket han ofta gjorde enligt henne), han kom tillbaka runt klockan 21 och luktade sprit. Anledningen att hon inte berättade det under förhören 1986, var för att hon inte ville genera SE.
Citera
2024-02-13, 08:34
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Källan du söker är ALG, som för TP berättade att SE varit ute och "druckit middag" (vilket han ofta gjorde enligt henne), han kom tillbaka runt klockan 21 och luktade sprit. Anledningen att hon inte berättade det under förhören 1986, var för att hon inte ville genera SE.

Man får vara en smula okritisk för att ta lösryckta citat i TPs bok som sanning, vi vet ju hur han behandlade prao-eleven. Thomas Pettersson skrev att praoeleven hade tydliga minnesbilder av att Stig var inne på måndagen på Skandia (och inte i Idre, vilket skulle ha varit en rejäl lögn av Stig då). Visade sig sedan att prao-eleven förnekar att han sagt så till TP. Ett osannolikt eller olyckligt missförstånd?

Citatet du hänvisar till (s 207) är väldigt kort; det finns inget fråga-svar eller kontext.

I brist på revolver får TP vrida och vända på fakta för att hitta en ”sänkt impulskontroll” en kväll då Stig hade en viktig deadline. För all del. Jag skulle gärna se en utskrift av intervjun för att se om ALG verkligen syftar på just den kvällen, bedöma ledande frågor osv.
Citera
2024-02-13, 08:39
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Man får vara en smula okritisk för att ta lösryckta citat i TPs bok som sanning, vi vet ju hur han behandlade prao-eleven. Thomas Pettersson skrev att praoeleven hade tydliga minnesbilder av att Stig var inne på måndagen på Skandia (och inte i Idre, vilket skulle ha varit en rejäl lögn av Stig då). Visade sig sedan att prao-eleven förnekar att han sagt så till TP. Ett osannolikt eller olyckligt missförstånd?

Citatet du hänvisar till (s 207) är väldigt kort; det finns inget fråga-svar eller kontext.

I brist på revolver får TP vrida och vända på fakta för att hitta en ”sänkt impulskontroll” en kväll då Stig hade en viktig deadline. För all del. Jag skulle gärna se en utskrift av intervjun för att se om ALG verkligen syftar på just den kvällen, bedöma ledande frågor osv.

Som sagt, jag hänvisade till det du undrade över. Huruvida du gillar läget eller inte, är inte min kopp te. Resten av ditt inlägg är samma-gamla-pladder-gällande-SEs skuld-som avhandlats i tråden in absurdum i snart fyra år. Känns ointressant att diskutera ännu ett varv 2024. Hej på dej!
Citera
2024-02-13, 09:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad tror du om att han menar att berätta om mördarens vändning som HJ och LP ser?

https://imgur.com/a/RhxsnHY
Att SE (precis som vittnena) kunde berätta om mördarens vändning skulle väl styrka hans berättelse, den första versionen alltså där han gör sin iakttagelse bara några sekunder efter skotten. Det är en bra bild det där. Den stämmer överens med rekonstruktionsfotot som bygger på Hans J:s uppgifter, och den stämmer också bra med hur gränden/flyktvägen såg ut från mordplatsen i det filmade materialet i Extra Rapport från mordnatten (inzoomningen). Bilden förklarar också hur SE menade att han såg mördaren som en silhuett mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset, så här får man den samlade bilden av de uppgifter som SE lämnade till tidningarna och polisen dagen efter mordet.
Senast redigerad av Draifos 2024-02-13 kl. 09:36.
Citera
2024-02-13, 09:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Var det en konspiration menar du, att en person sprang DBG när medhjälparen/utföraren kom upp för trappan?

Eller var det ett vittne på väg mot trappen och som såg mördaren och trodde att det var en jagad person? Han måste ju sett mördaren ganska bra i så fall innan han själv drog DBG ner?

Läs resten av konversationen så slipper du fråga.
Citera
2024-02-13, 09:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det är ett mysterium. Han kanske inte var intresserad, helt enkelt.

Har försök gjorts att höra honom fler gånger? Minsta lilla ytterligare detalj kan vara nog så viktig.

LP är chockad och förvirrad. IM sitter relativt långt ifrån, och ljusförhållandet är dåligt.

LJ och YN ser GM under längre tid än de övriga.

Enligt YNs uppgifter så ser hon mannen 3-4 sekunder, det finns många som såg GM längre än så. Och de vittnena vet vi såg mördaren, YN vet vi faktiskt inte.

Jag hävdar att objektivt sett så är de tre viktigaste vittnena LP, LJ och IM. IM har plockats bort som viktigt vittne för att en Dekorimaman som väntar i flera minuter inte kan existera. Men det är ju faktiskt så att IM 1986 säger han ser mannen endast några sekunder innan LOP passerar honom.
Citera
2024-02-13, 09:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Jag har också läst någonstans det om att praoeleven (numera) förnekar att han sagt det där till TP om måndagen den 3 mars. Tror det var på Walls blogg, du kanske har en länk?

Sedan bör man kanske tillägga att det inte bara är praoeleven som sett SE på Skandia den 3 mars. För mig känns det både rimligt och troligt att han gjort en snabbvisit inne på Skandia, som icke-GM ville han kanske skryta om sina bravader under helgen, som GM slå ett slag för förväxlingen så att eventuella misstänksamma kollegor (inte minst väktarna som sett honom lämna bygget i GM-mundering ett par minuter före mordet) skulle få en förklaring.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-02-13 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in