2024-02-12, 18:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
SE: Fel signalement, inget motiv, inte ute på gatan i tid för att hinna mörda Palme. Svagt.

Mördaren i blå jacka, vem är han

Enligt flera i den här tråden är det SE. Men NF kan (precis som LJ) ha förväxlat rocken med en jacka.

NF säger inte Tenson-jacka, utan Tenson-liknande ...

Det är övertag rock på mordplatsen, sen blir det jacka inne i gränden, och slutligen rock uppe på åsen.

Om detta speglar verkligheten svidar GM om snabbare än Clark Kent/Stålmannen.

Det är samma sak med SE: HO såg en jacka på honom, medan ALG och frugan såg en rock.

Huvudsaken är att längden på plagget, och färgen, stämmer bra. In på SE ...
Senast redigerad av Dalulven 2024-02-12 kl. 19:10.
Citera
2024-02-12, 18:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Där skär sig såsen ordentligt. "Lite äldre" syftar på en person över 50.

En märkbart äldre person än förhörsledaren, som var 44.

SE ser spänstig ut när han springer. Vittnena såg som bekant mestadels ryggtavlan.

Kunde han med sina smala ben och ett väldrillat löpsteg kunna misstas för att vara yngre. Svar: Ja.

Endast NF såg den förmodade GM framifrån, och bedömde honom som "lite äldre".

Nej, "lite äldre" är olika från person till person. NF var 23, vi vet inte vad han menar är "lite äldre"

Nej inte äldre än förhörsledarens 44. NF tyckte på rörelsemönstret att mannen såg äldre ut än en polisman som vi inte vet hur ung eller gammal han i sin tur såg ut.

Nu menar du att SE både ser ut som 50-60 och ung, i rörelsemönster. Gott att äta kakan och ha den kvar?

NF såg en man som vi inte vet om det är mördare. LJ kan mycket väl ha sett mördaren framifrån, YN kan ha sett mannen framifrån (om denne nu är mördaren, det vet vi inte)
Citera
2024-02-12, 19:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Tolkar den raden något annorlunda. Notera kommatecknet: "lite äldre, äldre än fhl (44)".

Det står alltså inte "lite äldre än fhl".

Kan tänka mig att det bygger på något i denna stil:

FHL: Lite äldre, sa du. Äldre än mig?

NF: Ja.

Men svårt att veta om man inte får höra inspelningen. Var detta en av de som Avsnitt inte hittat på?

Det är i så fall skandalöst. Utredningens viktigaste vittne, vid sidan om LJ och YN ...
Citat:
Tolkar den raden något annorlunda. Notera kommatecknet: "lite äldre, äldre än fhl (44)".
Din tolkning är korrekt ser jag nu.
Citera
2024-02-12, 19:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det står alltså inte "lite äldre än fhl".

Kan tänka mig att det bygger på något i denna stil:

FHL: Lite äldre, sa du. Äldre än mig?

NF: Ja.

Men svårt att veta om man inte får höra inspelningen. Var detta en av de som Avsnitt inte hittat på?

Det är i så fall skandalöst. Utredningens viktigaste vittne, vid sidan om LJ och YN ...

De tre viktigaste vittnena är LJ, LP och IM skulle jag säga. Objektivt sett. Det kan vara så att varken NF eller YN ser mördaren...

Men fundera på varför NF inte är förhörd efter 80talet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-02-12 kl. 19:05.
Citera
2024-02-12, 19:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej, "lite äldre" är olika från person till person. NF var 23, vi vet inte vad han menar är "lite äldre"

Nej inte äldre än förhörsledarens 44. NF tyckte på rörelsemönstret att mannen såg äldre ut än en polisman som vi inte vet hur ung eller gammal han i sin tur såg ut.

Nu menar du att SE både ser ut som 50-60 och ung, i rörelsemönster. Gott att äta kakan och ha den kvar?

NF såg en man som vi inte vet om det är mördare. LJ kan mycket väl ha sett mördaren framifrån, YN kan ha sett mannen framifrån (om denne nu är mördaren, det vet vi inte)

Mannen var märkbart äldre än förhörsledaren, sedd framifrån.

SE ser "lite äldre" ut framifrån. Men när han springer gör han det snabbt som en något yngre man.

Om än inte med en yngre mans smidighet. Så ja. SE framifrån: 50+. I löpsteget: 40?

De flesta såg inte mer än några steg. Notera Skandiamannens framåtlutade acceleration i TV-klippet.

Det var för mörkt för YN att se något ansikte?
Citera
2024-02-12, 19:06
Medlem
Citat:
Finns flera rimliga scenarion. En kriminell, en fegis, en medhjälpare. Fullt rimligt.

Mördaren viker av på Malmskillnadsgatan. En kriminell, fegis eller medhjälpare på David Bagares gata, Malmskillnadsgatan eller ovanför rulltrappan bestämmer sig då för att sticka också. Jag hade varit rädd för ljuden av LJ:s steg i trappan om jag hade stått där uppe, hört två skott och sett en person springa därifrån.
Varför vänta 1 min gör att sedan springa när GM passerat?

Får inte ihop detta.
Citera
2024-02-12, 19:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
De tre viktigaste vittnena är LJ, LP och IM skulle jag säga. Objektivt sett. Det kan vara så att varken NF eller YN ser mördaren...

Men fundera på varför NF inte är förhörd efter 80talet.

Ja, det är ett mysterium. Han kanske inte var intresserad, helt enkelt.

Har försök gjorts att höra honom fler gånger? Minsta lilla ytterligare detalj kan vara nog så viktig.

LP är chockad och förvirrad. IM sitter relativt långt ifrån, och ljusförhållandet är dåligt.

LJ och YN ser GM under längre tid än de övriga.
Citera
2024-02-12, 19:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Mannen var märkbart äldre än förhörsledaren, sedd framifrån.

SE ser "lite äldre" ut framifrån. Men när han springer gör han det snabbt som en något yngre man.

Om än inte med en yngre mans smidighet. Så ja. SE framifrån: 50+. I löpsteget: 40?

De flesta såg inte mer än några steg. Notera Skandiamannens framåtlutade acceleration i TV-klippet.

Det var för mörkt för YN att se något ansikte?

Nej. Mannen såg (på sitt rörelsemönster) ut att vara äldre än den smale 44årige polismannen som vi inte vet hur fräsch han såg ut. Det är vad orden betyder. Att mannen därmed är äldre än 44 är ett antagande.

Hur gammal man är om man ser "lite äldre" ut för 23årige NF vet vi inte.

Varför har de inte förhört NF mer? Vet du svaret?
Citera
2024-02-12, 19:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Varför vänta 1 min gör att sedan springa när GM passerat?

Får inte ihop detta.

Vänta 1 min? Va?

Varför springa när GM redan är förbi? Mannen hör två skott, en person utan vapen kommer uppför trappan och fortsätter bort. Nya steg i trappan, mannen är förmodligen jagad av skytten. Spring!
Citera
2024-02-12, 19:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej. Mannen såg (på sitt rörelsemönster) ut att vara äldre än den smale 44årige polismannen som vi inte vet hur fräsch han såg ut. Det är vad orden betyder. Att mannen därmed är äldre än 44 är ett antagande.

Hur gammal man är om man ser "lite äldre" ut för 23årige NF vet vi inte.

Varför har de inte förhört NF mer? Vet du svaret?

Nej, har inte sett något alls om det. Men såg i en annan tråd att någon hade "hört rykten".

Vad nu det innebär ...

"Lite äldre" är väl en förskönande omskrivning för "gubbe".
Citera
2024-02-12, 19:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vänta 1 min? Va?

Varför springa när GM redan är förbi? Mannen hör två skott, en person utan vapen kommer uppför trappan och fortsätter bort. Nya steg i trappan, mannen är förmodligen jagad av skytten. Spring!

DET är en fri fantasi. Finns inget som tyder på en ytterligare person.

Mannen uppe på åsen har samma beteende som mannen i gränden och i trappan: Tittar flera gånger bakåt.

Vem skulle hålla på och fippla med en väska, dra i en dragkedja, om man springer vettskrämd?

Det gör man bara om man är alfahannen på savannen.
Citera
2024-02-12, 19:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det är ett mysterium. Han kanske inte var intresserad, helt enkelt.

Har försök gjorts att höra honom fler gånger? Minsta lilla ytterligare detalj kan vara nog så viktig.

LP är chockad och förvirrad. IM sitter relativt långt ifrån, och ljusförhållandet är dåligt.

LJ och YN ser GM under längre tid än de övriga.

Vi vet inte om YN och NF ser GM. Så att utnämna dom till två av de tre viktigaste är ju objektivt riskfyllt.

LJ ser på nära håll, LP har otroligt stora möjligheter att faktiskt ha sett GM, det är näst intill konstigt om hon inte såg GM. IM ser ju faktiskt själva mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in