2024-02-13, 00:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är inte det att jag märker ord. Det är bara det att det sällan skvallras på det sättet i (svenska) storstäder.

Som du antagligen är medveten om så blir kvinnor i princip alltid misstrodda när de anmäler en våldtäkt. Om de inte råkar se ut som Hagamannens offer förstås. Vänner och bekanta tar ofta avstånd och hade man inget rykte innan så får man det garanterat efter en anmälan. Men din tes är alltså att det säkert fanns ett rykte om henne som hora och slampa. Och hon hade inget emot att få ett ännu sämre rykte genom att falskanmäla sin chef av alla jävlar, för våldtäkt?

Alltså med motiveringen att "vissa kvinnor gör så".

Nej, jag har ingen tes i det konkreta fallet.

Jag delgav en eventuell förklaring till varför vissa individer falskanmäler våldtäkt, finns säkert fler anledningar, jag har inga synpunkter på sannolikheten för detta i det konkreta fallet.
Citera
2024-02-13, 00:15
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är alltså ingen anhängare av någon teori om att man medvetet anmäler våldtäkt för att mörka att man själv betett sig dumt. Det handlar om andra psykologiska drivkrafter och mekanismer.

Det stämmer knappast att ingen tror på våldtäktsoffer. Det finns mängder av människor som gör det som med råge uppväger de som inte tror på dig. Deras sympati och villighet är mer värd och offerrollen blir inte mindre lockande för den som har en tendens åt den om du inte bara är utsatt för våldsmannen utan för alla som sympatiserar med honom. Tvärtom.

Att det verkligen finns en massa verkliga offer för mäns våld mot kvinnor och att det är ett stort problem är inte heller något som strider mot att det även finns en hel del falskanmälningar. Det är snarast förutsättningen, för har du många korrekta fall av något har du sannolikt en viss procent inkorrekta fall bland dem.
Det är inte så att ingen någonsin tror på våldtäktsoffer. Men de har synnerligen låg trovärdighet hos allmänheten. Om inte omständigheterna är väldigt uppenbara. Ett tag så var det hyfsat trovärdigt om den misstänkte åtminstone var babbe. Men på senare tid så har det varit populärt att avfärda även detta med att det är lite för misstänkt korkat att ens hamna ensam med en babbe. Och även om den omständigheten har en naturlig förklaring så är hon kvinna och har därmed röstat för massinvandring, så det är ändå ganska mycket hennes eget fel i vilket fall.

Det säkraste sättet att bli trodd är alltså att ha otäcka synliga skador likt Hagamannens offer. Men om du följde med din pojkväns helvita polare för att surra på balkongen under en fyllefest, så är din trovärdighet noll om du sedan påstår att han våldtog dig på balkongen. Vad de möjligen tror i domstolen är en helt annan sak, men i allmänhetens ögon är du redan dömd.

Går det att bevisa att kvinnan t om bar stringtrosor och snäva kläder så är saken klar. Klart hon var med på det.

Att närmast sörjande möjligen ställer upp och stöttar uppväger ju ganska sällan den misstron och de rykten som snabbt omgärdar någon som anmäler en våldtäkt. Det får ofta svåra sociala konsekvenser. Den aktuella kvinnan lär ju exempelvis vara hyfsad körd i branschen i trakten. Ingen manlig arbetsgivare kommer vilja ta henne i tång. De flesta kvinnor polisanmäler våldtäkter av rena principskäl, medvetna om att det är en jävligt psykiskt påfrestande process som målsägande. Inte för att var och varannan person ska komma och tycka synd om dem, för de gör de inte. De får snarare nedlåtande anonyma meddelanden med invektiv och folk som tittar snett på dem.

Tanken om att kvinnor systematiskt gladeligen skulle utsätta sig för detta för att "de ångrar" sig ter sig för mig och de flesta som en smula absurd. Därav det sk mörkertalet som polis och BRÅ pratar om. Nämligen att kvinnor tvärtom undviker att anmäla våldtäkter och sexuella övergrepp.

Falskanmälningar förekommer i alla brott. Så det är nog ingen som påstår att det aldrig har hänt att en kvinna falskanmält en våldtäkt. Men att det tvärtom skulle vara så jävla vanligt med systematiska falskanmälningar bland kvinnor att man inte vågar hälsa på en kvinna numera är jag inte sådär jätteövertygad om.
Citera
2024-02-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag har ingen tes i det konkreta fallet.

Jag delgav en eventuell förklaring till varför vissa individer falskanmäler våldtäkt, finns säkert fler anledningar, jag har inga synpunkter på sannolikheten för detta i det konkreta fallet.

Om vi ändå är inne på att delge eventuella förklaringar:

Varför begår vissa män sexuella övergrepp och våldtäkter?

Skulle kunna vara bristande empati och respekt mot medmänniskor i stort och kvinnor i synnerlighet.

Bristande insikt i vad samtycke innebär. Många förstår inte grunden av samtyckeslagen utan tror att en våldtäkt måste innebära att offret skriker, säger nej eller fysiskt försöker komma undan. Allt som egentligen krävs för att ett ligg ska övergå till ett övergrepp är bristen på samtycke.

Bristande impulskontroll, kanske kan vissa män bara inte hejda sig själva

En skev maktbalans kan göra en den som är i beroendeposition blir särskilt utsatt. Vilket är en viktig aspekt i de aktuella fallet
Senast redigerad av Hemvarare 2024-02-13 kl. 00:27.
Citera
2024-02-13, 02:00
Medlem
Jamen, det luktar babbe från detta. Chef som inte har impulskontroll = babbe
Citera
2024-02-13, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Jamen, det luktar babbe från detta. Chef som inte har impulskontroll = babbe

Bedöm själv

Citat:
Ursprungligen postat av roliglitenapa
GM är P*t*r Mol^rin, företaget FRAM bemanning. Tyvärr inte första ggn han utnyttjar sin ställning för att komma åt hälften så gamla brudar.. Skönt att han äntligen åkte dit!

*=e ^=a
Citera
2024-02-13, 03:01
Medlem
Oj en svensk våldtäkts man . Tyckte folk skrev innan om blatte hit o blatte dit o så kom det fram att en svensk som våldtog en svensk blondin för att hjälpa henne klättra. Men det var halt så både förlora nu . En i fängelse och en får ett fint namn i samhället . Skål
Citera
2024-02-13, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilkarlos
Oj en svensk våldtäkts man . Tyckte folk skrev innan om blatte hit o blatte dit o så kom det fram att en svensk som våldtog en svensk blondin för att hjälpa henne klättra. Men det var halt så både förlora nu . En i fängelse och en får ett fint namn i samhället . Skål

1. Skriv ordentligt om du vill bli tagen på allvar.

2. Sluta anklaga henne för att försöka ’klättra’, det är bara ditt antagande och det är ett riktigt korkat sådant. Har du något bevis för att hon ’valde’ att utsätta sig för en våldtäkt för att komma vidare i sin karriär?
Citera
2024-02-13, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
1. Skriv ordentligt om du vill bli tagen på allvar.

2. Sluta anklaga henne för att försöka ’klättra’, det är bara ditt antagande och det är ett riktigt korkat sådant. Har du något bevis för att hon ’valde’ att utsätta sig för en våldtäkt för att komma vidare i sin karriär?
Vist gör det ont när det kommer fram att både e svenskar. Hon försökte garanterat klättra. Skål 🥂
Citera
2024-02-13, 03:27
Medlem
Citat:
Vist gör det ont när det kommer fram att både e svenskar. Hon försökte garanterat klättra. Skål 🥂

Sluta försöka vrida på det jag sa och lägg fram bevisen på att hon försökte ’klättra’ istället.

Och lär dig stava
Citera
2024-02-13, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Sluta försöka vrida på det jag sa och lägg fram bevisen på att hon försökte ’klättra’ istället.

Och lär dig stava
Det räcker att säga att båda e svenskar. Det e all bevis
Citera
2024-02-13, 03:30
Medlem
Om du blivit utsatt för en våldtäkt finns det flera saker du kan göra för att samla bevis till ett åtal;

- Medicinsk personal kan enkelt se om en våldtäkt ägt rum genom en simpel undersökning; Om kvinnan i fråga inte känner sexuell upphettning förblir hon torr. Då bildas det ordentliga friktionsskador och gör REJÄLT ont. Dessa går att se genom att boka tid hos gynekolog, det ända kvinnan behöver be om är ett utlåtande och är ett perfekt bevis att använda i en rättegång.

- Våldtäkter lämnar ofta bestående psykiska svårigheter, PTSD är mycket vanligt i dessa situationer och det går att fastställa genom att boka tid hos läkare.

- Många våldtäktsmän är fysiskt aggressiva genom att hålla kvar/trycka ner/dra i hår/slå/etc och om dessa lämnar märken/sår/etc är det bara att ta bild och kan även där användas som bevis i en rättegång.

- Om du kan så se till att få kontakt med sjukpersonal så snabbt som möjligt efter en våldtäkt så du kan bli topsad, detta kan vara avgörande för då kan det bli DNA-bevis som är väldigt avgörande i en rättegång.

Undrar för övrigt varför vissa tror att deras antaganden är fakta? Det du tror =/= sant
Citera
2024-02-13, 03:32
Medlem
Citat:
Det räcker att säga att båda e svenskar. Det e all bevis

Nej det räcker inte. Förklara tydligt vad du menar för det här saknar logik helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in