2024-02-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Ja, av Liseberg, men inte av Flashback. Personen saknas alltså och det hela är lite skumt. Liseberg anade att vederbörande kunde vara in anslutning till bygget och sökte då denna. När de inte får svar söker de honom hemma utan resultat. Sedan kontaktas polisen som inte heller hittar honom.

Låter som de kan vara en högre uppsatt person då för vad skulle annars en Lisebergs nobody göra på bygget?
På ett bygge av denna digniteten krävs ju ID06 så det borde vara offentligt isf och det stod i media att alla arbetare checkat ut.
Citera
2024-02-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Något ni alla tycks missa när ni talar om att "allt måste rivas" är att det "bara" är badhusdelen av bygget som brunnit. Anläggningen består av en i stort sett lika stor förbyggnad med reception, restaurang, omklädning mm. Denna del tycks i stort sett vara oskadd.
Så lyckas man rädda detta är ju en stor del av jobbet redan klart.

Jag undrar hur många barnfamiljer som ser fram emot att åka på en badsemester till en anläggning som brann upp inom loppet på en timmes tid.
Citera
2024-02-12, 23:27
Medlem
Aardbegs avatar
Någon öststatare som jobbat med svetsarbeten orsakar brand, flyr sedan arbetsplatsen hals över huvud
Citera
2024-02-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag undrar hur många barnfamiljer som ser fram emot att åka på en badsemester till en anläggning som brann upp inom loppet på en timmes tid.

Nej det kan ju hända igen om en brand startar på liknande sätt. För jag tror att konstruktionen spelade roll här. Rutschkanorna brann ju hej vilt.

Jag tror inte att de bygger upp det igen på samma sätt. Gissar att det blir färre rutschkanor.
Citera
2024-02-12, 23:30
Medlem
Yxzers avatar
Citat:

Det ordnar nog sig när det forsar vatten i rutschkanan istället för byggarbete med hög värme...
Citera
2024-02-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Sådär kan det inte explodera om det inte är riggat med sprängladdningar. Solklart att det är här är riggat. Försäkringsbedrägeri?

Tror du inte bara det är brandgaser och instängd luft?

Tja vem vet, de kanske kände att det inte bar sig längre? Att det var kört i och med ökade utgifter osv. Men det var ju så gott som klart? Vi får väl se.
Citera
2024-02-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntingsea
Låter som de kan vara en högre uppsatt person då för vad skulle annars en Lisebergs nobody göra på bygget?
På ett bygge av denna digniteten krävs ju ID06 så det borde vara offentligt isf och det stod i media att alla arbetare checkat ut.

Jag kan tänka mig att det var en del "nobody" på plats för att göra andra saker än bygg. Frågan är snarare omvänd, vad skulle högre uppsatta personer göra på en byggarbetsplats?

Här har du någon som skulle plantera växter:
https://www.dn.se/sverige/tobias-job...svann-i-roken/
Citera
2024-02-12, 23:35
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nej det kan ju hända igen om en brand startar på liknande sätt. För jag tror att konstruktionen spelade roll här. Rutschkanorna brann ju hej vilt.

Jag tror inte att de bygger upp det igen på samma sätt. Gissar att det blir färre rutschkanor.

Jag tror att de nya rutschkanorna blir i metall med led-slingor i taket för belysning. Då kan man isolera dem också utan problem.

Folk har fått för dåliga associationer av att se plastkanorna brinna upp som wellpapp. Även om det inte är byggnadstekniskt nödvändigt att ha rutschkanorna i metall kommer man att göra så för den psykologiska effekten.
Citera
2024-02-12, 23:35
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Sådär kan det inte explodera om det inte är riggat med sprängladdningar. Solklart att det är här är riggat. Försäkringsbedrägeri?

helt vanlig rökgasexplosion

https://youtu.be/hJNu1O-TEwc?si=jBEaQkNkqlZUHJhO
Citera
2024-02-12, 23:37
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig att det var en del "nobody" på plats för att göra andra saker än bygg. Frågan är snarare omvänd, vad skulle högre uppsatta personer göra på en byggarbetsplats?

Här har du någon som skulle plantera växter:
https://www.dn.se/sverige/tobias-job...svann-i-roken/

Han ser ju i allra högsta grad ut som en behörig person på bygget med varselkläder etc, varken dom stora bolagen eller skatteverket accepterar att någon entrar byggarbetsplatsen utan ID06. Däremot skulle en högt uppsatt person från beställarsidan kunna ta sig förbi det systemet. Säger inte att det är så men en spekulation.
Citera
2024-02-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntingsea

Har påståtts tidigare i tråden att entreprenaden var överlämnad, då är det rimligt att det fanns personal som gick under Liseberg på plats. Finns artiklar från byggnadsarbetaren om att ncc hade noll koll på vilka som fanns på plats även under byggtiden, id06 funkade sådär.

Tror inte jag är ensam i byggsvängen om att sett utländsk personal gå genom körgrindar, lyfta staket eller att en blippar sitt kort för 10 pers i "id06 snurran" för att komma in på arbetsplatser.
Citera
2024-02-12, 23:38
Medlem
eliizars avatar
Så ni menar att om man vill bedriva försäkringsbedrägeri så tar man med sprängämnen till en arbetsplats som snart är färdigbyggd för att smälla av dem? OM man har behövt spränga något i bygget så gör man det troligast innan man ens har satt en spade i marken innan man började bygga, dvs för år sedan.

Kan vara gaser från brand eller gasol som leds upp i byggnaden som blivit som en gigantisk skorsten och sen smäller det ut från tunnaste materialet där uppe, dvs fönster. Det river med sig en massa annat bråte också samt leder ut i rutshbanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in