2024-02-12, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag vet inte vad CA har med denna tråd att göra... Finns inga bevis för att SE är mördaren. SE stämmer dåligt in på signalementet, mördaren hade blå jacka tex. Mannen YN ser är sannolikt inte mördaren.

Man utredde SE både på 80 talet och flera år på 10talet som huvudmisstänkt. Man hittade inga tecken på att SE skulle vara mördaren, ingen koppling till en revolver.

Finns inget belagt palmehat hos SE.

Det finns mer på SE än andra teorier- rätt signalement, motiv och han var där tiden för mordet m.m. Polis och åklagare utredde inte alls SE som en misstänkt på 1980-talet eller 1990-talet dvs husrannsakan, teknisk undersökning av kläder m.m. Hade de gjort det så hade man fått svar på om han var gm eller vittne.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-02-12 kl. 18:26.
Citera
2024-02-12, 18:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Du vet inte vilket håll SE gick när han gick ut från Skandiahuset- kan ha varit vänster eller höger.

Tidtabellerna pekar mot att SE gick vänster. Precis som SE säger. Höger är en fri fantasi.
Citera
2024-02-12, 18:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det finns mer på SE än andra teorier- rätt signalement, motiv och han var där tiden för mordet m.m.

SE: Fel signalement, inget motiv, inte ute på gatan i tid för att hinna mörda Palme. Svagt.

Mördaren i blå jacka, vem är han
Citera
2024-02-12, 18:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, runt 40.

Såg SE ut att vara runt 40 som vittnen säger?

Där skär sig såsen ordentligt. "Lite äldre" syftar på en person över 50.

En märkbart äldre person än förhörsledaren, som var 44.

SE ser spänstig ut när han springer. Vittnena såg som bekant mestadels ryggtavlan.

Kunde han med sina smala ben och ett väldrillat löpsteg kunna misstas för att vara yngre. Svar: Ja.

Endast NF såg den förmodade GM framifrån, och bedömde honom som "lite äldre".
Citera
2024-02-12, 18:27
Avslutad
Citat:
Tidtabellerna pekar mot att SE gick vänster. Precis som SE säger. Höger är en fri fantasi.

Det fanns andra alternativ högerut också- bussar, tunnelbana, pendeltåg, taxi.
Citera
2024-02-12, 18:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Såg Grandmannen "lite äldre" ut?
Ja lite äldre än FL åtminstone som var 44 år, om vi ska vara petiga. Om man ska hårdra det så lutar det snarare åt närmare 60 än 50 eftersom NF ansåg det värt att nämna att han var för gammal för vara säkerhetsvakt. Det är väl knappast något man oombett säger om en 30-45-åring.

AD sa att GM inte sprang med en yngre mans vighet.

Edit: Fel av mig, ovan gäller förstås Tensonmannen.som NF bedömde som äldre än förhörsledaren.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-02-12 kl. 18:42.
Citera
2024-02-12, 18:28
Avslutad
Citat:
SE: Fel signalement, inget motiv, inte ute på gatan i tid för att hinna mörda Palme. Svagt.

Mördaren i blå jacka, vem är han

SE- rätt signalement med mörk lång rock som gick ner till knäna, kom ut i rätt tid, hade motiv m.m.
Citera
2024-02-12, 18:37
Medlem
Citat:
Så det bra vittnet YN missar helt huvudbonad, misstar plagget för en rock... Det är inget övertygande vittne.

Det finns helt klart en öppning för att detta är någon annan än mördaren.

Finns inget annat rimligt scenario än att det är GM.

Jag har inte sett någon gjort ett gediget arbete på ett scenario där det inte är GM. Bara allmänna tyckande.

Så jag ser det som att det är GM som springer på DBG.
Citera
2024-02-12, 18:38
Medlem
Citat:
Det är inte en fri fantasi. Det är en hypotes som är möjlig.

Att du inte gillar den är en annan sak.
Citera
2024-02-12, 18:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Finns inget annat rimligt scenario än att det är GM.

Jag har inte sett någon gjort ett gediget arbete på ett scenario där det inte är GM. Bara allmänna tyckande.

Så jag ser det som att det är GM som springer på DBG.

Finns flera rimliga scenarion. En kriminell, en fegis, en medhjälpare. Fullt rimligt.

Mördaren viker av på Malmskillnadsgatan. En kriminell, fegis eller medhjälpare på David Bagares gata, Malmskillnadsgatan eller ovanför rulltrappan bestämmer sig då för att sticka också. Jag hade varit rädd för ljuden av LJ:s steg i trappan om jag hade stått där uppe, hört två skott och sett en person springa därifrån.
Citera
2024-02-12, 18:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är inte en fri fantasi. Det är en hypotes som är möjlig.

Att du inte gillar den är en annan sak.

Fri fantasi är det. Varför skulle det inte vara en fri fantasi?

Saker som "det är inte omöjligt" är fri fantasi. Kalla det hypotes du, så kallar jag det fri fantasi.
Citera
2024-02-12, 18:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja lite äldre än FL åtminstone som var 44 år, om vi ska vara petiga. Om man ska hårdra det så lutar det snarare åt närmare 60 än 50 eftersom NF ansåg det värt att nämna att han var för gammal för vara säkerhetsvakt. Det är väl knappast något man oombett säger om en 30-45-åring.

AD sa att GM inte sprang med en yngre mans vighet.

Edit: Fel av mig, ovan gäller förstås Tensonmannen.som NF bedömde som äldre än förhörsledaren.

Tolkar den raden något annorlunda. Notera kommatecknet: "lite äldre, äldre än fhl (44)".

Det står alltså inte "lite äldre än fhl".

Kan tänka mig att det bygger på något i denna stil:

FHL: Lite äldre, sa du. Äldre än mig?

NF: Ja.

Men svårt att veta om man inte får höra inspelningen. Var detta en av de som Avsnitt inte hittat på?

Det är i så fall skandalöst. Utredningens viktigaste vittne, vid sidan om LJ och YN ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in