2024-02-12, 13:19
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Det här har redan avhandlats i tråden och det visade sig inte vara särskilt vanligt.
Särskilt när man deltar aktivt genom att rida av och suga av den påstådda förövaren.

Ah, så det ni kommit fram till är att vetenskapen har hela tiden haft fel? Experiment som Stanfordsfängelseexpriment och Milgrams lydnadsexpriment är bara påhitt?
Citera
2024-02-12, 13:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Relevant är att fenomenet att ”frysa” under stress inte är ovanligt. Inte heller ovanligt att personer motvilligt gör saker för att de känner tvång under en hotbild. Tex; ”Om faran är verklig och vi inte har möjlighet att försvara oss eller undfly så är det inte ovanligt att reagera med den responsen som du beskriver. Det är ett medfött reaktionsmönster som syftar till att minimera skadan som kan uppstå om man kämpar emot och till att få förövaren att tappa intresse genom att offret redan ”spelar dött”. I djurvärlden kan sådant leda till att rovdjuret avbryter sitt anfall och bytesdjuret kan slinka i väg.”
https://www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/?ID=21841&Q=Varf%F6r+gjorde+jag+inget+motst%E5nd+n %E4r+pappa+misshandlade+mig%3F

Sen finns ju slutsatserna från Stanfordexprimentet, för att nämna ett av flera experiment om mänskliga beteenden.

Vi kan med fördel diskutera frågan om den påstådda frysreaktionen här: (FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"

Om det skulle finnas en automatisk respons att spela död som svar på fara, så är frågan forfarande vilken sorts fara som krävs för att den skall kicka in och vad som krävs för att den skall få övertaget över rationella överväganden.

Målsäganden i det här fallet är inte objektivt sett hotad av någon fara och har mycket gott om tid till att låta rationella överväganden styra över eventuella automatiska reaktioner.
Citera
2024-02-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, hon hade en urringad överdel/topp.
Jag valde ordet för att jag INTE vet om det var tröja, blus, linne, överdel på klänning utan att det var ett plagg på överdelen av kroppen.

Nej, du valde ordet för att top signalerar kyskhet. Lögn, således.

Citat:
Färdig diskuterat om ordet nu.

Bara för att du särskriver så är det inte färdigskrivet.
Du drar gigantiska växlar när någon annan drar egna slutsatser men du gör det själv hela jävla tiden i dina lögnaktiga påståenden.

Citat:
Hur vet du det - du har ju inte sett plagget.

Den har beskrivits, flera gånger.
Också det här har du fått förklarat för dig, ditt kräk.

Citat:
Nej, det har jag aldrig påstått. Såvitt jag sett har ingen annan heller hävdat det - utan frågan är vad det är för plagg han drar av eftersom hon enbart har nattlinne och trosor på sig.

Det har du visst det. Du och Tomaten skrek er hesa över just det. Lögnare.

Citat:
Att du saknar förmåga att förstå det är inte andras fel.

Att du projicerar ingår i din psykiska sjukdom, och ditt patologiska ljugande också.
Citera
2024-02-12, 13:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Nej, du valde ordet för att top signalerar kyskhet. Lögn, således.

Nej, i så fall är det tvärtom. Tröja signalerar mer kyskhet än top.

I övrigt kan du återkomma med stöd för dina påståenden - för det finns ingen poäng med en diskussion som enbart går ut på att du får spy lögner och otidigheter.
Citera
2024-02-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ah, så det ni kommit fram till är att vetenskapen har hela tiden haft fel? Experiment som Stanfordsfängelseexpriment och Milgrams lydnadsexpriment är bara påhitt?

Några av de som försvarar den dömde, försöker få det gällande att frysreaktioner inte är vanliga. Dessa har även en övertro på målsägandes kapacitet att värja sig.

Vi andra i tråden, som i princip får försvara målsägande, då hon svärtas ner på olika vis, vi vet ju att frysreaktioner är vanliga i våldtäktsfall. Och även att man under rädsla att bli skadad om man gör motstånd kan börja lyda förövaren.

Så det är väl lite olika hur man ser på dessa saker i tråden. Så bra att du kommer in med vetenskapliga belägg! Det uppskattas!
Citera
2024-02-12, 13:31
Medlem
Citat:
Relevant är att fenomenet att ”frysa” under stress inte är ovanligt. Inte heller ovanligt att personer motvilligt gör saker för att de känner tvång under en hotbild.

Inget hot, tvång eller våld har förekommit i det här fallet. C är dessutom fullt kapabel till att försvara sig mot hot om hon skulle känna sig tvingad, hon har svart bälte i judo och har vunnit regionala tävlingar i armbrytning och styrkelyft och väger 70+ kg.
Citera
2024-02-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det framgår väl att hon misstänker att han är intresserad, inte att det är uttalat att han vill ligga med henne.
Dessutom så är man kompisar så förväntar man sig inte att den andra skall våldta ens om intresserat är besvarat men man för stunden inte vill ligga.
När hon pratar om honom med Z så handlar det om att hon befarar att han kan ha läst in fel signal - inte att han signalerat våldtäkt eller att hon befarar att de skall ske.

Jag vill hävda att det ofta uppstår intresse från det ena mot den andra när kille/tjej är kompisar - men att om det inte är besvarat så hanterar den som är intresserad det och man kan fortsätta vara kompisar och umgås på platonisk nivå.
Det är också så att om man umgås i samma kretsar och har haft andra kontakter med varandra - i det här fallet har båda pratat med den andra om sina förhållanden t ex - vilket betyder att det inte handlar om helt ytlig bekantskap -så har man mycket mer som väger in än du vill göra gällande.

Sen är det ju återigen så att det spelar egentligen ingen roll varför hon inte struntade i honom - att få sova över betyder inte rätt att ligga, eller att hon vill ligga.
Man måste nog var rätt autistisk om man tror det och agerar på det utan att faktiskt försäkra sig om att den andra är med på det.

Det är ju också så att det är han som kontaktar henne och säger att han missat bussen, inte tvärtom, detta trots att han andra att vända sig till -- skall man uppfatta det som om att han har gillrat en fälla för henne?

Detta är V:s version av kontakten. Där finns ingen flirt.

Vad har ni haft för typ av relation?
Jag upplevde i början att vi flirtade med varandra. Sen fick jag veta att hon hade pojkvän och
då slutade vi. Och vi hade inte kontakt på några veckor. Sen började vi skriva på snap igen
och hon skulle dumpa sin pojkvän. De hade bråkat. Vi fortsätter prata om lite allt mögligt
men vi flirtade inte. Sen vid något tillfälle, tror det var en eller två dagar innan detta sa hon att
hon gjort slut med sin pojkvän, bråkat med sin expojkvän och ja, vi pratade väl kanske ofta
men vi träffades aldrig.

Båda anger att det handlade om att sova över - men av något skäl läser han in mer senare - båda är överens om att det pratades om en madrass i inledningen men att han vill sova i sängen.

I efterhand tror jag båda parter ångrar sina beslut - men det är lätt att vara efterklok. Att man är schysst mot en kompis, som man dessutom delar umgänge med tycker jag inte är konstig. I synnerhet som han inte direkt uttalat eller tidigare gjort några försök om sex.

Det stora problemet i den här domen tycker jag är rubricering och strafftid, eftersom detta enligt min uppfattning är ett scenario som borde hamna under "oaktsam våldtäkt" och tre år är ett långt straff när det handlar om det som beskrivs eftersom det sannolikt är så att han inte kunnat uppfatta henne som ovillig under hela förloppet eftersom hon efter motstånd inte enbart är passiv utan senare svarar och samarbetar även om det är ovilligt.

Klockrent vad jag också tänker i fallet.
Citera
2024-02-12, 13:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vi kan med fördel diskutera frågan om den påstådda frysreaktionen här: (FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"

Om det skulle finnas en automatisk respons att spela död som svar på fara, så är frågan forfarande vilken sorts fara som krävs för att den skall kicka in och vad som krävs för att den skall få övertaget över rationella överväganden.

Målsäganden i det här fallet är inte objektivt sett hotad av någon fara och har mycket gott om tid till att låta rationella överväganden styra över eventuella automatiska reaktioner.
Målsäganden har inte förmåga att bryta när han inte initialt lyssnar utan fortsätter. Därefter handlar det enligt henne själv mer om att göra som han säger - och det är ju inte alls något okänt även om personen inte har yxan över huvudet.
Att lyda för att inte väcka ilska eller negativ reaktion och hamna i en situation som man inte kan kontrollera är ju ingen okänd reaktion.
Det finns ju dessutom en väldig massa reaktioner som inte passar in i uppsatta mallar med bestämda kriterier.
Hade hon skäl att frukta för sitt liv - nej inte såvitt det framkommit, men rädsla eller oförmåga att agera handlar vanligen inte om det.
Citera
2024-02-12, 13:38
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:

Va fan, du kan ju inte hänvisa till att ta diskussionen i en annan tråd och sen fortsätta diskutera ämnet här.

”Spela död” är i det här fallet ett beteende som minimerar en upplevd fara för skada. Finns massa exempel på människors beteende som förändras under stress eller upplevd påtryckning, mest kända Milgrams lydnadsexpriment och Stanfordsfängelseexpriment.
När jag växte upp fick man lära sig att inte ge sig på de som var mindre. För de som är svagare och mindre kommer direkt hamna i underläge och det är den starkares ansvar att visa hänsyn.
Jag var inte med på rättegången och känner inte heller flickan, så jag kan inte svara för hur personerna är eller vad som exakt hände. Men jag vet att stress och riktiga eller upplevda rädslor förändrar människors beteende.
De som varit med vid olyckor eller hamnat i situationer med mycket våld, vet att människor agerar irrationellt. Det är väldigt få människor som agerar rationellt i krissituationer.
Citera
2024-02-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ja. Om jag skickar ett judeskämt till dig och hävdar att det är oskyldigt och att jag inte ville vara antisemitisk, finns det då situationer där en utomstående kan bedöma att jag inte är sanningsenlig när jag hävdar det, eller måste man alltid tro mig på mitt ord?

Finns det situationer där man som utomstående kan bedöma att när en målsägande skickar en bild och hävdar att hon inte förstod att någon skulle finns denna sexig så är det objektivt sett osannolikt att hon inte förstod detta?

Beror det inte på bildens, skämtets eller vad det nu kan röra sig natur hur vi bedömer saken?

Om det hör till vanligheten att folk i din åldersgrupp skickar antisemitiska skämt till varandra, så får man ju objektivt titta på detta fakta.

I målsägandes åldersgrupp är det vanligt att bära urringat, lägga upp kort på sig i urringat. Och givetvis även skicka kort på sig själv med urringat.

Och rent oavsett vilket: en skickad bild på någon i urringat är inte synonymt med att det är fritt fram för bildmottagaren att stoppa dolmen i henne. I synnerhet inte om hon säger "nej", puttar bort honom, vänder sig bort och kniper ihop sina ben.
Citera
2024-02-12, 13:46
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Inget hot, tvång eller våld har förekommit i det här fallet. C är dessutom fullt kapabel till att försvara sig mot hot om hon skulle känna sig tvingad, hon har svart bälte i judo och har vunnit regionala tävlingar i armbrytning och styrkelyft och väger 70+ kg.

Tydligen fanns ju något tvång, enligt rätten?

Jag vet högt rankade kvinnliga mma-fighters som åkt på stryk av män som är nybörjare i sporten.

” – Jag puttade bort honom, vände mig om och sa nej. Men han bara fortsatte, vittnade kvinnan inför rätten." För mig personligen så upphör alla försök till sexuell samvaro där. Allt efter det är inte ok. Borde vilken normal människa som helst förstå?
Citera
2024-02-12, 13:55
Medlem
Citat:
Vi vet att hon hävdar detta. Nu gällde det ditt påstående om att målsäganden inte var intresserad av den tilltalade för att hon var ute med Kingen. Hon kan väl varit intresserad av den tilltalade eller av att gå på festen samma kväll men redan bestämt med Kingen och därför varit förhindrad?

Nej, hon hade inte ens en tanke på att gå på den där festen. Såhär säger målsägande:

FL: Vad var det för typ av fest, eller vem var det hos.
MÄ: Det var hemma hos en annan i vår faddergrupp så det var bara vi som har börjat, vi som är i
den här faddergruppen så det var nästan tio pers hemma hos en kompis bara. Jag antar att
dom drack och lyssna på musik eller så, men det var ingen större fest vad jag vet. Jag var ju
inte själv där så jag vet inte så mycket. Men jag har ju andra vänner som var där också, men
jag har inte frågat dom om det eftersom ja det har inte kommit dit.
FL: Okej och så sa du att du skulle ha varit med på den festen, stämmer det.
MÄ: Ja, jag var ju inbjuden för det var faddergruppen, hela faddergruppen kunde komma, men jag
gör inte så mycket med faddergruppen eftersom jag hittat vänner utanför faddergruppen som
jag trivs bättre med. Så jag var ju inbjuden men jag gick inte dit, jag hade aldrig tanken att gå
dit heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in