Citat:
Ursprungligen postat av
fragola
En sak jag aldrig riktigt fattat är varför både Lampers och Thomas P tycker att den här så kallade chocken är så intressant. Ett annat vittne kräktes väl mot en fasad.
(Obs, detta är ingen kritik riktat mot specifikt dig Rust-Lee)
Jag fattar att TP vill ha det till att Stig är chockad för att han är GM men det blir lite meningslöst som argument då andra vittnen, kanske också känsliga själar, uppenbarligen också reagerade på hur blodet väller fram på trottoaren.
För mig blir hans tjatande om den här chocken en sådant tillfälle där TP tolkar Stig ensidigt och det undergräver hans trovärdighet.
Bra funderingar.
"Chocken" brukar ju generellt (vilket inkluderar TP + Lampers) användas som något form av "bevis" för att Engström troligtvis inte talar sanning.
Läser du det narrativ han själv vill förmedla så handlar det om hjälten vi inte visste att vi behövde (dock blev det tyvärr: Hjälten ingen såg, aka Spöket på Sveavägen). Han är närmast först på plats, han assisterar med OP, han pratar med LP, han guidar poliser och han rusar in i gränden.
Samma person ska sedan (när han har gått ca 60 m) nästan helt "rasa ihop".
HO beskriver ju en individ som har svårt att göra sig förstådd pga chock.
Beror det inte på en löptur runt kvarteret får man väl anta att det då faktiskt beror på chock?
Det är fortfarande bara ca 60 m från mordplatsen.
Även om det rent teoretiskt är möjligt för en människa att bli alert och pragmatisk under ett pågående trauma för att sedan rasa ihop finns det väldigt lite som pekar mot att så är fallet här.
Min åsikt är att zoomar man ut och lägger Engströmpusslet (där han är ett vittne) pratar vi om en individ som med all sannolikhet kom fram sådär 40-60 sekunder efter mordet för att sedan hålla sig på avstånd. Han gav inte någon anledning för någon att komma ihåg honom helt enkelt.
Och det är mycket möjligt att han faktiskt blev chockad av synen av en människa som låg på marken och blödde ut. Det är väl inget konstigt egentligen?
Adderar vi att han fick reda på att det rörde sig om OP kanske vi pratar om en blandning av fylla, chock och upphetsning?