2024-02-11, 21:39
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nja. Lampers går ju på väktarnas uppgift.
Och där finns det inga frågetecken Stig var väldigt chockad av sin upplevelse. Så pass att man ville ringa honom en taxi.

En sak jag aldrig riktigt fattat är varför både Lampers och Thomas P tycker att den här så kallade chocken är så intressant. Ett annat vittne kräktes väl mot en fasad.
(Obs, detta är ingen kritik riktat mot specifikt dig Rust-Lee)

Jag fattar att TP vill ha det till att Stig är chockad för att han är GM men det blir lite meningslöst som argument då andra vittnen, kanske också känsliga själar, uppenbarligen också reagerade på hur blodet väller fram på trottoaren.

För mig blir hans tjatande om den här chocken en sådant tillfälle där TP tolkar Stig ensidigt och det undergräver hans trovärdighet.
Citera
2024-02-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Som jag uppfattar Stig ville han gärna hamna i rampljuset , gör det honom till en mördare?

Fast nu pratade vi om Lampers teori att Engström ljuger för att hamna i rampljuset...

Om språngmarschen och supervittnet är påhitt så blir förväxlingen en lögn..

Gör detta honom till GM ? Nej..

Men det kan inte heller vara vanligt att något vittne går så långt och dessutom straffbart
Citera
2024-02-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast nu pratade vi om Lampers teori att Engström ljuger för att hamna i rampljuset...

Om språngmarschen och supervittnet är påhitt så blir förväxlingen en lögn..

Gör detta honom till GM ? Nej..

Men det kan inte heller vara vanligt att något vittne går så långt och dessutom straffbart

Den ende jag kommer på är Alf Lundin som anses ha ljugit för PU.

" Alf L. Ja, det är bara ihopljuget alltihop.
Jag ville hamna i händelsernas centrum."

https://drive.google.com/file/d/1s0JALBnjHnVlw6OunEy0HDxF7CmUCKWI/view
19940316 Förhör Alf Lundin E 4426
Senast redigerad av Sumer 2024-02-11 kl. 21:51.
Citera
2024-02-11, 22:27
Medlem
Citat:
Den ende jag kommer på är Alf Lundin som anses ha ljugit för PU.

" Alf L. Ja, det är bara ihopljuget alltihop.
Jag ville hamna i händelsernas centrum."

https://drive.google.com/file/d/1s0JALBnjHnVlw6OunEy0HDxF7CmUCKWI/view
19940316 Förhör Alf Lundin E 4426

Det är väl hur mkt man är beredd på att ljuga om...Eller?
Citera
2024-02-11, 22:30
Medlem
Citat:
Det är väl hur mkt man är beredd på att ljuga om...Eller?

Alf L ljög och utökade sin historia tills han själv blev misstänkt för mordet.
SE kunde ha gått samma väg .
Har du tittat på det bifogade förhöret med Alf?
Senast redigerad av Sumer 2024-02-11 kl. 22:32.
Citera
2024-02-11, 23:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Han hade varit igång 16 timmar och hade semesterplaner men du tycker att en person 50+ skulle springa runt på natten och leta journalister.

Han sprang, enligt egen utsago, efter ett antal poliser strax innan journalisterna anlände.

Hade inte Otto hittat bilder också, där det eventuellt är SE som närmar sig folkmassan vid avspärrningen, fast senare, efter vändan in på Skandia, möjligtvis ... Såg ett klipp om det.

Och dagen efter var han full av energi, i kontakt med tidningar, polisen, vänner, bekanta, Skandia och Oslo.

Uppenbarligen hann han med att packa inför skidresan också.

Vi vet inte vad han hade för sig på kontoret. Tog han sig en tupplur efter whiskeyn ibland?
Citera
2024-02-12, 08:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Maggan...Hon fick snabbt stå tillbaka när Engström verkligen ville synas i media..

Hon blev säkert förtjust när Engström dessutom började prata om att han är förväxlad med GM...
Ville Engström verkligen synas i media? Han höll väl en hyfsat låg profil i drygt en månad efter att dagen efter mordet lagt grunden för den viktiga förväxlingen (målgrupp: kollegor, vänner, polisen m fl), men sedan veckorna efter...? I DN är han inte omnämnd en enda gång i mars 1986.

("Viktiga" förväxlingen som GM då förstås, som vittne blir det bara konstigt).
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-02-12 kl. 09:03.
Citera
2024-02-12, 08:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Oavsett så är det en märklig väg Engström väljer för att få bekräftelse...

Att ljuga ihop saker för att bli förväxlad med GM...

Lampers måste ju inse att det är mkt märkligt av ett vittne att göra så

Om nu Engström (som vittne) faktiskt försökte bli förväxlad (alla köper ju inte detta) så är det självklart ett ytterst märkligt beteende.
Citera
2024-02-12, 08:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
En sak jag aldrig riktigt fattat är varför både Lampers och Thomas P tycker att den här så kallade chocken är så intressant. Ett annat vittne kräktes väl mot en fasad.
(Obs, detta är ingen kritik riktat mot specifikt dig Rust-Lee)

Jag fattar att TP vill ha det till att Stig är chockad för att han är GM men det blir lite meningslöst som argument då andra vittnen, kanske också känsliga själar, uppenbarligen också reagerade på hur blodet väller fram på trottoaren.

För mig blir hans tjatande om den här chocken en sådant tillfälle där TP tolkar Stig ensidigt och det undergräver hans trovärdighet.

Bra funderingar.

"Chocken" brukar ju generellt (vilket inkluderar TP + Lampers) användas som något form av "bevis" för att Engström troligtvis inte talar sanning.

Läser du det narrativ han själv vill förmedla så handlar det om hjälten vi inte visste att vi behövde (dock blev det tyvärr: Hjälten ingen såg, aka Spöket på Sveavägen). Han är närmast först på plats, han assisterar med OP, han pratar med LP, han guidar poliser och han rusar in i gränden.

Samma person ska sedan (när han har gått ca 60 m) nästan helt "rasa ihop".
HO beskriver ju en individ som har svårt att göra sig förstådd pga chock.
Beror det inte på en löptur runt kvarteret får man väl anta att det då faktiskt beror på chock?
Det är fortfarande bara ca 60 m från mordplatsen.

Även om det rent teoretiskt är möjligt för en människa att bli alert och pragmatisk under ett pågående trauma för att sedan rasa ihop finns det väldigt lite som pekar mot att så är fallet här.

Min åsikt är att zoomar man ut och lägger Engströmpusslet (där han är ett vittne) pratar vi om en individ som med all sannolikhet kom fram sådär 40-60 sekunder efter mordet för att sedan hålla sig på avstånd. Han gav inte någon anledning för någon att komma ihåg honom helt enkelt.
Och det är mycket möjligt att han faktiskt blev chockad av synen av en människa som låg på marken och blödde ut. Det är väl inget konstigt egentligen?

Adderar vi att han fick reda på att det rörde sig om OP kanske vi pratar om en blandning av fylla, chock och upphetsning?
Citera
2024-02-12, 09:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
"Hans Ölvebro till mig: "SLUTA GRÄV I SKITEN | Christer A | Stig Engström | Palmemordet"

" Otto: Hur är det möjligt att man pekar ut honom.
Ölvebro: Han måste ha fått en hjärnblödning."

https://www.youtube.com/watch?v=Dt7dgLGuGi4

När man hör en spaningsledare utbrista orden: "Hur kunde Skandiamannen veta att de skulle passera just där då? + "Han var ju inne på Skandia då".

Då förstår man varför mordet aldrig blev uppklarat.

Nu tror inte jag nödvändigtvis att Engström är GM. Men om det var på den nivån man opererade under utredningen så förstår jag varför man inte fick något gjort.

Katastrof på många nivåer.
Citera
2024-02-12, 09:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är det som är Netflixserien största bidrag till hypotesen om GM-SE.

Och nått som TP missar i sin hypotes.

Det var något som diskuterades i tråden redan innan den kulturellt svaga Netflixserien.

Anledningen till att Netflixserien gjorde det var för att få ihop SE med Grandmannen, skulle jag säga. Inte för att få ihop honom med vittnena på mordplatsen.

KP hade ingen anledning klä SE i blå jacka för att de släppt Grandmannen.
Citera
2024-02-12, 09:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kan vittnerna missa en väska 15x20 cm?

Den viktigaste frågorna man/du bör ställa är:

Borde vittnet ha iakttagit en sån väska utifrån sina förutsättningar?

Är det högst rimligt att missa en sån väska?

Varför är det ingen annan som lägger fram detta argument dagarna i ända?

Om GM har väskan i handen så anser ju inte jag det högst rimligt att 20 vittnen missar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in