2024-02-11, 21:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det håller jag med dig helt om. Det är ett ofog att angripa användares språkkunskap och exempelvis felstavade ord istället för att hålla sig till topic. Du får gärna rapportera dessa inlägg när du stöter på dem.
Folk som skriver illa kan dra åt helvete, och på ett diskussionsforum, där man skriftligt utbyter åsikter, borde det vara ett hygienkrav att kunna stava, formulera sig och inte särskriva. Kort sagt kunna hantera det verktyg vi har har att dela information med varandra, det skrivna språket. Klarar man inte det får man tåla kritik. Och bättra sig.
Vissa inlägg är som att se användaren storma in på en fotbollsmatch med en hockeyklubba och plocka upp bollen med händerna. Ja, vi förstår vad som menas, men det är fel, och dumt, och borde stävjas.

Fö anser jag att trams och ot är två olika saker, ot behöver inte vara trams, och trams kan vara on topic. Bryt upp regeln i två.
Senast redigerad av mikaels 2024-02-11 kl. 21:07.
Citera
2024-02-11, 21:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det håller jag med dig helt om. Det är ett ofog att angripa användares språkkunskap och exempelvis felstavade ord istället för att hålla sig till topic. Du får gärna rapportera dessa inlägg när du stöter på dem.

Det skulle lätt kunna bli min livsuppgift.
Citera
2024-02-11, 21:17
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, precis, men reglerna har ändrats över tid, så det jag önskar är eventuellt striktare regler eller striktare tolkning av reglerna.

Detta är du ensam om - vi andra önskar slappare regler och högre tolerans för avvikelser. Vi är i ständigt gerillakrig mot moderatorkåren.

Du är en liten, rädd man - som Trump, Biden, Putin, Hitler och Elon Musk.

Mitt inlägg rymmer inte bara ett utan två respektingivande tankestreck.
Citera
2024-02-11, 21:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag tycker det är fruktansvärt mycket trams på Flashback numer. Här är ett exempel jag dök på nyss:

Forumet är totalt fullt med inlägg likt detta. Biden är dement, Trump är efterbliven, Putler är Hitler, demokrater är kommunister, republikaner är inavlade. Kom igen nu, det här börjar ju likna Aftonbladet.

Om Flashback är för en öppen debatt så tycker jag man ska rensa upp lite. För mycket av det ovan hämmar en öppen debatt. Man får givetvis tycka vad man vill, men jag tror inte det är fel att kräva lite resonemang och eftertanke. Förmodligen råder något slags Pareto-fördelning av kvaliteten på inlägg, så att kapa de sämsta 20% av användarna skulle förmodligen minska mängden skräp med 80%.

Är inte det här värt att åtminstone dra en vända internt? Forumet är som att vada genom ett träsk numer.
Jag har läst dina inlägg i den här tråden och jag håller med dig om att vissa trådar och ämnen präglas av det du beskriver samt mycket annat liknande. Lägg därtill att den typen av trådar också innehåller mycket personangrepp där idiotförklaringar av debattörer med annan åsikt haglar. Det är väldigt vanligt bland ämnen där samhällsdebatten så att säga, är väldigt polariserad. Det blir lite tråkigt att läsa igenom trådarna och följa debatten då.
Citera
2024-02-11, 22:29
Medlem
Zenabs avatar
Håller med helt, dem verkar uppfatta de mesta som trams. Förstår inte riktigt hur låg ribba dem har egentligen. Tråkigt att de blivit såhär, förr var Flashback bättre.
Citera
2024-02-11, 23:27
Medlem
styckets avatar
Att bara påstå rent negativa kommenta tillför absolut ingenting til diskussionen iaf.

Dessa hade man defentivt klarat sig utan. De har inget o tillföra de bara klagar.
Citera
2024-02-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Folk som skriver illa kan dra åt helvete, och på ett diskussionsforum, där man skriftligt utbyter åsikter, borde det vara ett hygienkrav att kunna stava, formulera sig och inte särskriva. Kort sagt kunna hantera det verktyg vi har har att dela information med varandra, det skrivna språket. Klarar man inte det får man tåla kritik. Och bättra sig.
Vissa inlägg är som att se användaren storma in på en fotbollsmatch med en hockeyklubba och plocka upp bollen med händerna. Ja, vi förstår vad som menas, men det är fel, och dumt, och borde stävjas.

Fö anser jag att trams och ot är två olika saker, ot behöver inte vara trams, och trams kan vara on topic. Bryt upp regeln i två.
Jag håller inte med. Det finns folk som inte alls är bra på att uttrycka sig i skrift, men de kan ändå ha mycket att tillföra en diskussion. Räcker det inte med att du själv får briljera med din språkhanteringsförmåga, måste du racka ner på andra som inte är lika duktiga som du? Idag får man inte lära sig att skriva begripligt i skolan, det är därför bra om folk har möjlighet att öva efter skolan, t ex här. Språklig förmåga handlar trots allt mest om övning.

Det finns gränser, givetvis. Inlägg måste vara någorlunda läsbara.
Citera
2024-02-12, 00:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmaladestarfish
Jag håller inte med. Det finns folk som inte alls är bra på att uttrycka sig i skrift, men de kan ändå ha mycket att tillföra en diskussion. Räcker det inte med att du själv får briljera med din språkhanteringsförmåga, måste du racka ner på andra som inte är lika duktiga som du? Idag får man inte lära sig att skriva begripligt i skolan, det är därför bra om folk har möjlighet att öva efter skolan, t ex här. Språklig förmåga handlar trots allt mest om övning.

Det finns gränser, givetvis. Inlägg måste vara någorlunda läsbara.
Alla kan inte spela fotboll, så vi måste låta dampiga idioter förstöra matchen med hockeyklubbor och hands? Bara för att de vill, och inte kan bättre?
Vore det inte bättre att lära sig spela fotboll, om det är vad man vill?
Lär dig skriva om du vill diskutera på ett forum. Är det verkligen ett orimligt krav?

Jag rackar normalt inte ned på småfel, men när det blir svårläst vill jag reagera, men det räknas som ot att kommentera att ett inlägg är svårbegripligt.
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Citera
2024-02-12, 00:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag tycker det är fruktansvärt mycket trams på Flashback numer. Här är ett exempel jag dök på nyss:

Forumet är totalt fullt med inlägg likt detta. Biden är dement, Trump är efterbliven, Putler är Hitler, demokrater är kommunister, republikaner är inavlade. Kom igen nu, det här börjar ju likna Aftonbladet.

Om Flashback är för en öppen debatt så tycker jag man ska rensa upp lite. För mycket av det ovan hämmar en öppen debatt. Man får givetvis tycka vad man vill, men jag tror inte det är fel att kräva lite resonemang och eftertanke. Förmodligen råder något slags Pareto-fördelning av kvaliteten på inlägg, så att kapa de sämsta 20% av användarna skulle förmodligen minska mängden skräp med 80%.

Är inte det här värt att åtminstone dra en vända internt? Forumet är som att vada genom ett träsk numer.
Hörrudu, det där exemplet är inte bara liiite ryckt ur sitt sammanhang. Är ju som att reagera på någon som svär som den värsta kapten Haddock och liksom bara glömma att anledningen till det är att han just råkade krossa tummen med en hammare.

Kontexten här är att tRump har sagt att skulle kunna uppmana ryzzarna till att anfalla Nato-länder. Om detta är sant är man bara rätt konstig om man bara upprörs över reaktionerna. Hur fan tänker du egentligen???

Kontexten:
(FB) Trump: Betala för NATO eller jag ber ryssarna anfalla er
Citera
2024-02-12, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Alla kan inte spela fotboll, så vi måste låta dampiga idioter förstöra matchen med hockeyklubbor och hands? Bara för att de vill, och inte kan bättre?
Vore det inte bättre att lära sig spela fotboll, om det är vad man vill?
Lär dig skriva om du vill diskutera på ett forum. Är det verkligen ett orimligt krav?

Jag rackar normalt inte ned på småfel, men när det blir svårläst vill jag reagera, men det räknas som ot att kommentera att ett inlägg är svårbegripligt.
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Du upplever Flashback som en fotbollsmatch? Ja, det kan man väl göra. Har aldrig tänkt på forum på det sättet.
Att man inte får kommentera att ett inlägg är svårbegripligt är förmodligen för att det är en av de allra vanligaste (och mest tröttsamma) härskartekniker som förekommer på forum. En skribent låtsas att en meningsmotståndare svamlar eller uttrycker sig obegripligt. Det är en form av gaslighting, meningsmotståndaren ska börja tvivla på sig själv och helst ge upp diskussionen.

Ibland är dock inlägg så illa skrivna att de helt enkelt inte går att förstå. Kanske kan man rapportera dem till en moderator då, jag vet inte.
Citera
2024-02-12, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmaladestarfish
Du upplever Flashback som en fotbollsmatch? Ja, det kan man väl göra. Har aldrig tänkt på forum på det sättet.
Att man inte får kommentera att ett inlägg är svårbegripligt är förmodligen för att det är en av de allra vanligaste (och mest tröttsamma) härskartekniker som förekommer på forum. En skribent låtsas att en meningsmotståndare svamlar eller uttrycker sig obegripligt. Det är en form av gaslighting, meningsmotståndaren ska börja tvivla på sig själv och helst ge upp diskussionen.

Ibland är dock inlägg så illa skrivna att de helt enkelt inte går att förstå. Kanske kan man rapportera dem till en moderator då, jag vet inte.

Istället för att skriva att ett helt inlägg är svårbegripligt så kan man ju belysa en specifik del av texten som är det och ställa en klargörande fråga om det.
Citera
2024-02-12, 01:41
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ja, det är mycket låg debattnivå nuförtiden. Inlägg som i ditt exempel går ju inte att bemöta med annat än "Nähä!" eller annat liknande trams.

Sådant som inte kan bemötas med annat än trams borde räknas som trams eftersom det inte hör hemma i en vettig diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in