2024-02-12, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Stämmer ju, varför tycker du det är trams?

Att Biden är senil finns det mycket som visar och det måste man givetvis få påtala i en tråd där han diskuteras. Ingen världsledare är dock efterbliven, det är mer ett uttryck för att man inte gillar dennes politik. Då är det bättre att kritisera det man inte gillar.
Citera
2024-02-12, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Ja, det är mycket låg debattnivå nuförtiden. Inlägg som i ditt exempel går ju inte att bemöta med annat än "Nähä!" eller annat liknande trams.

Sådant som inte kan bemötas med annat än trams borde räknas som trams eftersom det inte hör hemma i en vettig diskussion.

Läs mina andra inlägg i tråden så ska du se att det går alldeles utmärkt att debattera med mig och fråga mig saker!

Detta rör sig om en mening ryckt ur sitt sammanhang, det verkar finnas 2 läger här där man besitter läsförståelse och kan dra på smilbanden och ta det för vad det är, eller att man skiter ner sig pga ordvalen.

Hade det varit ”okej” om jag beskrivit Trump som en äldre herre med en grandios självbild som gärna slår på sin egna trumma samtidigt som Biden är en så passa gammal herre med uppenbara utmaningar kognitivt som är mer lämpad för geriatrikvård än en valrörelse som kommer förgöra honom?
Citera
2024-02-12, 03:25
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tycker det är fruktansvärt mycket trams på Flashback numer. Här är ett exempel jag dök på nyss:

Forumet är totalt fullt med inlägg likt detta. Biden är dement, Trump är efterbliven, Putler är Hitler, demokrater är kommunister, republikaner är inavlade. Kom igen nu, det här börjar ju likna Aftonbladet.

Om Flashback är för en öppen debatt så tycker jag man ska rensa upp lite. För mycket av det ovan hämmar en öppen debatt. Man får givetvis tycka vad man vill, men jag tror inte det är fel att kräva lite resonemang och eftertanke. Förmodligen råder något slags Pareto-fördelning av kvaliteten på inlägg, så att kapa de sämsta 20% av användarna skulle förmodligen minska mängden skräp med 80%.

Är inte det här värt att åtminstone dra en vända internt? Forumet är som att vada genom ett träsk numer.
Fast det där inlägget motsade ju påståendet i trådstarten. Det kunde ha uttryckts tydligare och med mindre okvädningsord men det hade ju ett innehåll.
Citera
2024-02-12, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Jag kan ändå tycka att det är lite av charmen med Flashback, att det är högt i tak och fritt att uttrycka sig bidrar och kan ofta få trådar att ta fart och bli intressant.

Att skapa en miljö där man blir orolig för att man inte uttrycker sig bra eller tillräckligt on topic, det dödar enligt mig och vi ser ofta exempel på där trådar som modereras hårt blir ointressanta när inlägg raderas och varningar delas ut till höger och vänster.

Det är på gott och ont det är högt i tak, vi kan inte ha det ena utan det andra här, enligt mig

Högt i tak är bra men det är en annan sak när man inte ens bemödar sig att svara seriöst på det inlägg man citerar. Om man bara vräker ur sig skit så är det ingen debatt utan mer bara en monolog man kör med.

Helt okej alltså att tycka tvärtemot den man citerar men man bör besvara de frågeställningarna som framförs på ett seriöst sätt. Många upprepar bara sina påståenden eller frågor om och om igen men fortsätter aldrig med att bemöta de svar man får. Då visar man tydligt att man inte vill ha en debatt och då bör man kanske skriva en blogg istället.
Citera
2024-02-12, 03:39
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
ja det låter som du hör hemma på familjeliv med ditt lipande.
Det där är trams för det tillför ingenting.
Citat:
Du har förmodligen rätt i det. Jag gilar diskussion och jag gillar att lära mig genom diskussion. Flashback brukade vara rätt bra där, speciellt innan 2012 något, men jag känner att det blir samma trams som det mest annat här i världen.

Det är inte Flashback som är värre drabbat än något annat, men jag önskar att man skulle försöka ta bort tramset mer här.

Så länge jag har varit här har intressanta skribenter sagt samma sak som du och sedan lämnat.

Det får mig att tro att man inte längre är intresserad av diskussion här. Kanske man en gång i tiden var lite obstinat och ville diskutera knark och annat men man skyddar inte yttrandefriheten alls.

Det började väl med att de stängde lunarstorm, sen något annat, sen kom kvinnorna i horder, sen blev det hippt och sen kom trollfabrikerna vilka jag tycker är ett större problem eftersom de medvetet spammar trådarna.
Många tar också ut sin frustration på forumet, jag kan leva med det om det inte är dumskallar som den ovan som inte tillför något.

Tiden är förbi när det var intressanta diskussioner här.
Hoppas du får svar av admin.
Citera
2024-02-12, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Läs mina andra inlägg i tråden så ska du se att det går alldeles utmärkt att debattera med mig och fråga mig saker!

Detta rör sig om en mening ryckt ur sitt sammanhang, det verkar finnas 2 läger här där man besitter läsförståelse och kan dra på smilbanden och ta det för vad det är, eller att man skiter ner sig pga ordvalen.

Hade det varit ”okej” om jag beskrivit Trump som en äldre herre med en grandios självbild som gärna slår på sin egna trumma samtidigt som Biden är en så passa gammal herre med uppenbara utmaningar kognitivt som är mer lämpad för geriatrikvård än en valrörelse som kommer förgöra honom?

Om tråden handlar om politik så är det kanske bättre att kritisera eller berömma den politik de bedriver. Men visst det är också relevant om en person är senil och tror sig ha talat med personer som dog för flera år sedan, då kan man nog inte bedriva den politik man förespråkar.
Citera
2024-02-12, 03:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmaladestarfish
Jag håller inte med. Det finns folk som inte alls är bra på att uttrycka sig i skrift, men de kan ändå ha mycket att tillföra en diskussion. Räcker det inte med att du själv får briljera med din språkhanteringsförmåga, måste du racka ner på andra som inte är lika duktiga som du? Idag får man inte lära sig att skriva begripligt i skolan, det är därför bra om folk har möjlighet att öva efter skolan, t ex här. Språklig förmåga handlar trots allt mest om övning.

Det finns gränser, givetvis. Inlägg måste vara någorlunda läsbara.
Det finns folk med dyslexi och kasst ordförråd, de har jag inga problem med, man kan ha en vettig åsikt utan att kunna uttrycka den väl.

Däremot finns det inlägg av ickesvenskar som inte bara har språkproblem utan häver ur sig haranger helt utan sammanhang, det är helt omöjligt att förstå vad de vill ha sagt eftersom det inte är klart för dem själva.
Men det verkar ju vara "the more the merrier" som gäller här fast det verkar inte göra någon gladare utan folk blir argare och argare och är mer ute efter att hitta en kombatant än att diskutera.

Det drar ned nivån som förr var intellektuell här.
Citera
2024-02-12, 03:59
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Jag tycker tvärtom att man ofta tar i för hårt mot upplevt trams. Råkade nyligen illa ut för att ha postat ett som svar på ett i mitt tycke korkat inlägg.
Oneliners har i alla fall varit förbjudet. Om de skulle tillåta enbart skrattemojis här så skulle det snart likna facebook här.
På vilket vis tycker du att en emoji tillför diskussionen något?

Vilket läsvärde har den?
Citera
2024-02-12, 03:59
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Folk som skriver illa kan dra åt helvete, och på ett diskussionsforum, där man skriftligt utbyter åsikter, borde det vara ett hygienkrav att kunna stava, formulera sig och inte särskriva. Kort sagt kunna hantera det verktyg vi har har att dela information med varandra, det skrivna språket. Klarar man inte det får man tåla kritik. Och bättra sig.
Vissa inlägg är som att se användaren storma in på en fotbollsmatch med en hockeyklubba och plocka upp bollen med händerna. Ja, vi förstår vad som menas, men det är fel, och dumt, och borde stävjas.

Fö anser jag att trams och ot är två olika saker, ot behöver inte vara trams, och trams kan vara on topic. Bryt upp regeln i två.

För mig är det inte personer som stavar illa som är ett problem, så länge det går att förstå. Jag kan sucka lite åt särskrivningar med mera, men jag står ut så länge budskapet kommuniceras korrekt.

Jag tycker du har en bra tanke om trams vs. OT - att det egentligen är två olika egenskaper och borde delas upp i två regler.
Citera
2024-02-12, 04:01
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Ja, det är mycket låg debattnivå nuförtiden. Inlägg som i ditt exempel går ju inte att bemöta med annat än "Nähä!" eller annat liknande trams.

Sådant som inte kan bemötas med annat än trams borde räknas som trams eftersom det inte hör hemma i en vettig diskussion.

Detta gillar jag. Ett inlägg som i praktiken inte kan bemötas med ett argument kommer bara att sänka nivån i en tråd. Det är relativt lätt att förstå rent hypotetiskt, men jag tror det är svårt att dra den gränsen i praktiken. Det betyder inte att man inte ska försöka.
Citera
2024-02-12, 04:07
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hörrudu, det där exemplet är inte bara liiite ryckt ur sitt sammanhang. Är ju som att reagera på någon som svär som den värsta kapten Haddock och liksom bara glömma att anledningen till det är att han just råkade krossa tummen med en hammare.

Kontexten här är att tRump har sagt att skulle kunna uppmana ryzzarna till att anfalla Nato-länder. Om detta är sant är man bara rätt konstig om man bara upprörs över reaktionerna. Hur fan tänker du egentligen???

Kontexten:
(FB) Trump: Betala för NATO eller jag ber ryssarna anfalla er

Du blandar ihop en hel mängd frågeställningar.

1. Jag är inte upprörd över huvud taget.
2. Jag har inget emot att andra blir upprörda (det är ok att bli arg, men inte att slå andra - det är en distinktion som är trivial), däremot har jag något emot att trådar som faktiskt kan diskutera sakfrågan blir fyllda med trams om att Trump är en orange narcissist med vuxenblöja. Nota bene, jag vänder mig inte emot att någon har dåliga känslor om Trump, men min förväntan på ett diskussionsforum är att man kan formulera någon form av argumentation kring det.
3. Om jag är konstig för att jag reagerar eller känner på ett visst sätt är inte relevant. Jag bryr mig inte heller om vad andra skribenter känner. Jag har inga problem med att någon ogillar Trump eller Biden - jag har inte ens problem med att läsa deras tankar kring det så länge det är formulerat på ett sätt som passar i en diskussion.
Citera
2024-02-12, 04:09
Medlem
Citat:
För mig är det inte personer som stavar illa som är ett problem, så länge det går att förstå. Jag kan sucka lite åt särskrivningar med mera, men jag står ut så länge budskapet kommuniceras korrekt.

Jag tycker du har en bra tanke om trams vs. OT - att det egentligen är två olika egenskaper och borde delas upp i två regler.

Irriterar mig också på särskrivningar men har trots det ibland börjat använda det själv eftersom det är lättare när man skriver med mobil. Detta tvingas vi nog lära oss acceptera, kanske t.o.m. svenska språket anpassar sig till det med tiden.

Det största problemet som jag ser det är personer som inte ens vill debattera, vill aldrig bemöta de svar de får på de frågor de ställer. Flashback ska vara ett debattforum men dessa personer vill inte debattera, de vill bara upprepa sina insinuerande frågor eller påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in