2024-02-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det är språkbruket som är trams. Stryker skaftet på sin inavlade väljarkår? Orange narcissist i vuxenblöja?

Fast det finns ju ex "club akademika" och andra forum för dom supersmarta.

Mogen bild du har förresten till din avantar.
Citera
2024-02-11, 19:22
Medlem
Citat:
Tycker du på fullaste allvar inte att det är tramsigt att säga saker som "stryker skaftet på sin inavlade väljarkår"?

Varför är det tramsigt? Det är möjligen en något melodramatisk eller svulstig beskrivning, men den är målande och det råder ingen tvekan om vad det är skribenten menar. Jag håller själv inte alls med om att Trumps väljare skulle vara inavlade, det är bara en omtuggning av Hillarys gamla "basket of deplorables", men jag kan uppskatta språket även i inlägg vars innehåll jag inte håller med om.
Citera
2024-02-11, 19:30
Medlem
Citat:
Det är inte åsikten jag vill diskutera, alla kan tycka olika. Det som är tröttsamt är dessa vulgära och extremt IQ-befriade samt ofta hatiska sätt att uttrycka sina åsikter. Det främjar ingen debatt över huvud taget.

Håller med mycket du skriver och en lösning kan vara att både ha kiss-och-bajs forum och andra mer vuxna forum.

En annan sak som dock förstör mer än detta är troll upprepar falska påståenden eller insinuerande påståenden som har bemötts 100 gånger och är bevisligen fel. Även ständiga lögner om vad motdebattörerna påstås ha sagt men utan citat av vad som faktiskt har sagts. Sådana upprepade lögner borde leda till ban från vuxen-forumen och hänvisning till kiss-och-bajs forumen.

Ditt exempel om att Biden är dement tycker jag dock inte är felaktigt, mycket tyder på detta. Däremot är varken han eller någon annan världsledare efterbliven.
Citera
2024-02-11, 19:43
Medlem
Room531s avatar
Att flashback numera liknar Aftonbladet med censurerat kommentarsfält och en ny skara användare, fullt av skvaller, nonsens pajkastning/härskartekniker och fullt av får, politiska påverkanförsök & opinionsbildning
i var och varannan tråd (alltså ibland från intressegrupper med mer resurser, samtidigt som äldre användare stängts av och/eller tröttnar på utvecklingen) är bara enligt mallen & är bara som planerat.
Senast redigerad av Room531 2024-02-11 kl. 20:03.
Citera
2024-02-11, 19:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag tycker det är fruktansvärt mycket trams på Flashback numer. Här är ett exempel jag dök på nyss:

Forumet är totalt fullt med inlägg likt detta. Biden är dement, Trump är efterbliven, Putler är Hitler, demokrater är kommunister, republikaner är inavlade. Kom igen nu, det här börjar ju likna Aftonbladet.

Om Flashback är för en öppen debatt så tycker jag man ska rensa upp lite. För mycket av det ovan hämmar en öppen debatt. Man får givetvis tycka vad man vill, men jag tror inte det är fel att kräva lite resonemang och eftertanke. Förmodligen råder något slags Pareto-fördelning av kvaliteten på inlägg, så att kapa de sämsta 20% av användarna skulle förmodligen minska mängden skräp med 80%.

Är inte det här värt att åtminstone dra en vända internt? Forumet är som att vada genom ett träsk numer.
Det som du citerade var måhända hårt vinklat men inte trams. Däremot är det tröttsamt när man i Politik USA kallar varandra för TDS respektive Sekten.
Citera
2024-02-11, 19:50
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Halvtrollande på olika vis har funnits länge på forumet vilket leder till att vissa ämnen inte går att diskutera överhuvudtaget på en hyffsad nivå.

Det är så pass illa att man kan tro att vissa av användarna rentav har som mål att fylla vissa typer av trådar med smörja för att specifikt hindra rimliga diskussioner från att uppstå.
Vissa helt outtröttliga med - som om vissa hade det som uppgift. Lägg till regelverket eller annan förändring som skett jämfört med hur forumet var förr.

Ett litet exempel är när trådar "låst, inte en diskussion för x" istället för att skicka vidare tråden till lämpligt forum som man gjorde förr. Ett av flera sätt man tystar diskussioner på här nu för tiden.
Citera
2024-02-11, 19:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tycker det är fruktansvärt mycket trams på Flashback numer. Här är ett exempel jag dök på nyss:

Forumet är totalt fullt med inlägg likt detta. Biden är dement, Trump är efterbliven, Putler är Hitler, demokrater är kommunister, republikaner är inavlade. Kom igen nu, det här börjar ju likna Aftonbladet.

Om Flashback är för en öppen debatt så tycker jag man ska rensa upp lite. För mycket av det ovan hämmar en öppen debatt. Man får givetvis tycka vad man vill, men jag tror inte det är fel att kräva lite resonemang och eftertanke. Förmodligen råder något slags Pareto-fördelning av kvaliteten på inlägg, så att kapa de sämsta 20% av användarna skulle förmodligen minska mängden skräp med 80%.

Är inte det här värt att åtminstone dra en vända internt? Forumet är som att vada genom ett träsk numer.
Det är trist att så många använder så mycket smädelser att man inte ens förstår vad de vill förmedla. Förutom sin sinnesstämning.

Det där med 0.03 Trams tror jag är ett privilegium, moderatorer får själva bestämma vad som är trams utifrån sina egna åsikter, så länge det fungerar. Alltså en sorts pragmatisk sedvanerätt.
Citera
2024-02-11, 19:56
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

En sak jag gärna skulle vilja komma åt är de användare som helt enkelt bara flyr diskussionen helt eller delvis när man petar hål på deras idiotinlägg. Däremot har jag väldigt svårt att se hur det skulle kunna ske på ett bra sätt.

Äh det är väl sak samma, värre är att inlägg där en sida blir överkörd ofta mystiskt försvinner trots att det är till ämnet, men det är så man opinionsbildar, ungefär som google, YouTube etc, där resultaten manipuleras extra mycket på första sidorna, som här på senare år.
Senast redigerad av Room531 2024-02-11 kl. 19:59.
Citera
2024-02-11, 20:04
Medlem
zombie-nations avatar
Folk får skämmas för sitt eget språkbruk tycker jag.

Däremot får inlägg vara kvar som enbart klagar på personens språk. Tycker det är OT att rättstava folk om tråden inte handlar om språk.

Det som inte är OT, är om man gör en jämförelse för att visa på hur något är absurt i det de säger, då blir det OT och varning. Det är rätt jobbigt att man måste beskriva exakt vad man menar, för är något underförstått så finns det folk som går bet tydligen. Det känns som man förklarar saker för småbarn ibland.
Citera
2024-02-11, 20:21
Avslutad
Jag tycker tvärtom att man ofta tar i för hårt mot upplevt trams. Råkade nyligen illa ut för att ha postat ett som svar på ett i mitt tycke korkat inlägg.
Citera
2024-02-11, 20:56
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Folk får skämmas för sitt eget språkbruk tycker jag.

Däremot får inlägg vara kvar som enbart klagar på personens språk. Tycker det är OT att rättstava folk om tråden inte handlar om språk.

Det som inte är OT, är om man gör en jämförelse för att visa på hur något är absurt i det de säger, då blir det OT och varning. Det är rätt jobbigt att man måste beskriva exakt vad man menar, för är något underförstått så finns det folk som går bet tydligen. Det känns som man förklarar saker för småbarn ibland.

Det håller jag med dig helt om. Det är ett ofog att angripa användares språkkunskap och exempelvis felstavade ord istället för att hålla sig till topic. Du får gärna rapportera dessa inlägg när du stöter på dem.
Citera
2024-02-11, 20:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Äh det är väl sak samma, värre är att inlägg där en sida blir överkörd ofta mystiskt försvinner trots att det är till ämnet, men det är så man opinionsbildar, ungefär som google, YouTube etc, där resultaten manipuleras extra mycket på första sidorna, som här på senare år.
Att ta bort inlägg är definitivt ett privilegium som moderatorer har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in