Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 19:24
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hur satt dessa tre personer i chevan?

Framgår dessvärre inte i förhöret. Dock noterade Björkman att en person talade i telefon. Vilket styrker att han var hyfsat skärpt trots alkoholintag under kvällen.

Frågan är varför den tredje personen i Chevan synbart trollats bort i utredningen.
Citera
2024-02-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Framgår dessvärre inte i förhöret. Dock noterade Björkman att en person talade i telefon. Vilket styrker att han var hyfsat skärpt trots alkoholintag under kvällen.

Frågan är varför den tredje personen i Chevan synbart trollats bort i utredningen.
Jag frågar dig om din hypotes hur dom satt i chevan?

Ta fram en bild på rätt bilmodell och visa.
Citera
2024-02-11, 19:56
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag frågar dig om din hypotes hur dom satt i chevan?

Ta fram en bild på rätt bilmodell och visa.

Inte min hypotes. Det är Björkmans uppgifter. Hur bilen såg ut finns det bilder på i tråden. Leta upp och gör en egen utvärdering.

Samma fordon tycks ha observerats på andra platser innan mordet, dock då med två individer inuti.

Kan den tredje personen upphämtats när något sorts klartecken utgått? Ett fordon likt Ljungqvists observerades inne på Tunnelgatan innan mordet. Uppgiftslämnaren nämner telefonutrustningen och uppger att det då var tvä personer i fordonet.

Troligtvis förberedde sig skytten vid det tillfället, varvid hen inte observerades.
Citera
2024-02-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Inte min hypotes. Det är Björkmans uppgifter. Hur bilen såg ut finns det bilder på i tråden. Leta upp och gör en egen utvärdering.

Samma fordon tycks ha observerats på andra platser innan mordet, dock då med två individer inuti.

Kan den tredje personen upphämtats när något sorts klartecken utgått? Ett fordon likt Ljungqvists observerades inne på Tunnelgatan innan mordet. Uppgiftslämnaren nämner telefonutrustningen och uppger att det då var tvä personer i fordonet.

Troligtvis förberedde sig skytten vid det tillfället, varvid hen inte observerades.
Det är vad som är nedtecknat.

Du får visa hur dom sitter. Tror inte du vill kolla upp saken, för du är rädd för vad du ska hitta.

Sammanfattande förhör innehåller förenklingar.

Mer troligt är att det åsyftar att det var 3 andra vid och utanför bilen. 4 med AB.

Vi har alltså minuten efter dådet i och utanför bilen.

AB

LL

JA

JÅS

Personernas interaktion med varandra kan höras på Lac-bandet.

Man kan välja en naturlig förklaring.

Eller en mer spännande tolkning som din.

Jag väljer den naturliga.
Citera
2024-02-12, 09:59
Medlem
p.norths avatar
Jag förstår Ölvebro att vara utnyttjat o bakbunden och framstå som inkompetent, då lär man bli rätt bitter.
Citera
2024-02-12, 11:18
Medlem
När jag nu på måndag förmiddag kollar upp helgens palmerier hittar jag Otto Ekevis telefonintervju med förre spaningsledaren Hans Ölvebro, vilken väckte stor munterhet här. Så här låter det:

Ölvebro: "Sluta och gräv i skiten, ni kommer ju ingenstans! Det är slut!"
Ekevi: "Ja men jag tror inte vi kommer..."
Ölvebro: "Ja men du förleder ju bara människor. Dom människor som nu lever, dom var ju inte ens födda när mordet skedde. Dom har ju ingen aning om hur livet var i Sverige på den tiden. Det fanns inga mobiltelefoner till exempel. Dagens människor, dom kan ju inte klara sig utan en mobiltelefon. Hur tror du dom förstår vad som hände då? Det är ju ingen mening med att hålla på med det!"
/.../
Ekevi: "Du är lite sarkastisk eller hur?"
Ölvebro: "Ja jag har ju redan sagt: sluta med Palme för f-n! Ni kommer ju ingenstans! Det är ointressant vad jag tycker."
Ekevi: "Som sagt, jag ville bara ställa en fråga och det är om du trodde det var Skandiamannen eller Christer Pettersson, du som var spaningsledare under den tiden... och även under den här Christer A så var du spaningsledare."
Ölvebro: "Jag svarar inte på sådana här frågor. När det gäller Engström kan jag svara, för det är så idiotiskt dumt att komma med ett sådant förslag överhuvudtaget."
Ekevi: "Varför det? Varför är han så dumt förslag?"
Ölvebro: "Men han... hur ska han kunna veta att dom kommer ut då? Han är ju kvar på Skandia då när dom går förbi porten. Han kommer ju ut efter dom! Han vet inte ens att dom går där!"
Ekevi: "Hur är det möjligt att dom pekade ut honom?"
Ölvebro: "Ja han [Krister Petersson] måste ju ha fått en hjärnblödning. Eller så är han förledd av någon. Jag menar, sunt förnuft säger ju att det inte kan vara så. Dom har ju inte kollat upp uppgifter, andra saker... nej, han var ju heller inte med på den tiden!"
https://www.youtube.com/watch?v=Dt7dgLGuGi4&t=192s

Omdömena om Krister Petersson och Skandiamannen är ju guld! Och palmemurvlarna med sina tidningar och bloggar och numera även kanaler, de förleder bara folk. Säga vad man vill om Ölvebro, men det är i alla fall raka rör!

Så det var muntert värre att lyssna på den gode Ölvebro, men inte bara det. Utan det var även uppmuntrande. Jag tillhör nämligen dem som ändå var med när det begav sig, och dessutom är jag gammaldags nog att känna att jag klarar mig fint utan någon mobiltelefon. Med andra ord tillhör jag den exklusiva skara som Ölvebro ändå menar skulle kunna komma någon vart med Palmemordet. Om du däremot är född efter cirka 1970 och/eller har mobiltelefon, då är du diskvalificerad.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-02-12 kl. 12:16.
Citera
2024-02-12, 16:30
Medlem
Jag såg serien ‘Den osannolika mördaren’ nu. En helt okej teori, jävligt bra faktiskt, men det med vapnet håller inte altså.

Om Engström skaffat vapnet genom Levin, hur fan skulle han ha varit nåt jävla mobbningsoffer i den miljön då? Skulle Levin mobbat honom då? Ingen logik i det.
Citera
2024-02-12, 16:43
Medlem
Om jag ska tro på teorin om Engström så måste han ha skaffat vapnet själv. För självförsvar liksom. Kanske inspirerad av Levins puffra?, men inget mer.

Sen har han isåfall mött på Palme av en slump när han kom ut på gatan, lite lätt berusad sådär. Försökt ta kontakt, blivit avvisad och skjutit i affekt.

Hadde han försökt planlegga det där hadde han aldrig lyckats. Det hadde blivit en komedi isåfall.
Troligen skjutit sig själv i foten i hissen ner från kontoret eller nåt. Hadde garanterat gått åt helvete.
Citera
2024-02-12, 17:18
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag såg serien ‘Den osannolika mördaren’ nu. En helt okej teori, jävligt bra faktiskt, men det med vapnet håller inte altså.

Om Engström skaffat vapnet genom Levin, hur fan skulle han ha varit nåt jävla mobbningsoffer i den miljön då? Skulle Levin mobbat honom då? Ingen logik i det.

Det framkommer inte i serien, hur Engström fick vapnet, om han ens fick det från Levin. Den frågan lämnas helt åt tittaren att själv spekulera kring.
Citera
2024-02-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det framkommer inte i serien, hur Engström fick vapnet, om han ens fick det från Levin. Den frågan lämnas helt åt tittaren att själv spekulera kring.

Jo, men vapengrejen var ju liksom avgörande för att Filter tryckte historien så en viss betydning måste det ju haft. Varför ens ta med det i serien.
Citera
2024-02-12, 18:06
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men vapengrejen var ju liksom avgörande för att Filter tryckte historien så en viss betydning måste det ju haft. Varför ens ta med det i serien.

Netflix serien är ju en dramatisering, därför utelämnas somliga saker, andra skrivs till och några ändras för att få en bra dramatisering. Somliga saker kanske även utelämnades, för att undvika förtal?
Citera
2024-02-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Netflix serien är ju en dramatisering, därför utelämnas somliga saker, andra skrivs till och några ändras för att få en bra dramatisering. Somliga saker kanske även utelämnades, för att undvika förtal?

Just kring vapengrejen borde det dramatiseras minst möjligt om du frågar mig. Får kanske läsa boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in