Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 20:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Det konstiga är att samma förklaringsmodell kan ge både varmare OCH kallare väder (kalla det för klimat om du vill). Men modellen kan INTE ge oförändrat väder (klimat).
Nu förstår du säkert källan till min skepticism?
Nej, du kan väl besvara frågan. Varför är det konstigt, det som jag lyfte fram?
Citera
2024-02-11, 20:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är bättre att försöka bilda sig en uppfattning utifrån forskning än individer.
Ja precis, och då är det ju bra att lyssna på folk som verkligen är gediget insatta i ämnet. Bengtsson var ju, vad jag förstått, en av de första att varna för växthuseffekten till följd av eldandet av fossilt material, men nuförtiden verkar han inte få komma till tals så ofta, eftersom han inte delar uppfattningen att det är skräckpanik och jättejättebråttom.

Lyssna på intervjun jag länkade. Den är intressant.
Citera
2024-02-11, 20:08
Medlem
Jan-As avatar
Man kan ju iaf hoppas att alla MENA flyttar om golfströmen försvinner...
Citera
2024-02-11, 20:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja precis, och då är det ju bra att lyssna på folk som verkligen är gediget insatta i ämnet. Bengtsson var ju, vad jag förstått, en av de första att varna för växthuseffekten till följd av eldandet av fossilt material, men nuförtiden verkar han inte få komma till tals så ofta, eftersom han inte delar uppfattningen att det är skräckpanik och jättejättebråttom.

Lyssna på intervjun jag länkade. Den är intressant.
Svante Arrhenius beräknade klimatkänsligheten 1896. Klimatkänsligheten är den uppvärming en dubblering av CO2 i atmosfären ger.

Bengtsson är väl en respektabel forskare, men särskilt framstående är han inte. Rockström har tillexempel ett H-index som vida överstiger Bengtssons (även om de har lite olika inriktningar).

Det är inte lika populärt här på forumet att hänvisa till intervjuer med Rockström. "Han är ju bara agronom".

Så jag vidhåller att det är bättre att ta till sig forskning än individer. Och bättre att hänvisa till studier än individer även i det enskilda fallet.
Citera
2024-02-11, 20:16
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?

Vi lever i den yttersta tiden. Kollapsen är nära osv. Sånt där har vi människor babblat om sen tidernas begynnelse. Intet är nytt under solen, som det står i Predikaren.

Skillnaden nu är väl att undergången av idag är "vetenskaplig" istället för gudomlig.

...och att CNN tjänar reklampengar på apokalyptiska rubriksättningar.

Kommer bo kvar i Sverige och njuta av ett 2025 fyllt av slask och snöblandat regn

Kommer ändra uppfattning den dagen då Wallenbergarna säljer ut sina tillgångar i svensk industri. För det är först då det finns anledning att bli bekymrad på riktigt.
Citera
2024-02-11, 20:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Svante Arrhenius beräknade klimatkänsligheten 1896. Klimatkänsligheten är den uppvärming en dubblering av CO2 i atmosfären ger.

Bengtsson är väl en respektabel forskare, men särskilt framstående är han inte. Rockström har tillexempel ett H-index som vida överstiger Bengtssons (även om de har lite olika inriktningar).

Det är inte lika populärt här på forumet att hänvisa till intervjuer med Rockström. "Han är ju bara agronom".

Så jag vidhåller att det är bättre att ta till sig forskning än individer. Och bättre att hänvisa till studier än individer även i det enskilda fallet.
Vet inte om Rockström är ett "tungt" namn rent akademiskt, men populärvetenskapligt har han ju slagit igenom.

Själv hör jag till dem som tror det är ytterst viktigt att vi löser miljövänliga energikällor i storleksordningen att kunna ersätta fossilet så snart som möjligt, men att hela planeten skulle bli förstörd om vi inte slutar elda tror jag helt enkelt inte på.
Citera
2024-02-11, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Citerar SMHI

Den globala medeltemperaturen 2021 var 0,3 °C över temperaturen under normalperioden 1991-2020 och 1,1 – 1,2 °C över förindustriella nivåer (1850 – 1900). De senaste sju åren har varit de varmaste hittills globalt, med klar marginal.

Såg liknande siffror 2023.
Gäller att har större perspektiv än att i sin lokala byhåla stirra genom köksfönstret, "händer ju fan inte ett skit".
Globala vädret är inte som köksugnen där värmen sprids jämnt utan det sker stora lokala variationer. Vi har haft väldigt heta somrar i Europa de senaste somrarna.
Dessa häftiga temperaturskillnader orsakar även häftiga stormar.
Som slutsats kan man påstå att vi går mot varmare tider, detta är vetenskapligt bevisat.

Senaste åren har det regnat nästan hela tiden, men det beror väl på att atlanten värms upp?
Citera
2024-02-11, 20:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Senaste åren har det regnat nästan hela tiden, men det beror väl på att atlanten värms upp?
Vad snackar du om? Det har ju varit kanonväder. Att just industrisemestern var kass betyder ju inte att resten av året var det.
Citera
2024-02-11, 20:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Vet inte om Rockström är ett "tungt" namn rent akademiskt, men populärvetenskapligt har han ju slagit igenom.

Även akademiskt har han haft ett betydligt större genomslag än Bengtsson. Det är vad detta H-index är en markör för. Medialt drar han mest på sig arga kommentarer från de som påtalar att han är agronom och att agronomi skulle vara ett sorts skällsord.
Citat:

Själv hör jag till dem som tror det är ytterst viktigt att vi löser miljövänliga energikällor i storleksordningen att kunna ersätta fossilet så snart som möjligt, men att hela planeten skulle bli förstörd om vi inte slutar elda tror jag helt enkelt inte på.
Det tror jag är en sund inställning. "Förstörd" eller inte beror väl lite på vad man lägger in i ordet. Och vilket ord man än väljer är det kanske inte så mycket tillfört. Det är väl det du är inne på i första halvan av detta stycke som är det konstruktiva och de som ser "förstörd" som en lämplig beskrivning tycker nog att det är en bra utgångspunkt också, det du presenterar med din inställning.
Citera
2024-02-11, 20:33
Citat:
Vad snackar du om? Det har ju varit kanonväder. Att just industrisemestern var kass betyder ju inte att resten av året var det.

regnade ju för fan från maj till november
Citera
2024-02-11, 20:39
Medlem
tram123s avatar
Citat:

Vart bor du? Här regnade det hela jävla året, det var några enstaka veckor i slutet av maj och början av juni det inte regnade.

Jag har koll då jag har båt och iprincip inte åkte ut alls pga allt regn.
Citera
2024-02-11, 20:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Även akademiskt har han haft ett betydligt större genomslag än Bengtsson. Det är vad detta H-index är en markör för. Medialt drar han mest på sig arga kommentarer från de som påtalar att han är agronom och att agronomi skulle vara ett sorts skällsord.

Det tror jag är en sund inställning. "Förstörd" eller inte beror väl lite på vad man lägger in i ordet. Och vilket ord man än väljer är det kanske inte så mycket tillfört. Det är väl det du är inne på i första halvan av detta stycke som är det konstruktiva och de som ser "förstörd" som en lämplig beskrivning tycker nog att det är en bra utgångspunkt också, det du presenterar med din inställning.
Det jag är rädd för är lite samma sak som Bengtsson och andra är ute och far efter, att man genomför panikåtgärder på fel sätt, trots att det kanske inte är så bråttom som många tycks tro.

Ett exempel på denna panik är när jag skulle ta med mig en god vän ut och åka långfärdsskridskor. Han propsade på att han minsann skulle ta bussen hem till mig innan vi gav oss av mot de sjöar vi tänkte åka, eftersom det är miljövänligare att åka buss. När jag väl lyckats få honom att förstå att vi skulle förlora för mycket tid av dagsljus om jag inte hämtade honom med bilen tänkte jag, när jag plockade upp honom, att jag skulle muntra upp honom lite, varför jag upplyste honom om att jag tankar HVO100 i min bil, "så nu åker du med åtminstone 90% reducerade CO2-utsläpp ".
Behöver jag berätta att det hjälpte föga för att dämpa hans klimatångest?
"Du släpper ju ändå ut koldioxid, som håller på att DÖDA HELA VÅR PLANET", blev svaret.

Det har faktiskt gått så långt att folk tänker så här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in