Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Även akademiskt har han haft ett betydligt större genomslag än Bengtsson. Det är vad detta H-index är en markör för. Medialt drar han mest på sig arga kommentarer från de som påtalar att han är agronom och att agronomi skulle vara ett sorts skällsord.
Det tror jag är en sund inställning. "Förstörd" eller inte beror väl lite på vad man lägger in i ordet. Och vilket ord man än väljer är det kanske inte så mycket tillfört. Det är väl det du är inne på i första halvan av detta stycke som är det konstruktiva och de som ser "förstörd" som en lämplig beskrivning tycker nog att det är en bra utgångspunkt också, det du presenterar med din inställning.
Det jag är rädd för är lite samma sak som Bengtsson och andra är ute och far efter, att man genomför panikåtgärder på fel sätt, trots att det kanske inte är så bråttom som många tycks tro.
Ett exempel på denna panik är när jag skulle ta med mig en god vän ut och åka långfärdsskridskor. Han propsade på att han minsann skulle ta bussen hem till mig innan vi gav oss av mot de sjöar vi tänkte åka, eftersom det är miljövänligare att åka buss. När jag väl lyckats få honom att förstå att vi skulle förlora för mycket tid av dagsljus om jag inte hämtade honom med bilen tänkte jag, när jag plockade upp honom, att jag skulle muntra upp honom lite, varför jag upplyste honom om att jag tankar HVO100 i min bil, "så nu åker du med åtminstone 90% reducerade CO2-utsläpp

".
Behöver jag berätta att det hjälpte föga för att dämpa hans klimatångest?
"Du släpper ju ändå ut koldioxid, som håller på att DÖDA HELA VÅR PLANET", blev svaret.
Det har faktiskt gått så långt att folk tänker så här...