Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-12, 10:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Normalisering?
Vid den förra istiden så var den globala genomsnittstemperaturen ca 15 grader kallare än idag. Hur menar du att vi ska få "lokalt" 30 grader kallare runt golfströmmen men globalt varmare? Ni klimathysteriker säger så roliga saker.
Inte alls. Vid senaste glacialen var globala medeltemperaturen ca 4-5 grader lägre än idag.
Citera
2024-02-12, 10:09
Medlem
Alarmister lever inte i verkligheten!

Visst är det bra om vi minskar ex.vis fossila utsläpp till en lägre nivå.

Men man får inte glömma bort de svängningar i temperaturen som ständigt sker på jorden.

För ca 11000 år sedan hade vi i norden den sista istiden.
Och det har varit flera längre tillbaks i tiden.

Egentligen är det ju helt fantastiskt att jordens temperatur överlag endast flukturerar knappt 100 grader om vi betänker det enorma avståndet till solen.

Men alarmisterna försöker dölja bevisad fakta, då det är andra intressen som styr frågan om klimatet.
Citera
2024-02-12, 10:15
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Det krävs ju verkligen förtydligande vad vi ska vara rädda för egentligen. För handlar det om kallt hos oss och normalisering i resten av världen, vart i ligger ens faran?

Faran ligger väl i att stora delar av norra halvklotet blir en isglass där ingen kan leva, om vi nu får en ny istid. Men själva planeten kommer att klara sig bra.
Citera
2024-02-12, 10:29
Medlem
LittleKrishnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sueonia
Om det beror på koldioxidutsläpp så är det ändå försent att stoppa något som då skulle ske nästa år.. Om det är naturligt så är det omöjligt att stoppa.

Så varför oroa sig. Är det klimatdårars propaganda är den värdelös för vem som helst fattar du inte kan ändra något i stor skala på ett år.
Förändringarna pga Golfströmmens kollaps kommer ske under en mänsklig livstid (2025-2100).
De som är barn idag kommer uppleva hur temperaturen i Sverige och Europa sjunker och den medföljande hungersnöden och massmigrationen.
Citera
2024-02-12, 10:29
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Faran ligger väl i att stora delar av norra halvklotet blir en isglass där ingen kan leva, om vi nu får en ny istid. Men själva planeten kommer att klara sig bra.

Då är det ju ingen ko på isen, man kan ju investera i en v8 med gott samvete då mao. Så allt skit man hört om hur folk kommer dö av värmen, hur lantbruket och djuren dör av hetta och människan då dör av brist på mat, det är helt borta nu?

Alltså det ska ju bli bra jävla kallt om det ska vara obeboeligt, det finns samhällen som fortfarande fungerar i 60- grader, så då har jag svårt att se hur något egentligen är en fara alls. Visst, kanske de absolut närmst polcirkeln får flytta på sig, men befolkningsmässigt är det ju inte särskilt många
Citera
2024-02-12, 10:43
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Istiden som utlovades på 70-talet är fortfarande 24 år försenad.

"Klimatmodeller"

Dagens modeller är troligen väldigt mycket bättre än det som fanns på 70-talet. Är det något specifikt du tänker på med den här modellen?
Citera
2024-02-12, 10:45
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är EN studie. Att hänvisa till EN studie i syfte att skrämma upp folk är inte seriöst. Men så här jobbar MSM som exempelvis CNN och de gjorde precis likadant under pandemin och medverkade till att masspsykos uppstod.

De försöker göra exakt samma sak med klimatet. Bara att ignorera med andra ord.

Njae. Fanns ju en till som också pekade på den här möjliga utvecklingen. sedan säger ju forskarna att detta hänt en gång för länge sedan.

Men visst, fler studier hade varit bra såklart.

I vilket fall ett till argument för att bygga kärnkraft.
Citera
2024-02-12, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Sanningen är att ingen vet:
Citat:
What the study doesn’t do, however, is give timeframes for a potential collapse.

Då kan man ju gissa Det finns massor med risker här i livet och i världen. Vilka risker du vill hantera i din hjärna är ju upp till dig. Det är det fina med att vi alla har vårt eget lilla liv
Citera
2024-02-12, 10:52
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?

Nu misstänker jag att detta kan vara lite väl alarmistiskt (som de flesta av sådana här rapporter och nyheter lätt blir), men om det ändå skulle verkligen bli så kallt så flyttar vi garanterat (har ju redan funderingar på att göra så om 10 år pga. all andra problem med dagens Sverige).
Citera
2024-02-12, 10:57
Medlem
Amsvartners avatar
Ojjdå, så golfströmman KAN kollapsa, då är det bäst att vi förbjuder bensindrivna mopeder och oljelampor så vi vänder golfströmmarna åt Gretas håll.
Håll tummarna nu så vädre..flåt klimatet ändras åt nåt håll, minns inte åt vilket håll, men västerut tror jag !
Citera
2024-02-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
På 90-talet så stod det i tidningarna att de flesta kuststäder skulle ligga under vatten "inom 30 år" pga klimatförändringarna. Jag väntar fortfarande.
Finns det någon som kan ta dessa klimatforskare på allvar längre? Antingen ljuger dem medvetet eller så är de brutalt dumma i huvudet.

Ja det är en skandal på hur mycket fel som finns inom det här området. Det är en kombination av grupptänk, politiska intressen samt att det är något mänskligt att spå domedagen och människans undergång. Det har man gjort i alla tider i flera olika kulturer.

Vi vill ju självklart i väst inte vara beroende av Saudi och liknande för olja vilket visade sig på 70-talet, samma årtionde som klimathysterin tog fart. Men varför kan man inte bara säga som det är?
Citera
2024-02-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Om jordens klimat skulle plötsligt kollapsa beror det på galna genier som Bill Gates som bygger domedags-tekniker för att "kyla ner" jordens atmosfär och liknande.

Rätt person, men fel diagnos.
Gates Foundation har gjort allt för att de små barnen i Afrika skall bli fler och fler.
Om 80 år skall det bo fler personer i Afrika än det fanns i hela världen vid 2:a världskrigets slut. Enligt Gates, alltså.
(Kom ihåg att Afrikas befolkning redan idag är åtta gånger större än vid 2:a världskrigets slut!)
Vi andra förstår ju att om man fortsätter att odla fram fler afrikaner så kommer kontinenten inte att blomstra utan att miljarder afrikaner kommer försöka ta sig till Europa. För vem vill svälta till döds.

För övrigt är det inte Bill Gates som är "det onda geniet". Det är hans ex-fru Melinda som tänkte ut den "genialiska" planen. Bill bara finansierade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in