2024-02-11, 16:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu finns det ju "grader av knäpphet".

Som vittne är han enligt mig en uppmärksamhetssökande tok med ytterst tveksam moral.
Att lägga sig i en mordutredning på det sättet vilket inkluderar en rad medvetna felaktiga uppgifter tyder på att vi pratar om en individ som är markant avvikande. Risken är ju stor när man håller på så att man faktiskt saboterar/stör utredningen. Och är Engström bara ett vittne kan vi väl alla enas om att så blev det faktiskt. Man lade till och med ner utredningen pga honom.

Hur pass rationellt GM-Engström agerade låter jag vara lite osagt.
Även om jag förstår vissa aspekter av agerandet (iaf på ett generellt plan) har jag svår att sammanfatta beteendet som "rationellt".
Det känns för mig mer panikartat och icke genomtänkt.
Det är precis som han agerar på uppgifter han hittar i media som han sedan måste hålla fast vid.

Hur kan han påstå att han gick ut 23:20, rakt förbi väktarna, stressa fram till mordplatsen för att sedan snubba in närmast först på plats? Det är helt och totalt omöjligt. Han skulle vara minst 1 min för tidigt på plats.

Samma sak med språngmarschen. Det är inte rationellt att berätta så många varianter av den.
Och även "huvudvarianten" där han springer 3-4 minuter efter mordet är inte rationell.
Varför skulle någon rapportera in hans signalement då? Det är flera minuter efter mordet.
Och framför allt inte när han själv står 1 meter från personen som rapporterar det.

Återigen. Jag håller med om att det finns "inslag" i hans narrativ som förklaras bättre med GM-hypotesen. Tex hans behov av spegling och förväxling. Men samtidigt har jag svårt för att använda ordet "rationellt" när det kommer till något som har med Engström att göra.
Citat:
Hur pass rationellt GM-Engström agerade låter jag vara lite osagt.
Även om jag förstår vissa aspekter av agerandet (iaf på ett generellt plan) har jag svår att sammanfatta beteendet som "rationellt".
Det känns för mig mer panikartat och icke genomtänkt.
Det är precis som han agerar på uppgifter han hittar i media som han sedan måste hålla fast vid.
Ja även om man begränsar sig till agerandet till dagen efter mordet, som jag gjorde i mitt tidigare inlägg, är det tveksamt om det kan kallas för "rationellt" men kanske tillräckligt bra med tanke på läget. Han förekommer sådana vittnen som sett honom före skotten och de som sett honom springa in i gränden. Den här versionen lämnar han även till RB dagen efter mordet, vilket är nog så viktigt.

Men när han vid förhören efter Idreveckan springer in i gränden flera minuter efter skotten så blir det ju inte speciellt rationellt, bara konstigt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-02-11 kl. 16:23.
Citera
2024-02-11, 16:18
Medlem
Vi pratar ibland om gm-SE och ibland om vittnet SE.
Kan man tänka sig en tredje variant förvirraren-SE.
Någon som vill försvåra utredningen med att svamla om olika saker, Holmer verkar ju han tröttnat på SE
och gett honom öknamnet " Elefanten i porslinsbutiken".
Om det scenariot stämmer öppnar det upp för ännu mera spekulationer.
Ville han försvåra utredningen?
Ville han hjälpa gärningsmannen?
Såg han gärningsmannen och blev rädd och tänkte här är det bäst att hålla käften?
Tyckte SE att gärningsmannen varit så duktig att han borde komma undan?
Citera
2024-02-11, 16:20
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Som vittne så vill han bli förväxlad med GM för att få bekräftelse!!??

Frågar du Lampers så är det så ja.
Då har vi en Engström som graviterar mot det som ger honom maximalt med uppmärksamhet.

Han börjar med "mannen i gränden" som ganska snabbt visar sig vara ett vittne.
Då styr han om och lägger istället fokus på "förväxlingen".
Lampers kallar det för "säljaren som letar efter en köpare" vilket betyder att Engström berättar den historia han känner att han behöver berätta för att få rätt respons. Och det mönstret finns ju faktiskt hos honom. Privat verkar han ju berätta en betydligt mer "heroisk" variant av händelseförloppet, medans till media och polis är han något mer återhållsam.

Dock, för att lämna en rättvis bild av Engström får man inte glömma att förväxlingen inte var hans enda spår. Han sa närmast precis lika många ord om hur inkompetent polisen var också. Det finns flertalet artiklar som rör just detta.

Jag personligen vet faktiskt inte riktigt vad jag ska "tro".
Det är så mycket konstigheter med mannen att det är svårt att hitta en "röd tråd" och jag pendlar ganska mycket här. Min nuvarande ståndpunkt är att oavsett skuldfrågan kan jag inte se en "man with a plan" iaf. Det är rörigt, ogenomtänkt och mycket konstigt.
Citera
2024-02-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Roerlig har en riktigt bra invändning mot, dvs. att det vore väl dumt av SE att försöka skylla mordet på någon som han vet är ett vittne.

Bättre vore att skylla på nån som är ....?
Citera
2024-02-11, 16:46
Medlem
Citat:
Frågar du Lampers så är det så ja.
Då har vi en Engström som graviterar mot det som ger honom maximalt med uppmärksamhet.

Han börjar med "mannen i gränden" som ganska snabbt visar sig vara ett vittne.
Då styr han om och lägger istället fokus på "förväxlingen".
Lampers kallar det för "säljaren som letar efter en köpare" vilket betyder att Engström berättar den historia han känner att han behöver berätta för att få rätt respons. Och det mönstret finns ju faktiskt hos honom. Privat verkar han ju berätta en betydligt mer "heroisk" variant av händelseförloppet, medans till media och polis är han något mer återhållsam.

Dock, för att lämna en rättvis bild av Engström får man inte glömma att förväxlingen inte var hans enda spår. Han sa närmast precis lika många ord om hur inkompetent polisen var också. Det finns flertalet artiklar som rör just detta.

Jag personligen vet faktiskt inte riktigt vad jag ska "tro".
Det är så mycket konstigheter med mannen att det är svårt att hitta en "röd tråd" och jag pendlar ganska mycket här. Min nuvarande ståndpunkt är att oavsett skuldfrågan kan jag inte se en "man with a plan" iaf. Det är rörigt, ogenomtänkt och mycket konstigt.

Det är en rätt snäv förklaring av Lampers då...!

Hade Engström visat lite mer intresse för Media redan på mordnatten så backar det ju upp Lampers teori, men även när Engström vilat upp sig på Skandia ca vid midnatt så struntar han i brottsplatsen på väg hem !
Citera
2024-02-11, 17:32
Medlem
Citat:

Hade Engström visat lite mer intresse för Media redan på mordnatten så backar det ju upp Lampers teori, men även när Engström vilat upp sig på Skandia ca vid midnatt så struntar han i brottsplatsen på väg hem !

Vilat upp sig ?
Citera
2024-02-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Någon som vill försvåra utredningen med att svamla om olika saker, Holmer verkar ju han tröttnat på SE
Såg han gärningsmannen och blev rädd och tänkte här är det bäst att hålla käften?
Helt rätt. SE's uppgift i mordkomplotten var att förvirra.
Citera
2024-02-11, 18:21
Medlem
Citat:

Stig Engströms problem är att han passerade/sågs av Securitasväktarna när han gick ut från Skandias entré / Sveavägen 44. Någon gång under utredningens gång skulle hans närvaro på Sveavägen uppdagas.

Han vet exakt vad som hände och vem som mördade Olof Palme men kan/får/vill inte tala om det för att inte riskera sitt eget liv.

Han valde istället att presentera sig som ett "irrelevant vittne" som inte bidrog med något substantiellt och vare sig åklagare, polis eller domare ville spräcka hans historia, exvis med att anklaga honom för mened.
Citera
2024-02-11, 19:00
Medlem
Citat:
Vilat upp sig ?

Ja han hämtade andan men intresset som Lampers menade att han ville ha så mkt bekräftelse saknas helt mordnatten
Citera
2024-02-11, 19:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Till Lampers försvar är det väl inte helt galet att vittnet Engström faktiskt var genuint chockad av både vad han såg + vetskapen om att det var Olof Palme?

Och ska vi undvika dubbla måttstockar kan vi ju säga detsamma om GM-Engström.
Han påvisar ju ett ganska så vågat beteende veckorna efter mordet.
Så pass vågat att han direkt kritiserar polisens arbete. Både i teve och i artiklar.
Det beteendet ser vi inget av 28/2.
Citera
2024-02-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Punkt 1. igen av någon anledning. Jag förstår inte vad du menar. Det är inget förutom avstånd och ljus som hindrar HJ från att se väskan. Och att ljus och avstånd skulle göra det så svårt är inget jag tycker är ett så kraftigt argument som du tycker. Man ser en väska med de måttet hänga och dingla på så kort avstånd som HJ ser det på. Att inget vittne ser någon väska talar sitt tydliga språk. Väskan verkar inte ha varit framme på mordplatsen.

1. LB

2. Ringa taxiväxeln

3. Parkera bilen

Det är inte så givetvis att HJ stannar bilen och detaljstuderar på det sättet du kollar på en bild.

Han håller koll på personen när han rör sig upp till första avsatsen medans han ringer växeln och försöker få klar sikt.

HJ kan givetvis missat detaljer i signalementet i denna situation.

Den förhållandevis lilla Väskan har inte varit synbar på platsen om det beror på att den inte registrerats eller varit undanstoppad kan vi inte veta. Båda alt är möjliga.

Citat:
Det i sin tur betyder inte att väskan eller det väskliknande inte finnns. Det gör den troligtvis. Det blir bara knepigt att föreställa sig varför just SE skulle prioriterat att pula med väskan uppe på dvbg när den inte verkar ha varit framme när han sköt.
Det är knepigt för dig, för du vill inte ha SE som misstänkt.

Detta är väldigt typisk värdelöst argument.

Det handlar om hypoteser och vilken som stämmer vet vi inte om SE är GM.

Det är bara din begränsning i att se ett förlopp i fantasin.

Även här har du dubbla måttstockar.

Om det är en annan GM så kan denne personen greja med nån väska, men inte om det är SE som är GM.

1. Vad springer CP och fipplar med i väskan på DBG ?

2. Vad springer CA och fipplar med i väskan på DBG ?

3. Vad springer VG och fipplar med i väskan på DBG ?

Citat:
Han har ingen anledning att leta efter nycklar osv då.

Hur vet du det?
Citera
2024-02-11, 20:09
Medlem
Citat:
Till Lampers försvar är det väl inte helt galet att vittnet Engström faktiskt var genuint chockad av både vad han såg + vetskapen om att det var Olof Palme?

Åtminstone enligt exfrun var Stig inte chockad hemma i Täby utan "närmast lite euforisk för att han varit nära en händelse." (Uppslag E63-07.)

Med reservation för att exfruns uppgift inte är korrekt men den bör väl vägas mot Lampers påstående om chock.Vet inte om Lampers gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in