2024-02-11, 12:53
Bannlyst
Jag har en fråga.

Citat:
"Kammarrätten instämmer i underinstansernas bedömning att artikel 9 i EU:s dataskyddsförordning kan tillämpas trots att Verifiera AB har ett så kallat utgivningsbevis, att personuppgiftsbehandlingen i fråga inte kan anses ske för journalistiska ändamål och att den strider mot artikel 9 i EU:s dataskyddsförordning. Kammarrättens dom kan överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen.

Detta innebär inte att Verifiera AB:s verksamhet som helhet anses strida mot EU:s dataskyddsförordning utan just den personuppgiftsbehandling som varit föremål för tillsynen, alltså den del av tjänsten som innebär sökmöjligheter för att ta del av domstolsavgöranden i mål om LPT och LVM. Båda dessa avgörandetyper innehåller känsliga personuppgifter om hälsa, säger Peder Liljeqvist, lagman och rättens ordförande."

"Att Verifiera har utgivningsbevis innebär visserligen att bolaget omfattas av grundlagsskydd, men bolaget får trots det inte publicera känsliga personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen. Verifiera har behandlat en stor mängd känsliga personuppgifter och enskilda riskerar att drabbas av verksamheten. Förvaltningsrätten anser att behandlingen av personuppgifter inte har haft något journalistiskt syfte. Integritetsskyddsmyndigheten har därför haft anledning att ingripa mot bolaget, säger rådmannen Mats Mossfeldt."

Det finns ju tusentals domar i lexbase,mrkoll, och verifieras databas där målet inte gäller LPT eller LVM men där det står liknande information i domen som det skulle göra i ett LPT eller LVM mål. Vilket sedan 2019 är olagligt oavsett utgivningsbevis eller ej. Har man tillgång till lexbase eller mrkolls företagstjänst så kan man ju göra fritext sökningar i domar. Då behöver man bara söka på homosexuell, bög, diabetes, självmordsförsök, självskadebeteende, tvångsvård, drogbehandling etc etc, för att få fram domar med de nyckelorden i brödtexten. Varför snackar ingen om det? Det är ju liksom olagligt inte bara enlight GDPR men också enligt svensk lag idag. Eller missar jag något här och isf kan någon vara så snäll att förklara.
Citera
2024-02-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
De erkände "omständigheten att bolaget vägrade att radera kärandens uppgifter från Lexbase innan gallringsrutinen nu raderade hans uppgifter."

Instämmer i att de var rätt luddiga.

Ja, Har de alltså gjort fel att neka honom borttagning innan "gallrings tiden" såsom de nekat alla andra? Intressant vändning. Så då erkänner de alltså att det är fel att behålla uppgifter trots att man begär att få uppgifterna raderade.

Man märker att även tingsrätten blir förvirrade här.
Citera
2024-02-11, 13:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Ja, Har de alltså gjort fel att neka honom borttagning innan "gallrings tiden" såsom de nekat alla andra? Intressant vändning. Så då erkänner de alltså att det är fel att behålla uppgifter trots att man begär att få uppgifterna raderade.

Man märker att även tingsrätten blir förvirrade här.
De erkänner inte att det var fel, de erkände bara att de inte raderat uppgifterna på begäran.
Citera
2024-02-11, 13:09
Bannlyst
En annan underlig sak. Mina föräldrar har en granne som är vuxen men bor med sina föräldrar för att hen är utvecklingstörd. För ett tag sedan hade hen en kris och attackerade en annan granne och blev dömd för ringa misshandel till dagsböter. När jag sedan kan ta del av hens dom genom mrkoll så kan jag läsa att hen är grovt autistik och ickeverbal samt en liten sammanfattning på hens olika diagnoser som lyftes av hens fösvar under åtalet. Hur är inte det känsliga personuppgifter om hälsa som strider mot svensk lag?
Citera
2024-02-11, 13:13
Medlem
Citat:
De erkänner inte att det var fel, de erkände bara att de inte raderat uppgifterna på begäran.

Varför erbjuder de skadestånd då, om de inte gjort fel?
Makes no sense, Enligt de skyddas bolaget av grundlagen, så de borde inte ha något att oroa sig över
Citera
2024-02-11, 13:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Varför erbjuder de skadestånd då, om de inte gjort fel?
Makes no sense, Enligt de skyddas bolaget av grundlagen, så de borde inte ha något att oroa sig över
Det är inte ovanligt att företag erbjuder förlikningar, och betyder inte att de erkänner någon skuld. Det är helt enkelt en riskavvägning.
Citera
2024-02-11, 13:20
Medlem
Citat:
Det är inte ovanligt att företag erbjuder förlikningar, och betyder inte att de erkänner någon skuld. Det är helt enkelt en riskavvägning.
Inte ovanligt, nej. Speciellt när mycket talar för att man kan förlora målet. Oftast ett desperat försök att inte få rättsliga påföljder mot sig.

Gdprwarrior har redan tackat nej till förlikning. Här försöker de snarare övertyga rätten att de går hans krav tillmötes, men att en "rimligare" skadestånd bör utbetalas.
Citera
2024-02-11, 13:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Inte ovanligt, nej. Speciellt när mycket talar för att man kan förlora målet. Oftast ett desperat försök att inte få rättsliga påföljder mot sig.

Gdprwarrior har redan tackat nej till förlikning. Här försöker de snarare övertyga rätten att de går hans krav tillmötes, men att en "rimligare" skadestånd bör utbetalas.
Tjaa, du tolkar det uppenbarligen enligt vad du vill att det ska betyda. Det spelar dock egentligen ingen roll, för det viktiga är vad som till slut händer i domstolen.

Jag instämmer dock i din tolkning att de tycker att ett mindre skadestånd vore rimligare om det skulle bli fråga om ett skadestånd.
Citera
2024-02-11, 13:32
Medlem
Citat:
Tjaa, du tolkar det uppenbarligen enligt vad du vill att det ska betyda. Det spelar dock egentligen ingen roll, för det viktiga är vad som till slut händer i domstolen.

Jag instämmer dock i din tolkning att de tycker att ett mindre skadestånd vore rimligare om det skulle bli fråga om ett skadestånd.

Snarare att du tolkar det på ditt speciella sätt.
Lexbase har varit stenhårda med att inte ta bort någon då de minsann har utgivningsbevis och är skyddade av grundlagen. Plötsligt vill de förlika med alla som stämmer och är beredd att betala skadestånd. Tolka det som du vill du.

Bra att tingsrätten vill få klargöranden så vi slipper förlita oss på tolkningar här på flashback.
Senast redigerad av Justice-- 2024-02-11 kl. 13:37.
Citera
2024-02-11, 13:49
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Här verkar regeringen ta hårt på EU:S direktiv iallafall om grundlagsskyddade medier.

Känns som att det kommer nya små pusselbitar varje dag som antingen kritiserar eller behöver åtgärdas med utredningar av tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen.

Menar inte att denna händelse är relaterad på något sätt till GDPR men jag anser det ändå som positivt att regeringen vill uppfylla EU:S lagar och krav.

Bara hoppas att regeringen tar lika hårt på GDPR och tillsätter en utredning om det också för att uppfylla kraven från EU:S direktiv.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/krav-pa-tillganglighet-av-vissa-grundlagsskyddade-medier-ska-utredas/
Då, med stämningen redan pågående, behöver vi inte vänta på regeringen. Jag tar hand om det snabbare genom att fortsätta med processen.
Citera
2024-02-11, 13:53
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattmannencat
En annan underlig sak. Mina föräldrar har en granne som är vuxen men bor med sina föräldrar för att hen är utvecklingstörd. För ett tag sedan hade hen en kris och attackerade en annan granne och blev dömd för ringa misshandel till dagsböter. När jag sedan kan ta del av hens dom genom mrkoll så kan jag läsa att hen är grovt autistik och ickeverbal samt en liten sammanfattning på hens olika diagnoser som lyftes av hens fösvar under åtalet. Hur är inte det känsliga personuppgifter om hälsa som strider mot svensk lag?
Det är helt fel av dem och det bryter mot Dataskyddsförordningen i GDPR, Artikel 9 och 10.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-02-11 kl. 14:09.
Citera
2024-02-11, 13:57
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Snarare att du tolkar det på ditt speciella sätt.
Lexbase har varit stenhårda med att inte ta bort någon då de minsann har utgivningsbevis och är skyddade av grundlagen. Plötsligt vill de förlika med alla som stämmer och är beredd att betala skadestånd. Tolka det som du vill du.

Bra att tingsrätten vill få klargöranden så vi slipper förlita oss på tolkningar här på flashback.
Kan du skicka pdf filen till mig gdprwarrior@gmail.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in